Connect with us

Marknadsnyheter

Viking Line: Verksamhetsöversikt för perioden januari – september 2020

Published

on

Viking Line Abp             VERKSAMHETSÖVERSIKT             21.10.2020, kl. 09.00

Konsekvenserna av COVID-19 försämrar Viking Lines resultat

Januari–september 2020 (jämfört med januari–september 2019)

  • Omsättningen uppgick till 154,2 Meur (380,8 Meur).
  • Övriga rörelseintäkter var 16,7 Meur (0,2 Meur).
  • Rörelseresultatet uppgick till -35,2 Meur (17,5 Meur).
  • Finansnettot blev -3,1 Meur (-3,6 Meur).
  • Resultat före skatter uppgick till -38,3 Meur (13,9 Meur).
  • Resultatet efter skatter var -30,8 Meur (11,1 Meur).
  • Oförändrade framtidsutsikter: Resultatet för hela verksamhetsåret kommer att vara negativt.

Tredje kvartalet 2020 (jämfört med tredje kvartalet 2019)

  • Omsättningen uppgick till 56,6 Meur (153,8 Meur).
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,8 Meur (26,2 Meur).

Den pågående COVID-19 pandemin har allvarligt försämrat koncernens verksamhetsförutsättningar. Resultatet för det tredje kvartalet, som vanligtvis genererar största delen av årets resultat, var negativt och därmed avsevärt mycket sämre 2020 än tidigare år på grund av COVID-19 pandemin. Kostnader för löner och anställningsförmåner minskade under perioden. En stor del av personalen i Finland har permitterats. I Sverige och Estland har korttidspermitteringar använts. Även kostnader för varor och tjänster samt övriga rörelsekostnader minskade.

VD Jan Hanses kommenterar

Delårsresultatet har kraftigt påverkats av oförutsedda omvärldsfaktorer i form av den världsomfattande COVID-19 pandemin. Under tredje kvartalet har pandemin fortsatt att påverka individer, företag och marknader. Årets tredje kvartal inleddes i juli med långtgående liberalisering av reserestriktionerna för vårt trafikområde. Endast inreserestriktionen från Sverige till Finland kvarstod, tyvärr med betydande negativa konsekvenser för koncernen. Trots detta var koncernens samtliga fartyg i trafik under juli och augusti månad. Trafiken på Helsingfors–Stockholm var fortsatt nedstängd och fartygen på denna linje sysselsattes med trafik mellan Helsingfors och Tallinn samt på en för året nystartad kryssningsrutt mellan Helsingfors, Mariehamn och Tallinn.

Trafiken försvårades väsentligt i början av den andra veckan i augusti, då de finska myndigheterna offentliggjorde planer på strängare karantänsregler för inresande, främst från Sverige. Dessa regler varierade under augusti månad för att i september liberaliseras så att inresor från Sverige tilläts. Detta varade dock endast under två veckors tid, varefter restriktionerna återinfördes. All denna delvis otydliga och inkonsekventa kommunikation från myndighetshåll drabbade resandet och försäljningen väsentligt från och med medlet av augusti. En liten positiv avvikelse i bokningsläget inträffade i slutet av september, men eliminerades genom de på nytt införda reserestriktionerna. Vi har trots verksamhetsbegränsningarna upprätthållit en oavbruten passagerar- och frakttrafik mellan våra länder och därmed säkerställt ett trafikmönster som fortgått i mer än ett halvt sekel och som kommer att fortsätta.

Under tredje kvartalet fortsatte våra åtgärder att anpassa kostnaderna. I augusti och september genomfördes MBL-förhandlingar i Sverige och samarbetsförhandlingar i Finland med syfte att effektivera landpersonalen samt sjöpersonalen på koncernens svenska fartyg Viking Cinderella. Personalen har burit en tung börda genom de permitteringar och nedskärningar som vidtagits i koncernens samtliga verksamhetsländer. Permitteringarna har genomförts både i form av deltidspermitteringar och till en stor del som heltidspermitteringar. Personalens engagemang då arbetstillfällen har beretts har varit beundransvärd. Jag uppskattar mycket deras starka insatser under denna kärva tid.

Vår likviditet var vid utgången av det tredje kvartalet ansträngd. Förhandlingar med våra finansiärer pågick under det tredje kvartalet och den 15 oktober beviljade Statsrådet statsgarantier för en tilläggsupplåning om sammanlagt 38,7 Meur, vilken delvis kommer att lyftas under den närmaste månaden och som tryggar vår likviditet.

Traficom har inlett ett upphandlingsförfarande för en offentlig trafikplikt på våra linjer Åbo–Mariehamn–Stockholm, Mariehamn–Kapellskär och Helsingfors–Tallinn. Viking Line avser delta i upphandlingen.

