Connect with us

Marknadsnyheter

XANO│Delårsrapport 1 januari – 30 september 2024

Published

on

DELÅRSPERIODEN
»    Nettoomsättningen var 2 458 MSEK (2 595)
»    Rörelseresultatet uppgick till 105 MSEK (247)
»    Resultat före skatt uppgick till 51 MSEK (203) 
»    Resultat efter skatt uppgick till 39 MSEK (157)
»    Resultat per aktie var 0:66 SEK (2:71)
»    Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 139 MSEK (193)

TREDJE KVARTALET
»    Nettoomsättningen var 737 MSEK (757)
»    Rörelseresultatet uppgick till 13 MSEK (58)
»    Resultat före skatt uppgick till -8 MSEK (44) 
»    Resultat efter skatt uppgick till -7 MSEK (33)
»    Resultat per aktie var -0:11 SEK (0:57)
»    Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 129 MSEK (141)

Viktiga händelser under perioden
»    Förvärv av Graniten Engineering
»    Förvärv av Dansk Rotations Plastic
»    Teckning av personalkonvertibler 2024/2027 genomförd

Händelser efter periodens slut
»    Försäljning av fastighetsbolag

VD:S KOMMENTARER TILL KONCERNENS UTVECKLING UNDER PERIODEN
Koncernen

Utmaningarna från första halvåret kvarstod i hög grad och intensifierades också i viss mån under det tredje kvartalet. Marknadsutvecklingen var generellt mer återhållsam än väntat och koncernen redovisade ett svagt utfall för tremånadersperioden. Våra inarbetade marknader präglades fortsatt av låg aktivitetsnivå och investeringsvilja hos större aktörer. Återhållsamheten inom burkindustrin hade en omfattande påverkan på delar av verksamheten inom affärsenheten Industrial Solutions och därigenom på periodens konsoliderade utfall. Den successiva omställning som många av våra verksamheter genomgår parallellt med strategiska satsningar genererar omsättning men sänker inledningsvis marginalerna. Pågående aktiviteter inkluderar bland annat avveckling och flytt av produktion samt sammanslagning av verksamheter för ökad effektivitet. Kostnader relaterade till dessa omstruktureringsprogram summerades till 14 MSEK under perioden.
    Under det tredje kvartalet uppgick koncernens omsättning till 737 MSEK (757), vilket är knappt 3 procent lägre än motsvarande period föregående år. Justerat rörelseresultat uppgick till 27 MSEK (61) och justerad rörelsemarginal till 3,6 procent (8,1). Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 129 MSEK (141).  
    I förhållande till föregående års första nio månader sjönk nettoomsättningen med 5 procent och uppgick till 2 458 MSEK (2 595). Den organiska tillväxten var -11 procent. Justerat rörelseresultat uppgick till 110 MSEK (240) och justerad rörelsemarginal till 4,5 procent (9,3). Kassaflöde från den löpande verksamheten summerades till 139 MSEK (193).  

Affärsenheten Industrial Products
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 2 procent och rörelseresultatet minskade med 27 procent.
    Trots ett generellt svalt affärsklimat har några av affärsenhetens företag lyckats öka sina marknadsandelar via fortsatt god försäljning av egna produkter inom främst infrastruktur. Konsolideringen av vårt senaste tillskott DRP har haft en positiv inverkan på lönsamheten och integrationen har samtidigt genererat nya gemensamma affärsmöjligheter. De största utmaningarna inom affärsenheten är relaterade till produktion mot fordonsindustrin med dess specifika villkor. Utvärderingen av våra leveransavtal med fordonskunder fortsätter och har i något fall lett till uppsägning från vår sida. Vi arbetar vidare med omställning av våra verksamheter mot sektorer utanför fordon men med hänsyn till nuvarande svaga utveckling inom alternativa branscher sker processen i balanserad takt för att nyttja våra resurser på ett så optimalt sätt som möjligt.

Affärsenheten Industrial Solutions
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 6 procent och rörelseresultatet minskade med 65 procent.
    Flera års låga investeringsnivåer avseende automationsprojekt inom delar av förpackningssektorn har fått stor påverkan på affärsenhetens verksamhet. Svängningar är normala för branschen men just nu är omfattningen högre än tidigare med fler projekt som skjuts på framtiden och ett ökande antal som helt ställs in. Hårdast drabbade är leveranser till burkindustrin. Det är en nisch som på lång sikt bedöms vara stabilt växande men efter pandemiårens stora investeringar finns det just nu en överkapacitet hos våra kunder. Även inom nya verksamhetsområden som hållbar energi finns utmaningar med att kunder både pausar och avbryter pågående projekt till följd av driftstörningar eller tappade affärer. I takt med konjunkturmässig återhämtning och effekt av pågående organisationsanpassningar bedömer vi att förutsättningarna för tillväxt och stärkta marginaler är goda. Vårt samlade erbjudande är starkt och utvecklas hela tiden genom adderande av tjänster och teknikexpertis. Andelen försäljning kopplad till eftermarknad ökar successivt. Affärsenhetens marknadsaktiviteter koncentreras i huvudsak till etablering inom nya geografiska områden, i första hand genom fortsatta satsningar i USA.

