Tanalys

Alstom och Deutsche Bahn testar det första batteridrivna tåget för passagerartrafik i Tyskland

25 januari 2022 – Alstom och Deutsche Bahn (DB) skriver nu ett nytt kapitel när det gäller klimatvänlig järnvägstrafik i samarbete med Baden-Württemberg och Bayern. I går inleddes testet med Alstoms första helt godkända batteritåg med passagerare ombord. Från och med den 24 januari går det batterielektriska tåget (BEMU) i trafik med passagerare i Baden-Württemberg, och i Bayern från och med den 5 februari. DB kommer att driva det utsläppssnåla fordonet tillsammans med sitt dotterbolag för regional trafik, DB Regio. Testdriften kommer att pågå fram till början av maj 2022.

“Alternativa drivmedel är framtidens mobilitet och våra omfattande lösningar kommer att möjliggöra mer hållbara järnvägstransporter i hela Tyskland”, säger Müslüm Yakisan, chef för DACH-regionen på Alstom. ”Sedan 2016 har vi arbetat tillsammans för att utveckla effektiv och kostnadseffektiv batteriteknik som ska kunna ersätta de sträckor av det tyska järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Testet av passagerardrift kommer att göra det möjligt för oss att samla in värdefulla data och visa att vår lösning är genomförbar.”

“Deutsche Bahn vill vara klimatneutralt år 2040 och detta första batteritåg i passagerartrafik utgör nästa stora steg mot utsläppsfria tåg inom Tysklands regionala trafik”, säger DB Regios vd Dr. Jörg Sandvoss. ”Med det här testet vill DB Regio skaffa sig praktisk erfarenhet för att kunna hantera både drift och underhåll. Testdriften ger nya tekniska och operativa kunskaper i hanteringen av denna innovativa, klimatvänliga drivteknik.”

Alstom har sedan 2016 utvecklat det batterielektriska tåget tillsammans med Berlins tekniska universitet och med stöd av den nationella organisationen för vätgas- och bränslecellsteknik (NOW) samt med finansiering från det federala ministeriet för digitalisering och transport. Projektet är tänkt att vara en hållbar lösning för Tysklands järnvägsnät där totalt 450 linjer drivs uteslutande med dieseltåg. Alternativa drivmedel möjliggör effektiv och utsläppsfri drift och detta nästan fyra månader långa test på passagerarlinjer i Bayern och Baden-Württemberg är nästa steg mot en avkolning av den tyska järnvägstrafiken. I framtiden kommer denna BEMU-teknik även att tillämpas på Alstoms Coradia-plattform.

”Vi behöver denna framtidsteknik på järnvägarna”, säger Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann. ”Alternativa drivtekniker inom järnvägstransporter är viktiga för övergången till en klimatvänlig mobilitet. På sträckor där det är svårt och därför för dyrt att bygga en luftledning, eller där detta först i framtiden kan förverkligas, kommer batteri- eller vätgaståg successivt att användas och ersätta de nuvarande dieseldrivna tågen.”

”Det gläder mig att den nya eran för hybridtekniken med batterier och luftledningar i Tyskland också ser sin gryning i Bayern och att delstaten bidrar till att driva detta viktiga initiativ framåt. Sedan 2018 har vi med ’Bavarian Electric Mobility Strategy Rail’ siktet inställt på en sådan pilotdrift på Franconian Lake District Railway. Jag hoppas att detta projekt kommer att ge viktiga insikter, eftersom det bayerska järnvägsnätet lämpar sig ytterst väl för användning av sådana batteritåg och vi vill gradvis ersätta våra dieseltåg med utsläppsfria drivmedel och bli klimatneutrala i Bayern senast 2040”, förklarar Bayerns transportminister Kerstin Schreyer.

På vardagar kommer det batteridrivna tåget att köra i Baden-Württemberg på sträckan Stuttgart – Horb och på lördagar och söndagar på sträckan Pleinfeld – Gunzenhausen i det frankiska sjödistriktet. Detta arrangemang kommer att maximera tågets körsträcka samtidigt som man testar en mängd olika ruttprofiler och scenarier för batteriladdning. I Baden-Württemberg sker laddningen under den pågående resan, medan den i Bayern endast kan ske vid de elektrifierade destinations- och avgångsstationerna, eftersom sträckan däremellan inte är elektrifierad. DB Regio kommer att driva tåget i Baden-Württemberg och Bayern. Associerade projektpartner är Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) och Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).

Medan Alstoms vätgaståg är optimerade för längre sträckor är Alstoms BEMU:er lämpliga för kortare sträckor eller linjer med icke-elektrifierade sträckor som tidigare drevs med dieselfordon. Direkta anslutningar mellan elektrifierade och icke-elektrifierade nätverksavsnitt är nu möjliga och kan köras utsläppsfritt, utan behov av ytterligare elektrifiering – vilket förkortar restiden mellan stad och land.

Coradia™ and Alstom™ are protected trademarks of the Alstom Group

Press:

Alstom: 
Jörn BISCHOFF – Tel.: +49 (0)1 74 92 50 348 
joern.bischoff@alstomgroup.com 

Deutsche Bahn:
Michael Brinkmann – Tel.: +49 (0) 30 297-60010
presse@deutschebahn.com 
deutschebahn.com/presse
twitter.com/DB_Presse

Om Alstom 
Leading societies to a low carbon future, Alstom develops and markets mobility solutions that provide the sustainable foundations for the future of transportation. Alstom’s product portfolio ranges from high-speed trains, metros, monorails and trams, to integrated systems, customised services, infrastructure, signalling, and digital mobility solutions. Alstom has 150,000 vehicles in commercial service worldwide. With Bombardier Transportation joining Alstom on January 29, 2021, the enlarged Group’s combined proforma revenue amounts to €14 billion for the 12-month period ended March 31, 2021. Headquartered in France, Alstom is now present in 70 countries and employs more than 70,000 people. www.alstom.com

Om The DB Group 
The DB Group is one of the world’s leading mobility and logistics companies and employs 336,278 people worldwide
– 217,028 of them in Germany. The Group’s management is based in Berlin. The Group designs and operates the transport networks of the future. Through the integrated operation of traffic and railway infrastructure as well as the economically and ecologically intelligent connection of all modes of transport, the DB Group moves people and goods. 
As the most climate-friendly carrier, the DB Group has been campaigning for the environment for years. In addition to climate protection, the focus is also on species protection and noise abatement. The DB Group regularly achieves top ratings in international eco-rankings, most recently in the CDP rating with the top grade ”A”. Further information at: www.deutschebahn.com/mp-gruen and www.deutschebahn.com/gruen.

Exit mobile version