För att säkerställa trygga rutiner i en exceptionell tid och underbygga våra resenärers förtroende för vår trafik även under COVID-19 pandemin blev Viking Line som första rederi i världen verifierat av klassningssällskapet Det Norske Veritas Germanischer Lloyd. Verifieringen, som gäller för flottans samtliga sju fartyg samt verksamheten i sex terminaler, bekräftar vår förmåga att hantera och förebygga infektionsrisker inklusive COVID-19.

Smittskyddsåtgärderna har fungerat effektivt och våra mätningar visar att kunderna uppfattar dem som positiva. Dock återstår en tid då efterfrågan på våra marknader stegvis ska byggas upp. Viking Line och vår personal är beredda att bära det ansvar som krävs för att våra kunders tilltro ska återställas. Personalens engagemang är även i detta avseende oerhört förtroendeingivande.

Vi reagerade snabbt på krisen och anpassade verksamheten till en förändrad marknadssituation. Marknadsutvecklingen är fortsatt svår att bedöma och det kommer att ta lång tid innan vi ser en återhämtning. Vi ämnar fortsättningsvis att fokusera på det vi kan påverka i denna utmanande tid: att sälja reseupplevelser och frakttjänster, betjäna våra kunder, säkerställa våra medarbetares hälsa, bedriva vår verksamhet så effektivt som möjligt, trygga vår finansiella uthållighet och driva vårt nybygge framåt.

Omsättning och resultat

Koncernens omsättning minskade med 59,5 % till 154,2 Meur under perioden 1 januari–30 september 2020 (380,8 Meur 1 januari–30 september 2019). Rörelseresultatet uppgick till -35,2 Meur (17,5 Meur).

De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 64,3 % till 123,2 Meur (344,7 Meur), medan fraktintäkterna var 29,7 Meur (34,3 Meur). Försäljningsbidraget var 114,9 Meur(279,6 Meur). Driftskostnaderna minskade med 39,0 % till 148,7 Meur (243,8 Meur).

Under det tredje kvartalet 1 juli–30 september uppgick koncernens omsättning till 56,6 Meur (153,8 Meur 1 juli–30 september 2019). Rörelseresultatet uppgick till -7,8 Meur (26,2 Meur).

De passagerarrelaterade intäkterna minskade under det tredje kvartalet med 67,0 % till 47,2 Meur (142,9 Meur), medan fraktintäkterna var 9,0 Meur (10,3 Meur). Försäljningsbidraget var 41,3 Meur (113,8 Meur). Driftskostnaderna minskade med 46,3 % till 43,8 Meur (81,6 Meur).

Trafik och marknad

Koncernen bedriver passagerar- och frakttrafik med sju fartyg på norra Östersjön. Koncernens fartyg trafikerade samma linjer som under 2019, dock så att fartygen som normalt trafikerar mellan Helsingfors och Stockholm insattes på delvis nyskapade rutter med begränsade turlistor. Under perioden har flera av fartygen varit helt eller delvis upplagda på grund av COVID-19 pandemin. På grund av myndighetsbeslut bedrevs i huvudsak endast frakttrafik under perioden 19 mars–18 juni. Passagerartrafiken har haft begränsad kapacitet efter att den återupptogs. Den 20 september gick Amorella på grund i Ålands skärgård. Grundstötningen gav inte upphov till några personskador. Gabriella ersatte fartyget på linjen Åbo–Mariehamn/Långnäs–Stockholm.

Antalet passagerare på Viking Lines fartyg uppgick under rapportperioden till 1 642 179 (4 897 632). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 26,5 % (32,2 %).

Viking Lines fraktvolymer uppgick till 93 040 fraktenheter (100 026). Viking Lines fraktmarknadsandel var uppskattningsvis 17,0 % (18,3 %). Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 26,4 % (32,6 %).

Investeringar och finansiering

Koncernens investeringar uppgick till 11,7 Meur (26,8 Meur), varav 5,3 Meur (22,1 Meur) avser investeringar i fartyg under byggnad. Koncernens totala investeringar utgör 7,6 % av omsättningen (7,0 %).

Den 30 september 2020 uppgick koncernens långfristiga räntebärande skulder till 75,7 Meur (104,3 Meur). Soliditeten var 48,9 % jämfört med 50,6 % föregående år.

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av september till 28,6 Meur (57,6 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 0,8 Meur per 30 september 2020 (15,1 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till -24,1 Meur (25,0 Meur).

Nettokassaflödet från investeringar var -11,2 Meur (-26,3 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till 1,1 Meur (-2,8 Meur).

Den 15 oktober 2020 godkände Statsrådet statsgarantier för Viking Lines likviditetslån till ett maximalt belopp om 38,7 miljoner euro. Med likviditetslånen planerar Viking Line att säkerställa bolagets likviditetsposition och därmed en fortsatt finansiellt stabil verksamhet i det läge som uppstått till följd av coronakrisen. Utöver statsgarantierna garanterar kommersiella banker 4,3 miljoner euro.