Affärsenheten Precision Technology
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 6 procent och rörelseresultatet minskade med 30 procent.
    Lägre produktionstakt hos kunder inom affärsenhetens dominerande sektor hämmar tillväxten. Även i övrigt upplevs en svag marknad med avsaknad av tydliga signaler om återhämtning i närtid. Utvecklingen varierar emellertid mellan våra företag som generellt ser många potentiella projekt och affärsmöjligheter. Uppdrag inom nya nischer är dock resurskrävande och ger initialt begränsade bidrag. Omställningsprocesser fortgår genom bland annat samordning av produktionsenheter och utvärdering av verksamhetsgrenar. De senaste åren har vi haft en stark tillväxt för leveranser till försvarssektorn där nu samtliga affärsenhetens företag har pågående projekt. Parallellt fortsätter arbetet med att öka marknadsandelarna inom traditionella branscher.

Framtida utveckling
På kort sikt ser vi ingen väsentlig förändring av marknadsförhållandena. Det finns fortsatt en stor osäkerhet kring omfattning och påverkan av såväl framskjutna som inställda projekt. Koncernens samlade prestation i närtid handlar därför i hög grad om våra möjligheter att kompensera bortfall av volymer med nya uppdrag som matchar våra tillgängliga resurser.
    På lite längre sikt tror vi att affärsförutsättningarna kommer att förbättras som en följd av lägre inflation och räntenivåer. Successivt får också den omställning som nu pågår inom koncernen genomslag. Vi har ett stort förtroende för motståndskraften i vår affärsmodell och vårt samlade erbjudande. Nya marknader och verksamhetsområden utforskas löpande men vi driver också hela tiden aktiviteter för att fördjupa relationen med befintliga kunder.
    Efter balansdagen har vi avyttrat ett fastighetsbolag i Jönköping. Affären ger ett gott överskott och medför ett ökat kapitalutrymme som stöder vår offensiva omställning. Det innebär att vi investerar vidare i innovationer och produktutveckling samtidigt som våra strategiska marknadssatsningar fortsätter.

Se vidare bifogad rapport.
 

För ytterligare information, kontakta:
»   Lennart Persson, VD och koncernchef, telefon 036 31 22 33

Informationen är sådan som XANO Industri AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 oktober 2024 kl. 14:00 CET.

XANO Industri AB (publ)
www.xano.se

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina, USA och Australien. Koncernens nettoomsättning uppgår till 3,3 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 400. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vermiculus öppnar nytt kontor i Umeå för att stödja fortsatt tillväxt

Published

on

By

Med etableringen i en av Nordens starkaste fintech-hubbar stärker Vermiculus sin kapacitet att möta den globala efterfrågan.

Umeå, 6 november, 2024. Vermiculus, en internationell leverantör av börs-, clearing- och värdepapperscentralsystem, växer kraftigt och är stolta över att meddela öppnandet av sitt nya kontor i universitetsstaden Umeå i norra Sverige.

”Vi är glada över att välkomna våra första kollegor till Umeå-kontoret och detta utgör ytterligare en milstolpe för oss. Jag ser fram emot resan framöver med vårt växande team i Umeå och att arbeta så nära med många briljanta personer,”säger Vermiculus ordförande Nils-Robert Persson.

Rekryteringen till Umeåkontoret har redan påbörjats och kommer att fortsätta växa under slutet av 2024 och 2025.

“Den här expansionen utgör ett betydelsefullt steg i företagets fortsatta tillväxtstrategi och det nya kontoret kommer att bli en integrerad del av Vermiculus kärnverksamhet samt sköta både kundprojekt som produktutveckling,” kommenterar Taraneh Derayati, vd på Vermiculus. Hon fortsätter: “Kontoret i Umeå erbjuder specialiserad expertis inom trade och post-trade, tillsammans med bred kompetens inom många områden, från IT till finans.”

Vermiculus, som uppnådde en nettoomsättning på 97 miljoner SEK under 2023 och såg en nästan 50-procentig ökning av personalstyrkan, fortsätter sin kraftiga expansion.

För mer information om vårt nya kontor, lediga tjänster eller för att boka ett besök, vänligen kontakta Henrik Rouet-Leduc.

