Tanalys

Viaplay Group ingår flermarknadspartnerskap med VIDAA

Viaplay Group och Hisenses snabbväxande Smart-TV-plattform VIDAA har kommit överens om ett flermarknads- och flerårigt partnerskap. Appen för streamingtjänsten Viaplay blir förinstallerad på samtliga Hisense Smart-TVs som säljs i Viaplays direkt-till-konsument-marknader och i Nordamerika, där Viaplay lanserar tidigt i 2023. Viaplay-appen får premiumplacering i Hisenses användargränssnitt, och en dedikerad Viaplay-knapp läggs till på alla nya Hisense TV-fjärrkontroller som säljs i Norden.

Hisense är världens näst största TV-varumärke baserat på volymandel sålda enheter och har en global marknadsnärvaro. Bolagets VIDAA-plattform lanserades 2019 och är idag tillgänglig på alla Hisense-marknader och stödjer ett brett utbud av Smart-TV-appar och -teknologier.

Philip Wågnert, Viaplay Group Chief Technology & Product Officer: “Viaplay är en unik tjänst, och vi vill att vårt spännande utbud av premium Viaplay Originals, världens bästa direktsända sport och mycket mer ska vara lättåtkomligt på varje relevant plattform. Att samarbeta med VIDAA utökar vår räckvidd och möjliggör för ännu fler tittare, inklusive i våra kommande nordamerikanska marknader, att själva uppleva Viaplay.”

Nick Ruczaj, Vice President, Content, VIDAA: “Detta är en väldigt spännande möjlighet för båda parter så väl som för streamingentusiaster. På VIDAA tror vi på att göra streamingtjänster tillgängliga och prisvärda för en bred demografi, och att samarbeta med en ledande branschspelare som Viaplay som erbjuder ett brett utbud av multinationellt innehåll är en viktig del i den processen.”

I Norden, Baltikum, Polen, Nederländerna och Storbritannien är Viaplay hemvisten för en unik kombination av prisvinnande Viaplay Originals, premium tredjepartsinnehåll och direktsänd sport. Viaplay visar Premier League-fotboll i nio länder, Formel 1 i 10 länder (från 2023) och mycket mer av världens mest attraktiva sport. Tjänsten lanserar i USA och Kanada med ett specialiserat erbjudande som initialt fokuserar på det bästa av nordiskt berättande.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA, Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. Viaplay kommer att ha marknadsnärvaro i minst 21 länder vid slutet av 2023, inklusive minst fem partnermarknader för bolagets brandade innehållskoncept, Viaplay Select. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Om VIDAA:
VIDAA is a technology and innovation company whose main product is the VIDAA Smart TV OS and Content Platform. Founded in 2019 by the Hisense Group and other investors, the company was founded with the aim of building a market leading Smart TV OS and Content Platform that placed the consumer at the center of the experience. Through the VIDAA platform, content such as movies, shows, news, and sports is made available to viewers through a user-friendly interface and a one-click-access feature.

Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För VIDAA:
Jose Rivera Font, Chief Marketing Officer (jose.riverafont@vidaa.com; +1 305 812 8636)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här

Exit mobile version