Viking Line förbinder sig till att inte dela ut dividend eller vidta annan utdelning av medel till dess att förpliktelserna i anslutning till garantierna och lånen har upphört helt och hållet.

Likviditeten kan även förstärkas med tillskott från aktieägare eller genom försäljning av tillgångar.

Viking Line Abp har den 14 juli 2020 överenskommit med Finnvera Abp och Finlands Exportkredit Ab om amorteringsanstånd för amorteringar under perioden 1.7.2020–1.2.2021 uppgående till sammanlagt 14,9 Meur. Amorteringarna förfaller till betalning senast den 10 januari 2025, dvs. samtidigt med den sista amorteringen. De senarelagda amorteringarna kan förhandsbetalas och lånets ränta och maturitet har bibehållits oförändrade. Dividendutdelning under lånets maturitet förutsätter att de amorteringar för vilka anstånd har beviljats betalas.

En del av koncernens låneavtal innefattar marknadsmässiga lånekovenanter. Koncernen har beviljats tidsbegränsat undantag från de kovenantvillkor som bröts under det tredje kvartalet för de lån som redan är lyfta.

Viking Line har ett bindande lånelöfte om 152,0 Meur för finansiering av fartygsbeställning, där tidpunkten att lyfta lånet har förlängts. Förhandlingar pågår om tillämpning av de avtalsenliga kovenantvillkoren. I det fall att fartygsbyggnadskontraktet skulle uppsägas har bolaget en bankgaranti som säkerhet för erlagda förskottsrater om 38,8 Meur jämte ränta.

Organisation och personal

Medelantalet anställda i koncernen var 1 767 (2 674), varav i moderbolaget 1 228 (2 025). Landpersonalens antal var 418 (603) och sjöpersonalens 1 349 (2 071).

Utöver koncernens egen personal bemannades Viking XPRS med i medeltal 161 (244) personer anställda av ett bemanningsföretag.

Antalet anställda för 2020 är avsevärt lägre än 2019, då en stor del av personalen har varit permitterad under perioden. I september inleddes samarbetsförhandlingar gällande koncernens landorganisation samt sjöanställda på Viking Cinderella. De planerade åtgärderna kan leda till överföring till deltid, permittering eller uppsägningar och berör ca 120 landanställda och ca 80 sjöanställda.

Riskfaktorer

COVID-19 pandemin har påverkat Viking Lines resultat och likviditet väsentligt under perioden och den negativa effekten kommer att fortsätta under avsevärd tid.

Osäkerheten kring myndighetskrav och begränsningar i passagerartrafiken samt marknadens efterfrågan kommer att påverka Viking Lines verksamhet, resultat och finansiella ställning.

Koncernens lån är bundna till lånevillkor som inkluderar lönsamhets-, likviditets- och soliditetskrav. Om villkoren inte uppfylls kan finansiärerna kräva förtida återbetalning eller uppsägning av lånen.

Koncernen har sedan tidigare ingått fastprisavtal avseende delar av koncernens bunkerkonsumtion för 2020, vilket innebär att Viking Line är bundna att köpa en viss kvantitet även om kontrakterad kvantitet inte används.

Utsikter för hela verksamhetsåret 2020

Konsekvenserna av COVID-19 pandemin har fortsatt försämrat koncernens resultat och finansiella ställning även över högsäsongen. Resultatet för hela verksamhetsåret kommer att vara negativt.

