Marknadsnyheter
Zaplox AB (publ) publicerar bokslutskommuniké för perioden januari – december 2020


2020 ett rekordår för Zaplox försäljning – COVID-19 gav ökad efterfrågan
Fjärde kvartalet för koncernen (2020-10-01 till 2020-12-31)
- Nettoomsättningen uppgick till 912 (468) KSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -8 538 (-9 672) KSEK.
- Resultat per aktie* uppgick till -0,11 (-0,24) SEK.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6 255 (-8 221) KSEK.
- Likvida medel uppgick till 5 322 (13 615) KSEK vid årets utgång.
- Soliditeten uppgick till 51 (70) %.
- Nya kontrakterade dörrar under fjärde kvartalet uppgick till 3 866 (717) st.
- Nya inkomstbringande dörrar under fjärde kvartalet uppgick till 948 (0) st.
Helårsperioden för koncernen (2020-01-01 till 2020-12-31)
- Nettoomsättningen uppgick till 3 696 (2 451) KSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -26 824 (-35 925) KSEK.
- Resultat per aktie* uppgick till -0,34 ( -0,90) SEK.
- Nya kontrakterade dörrar under året uppgick till 9 160 (9380) st.
- Nya inkomstbringande dörrar under året uppgick till 9 532 (518) st.
- Antal kontrakterade dörrar totalt per 2020-12-31 uppgick till 34 887 (25 727) st.
- Antal inkomstbringande dörrar totalt per 2020-12-31 uppgick till 12 872 (3 340) st.
*Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier
**Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2020
Zaplox tillkännager avgång av VD samt tillsättande av tillförordnad VD
Zaplox styrelse tillkännagav att VD Magnus Friberg, i samförstånd med bolaget, lämnar sitt uppdrag som VD med omedelbar verkan, men är tillgänglig för bolaget under kvartalet. Even Frydenberg lämnar samtidigt sitt uppdrag såsom styrelseordförande och går in som tillförordnad VD. Zaplox styrelsen har i samband med detta utsett Jonas Edelswärd som ny styrelseordförande. Rekryteringsprocessen för att hitta en ny permanent VD inleds.
Övriga händelser under fjärde kvartalet 2020
Zaplox levererar mobila nycklar till Seneca Gaming Corporation i USA
I partnerskapet med Agilysys tecknar Zaplox avtal för mobila nycklar med Seneca Gaming Corporation med start till Seneca Allegany Casino & Hotel med 413 rum och Seneca Niagara Resort & Casino med 604 rum i USA. Avtalet innefattar 1017 rum och innebär att Zaplox lösning integreras med Agilysys affärssystem för hotell och låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions.
Zaplox och JOINGO levererar mobil gästresa i kasino app till Little River Casino i USA
Inom ramen av det nya partnerskapet med JOINGO tecknade Zaplox avtal med Little River Casino Resort i Michigan i november 2020. Avtalet gäller 292 rum, och Zaplox mobila gästresa integreras i JOINGOs välrenommerade kasino app. Lösningen togs i drift redan i januari 2021. Detta är partnersamarbetets första gemensamma kundavtal och för Little River Casino integreras Zaplox SDK med Oracle Opera PMS och låssystem från dormakaba.
Zaplox partnerskap med Agilysys växlar upp och flera nya kundavtal tecknas i USA
Zaplox tecknar avtal tillsammans med Agilysys för mobila nycklar till fem större hotell och kasinos; Choctaw Casino, Shooting Star Casino, Win-River Resort& Casino, Northern Quest Casino och PGA National Resort& Spa i USA. Initialt innefattar avtalen 794 rum, men med en potential för totalt ca 3280 rum då flera av hotellen som start implementerar mobila nycklar för ett mindre antal rum i ett pilotprojekt. Zaplox nyckelcentriska SDK integreras med Agilysys PMS och låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions och dormakaba
Zaplox levererar mobila nycklar till Mount Airy Casino Resort i USA
Zaplox och Agilysys ska leverera mobila nycklar till Mount Airy Casino Resort, en AAA Four Diamond Resort, med 283 rum i Mount Pocono, Pennsylvania, USA. Zaplox nyckelcentriska SDK integreras med Agilysys PMS och låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions.
