Fortsatt stabil tillväxt – förbättring av samtliga KPIer
Andra kvartalet för koncernen (2024-04-01 till 2024-06-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 5 083 (4 320) TSEK.
• Bruttomarginalen uppgick till 91 (89) %.
• ARR uppgick till 16 335 (11 449) TSEK vid periodens utgång.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -4 626 (-6 447) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,16 (-0,50) SEK.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3 954 (-7 676) TSEK.
• Likvida medel uppgick till 11 928 (15 740) TSEK vid periodens utgång.
• Soliditeten uppgick till 52 (58) %.
Första halvåret för koncernen (2024-01-01 till 2024-06-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 9 231 (7 526) TSEK.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -9 599 (-11 282) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,36 (-1,22) SEK.
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024
2024-04-22 Zaplox publicerade kallelse till årsstämma den 23 maj 2024.
2024-05-23 Zaplox publicerade kommuniké från årsstämma.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter periodens utgång.
Vd har ordet
Ett kvartal med stabil tillväxt
– Lyckade lanseringar skapar ökad efterfrågan
Vi befinner oss mitt i högsommaren, generellt sett en intensiv period där våra kunder har fullt fokus på att leverera exceptionella upplevelser till sina gäster. För Zaplox innebär det att vi får tillfälle att analysera det gångna halvåret och finslipa våra planer inför hösten.
Årets andra kvartal har varit en spännande period där vi ytterligare befäst vår position som ledande partner inom mobila nycklar och förbättrat vårt resultat. Sett till våra KPIer har det varit ett kvartal med stabil tillväxt där vi har ökat nettoomsättningen samtidigt som vi håller en stabil kostnadsnivå. Detta har resulterat i en förbättring av vår EBITDA med hela 1,7 MSEK och 27 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Abonnemangsintäkterna har ökat med 53% och vår viktigaste KPI, ARR, har haft en god utveckling med en ökning på cirka 5 MSEK sett till jämförelsekvartalet.
Vi flyttar fram positionerna
I början av juni nådde vi en viktig milstolpe i vårt samarbete med Radisson Hotel Group när vi, i linje med den tidsplan som tidigare kommunicerats, lanserade mobila nycklar på kedjans första hotell. Radisson genomgår en imponerande digital transformation med flera parallella utvecklingsprojekt och har nu tagit nästa steg på sin resa genom att introducera mobila nycklar på Radisson RED Brussels Hotel. Efter en lyckad lansering fortsätter nu vårt nära samarbete och vi ser en stor och långsiktig potential i det avtal som innefattar drygt 600 hotell och 125 000 dörrar.
Kort därefter medverkade vi på HITEC i Charlotte, USA, där vi gick ut med nyheten att vi, tillsammans med Strawberry och ASSA ABLOY Global Solutions, framgångsrikt introducerat mobila nycklar i Google Wallet på Clarion Hotel Post. Hotellkedjan är nu det första hotellet i världen att erbjuda mobila nycklar i både Google Wallet och Apple Wallet. Detta hade inte varit möjligt utan det strategiska och långsiktiga partnerskapet som vi tillsammans med ASSA ABLOY har byggt upp under de senaste åren och nu fortsätter arbetet med att introducera teknologin för ytterligare låspartners.
Våra framsteg under kvartalet har väckt stor uppmärksamhet i branschen och vi står oss nu ännu starkare i konkurrensen om att vinna avtal med flerhotells-kunder och större hotellkedjor.
Fokuserat prospekteringsarbete
Under kvartalet har vår säljorganisation påbörjat ett omfattande datadrivet prospekteringsarbete för att identifiera och kvalificera ytterligare potentiella kunder och affärspartners. Det lyckade samarbetet med Strawberry, i kombination med att vi ligger i teknologisk framkant, är båda starka verktyg i det fortsatta prospekteringsarbetet.
Vi har länge sett en trend att allt fler hotell väljer att outsourca de mest komplexa delarna av digitala självtjänster. I samband med lanseringen av mobila nycklar i Apple Wallet och Google Wallet adderas ytterligare komplexitet vilket gör att vi nu ser en ökad efterfrågan av våra tjänster.
Det är glädjande att se hur dialoger som initierades för flera år sedan nu aktualiseras och att vårt långsiktiga relationsarbete med nyckelkunder bidrar till att vi fortsatt är relevanta i konversationer kring utvecklingen av deras digitala gästresor.
Rustade för framtiden
Våra framgångar under kvartalet är ett utmärkt kvitto på att vår tekniska kompetens och erfarenhet spelar en avgörande roll i utvecklingen av den digitala gästresan. Jag är stolt över att vi gör avtryck i branschen och driver utvecklingen av nästa generations mobila nycklar framåt. Genom att leverera på tidigare kommunicerade implementationsplaner har vi bevisat vår mognad som SaaS-bolag och står nu på en stark grund för fortsatt tillväxt.
Avslutningsvis vill jag passa på att både hälsa vår nya styrelseledamot Jonas Härdner välkommen till Zaplox, och tacka er för ert fortsatta stöd. Vi lämnar nu två framgångsrika kvartal bakom oss och jag ser fram emot att fortsätta dela våra framsteg med er.
Fullständig rapport finns bilagd i detta pressmeddelande.
För mer information, vänligen kontakta:
Tess Mattisson, President & CEO, Zaplox
Email: tess.mattisson@zaplox.com
Telefon: +46 70 690 78 00
Alternativt: ir@zaplox.com
Denna information är sådan information som Zaplox AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 augusti 2024, kl. 08.45.
Certified Adviser för Zaplox AB är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Zaplox
Zaplox är en ledande leverantör av digitala gästlösningar för hotellindustrin. Bolagets SaaS-plattform är designad för att förbättra gästupplevelsen och erbjuder en omfattande svit av produkter och tjänster, såsom incheckning och mobila nycklar. Zaplox plattform är ett värdefullt komplement till gästupplevelsen och hjälper hotellkedjor, resorts och kasinon i EMEA, Nordamerika och APAC att leverera en sömlös digital upplevelse. Zaplox grundades 2010 i Lund, Sverige, och har etablerat sig som en ledande innovatör i branschen, och för att ge sina kunders gäster den bästa möjliga upplevelsen från bokning till avresa. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök gärna www.zaplox.com.