Tanalys

”Vi tror på transparens för klimatsmarta val” – Sproud redovisar klimatavtrycket på alla förpackningar

Sproud är Changemakers with a Purpose. Att utmana det rådande och öka transparensen inom livsmedelssektorn är drivkraften bakom Sprouds senaste hållbarhetsinitiativ – att märka alla sina produkter med dess faktiska klimatavtryck. Istället för schablonberäkningar som är normen i branschen idag baseras Sprouds siffror på deras egna primärdata.

Sproud föddes ur hållbarhetsfrågan med en vision om att göra världen bättre – en ärtbaserade dryck i taget. En del i arbetet är att öka transparensen gentemot konsumenter så att det blir enkelt att göra klimatsmarta val direkt i livsmedelsbutiken. Sproud har sedan starten beräknat klimatavtrycket på sina produkter med hjälp av CarbonCloud. Nu tar man nästa steg och trycker klimatavtrycket på sina europeiska och brittiska förpackningar.

– Vi är stolta över vårt klimatarbete och Sprouds låga klimatavtryck. Vi har inget att dölja. Tvärtom så har vi gjort medvetna val avseende allt från inköp av råvaror till förpackning och vi mäter vårt klimatavtryck noga. Vi vill märka ut det på våra förpackningar för att konsumenter med enkelhet ska kunna ta klimatsmarta beslut direkt i butik. Att utöka andelen plantbaserad kost är en viktig pusselbit för att möta världens klimatutmaningar säger Sara Berger, VD på Sproud.

Det beräknade klimatavtrycket inkluderar alla delar av livsmedelskedjan, från odling, produktion och transporter av råvaror till klimatavtrycket för förpackningen och transport till butik. Som konsument får du tillgång till produktens livscykelanalys i CarbonClouds ClimateHub genom ett enkelt knapptryck.

I hubben kan konsumenterna snart också se klimatavtrycket för samtliga av Sprouds produkter i nyckelmarknaderna Sverige och Storbritannien. I databasen kan man dessutom jämföra klimatavtrycket mellan olika produkter för att enklare kunna välja det mest klimatsmarta alternativet. Sproud Vanilla, som lanserades i slutet av februari, var den första produkten att märkas med sitt klimatavtryck direkt på förpackningen. Övrigt sortiment från Sproud följer under våren.

– I vår klimatdatabas kan man se var i livscykeln som klimatavtryck genereras. Det finns många medvetna konsumenter som vill se exakt vad i produktionskedjan som genererar CO2-utsläpp. Man kan också se skillnader mellan produkter på olika marknader där t.ex. påverkan från jordbruk skiljer sig på grund av olika förutsättningar för odling, säger Erik Edlund, VP of Science på CarbonCloud

CarbonCloud främjar inte bara klimattransparens utan är också ett centralt verktyg för Sproud i sin strävan att ständigt minska klimatavtrycket på sina produkter. Så fort en förändring i produkten eller produktionen sker revideras klimatavtrycket i databasen och man kan också följa hur alla beräkningar gjorts.

– Vi visar inte enbart våra siffror utan är även transparenta med datan bakom dem och hur klimatavtrycket räknas fram. Det är otroligt talande att jämföra Sproud med andra mejeriprodukter. Genom att välja Sproud Vanilla istället för Svensk komjölk, 3% fett är CO2-utsläppet minst 75% lägre. Denna typ av jämförelser hjälper konsumenten förstå vilken klimatpåverkan olika livsmedel har, avslutar Sara Berger. 

Kontakt:
Sara Berger
Global CEO
+46 76 846 20 42
press@sproud.se

WE ARE SPROUD
Sproud är det hållbara växtbaserade alternativet till mjölk. Våra produkter är gjorda på ärtprotein och framtagna med löftet: Om de inte är bra – med vilket menas: tasty as ***k samt bättre än mjölk för hälsa och miljö – gör vi dem inte. 2018 grundades Sproud i Malmö och 2021 omsatte vi 25,6 MSEK. Idag har vi 25 medarbetare i Sverige, Storbritannien och USA. Produkterna hittas i dagsläget på affärer, caféer och restauranger i över 30 länder.

Taggar:

Exit mobile version