Zaplox mobila gästresa nu i drift på La Cantera Resort & Spa i USA
Zaplox meddelar att bolagets mobila gästresa nu är i drift på La Cantera Resort& Spa i San Antonio, Texas, USA. La Cantera, som har 496 rum tecknade avtal med Zaplox i maj 2020 och kan nu välkomna sina gäster med mobil in- och utcheckning samt mobila nycklar i Zaplox Premium3 App. Zaplox gästresa är integrerad med Oracle Opera PMS och låssystem från dormakaba.
Zaplox mobila gästresa i drift på populära boutiquehotell i USA
Zaplox mobila gästresa är i drift på boutiquehotellen XV Beacon Hotel med 69 rum i Boston och Hotel Hugo med 112 rum i New York, USA. Hotellets gäster kan nu checka in och få en mobil nyckel direkt i hotellets egna app och behöver inte längre stå i kö i hotellreceptionen för att checka in eller hantera ett fysiskt nyckelkort. Kundavtalen tecknades i maj respektive juni, 2020 och Zaplox lösningar integreras här med flera av Zaplox partners, ASSA ABLOY Global Solution, SALTO Systems, ALICE Operations Platform och Oracle Opera PMS.
Zaplox levererar mobil nyckel till Radisson Blu Mountain Resort i Trysil
Zaplox tecknade avtal med Radisson Blu Mountain Resort i Trysil för Zaplox mobila nyckel app, Premium1. Hotellet, med 369 rum, valde Zaplox för att erbjuda sina gäster en smidigare och effektivare incheckning med en mobil nyckel direkt i gästens mobiltelefon. Hotellet har redan nu valt att uppgradera sin applösning från Premium1 till Premium3 för att kunna erbjuda även mobil in-och utcheckning tillsammans med mobila nycklar. Uppgraderingen planeras gå i drift under Q1.
Zaplox tecknar partneravtal med JOINGO och adderar mobil nyckel till ledande kasino app
Zaplox tecknar ett partneravtal med JOINGO, en ledande leverantör av mobilteknologi för spelindustrin. JOINGO, som levererar kasinolösningar främst i USA avser att integrera Zaplox SDK för mobil in- och utcheckning och mobil nyckel i deras kasino app. Partneravtalet öppnar upp nya försäljningsmöjligheter för Zaplox på kasinomarknaden och det nya avtalet inkluderar integration till hotell som har affärssystem från Oracle och Agilysys.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Tillförordnad VD Even Frydenberg blir ordinarie VD för Zaplox AB
Zaplox styrelse utsåg Even Frydenberg som ordinarie VD för Zaplox. Even har sedan 2019 varit styrelseledamot i Bolaget och sedan oktober 2020 varit tillförordnad VD.
Zaplox AB (publ) genomför en till 100% tecknad och garanterad företrädesemission av units om totalt cirka 28,6 MSEK
Zaplox styrelse kommunicerar den 28 januari 2021, villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma den 8 mars 2021, beslutet att genomföra en emission av aktier och teckningsoptioner (”Units”) med företrädesrätt för Bolagets aktieägare om totalt cirka 28,6 MSEK före emissionskostnader (“Företrädesemissionen”). Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serien TO 1 kan Bolaget därutöver tillföras maximalt cirka 14,3 MSEK före emissionskostnader. Företrädesemissionen förutsätter godkännande vid extra bolagsstämma den 8 mars 2021.
Övriga händelser efter periodens utgång
Mobil gästresa från Zaplox och Maestro välkomnar gäster på Myrtle Beach Seaside Resorts i USA
Partnerskapet med Northwind/Maestro PMS resulterar i ett avtal med Myrtle Beach Seaside Resorts, South Carolina USA. Avtalet innebär att hotellkedjan, som består av 6 hotell med totalt 775 rum framöver kan erbjuda sina gäster en kontaktfri mobil gästresa med mobila nycklar. Zaplox app för mobila nycklar integreras med Maestro PMS WebPro lösning samt låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions.
Kallelse till extra bolagsstämma i Zaplox AB (publ)
Styrelsen i Zaplox AB kallar till extra bolagsstämma måndagen den 8 mars 2021.
