Tanalys

Viaplay och CANAL+ Polska ingår stort polskt distributionsavtal

Viaplay Group och den ledande polska betal-TV-leverantören CANAL+ Polska har ingått ett direct-to-home (DTH)-distributionsavtal i Polen vilket gör streamingtjänsten Viaplay tillgänglig för CANAL+ Polskas premium DTH-abonnenter i hela landet. Avtalet ger även CANAL+ Polska rättigheterna att under de kommande tre säsongerna visa utvalda Premier League-matcher. Matcherna blir tillgängliga på CANAL+ Polskas kanaler från början av augusti, när Premier League-säsongen sparkar igång.

Direktabonnenter av CANAL+ Polskas DTH-premiumpaket kommer att få tillgång till Viaplays unika kombination av direktsänd sport, Viaplay Originals, Hollywoodfilmer och -serier, samt barninnehåll. Erbjudandet rullas gradvis ut med start i höst och kunder får ytterligare information under de kommande veckorna.

Från och med augusti blir två direktsända Premier League-toppmatcher tillgängliga per omgång på CANAL+ kanaler för de kommande tre säsongerna. Alla matcher under Premier League-säsongen, som innefattar 38 omgångar med 10 matcher per omgång, kommer att sändas på Viaplay. I sin tur ger CANAL+ Polska Viaplay Group rättigheterna att sända upp till två direktsända matcher per omgång från den populära polska speedway-ligan eWinner I Liga Żużlowa i Polen. Dessa speedway-matcher förblir även tillgängliga på CANAL+ kanaler och tjänster.

Kim Poder, Viaplay Group Chief Commercial Officer: “Polen är en nyckelmarknad för Viaplay och vi vill att så många tittare som möjligt ska prova vår unika tjänst själva. Det här långsiktiga avtalet med en av Polens största betal-TV-leverantörer kommer att expandera vår räckvidd på den polska marknaden under de kommande åren, och är därför ett viktigt steg mot att förverkliga våra höga ambitioner. Avtalet tar även vår Premier League-bevakning till en ännu större publik samt visar upp kvaliteten på våra sportsändningar till supportrar i hela Polen.”

Edyta Sadowska, CANAL+ Polska CEO and General Director: “När den nya Premier League-säsongen börjar kan två toppmatcher per omgång fortsatt följas på CANAL+ kanaler, vilket är en fantastisk nyhet för CANAL+ kunder. Tack vare samarbetet med Viaplay kan vi även erbjuda våra kunder tillgång till ytterligare unikt innehåll i många olika kategorier. Att samarbeta med ännu en stor partner är dessutom en bekräftelse på våra ambitioner och vårt fokus på att bygga det mest kompletta och konkurrenskraftiga erbjudandet av filmer, serier och sport på den polska marknaden.”

Förutom samarbetet med CANAL+ Polska har Viaplay Group långsiktiga distributionsavtal i Polen med UPC, Vectra och Play. Viaplay är också tillgänglig för polska konsumenter genom direkta abonnemang.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Viaplay Group AB (publ) är den internationella streamingutmanaren. Vår streamingtjänst Viaplay finns i alla nordiska och baltiska länder, Polen, USA och Nederländerna, och vi expanderar snabbt med lansering i Storbritannien under 2022, följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. Viaplay kommer att ha marknadsnärvaro i minst 21 länder vid slutet av 2023, inklusive minst fem partnermarknader för bolagets brandade innehållskoncept, Viaplay Select. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Om CANAL+ Polska:
CANAL+ Polska is a leading producer of premium and thematic channels, offering a unique combination of premium content, modern technology and broad distribution. With approximately 2.7 million clients as at 31 December 2020, it is the second largest distributor of pay-TV packages in Poland with a traditional Polish pay-TV market share of 20.4%.

CANAL+ Polska operates a satellite platform offering clients packages that include both proprietary television channels and third-party channels covering all segments of the pay-TV market, with a focus on the premium segment.

With its twelve premium CANAL+ channels and carefully selected third-party premium channels, CANAL+ Polska believes it offers clients the best programming experience in the Polish pay-TV market, in terms of variety, number of premieres, exclusivity, and quality of sound and picture.

In May 2020, CANAL+ Polska launched CANAL+ online, an innovative service designed to meet growing demand for non-linear programming. The service offers access to linear channels and on-demand programming such as films, TV series, sports events, lifestyle and programming content for children.

CANAL+ Polska is also involved in film distribution to cinemas through Kino Świat. With a cinema distribution market share of 26.4%, Kino Świat is the leading film distribution company in Poland.

Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För CANAL+ Polska:
Piotr.kaniowski@canalplus.pl (Spokesperson: +48 737 897 785)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här

Exit mobile version