Koncernens resultaträkning
2020 2019 2020 2019 2019
MEUR Not 1.7–30.9 1.7–30.9 1.1–30.9 1.1–30.9 1.1–31.12
OMSÄTTNING 4 56,6 153,8 154,2 380,8 496,4
Övriga rörelseintäkter 5 0,7 0,0 16,7 0,2 0,4
Kostnader
Varor och tjänster 15,3 40,0 39,3 101,2 133,1
Kostnader för löner och anställningsförmåner 6 15,5 29,5 56,6 88,4 117,1
Avskrivningar och nedskrivningar 6,0 6,0 18,1 18,4 24,6
Övriga rörelsekostnader 28,3 52,1 92,1 155,5 204,6
65,1 127,6 206,1 363,5 479,4
RÖRELSERESULTAT -7,8 26,2 -35,2 17,5 17,4
Finansiella intäkter 0,0 0,0 0,0 0,4 0,5
Finansiella kostnader -1,0 -1,3 -3,1 -4,0 -4,3
RESULTAT FÖRE SKATTER -8,8 24,9 -38,3 13,9 13,6
Inkomstskatter 7 1,7 -5,0 7,6 -2,8 -2,7
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -7,1 19,9 -30,8 11,1 10,8
Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -7,1 19,9 -30,8 11,1 10,8
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro -0,66 1,84 -2,85 1,03 1,00
Koncernens rapport över totalresultat
2020 2019 2020 2019 2019
MEUR 1.7–30.9 1.7–30.9 1.1–30.9 1.1–30.9 1.1–31.12
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -7,1 19,9 -30,8 11,1 10,8
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen
Omräkningsdifferenser -0,1 -0,3 -0,2 -0,8 -0,3
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen
Förändring av verkligt värde för finansiella tillgångar  
värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 0,0 -3,9
Övrigt totalresultat -0,1 -0,3 -0,2 -0,8 -4,2
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT -7,2 19,6 -31,0 10,3 6,6
Totalresultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -7,2 19,6 -31,0 10,3 6,6
Koncernens balansräkning
MEUR Not 30.09.2020 30.09.2019 31.12.2019
TILLGÅNGAR
Långfristiga tillgångar
Immateriella tillgångar 3,1 3,3 3,3
Markområden 0,6 0,6 0,6
Byggnader och konstruktioner 6,9 7,4 7,3
Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter 1,9 2,2 2,2
Fartyg 256,5 268,7 266,0
Maskiner och inventarier 3,5 4,2 3,9
Nyttjanderätter 5,1 5,6 5,2
Förskottsbetalningar, fartyg under byggnad 54,4 48,0 49,5
Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde
via övrigt totalresultat 28,0 32,0 28,1
Långfristiga tillgångar totalt 359,9 371,9 366,0
Kortfristiga tillgångar
Varulager 15,7 16,9 16,9
Inkomstskattefordringar 0,4
Kundfordringar och övriga fordringar 9 21,9 39,8 28,0
Likvida medel 28,6 57,6 62,8
Kortfristiga tillgångar totalt 66,1 114,4 108,1
TILLGÅNGAR TOTALT 426,0 486,3 474,0
EGET KAPITAL OCH SKULDER
Eget kapital
Aktiekapital 1,8 1,8 1,8
Fonder 1,9 5,8 1,9
Omräkningsdifferenser -2,6 -2,9 -2,5
Balanserade vinstmedel 203,1 234,1 233,9
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare 204,2 238,8 235,1
Eget kapital totalt 204,2 238,8 235,1
Långfristiga skulder
Uppskjutna skatteskulder 7 29,4 37,4 37,7
Räntebärande skulder 75,7 104,3 100,0
Leasingskulder 3,3 3,9 3,6
Långfristiga skulder totalt 108,4 145,6 141,3
Kortfristiga skulder
Räntebärande skulder 50,4 23,5 23,5
Leasingskulder 1,8 1,7 1,7
Inkomstskatteskulder 0,0 2,2 2,1
Leverantörsskulder och övriga skulder 61,2 74,3 70,3
Kortfristiga skulder totalt 113,5 101,8 97,6
Skulder totalt 221,8 247,4 238,9
EGET KAPITAL OCH SKULDER TOTALT 426,0 486,3 474,0
Koncernens kassaflödesanalys
2020 2019 2019
MEUR 1.1–30.9 1.1–30.9 1.1–31.12
AFFÄRSVERKSAMHETEN
Räkenskapsperiodens resultat -30,8 11,1 10,8
Justeringar
  Avskrivningar och nedskrivningar 18,1 18,4 24,6
  Försäljningsvinster/-förluster från långfristiga tillgångar 0,0 0,0 0,0
  Övriga poster som inte ingår i kassaflödet 0,1 0,6 0,4
  Räntekostnader och övriga finansiella kostnader 2,6 2,8 3,8
  Ränteintäkter och övriga finansiella intäkter 0,0 0,0 -0,1
  Dividendintäkter -0,4 -0,4
  Inkomstskatter -7,6 2,8 2,7
Förändring av rörelsekapital
  Förändring av kundfordringar och övriga fordringar 6,1 -9,1 2,7
  Förändring av varulager 1,3 -0,6 -0,6
  Förändring av leverantörsskulder och övriga skulder -8,4 3,6 -1,2
Erlagda räntor -3,1 -3,4 -3,4
Erlagda finansiella kostnader -0,4 -0,4 -0,5
Erhållna räntor 0,0 0,0
Erhållna finansiella intäkter 0,0 0,0 0,1
Erlagda skatter -2,3 -0,5 -0,8
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN
AFFÄRSVERKSAMHETEN -24,1 25,0 38,0
INVESTERINGAR
Investeringar i fartyg -5,9 -3,9 -5,4
Investeringar i övriga immateriella och materiella tillgångar -0,5 -0,7 -1,0
Förskottsbetalningar -5,3 -22,1 -23,6
EU-stöd 0,4
Investeringar i finansiella tillgångar värderade till 
verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 0,0
Försäljning av övriga immateriella och materiella tillgångar 0,0 0,0 0,1
Försäljning av finansiella tillgångar värderade till
verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0
Återbetalningar av finansiella tillgångar värderade till
verkligt värde via övrigt totalresultat 0,1
Erhållna dividender 0,4 0,4
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGAR -11,2 -26,3 -29,5
FINANSIERING
Ökning av långfristiga skulder 20,0 20,0
Amortering av långfristiga skulder -11,8 -19,2 -23,5
Förändring av kortfristiga räntebärande skulder 14,4
Amortering av leasingskulder -1,5 -1,5 -1,9
Erlagda dividender -2,2 -2,2
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERING  1,1 -2,8 -7,6
FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL -34,2 -4,2 0,9
Likvida medel vid räkenskapsperiodens början 62,8 61,8 61,8
LIKVIDA MEDEL VID RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT 28,6 57,6 62,8