Zaplox tecknar flera nya kundavtal för mobila nycklar på den amerikanska marknaden
Zaplox ska framöver leverera, tillsammans med Agilysys mobila nycklar till ytterligare sex amerikanska hotell och kasinos med totalt 2 330 rum. Det är Turning Stone Resort Casino i NYC, The Banff Centre i Canada, Santa Claran Hotel Casino och Inn of the Mountain Gods Resort & Casino i New Mexico, samt Grand Casino Mille Lacs i Minnesota, Blue Water Resort& Casino i Arizona, och Eddys Tap Room Hotel i Colorado som alla valt Zaplox mobila nycklar för integration med Agilysys mobila gästresa.
VD HAR ORDET
2020 ett rekordår för Zaplox försäljning – COVID-19 gav ökad efterfrågan
Det fjärde kvartalet resulterade i en ökad efterfrågan på Zaplox kontaktfria mobila gästresa. Omsättningsmässigt har det andra, tredje och fjärde kvartalet 2020 varit de bästa i Zaplox historia. Våra lösningar svarar väl upp mot de ökade servicekrav som gästerna nu ställer på hotellen samt mot hotellens ökade behov av kostnadseffektivisering under och efter pandemins framfart. Zaplox 2020 innebar en ökning i antal kontrakterade dörrar i relation till 2019 med nära 36 % till 34 887 (25 727) dörrar samtidigt som antalet aktiva intäkts-givande dörrar ökade med 285 % och summerades till 12 872 (3 340) dörrar under samma tidsperiod. Nettoomsättningen uppgick till 3,7 MSEK vilket motsvarar en omsättnings-tillväxt (nettoomsättning) på + 54% jämfört med föregående år.
Mobila lösningar är här för att stanna
Idag efterfrågar gästerna inte bara en kontaktfri mobil lösning utan förväntar sig att hotellet erbjuder en digital möjlighet för in-och utcheckning. Redan före pandemin pågick digitaliseringen av hotellbranschen även om många ansåg att förändringen gick långsamt. Pandemin har aktualiserat hotellens digitala behov ytterligare. Hotellen ska förutom att bibehålla hög servicegrad med reducerad personal även möta gästernas nya digitala krav. Det är sannolikt att många hotell kommer fortsatt drivas med begränsad personalstyrka under hela 2021 och därför väljer att ta hjälp av tekniska lösningar för att undvika att höja driftskostnaderna för snabbt.
Det är också så att våra lösningar, utöver minskad smittspridning, resulterar i tydliga operativa kostnadsbesparingar. Receptionens höga toppbelastning morgon och kväll minskar då kontaktfri in- och utcheckning sker via hotellets app eller kiosk. Hotellen kan då reducera personalstyrkan eller omfördela personalen till att arbeta med mer inkomstbringande uppgifter.
Växande partnernätverk och nya produkter snabbar upp försäljningsprocessen
Vi har under 2020 tecknat fler nya kundavtal än någonsin och därmed också utökat vår installerade kundbas med över 160 procent. Zaplox partner-nätverk växer vilket samtidigt genererar nya försäljningsmöjligheter. Våra nuvarande partneravtal med hotellbranschens marknadsledande leverantörer representerar mer än 40 procent av den totala marknaden för affärssystem för hotell och över 70 procent av den totala marknaden för hotellås. Det är genom partnernätverket som vi har genererat flertalet av de nya kundavtalen under 2020 bl.a. genom partnersamarbeten med Agilysys, Northwind/Maestro PMS, JOINGO, dormakaba och ASSA ABLOY Global Solutions.
Under kvartalet lanserade vi även en ny mobil nyckelapp, Zaplox Premium1. En av fördelarna med den nya nyckelappen är att den ger hotellet möjlighet att snabbt lansera sin egen gästresa samt att det är en påbyggnadsbar första lösning. Den ger också ett enklare beslut för hotellet som har mobilanpassade lås på plats. Prisbilden är väsentligt lägre jämfört med en komplett gästresa som utöver låsintegration också inkluderar integration till affärssystem och andra hotellspecifika plattformar. Idag kan vi leverera Zaplox mobila nyckelapp på under 30 dagar och när hotellet därefter är redo att addera integration till sitt affärssystem (PMS) till appen kan deras befintliga app uppgraderas till en komplett gästresa (Premium 3). När den mobila nyckelappen är i drift genereras intäktsgivande dörrar för Zaplox samtidigt som den ser till att hotellet har rätt förutsättningar för nästa steg i hotellets app utveckling.
