Tanalys

Vi underskattar hur många plagg vi har i garderoben

En ny studie om våra garderobsvanor visar att många av oss har dålig koll på hur stor vår garderob är – och önskar att den innehöll färre plagg snarare än fler. Dessutom slår studien fast att det är en riktigt smart affär att investera i plagg du använder ofta.

I dag används varje plagg vi köper i genomsnitt sju gånger, enligt en rapport från Europeiska miljöbyrån, och forskning visar att produktionen står för så mycket som 80 procent av ett plaggs miljöpåverkan.
– Det är verkligen ett slöseri att tillverka produkter som inte används. Vi behöver bli bättre på att använda det vi redan har i våra ofta ganska stora garderober, säger Ann-Charlotte Mellquist, projektledare vid RISE. 

Det RE:Source-finansierade projektet Favoritgarderoben har mätt hur stor del av våra garderober vi egentligen använder, och nu kommer resultatet.

Under 100 dagar har 340 personer fått logga vilka plagg de tar på sig på morgonen i en app. Deltagarna fick även svara på en enkät om hur många plagg de uppskattade att de hade i garderoben. Ganska snabbt visade det sig att många äger fler plagg än de tror – många av deltagarna använde fler plagg under testperioden än de uppgett att de hade i garderoben.

– Vi har uppenbarligen svårt att hålla koll på hur många plagg vi äger, eller vill inte riktigt erkänna hur stor garderob vi faktiskt har, säger Ann-Charlotte Mellquist, som driver projektet Favoritgarderoben.

Ett tydligt resultat handlade om kostnaden per användning. Det visade sig tidigt under de hundra dagarna att det var liten skillnad, även mellan billigare och dyrare plagg. Ett par jeans och en t-shirt hade samma kostnad per användning, trots att jeansen kostar minst tre gånger så mycket.

Ett annat tydligt resultat från studien är att de flesta känner att de har för mycket kläder – på frågan om de önskade sig en större eller mindre garderob, var det ingen deltagare som ville äga fler plagg än de redan gör.
–  Man upplever att det vore en lättnad att ha färre grejer att ta hand om, men det kan vara svårt att göra sig av med plagg – av emotionella skäl och men även på grund av praktiska saker som att det är svårt att hitta platser för inlämning eller återvinning av plagg, säger Ann-Charlotte Mellquist. 

Studien genomfördes tillsammans med tre varumärken: Asket, Filippa K och Houdini Sportswear, och projektet har även tittat på vad det kan finnas för potentiella affärsmodeller som kan öka nyttjandet av våra kläder. Kurerad second hand hos märkena själva, livstidsgaranti, reparations- eller skräddartjänster, uthyrning eller tjänster som hjälper oss att hålla koll på våra garderober är några alternativ som kan bli allt viktigare i en mer hållbar framtid.

Viktiga slutsatser från projektet:

För mer information, kontakta:

Ann-Charlotte Mellquist

senior forskare, RISE Research Institutes of Sweden

M: +46 70 265 65 60

ann-charlotte.mellquist@ri.se

RE:Source är ett strategiskt innovationsprogram som fokuserar på att utveckla cirkulära, resurseffektiva materialflöden. RE:Source startades 2016 och sedan dess har 250 projekt finansierats, inom en rad olika områden. Målet är att uppnå en hållbar materialanvändning där vi håller oss inom planetens gränser. RE:Source finansieras av Energimyndigheten, Vinnova och Formas. Läs mer om våra projekt på resource-sip.se

Exit mobile version