 

Rapport över förändringar i koncernens eget kapital

Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare
Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt
EGET KAPITAL 1.1.2020 1,8 1,9 -2,5 233,9 235,1
Räkenskapsperiodens resultat -30,8 -30,8
Omräkningsdifferenser 0,0 -0,2 -0,1 -0,2
Försäljning av finansiella tillgångar värderade
till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 0,0
Räkenskapsperiodens totalresultat 0,0 -0,2 -30,8 -31,0
Dividendutdelning
Transaktioner med moderbolagets ägare
EGET KAPITAL 30.9.2020 1,8 1,9 -2,6 203,1 204,2
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare
Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt
EGET KAPITAL 1.1.2019 1,8 5,8 -2,3 225,3 230,7
Räkenskapsperiodens resultat 11,1 11,1
Omräkningsdifferenser 0,0 -0,6 -0,2 -0,8
Räkenskapsperiodens totalresultat 0,0 -0,6 10,9 10,3
Dividendutdelning -2,2 -2,2
Transaktioner med moderbolagets ägare -2,2 -2,2
EGET KAPITAL 30.9.2019 1,8 5,8 -2,9 234,1 238,8

 

Koncernens resultaträkning per kvartal

2020 2020 2020 2019
MEUR Q3 Q2 Q1 Q4
OMSÄTTNING 56,6 22,6 75,0 115,6
Övriga rörelseintäkter 0,7 14,9 1,2 0,2
Kostnader
Varor och tjänster 15,3 4,0 20,0 31,9
Kostnader för löner och anställningsförmåner 15,5 13,8 27,3 28,7
Avskrivningar och nedskrivningar 6,0 6,0 6,1 6,1
Övriga rörelsekostnader 28,3 19,6 44,2 49,2
65,1 43,4 97,7 115,9
RÖRELSERESULTAT -7,8 -5,9 -21,5 -0,1
Finansiella intäkter 0,0 0,0 0,0 0,1
Finansiella kostnader -1,0 -0,2 -1,9 -0,3
RESULTAT FÖRE SKATTER -8,8 -6,1 -23,4 -0,3
Inkomstskatter 1,7 1,2 4,7 0,0
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -7,1 -4,9 -18,7 -0,3
Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -7,1 -4,9 -18,7 -0,3
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro -0,66 -0,46 -1,74 -0,03
Koncernens rapport över totalresultat
per kvartal
2020 2020 2020 2019
MEUR Q3 Q2 Q1 Q4
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -7,1 -4,9 -18,7 -0,3
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen
Omräkningsdifferenser -0,1 0,9 -1,1 0,5
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen
Förändring av verkligt värde för finansiella tillgångar  
värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 -3,9
Övrigt totalresultat -0,1 0,9 -1,1 -3,4
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT -7,2 -4,0 -19,8 -3,7
Totalresultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -7,2 -4,0 -19,8 -3,7

 

Givna säkerheter och ansvarsförbindelser

MEUR 30.09.2020 31.12.2019
Ansvarsförbindelser 126,9 138,7
Säkerheter, för egen del 255,4 255,5
Investeringsåtaganden som inte upptagits i bokföringen 159,1 158,1
 – avtalat belopp 200,0 198,2
Viking Line har ett bindande lånelöfte om 152,0 Meur för finansiering av fartygsbeställning, där tidpunkten
att lyfta lånet har förlängts. Förhandlingar pågår om tillämpning av de avtalsenliga kovenantvillkoren.
I det fall att fartygsbyggnadskontraktet skulle uppsägas har bolaget en bankgaranti som säkerhet
för erlagda förskottsrater om 38,8 Meur jämte ränta.
Nyckeltal och statistik 
2020 2019 2019
1.1–30.9 1.1–30.9 1.1–31.12
Eget kapital per aktie, euro 18,90 22,12 21,77
Soliditet 48,9 % 50,6 % 50,7 %
Investeringar, Meur 11,7 26,8 29,9
 – i % av omsättningen 7,6 % 7,0 % 6,0 %
Passagerare 1 642 179 4 897 632 6 300 480
Fraktenheter 93 040 100 026 133 940
Antal årsanställda, medeltal 1 767 2 674 2 632
Resultat per aktie = (Resultat före skatter – inkomstskatter +/– minoritetsandel) / Antal aktier i genomsnitt
Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier per balansdagen
Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning – erhållna förskott)
Vid avrundning till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/– 0,1 Meur uppstå.