Kasinos i USA väljer Zaplox
Kasinomarknaden fortsätter att vara en stark marknad för oss. I samarbete med partners som Agilysys, JOINGO och Oracle Hospitality har vi tecknat många nya avtal under kvartalet. Ett exempel är Little River Casino som valt att addera mobil incheckning och mobila nycklar direkt i deras kasino app – en lösning som nu är drift.
Fördelarna är många när hotell- och kasinogästerna kan hantera både in- och utcheckning och nyckel till hotellrummet, i samma app som kasinolayout, spel, vinster och statistik. Gästerna kan också undvika att köa i incheckningskön, vilket är särskilt viktigt på kasinohotell. En snabb och effektiv in- och utcheckningsprocess ger gästen mer tid att spendera i kasinot, då den tid som spenderas i kasinot är lika med intäkter.
Oberoende hotell av samma intresse som hotellkedjor
Zaplox nuvarande tillväxtförväntningar är inte beroende av att vi tecknar avtal med stora hotellkedjor, men de är naturligtvis potentiella kunder, antingen genom direkt försäljning eller i samarbete med vårt partnernätverk. Även om vår abonnemangsmodell är attraktiv för hotellkedjor, vilka nu är starkt påverkade av COVID-19 pandemin och söker kostnadseffektiva lösningar att inkludera i deras befintliga miljö, så attraherar modellen även oberoende hotell som också behöver stöd av digitala lösningar.
Nya målsättningar fram till och med 2022
Vår affärsmodell och abonnemangsförfarande skapar långvariga relationer med våra kunder och det i sin tur innebär skalbara och förutsägbara intäkter för Zaplox. Baserat på marknadsdynamik, trender i efterfrågan och faser i installationer som Zaplox har upplevt under andra halvåret 2020 har vi som mål att öka antalet kontrakterade dörrar under året för att nå åtminstone 70 000 och vid utgången av 2022 åtminstone 150 000 dörrar. Vi planerar även att driftsätta ett större antal dörrar under 2021 och målet är åtminstone 40 000 aktiva dörrar vid utgången av 2021 samt över 95 000 aktiva dörrar vid utgången av 2022. Zaplox målsättning är att generera positivt kassaflöde under andra halvåret 2022.
För mer information, vänligen kontakta:
Even Frydenberg, VD och styrelseledamot, +32 468 07 88 02
E-post: even.frydenberg@zaplox.com
Alternativt: ir@zaplox.com
Informationen i bokslutskommunikén är sådan information som Zaplox AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2021.
Certified Adviser
Svensk Kapitalmarknadsgransking AB
E-post: ca@skmg.se
Telefon: +46 11 32 30 732
Om Zaplox
Zaplox hjälper hotell och semesterboenden att skapa en modern och lönsam mobil gästupplevelse. Zaplox är marknadsinnovatör av den kontaktfria mobila gästresan och mobila nyckeltjänster för den globala hotellmarknaden med en total marknadspotential om cirka 20 miljoner hotellrum. Zaplox är verksamma i Europa och Nordamerika och erbjuder en mjukvaruplattform för att hantera gästens hotellvistelse. Med Zaplox kan hotellen erbjuda kontaktfri självbetjäning vid in- och utcheckning, samt distribuera mobila nycklar för hotellrummen direkt till gästernas mobiltelefoner. Zaplox SaaS lösningar adderar funktionalitet till hotellets befintliga app, eller erbjuder Zaplox premium app som är ett kostnadseffektivt sätt för hotell att lansera sin egen app. Zaplox Kiosk hjälper hotell att erbjuda självbetjäning vid in- och utcheckning. Zaplox lösningar integreras med lås- och hotellsystem, och kan ersätta eller samexistera med nyckelkort. Zaplox grundades 2010 på IDEON Science Park Lund, Sverige, och har kontor i Europa och USA. Zaplox aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market. zaplox.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke