Tanalys

ZoorfExpo

ti, okt 17, 2017 21:24 CET

Under den gångna veckan gick ZoorfExpo, Skandinaviens största branschmässa, av stapeln för åttonde gången. Sedan 2003 har Zoobranschens riksförbund (ZOORF) vartannat år arrangerat en mässa där utställande leverantörer, tillverkare och grossister kan möta besökande butiker, gymnasieelever och branschentusiaster.

Årets mässa kunde presentera inte mindre än 20 helt nya utställare, många från utlandet. En ny och större mässhall på den trevliga Kistamässan borgade för en rymligare känsla och många utställare hade stora och påkostade montrar.

”Mässan är 500 kvadratmeter större i år än 2015, vilket gör att den upplevs som luftigare” sa Ewa Ekstrand, en av dem som har jobbat hårt med att se till att branschens återkommande mässa är bättre än någonsin.

Fokus för årets mässa låg på utbildning och på den stora caféscenen strax innanför ingångarna avlöste föreläsarna varandra. Föreningen Aquascapers of Sweden stod för några av föreläsningarna. Christian Brams berättade om flera inspirerande sätt att öka intresset för akvaristik i sin affär och hans kollega Tommy Vestlie höll i en annan föreläsning som lockade många åhörare – hur man stärker sitt varumärke med hjälp av sociala medier.

”Vi ville ha en mässa med fokus på lärande,” förklarade Ewa Ekstrand. Förutom ett nyttigt avbrott från besökarnas monterbesök blir föredragen också en möjlighet för utställare med specialistkunskaper inom någon gren att nå ut till många fler. Föredragen hölls korta, runt 20 minuter. ”Folk får myror i benen annars, ” log Ewa. ”Dessutom finns ju alla föredragshållare här under dagen, så om någon undrar något mer är det bara att söka upp dem i respektive monter.”

Bland föredragshållarna fanns bland annat också Petter Karlsson, vinnare av Finnmarkslöpet 2016, veterinärerna Ulrika Forsell och Anna-Lena Berg, djurkännaren Owe Sundström, SKKs Hans Rosenström och reptilkunnige Magnus Forsberg som höll ett populärt föredrag om hållning av reptiler.

Förutom många inspirerande föredrag har fokus legat på att få in mycket levande djur på mässan. Sveriges Tamfågelförening var på plats med lösa fåglar inne i en stor bur. Besökarna var välkomna in via en nätad sluss och kunde sedan lära sig mer om de olika friflygande gojorna. SVERAK var också på plats och visade upp sig själva och flera vackra raskatter och berättade om sitt kostnadsfria ID-register dit 250.000 katter redan är knutna. Reptilbutiken Herpers Choise visade upp kameleonter, spindlar, ormar och sköldpaddor och växtskaparna Aquascapers of Sweden visade i sin gröna monter att man inte behöver ha djur för att det ska leva.

Bland de olika mässbesökarna som redan jobbade i branschen noterades också en del som inte gjorde det, i alla fall inte ännu. REAL-gymnasiet som utbildar framtidens djurskötare låter sina elever gå på mässan som en del i djurvårdarutbildnigen.

”Eleverna får uppdatera sig på branschen och dess utbud, knyta kontakter och få inspiration till vad de kan bli när de är klara med sin utbildning. Det finns många olika vägar att gå, ”berättade Linn Söderberg Karlsson som är APL-ansvarig på REAL-gymnasiet och som också hade tre reptilintresserade elever stationerade i en monter under hela mässan.

Zoobranschens riksförbund är en medlemsorganisation för zoobutiker, leverantörer, tillverkare, uppfödare, hundfrisörer och skolor med syfte att vara nätverk och informationskanal för branschen samt hålla myndighetskontakter och utbildningar.
www.zoorf.org

 

Exit mobile version