 

Koncernens bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2020 publiceras den 18 februari 2021.
 

Mariehamn den 20 oktober 2020

 

VIKING LINE ABP

Jan Hanses
Verkställande direktör

Noter till verksamhetsöversikt för perioden januari-september 2020

  1. Redovisningsprinciper

Denna verksamhetsöversikt är inte en delårsrapport upprättad i enlighet med IAS 34.

För likvida medel med en kort löptid anses det redovisade värdet motsvara verkligt värde. Det bokförda värdet för kundfordringar och övriga fordringar samt leverantörsskulder och övriga skulder anses motsvara verkligt värde på grundval av posternas kortfristiga karaktär. Det bokförda värdet för räntebärande skulder motsvarar verkligt värde.

I övrigt är verksamhetsöversikten upprättad enligt samma redovisningsprinciper, uppskattningar och värderingar som i det senaste årsbokslutet, om inte annat framgår nedan. Verksamhetsöversikten är inte reviderad.

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser på +/- 0,1 MEUR uppstå.

  1. Uppskattningar och bedömningar

Vid upprättande av koncernbokslutet i enlighet med IFRS måste företagsledningen göra bedömningar och uppskattningar om framtiden som påverkar de redovisade beloppen för tillgångar och skulder, intäkter och kostnader samt övrig information. De bedömningar och uppskattningar som bokslutet innehåller bygger på ledningens bästa uppfattning vid tidpunkten för publicering av verksamhetsöversikten.

COVID-19 pandemin har allvarligt försämrat koncernens verksamhetsförutsättningar och påverkar både resultat- och balansräkningen. De största förändringarna redogörs för i noterna nedan. Det är i dagsläget svårt att uppskatta hur långvarig pandemin blir och effekterna på Viking Lines framtida resultat, finansiella ställning och kassaflöde. Det verkliga utfallet kan avvika från uppgjorda uppskattningar och bedömningar.

  1. Going concern, risker och likviditet

COVID-19 pandemin är en väsentlig osäkerhetsfaktor som, om därmed sammanhängande risker helt materialiseras, kan leda till att företagets förmåga att fortsätta sin verksamhet blir oviss.

Denna verksamhetsöversikt har upprättats enligt going concern-principen. Viking Lines styrelse bedömer att bolaget kan fortsätta sin verksamhet och uppfylla sina förpliktelser åtminstone 12 månader framåt från upprättandet av denna rapport. Bedömningen baserar sig på den verksamhetsplan som styrelsen har godkänt och som beaktar COVID-19, samt på tilläggsfinansiering.

Den 15 oktober 2020 godkände Statsrådet statsgarantier för Viking Lines likviditetslån till ett maximalt belopp om 38,7 miljoner euro. Med likviditetslånen planerar Viking Line att säkerställa bolagets likviditetsposition och därmed en fortsatt finansiellt stabil verksamhet i det läge som uppstått till följd av coronakrisen. Utöver statsgarantierna garanterar kommersiella banker 4,3 miljoner euro.

Viking Line förbinder sig till att inte dela ut dividend eller vidta annan utdelning av medel till dess att förpliktelserna i anslutning till garantierna och lånen har upphört helt och hållet.

Likviditeten kan även förstärkas med tillskott från aktieägare eller genom försäljning av tillgångar.

Viking Line Abp har den 14 juli 2020 överenskommit med Finnvera Abp och Finlands Exportkredit Ab om amorteringsanstånd för amorteringar under perioden 1.7.2020–1.2.2021 uppgående till sammanlagt 14,9 Meur. Amorteringarna förfaller till betalning senast den 10 januari 2025, dvs. samtidigt med den sista amorteringen. De senarelagda amorteringarna kan förhandsbetalas och lånets ränta och maturitet har bibehållits oförändrade. Dividendutdelning under lånets maturitet förutsätter att de amorteringar för vilka anstånd har beviljats betalas.

En del av koncernens låneavtal innefattar marknadsmässiga lånekovenanter. Koncernen har beviljats tidsbegränsat undantag från de kovenantvillkor som bröts under det tredje kvartalet för de lån som redan är lyfta.

Viking Line har ett bindande lånelöfte om 152,0 Meur för finansiering av fartygsbeställning, där tidpunkten att lyfta lånet har förlängts. Förhandlingar pågår om tillämpning av de avtalsenliga kovenantvillkoren. I det fall att fartygsbyggnadskontraktet skulle uppsägas har bolaget en bankgaranti som säkerhet för erlagda förskottsrater om 38,8 Meur jämte ränta.

  1. Segmentuppgifter

Koncernens omsättning minskade med 59,5 % och de passagerarrelaterade intäkterna minskade med 64,3 % på grund av myndigheternas reserestriktioner samt marknadens efterfrågan i samband med COVID-19 pandemin.