    

Styrelseordförande Nils-Robert Persson och VD Taraneh Derayati

Om Vermiculus Financial Technology

Vermiculus Financial Technology AB startade verksamheten 2020 med målet att förse börser, clearinghus och värdepapperscentraler med den modernaste och mest effektiva tekniken för att kunna möta morgondagens utmanande marknad. Läs mer om Vermiculus på www.vermiculus.se

Vermiculus kontaktinformation:
Amelie Hedenstierna, Marketing & Communications
+46736222454
Amelie.hedenstierna@vermiculus.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snabbare, säkrare och skalbar: Vaxxa lanserar ny plattform

Published

on

By

Vaxxa AB (publ) meddelar att den nya revolutionerande plattformen nu officiellt är lanserad, och kommer rullas ut i etapper på app.vaxxa.se. I enlighet med bolagets löfte har den första etappen lanserats under oktober, vilket markerar en betydelsefull milstolpe för Vaxxas framtid. Plattformen, som utvecklats på mindre än ett år, kommer ligga till grund för en snabbare och säkrare användarupplevelse samt tillhandahåller en skalbar infrastruktur för fortsatt tillväxt.

Det här är ett stort ögonblick för oss på Vaxxa. Trots att vi är ett mindre bolag har vi, på en kort tid, lyckats utveckla ett helt nytt system från grunden. Med den här satsningen är vi nu redo att skala upp vår verksamhet på allvar. Vi har skapat en teknisk lösning som både stärker vår marknadsposition och erbjuder våra användare högsta möjliga prestanda och säkerhet, säger Karl Frindberg, VD för Vaxxa.

Lanseringen av den nya plattformen, som vi kallar Vaxxa 2.0, markerar en ny era för bolaget. Plattformen har redan börjat användas av våra användare, och den första etappen lanserades den 18 oktober. Då fick användarna möjlighet att utforska och ge feedback på den kraftfulla sökfunktionen. Detta har gett Vaxxa värdefulla insikter för att finslipa och optimera användarupplevelsen.
 

Plattformen bygger på moderna tekniska lösningar som förbättrar både säkerheten och användarvänligheten. Målet är att säkerställa en pålitlig och sömlös upplevelse, samtidigt som systemet ger Vaxxa möjligheten att effektivt hantera en större användarbas i takt med företagets tillväxt.
 

Vår resa har bara börjat, fortsätter Karl. Vi ser fram emot att rulla ut fler funktioner successivt och fortsätta leverera en produkt som sätter användarnas behov i centrum. Det här är bara starten på Vaxxas utvecklingsresa, och vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder det allra bästa.

Denna lansering markerar ett viktigt steg i bolagets utveckling, och vi ser fram emot att fortsätta bygga en plattform som sätter våra användares behov först. Tillsammans formar vi Vaxxas framtid och vi välkomnar alla att bli en del av denna spännande resa.

Observera att vi fortsätter att kommunicera vår webbplats som www.vaxxa.se [vaxxa.se]. Användare som besöker app.vaxxa.se kommer använda precis samma plattform.

För mer information, vänligen kontakta:

Karl Frindberg, VD
070 – 530 31 23
kalle@vaxxa.se

Om Vaxxa AB

Vaxxa är ett svenskt publikt aktiebolag, listad på Spotlight Stock Market i Sverige. Via bolagets auktionsplattform vaxxa.se, erbjuder vi privatpersoner och företag att sälja och köpa begagnade objekt inom fordon, maskin, bygg och industri. Genom att kombinera självbetjäningsfunktioner med tillgång till erfarna auktionsmäklare levererar vi en flexibel och pålitlig försäljningsupplevelse. Vår passion och motivation är att göra försäljningsprocessen mer lättillgänglig för både privatpersoner och företag, samtidigt som vi strävar efter att främja en mer cirkulär marknad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA återkallar ICA Wrap Norrländsk Grillost, 300 g

Published

on

By

ICA återkallar ICA Wrap Norrländsk Grillost, 300g, då produkten kan innehålla selleri, vilket är en allergen som inte deklareras på förpackningen. Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Produkten utgör endast eventuell risk för konsumenter som är allergiska mot selleri.

Återkallelsen gäller ICA Wrap med norrländsk, 300 g, med samtliga bäst-före-datum mellan 06-11-2024 och 12-11-2024.

– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske, säger Lena Sparring, kvalitetschef på ICA Sverige.

Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 033-47 47 90.  ICAs kundkontakt har öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00

För mer information

För kunder: ICAs kundkontakt, telefon 033-47 47 90 (öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00) eller via ica.se/kundservice/

För journalister: ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ica.se, icagruppen.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.