2020

2019 2019
MEUR 1.1–30.9 1.1–30.9 1.1–31.12
Omsättning
Fartygen 151,6 374,3 487,9
Ofördelat 2,7 6,6 8,6
Rörelsesegmenten totalt 154,3 380,9 496,5
Elimineringar -0,1 -0,1 -0,1
Koncernens omsättning totalt 154,2 380,8 496,4
Rörelseresultat
Fartygen -32,0 49,4 60,8
Ofördelat -3,2 -31,9 -43,4
Koncernens rörelseresultat totalt -35,2 17,5 17,4
OMSÄTTNING
Passagerarrelaterade intäkter 123,2 344,7 448,4
Fraktintäkter 29,7 34,3 45,6
Övriga intäkter 1,3 1,8 2,4
Totalt 154,2 380,8 496,4
  1. Övriga rörelseintäkter

Under perioden 19 mars-18 juni har koncernen erhållit stöd från Försörjningsberedskapscentralen för frakttrafik i försörjningsberedskapssyfte, för fyra av koncernens fartyg på linjerna Åbo–Långnäs–Stockholm, Mariehamn-Kapellskär och Helsingfors–Tallinn. Ersättningarna täckte de rörliga och delar av de fasta kostnaderna för trafiken och minskades med intäkterna från frakttrafiken och bidraget från passagerartrafiken. Under perioden har koncernen även erhållit likviditetsstöd från Ålands Landskapsregering. De svenska dotterbolagen har erhållit omställningsstöd. Stöden redovisas som statligt stöd under övriga rörelseintäkter.

2020

2019
MEUR 1.1–30.9 1.1–30.9
Offentligt stöd 16,2
Fastighetshyror 0,1 0,1
Försäljningsvinst 0,0 0,0
Övriga intäkter 0,5 0,1
Totalt 16,7 0,2
  1. Ersättningar till anställda

En stor del av personalen i Finland har permitterats. I Sverige och Estland har av staten subventionerade korttidspermitteringar utnyttjats. Permitteringarna har genomförts i form av deltidspermitteringar och på fartygen till stor del i form av heltidspermitteringar.

Koncernen erhåller statlig restitution från Finland och Sverige avseende sjöpersonalens skatter och sociala avgifter i enlighet med EU:s riktlinjer. Koncernen har erhållit korttidsstöd i Sverige och Estland för korttidspermitteringarna. Erhållen restitution samt korttidsstöd har redovisats i resultaträkningen bland kostnader för löner och anställningsförmåner för den period då grunden för restitutionen och stöden har uppstått.

2020

2019
MEUR 1.1–30.9 1.1–30.9
Löner 62,0 92,1
Pensionskostnader, avgiftsbestämda planer 6,7 11,4
Övriga lönebikostnader 7,6 9,9
76,3 113,4
Statlig restitution -14,7 -25,0
Korttidsstöd -4,9
Totalt 56,6 88,4
  1. Inkomstskatter

Koncernen har per den 30.9.2020 redovisat uppskjutna skatteskulder om netto 29,4 Meur, varav 37,9 Meur avser uppskjutna skatteskulder och 8,5 Meur uppskjutna skattefordringar. Koncernen hade inga fastställda förluster i beskattningen vid utgången av 2019. Förlust som fastställs i beskattningen för räkenskapsperioden 2020 kan dras av under 10 år. Baserat på ledningens uppskattningar och bedömningar räknar Viking Line med att förlusten kan användas mot framtida beskattningsbara resultat.

  1. Nedskrivningsprövning

De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.

COVID-19 pandemin har påverkat koncernens verksamhetsförutsättningar och finansiella ställning allvarligt. Ledningen bedömer att det för tillfället inte finns några nedskrivningsbehov, då fartygens verkliga värde är väsentligt högre än det bokföringsmässiga värdet.

Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar.

  1. Kundfordringar och övriga fordringar

COVID-19 pandemin har inte lett till någon förändring av förväntade kreditförluster på kundfordringar.

  1. Händelser efter balansdagen

I september inleddes samarbetsförhandlingar gällande koncernens landorganisation samt sjöanställda på Viking Cinderella. De planerade åtgärderna kan leda till överföring till deltid, permittering eller uppsägningar och berör ca 120 landanställda och ca 80 sjöanställda. Samarbetsförhandlingarna avslutades i oktober.

Den 15 oktober 2020 godkände Statsrådet statsgarantier för Viking Lines likviditetslån till ett maximalt belopp om 38,7 miljoner euro. Med likviditetslånen planerar Viking Line att säkerställa bolagets likviditetsposition och därmed en fortsatt finansiellt stabil verksamhet i det läge som uppstått till följd av coronakrisen. Utöver statsgarantierna garanterar kommersiella banker 4,3 miljoner euro.

Viking Line förbinder sig till att inte dela ut dividend eller vidta annan utdelning av medel till dess att förpliktelserna i anslutning till garantierna och lånen har upphört helt och hållet.

VD Jan Hanses
jan.hanses@vikingline.com
018-270 00

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie

Published

on

By

Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.  

Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem. 

En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.  

Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna. 

– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon. 

Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.  

Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått. 

Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.  

– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson. 

Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.  

– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson. 

Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt. 

Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras. 

Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1. 
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1 

För mer information, kontakta:  
Kari Johansson, docent 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet 
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26 

Olof Stephansson, professor, överläkare 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
 
E-post: olof.stephansson@ki.se  
Telefon: 070-748 78 25 

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie

Published

on

By

Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.  

Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem. 

En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.  

Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna. 

– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon. 

Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.  

Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått. 

Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.  

– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson. 

Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.  

– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson. 

Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt. 

Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras. 

Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1. 
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1 

För mer information, kontakta:  
Kari Johansson, docent 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet 
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26 

Olof Stephansson, professor, överläkare 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
 
E-post: olof.stephansson@ki.se  
Telefon: 070-748 78 25 

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Påskhälsningar från Attana

Published

on

By

Det är med många nya idéer som jag är åter vid rodret av Attana.

Från sensommaren fram tills nu har jag haft möjligheten att ägna mig nästan uteslutande åt det som jag är bäst på och som bygger värde åt Attana; Att tillsammans med mina kollegor samverka med våra kunder för att öka användningen av vår teknik hos dem, men också att samla in deras idéer om hur vi kan göra vårt erbjudande ännu bättre, givet den unika teknik vi har.

Daniel Wallinder, som är den som kan Attanas instrument utan och innan allra bäst, har tillsammans med mig besökt flera kunder och samlat in deras feedback. Daniel har utvecklat en beta-version av ny mjukvara som knyter samman instrument med utvärdering på ett effektivt sätt. Den kommer att öka användarvänligheten och effektiviteten signifikant. Koncepten kommer från flera håll men är till stor del baserat på det förenklade användandet som vi använt inom diagnostiken med våra immunitetsprofiler. Jag är övertygad om att detta kommer att generera merförsäljningen till våra befintliga kunder och bidra till ökad nyförsäljning.

 

En annan viktig lärdom under åren har varit att säkerställa flera användare hos kunderna. Vi ser att detta ökar nyttjandegraden av instrumenten och därigenom värdet av Attanas teknik ute hos våra kunder. Ahmed Ibrahim, som är ansvarig för våra applikationer, har lett vårt arbete med förbättrad online utbildning, som också inkludera flertalet instruktionsvideor. Som ett resultat har vi under det senaste halvåret breddat användandet hos våra viktigaste kunder. Detta har redan genererat merförsäljning av sensorchip och vi ser positiva tendenser att öka försäljningen av serviceavtal.

 

För att möta den ökade efterfrågan av sensorchip är vi mitt i en process att skala upp produktionen. Även här har Daniel och Ahmed tillsammans med Prasad Anaspure genomfört viktiga förbättringar som kommer att sänka produktionskostnaderna av förbrukningsvaror och förenkla logistiken vid kundleveranser.

 

Prasad är placerad i Kalmar och leder utvecklingen av immunitetsprofiler i samverkan med Prof. Ian Nicholls vid Linneuniversitetet. Vi har riktigt lovande resultat på gång inom flera sjukdomar, men framför allt vill jag lyfta fram hepatit B och borrelia, där vi ser att vi kommer kunna göra skillnad i närtid. Det leder oss också vidare till att vi har identifierat kommersiella samarbetspartners för våra immunitetsprofiler. Vi hoppas att under hösten komma i gång i mindre kommersiell skala i ett europiskt land som visat stor kommersiell mognad för immunitetsprofiler. Då det är många aktörer involverade för att få hela kedjan att fungera på ett affärsmässigt skalbart sätt, blir det en av mina huvuduppgifter det kommande halvåret.

 

Thomas Ljungberg, vår säljchef, har strukturerat processen kring våra kunder i USA. Vi har haft utmaningar med transporter och logistik till USA under och efter pandemin, men nu har vi löst det, vilket bl.a. exemplifieras av den uppgraderingsordern om 1,5MSEK vi fick nu i mars 2024 från en av våra USA-kunder. Thomas och teamet har gjort en fantastisk insatts här och vi räknar med flera positiva nyheter från USA inom 12 månader. Som ett led i detta börjar Sebastin Santosh Martin i april som applikationsspecialist med inriktning på USA. Sebastin tar även med sig ett bra nätverk i Sverige och kommer att ansvara för ett projekt tillsammans ett svenskt universitet som är under uppstart.

 

Vi har haft mycket bra och täta dialoger med många kunder och det finns inte utrymme att nämna alla i denna påskhälsning, men som en liten blänkare inför påsken är det värt att lyfta fram att vår italienska kund, Mario Negri institutet, som utför riktigt spännande forskning med hjälp av Attanas teknik. Jag hoppas på att inom kort återkomma med mer information från dem.

 

Glad Påsk!

Teodor Aastrup

Grundare och VD Attana AB

 

 

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.