Connect with us

Marknadsnyheter

Alstom och Deutsche Bahn testar det första batteridrivna tåget för passagerartrafik i Tyskland

Published

on

  • Tester i regional trafik inleddes den 24 januari 2022 i Baden-Württemberg och den 5 februari i Bayern
  • Ett stort steg mot miljö- och klimatvänlig drivteknik inom järnvägstransporter

25 januari 2022 – Alstom och Deutsche Bahn (DB) skriver nu ett nytt kapitel när det gäller klimatvänlig järnvägstrafik i samarbete med Baden-Württemberg och Bayern. I går inleddes testet med Alstoms första helt godkända batteritåg med passagerare ombord. Från och med den 24 januari går det batterielektriska tåget (BEMU) i trafik med passagerare i Baden-Württemberg, och i Bayern från och med den 5 februari. DB kommer att driva det utsläppssnåla fordonet tillsammans med sitt dotterbolag för regional trafik, DB Regio. Testdriften kommer att pågå fram till början av maj 2022.

“Alternativa drivmedel är framtidens mobilitet och våra omfattande lösningar kommer att möjliggöra mer hållbara järnvägstransporter i hela Tyskland”, säger Müslüm Yakisan, chef för DACH-regionen på Alstom. ”Sedan 2016 har vi arbetat tillsammans för att utveckla effektiv och kostnadseffektiv batteriteknik som ska kunna ersätta de sträckor av det tyska järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Testet av passagerardrift kommer att göra det möjligt för oss att samla in värdefulla data och visa att vår lösning är genomförbar.”

“Deutsche Bahn vill vara klimatneutralt år 2040 och detta första batteritåg i passagerartrafik utgör nästa stora steg mot utsläppsfria tåg inom Tysklands regionala trafik”, säger DB Regios vd Dr. Jörg Sandvoss. ”Med det här testet vill DB Regio skaffa sig praktisk erfarenhet för att kunna hantera både drift och underhåll. Testdriften ger nya tekniska och operativa kunskaper i hanteringen av denna innovativa, klimatvänliga drivteknik.”

Alstom har sedan 2016 utvecklat det batterielektriska tåget tillsammans med Berlins tekniska universitet och med stöd av den nationella organisationen för vätgas- och bränslecellsteknik (NOW) samt med finansiering från det federala ministeriet för digitalisering och transport. Projektet är tänkt att vara en hållbar lösning för Tysklands järnvägsnät där totalt 450 linjer drivs uteslutande med dieseltåg. Alternativa drivmedel möjliggör effektiv och utsläppsfri drift och detta nästan fyra månader långa test på passagerarlinjer i Bayern och Baden-Württemberg är nästa steg mot en avkolning av den tyska järnvägstrafiken. I framtiden kommer denna BEMU-teknik även att tillämpas på Alstoms Coradia-plattform.

”Vi behöver denna framtidsteknik på järnvägarna”, säger Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann. ”Alternativa drivtekniker inom järnvägstransporter är viktiga för övergången till en klimatvänlig mobilitet. På sträckor där det är svårt och därför för dyrt att bygga en luftledning, eller där detta först i framtiden kan förverkligas, kommer batteri- eller vätgaståg successivt att användas och ersätta de nuvarande dieseldrivna tågen.”

”Det gläder mig att den nya eran för hybridtekniken med batterier och luftledningar i Tyskland också ser sin gryning i Bayern och att delstaten bidrar till att driva detta viktiga initiativ framåt. Sedan 2018 har vi med ’Bavarian Electric Mobility Strategy Rail’ siktet inställt på en sådan pilotdrift på Franconian Lake District Railway. Jag hoppas att detta projekt kommer att ge viktiga insikter, eftersom det bayerska järnvägsnätet lämpar sig ytterst väl för användning av sådana batteritåg och vi vill gradvis ersätta våra dieseltåg med utsläppsfria drivmedel och bli klimatneutrala i Bayern senast 2040”, förklarar Bayerns transportminister Kerstin Schreyer.

På vardagar kommer det batteridrivna tåget att köra i Baden-Württemberg på sträckan Stuttgart – Horb och på lördagar och söndagar på sträckan Pleinfeld – Gunzenhausen i det frankiska sjödistriktet. Detta arrangemang kommer att maximera tågets körsträcka samtidigt som man testar en mängd olika ruttprofiler och scenarier för batteriladdning. I Baden-Württemberg sker laddningen under den pågående resan, medan den i Bayern endast kan ske vid de elektrifierade destinations- och avgångsstationerna, eftersom sträckan däremellan inte är elektrifierad. DB Regio kommer att driva tåget i Baden-Württemberg och Bayern. Associerade projektpartner är Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) och Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).

Medan Alstoms vätgaståg är optimerade för längre sträckor är Alstoms BEMU:er lämpliga för kortare sträckor eller linjer med icke-elektrifierade sträckor som tidigare drevs med dieselfordon. Direkta anslutningar mellan elektrifierade och icke-elektrifierade nätverksavsnitt är nu möjliga och kan köras utsläppsfritt, utan behov av ytterligare elektrifiering – vilket förkortar restiden mellan stad och land.

Coradia™ and Alstom™ are protected trademarks of the Alstom Group

Press:

Alstom: 
Jörn BISCHOFF – Tel.: +49 (0)1 74 92 50 348 
joern.bischoff@alstomgroup.com 

Deutsche Bahn:
Michael Brinkmann – Tel.: +49 (0) 30 297-60010
presse@deutschebahn.com 
deutschebahn.com/presse
twitter.com/DB_Presse

Om Alstom 
Leading societies to a low carbon future, Alstom develops and markets mobility solutions that provide the sustainable foundations for the future of transportation. Alstom’s product portfolio ranges from high-speed trains, metros, monorails and trams, to integrated systems, customised services, infrastructure, signalling, and digital mobility solutions. Alstom has 150,000 vehicles in commercial service worldwide. With Bombardier Transportation joining Alstom on January 29, 2021, the enlarged Group’s combined proforma revenue amounts to €14 billion for the 12-month period ended March 31, 2021. Headquartered in France, Alstom is now present in 70 countries and employs more than 70,000 people. www.alstom.com

Om The DB Group 
The DB Group is one of the world’s leading mobility and logistics companies and employs 336,278 people worldwide
– 217,028 of them in Germany. The Group’s management is based in Berlin. The Group designs and operates the transport networks of the future. Through the integrated operation of traffic and railway infrastructure as well as the economically and ecologically intelligent connection of all modes of transport, the DB Group moves people and goods. 
As the most climate-friendly carrier, the DB Group has been campaigning for the environment for years. In addition to climate protection, the focus is also on species protection and noise abatement. The DB Group regularly achieves top ratings in international eco-rankings, most recently in the CDP rating with the top grade ”A”. Further information at: www.deutschebahn.com/mp-gruen and www.deutschebahn.com/gruen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsvik ingår avtal om förvärv av Extrem Borr och Sågteknik AB

Published

on

By

Studsvik har idag ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i företaget Extrem Borr och Sågteknik AB, specialister på olika typer av segmentering inom främst kärnkraftsindustrin. Enligt avtalet ska tillträde för förvärvet äga rum den 1 juli 2024.

Extrem Borr och Sågteknik AB (EBS) är specialiserade på olika typer av segmentering inom främst kärnkraftsindustrin (kapning, sågning, borrning etc). Företaget är beläget i Ängelholm, har 8 anställda och arbetar som projektledare och problemlösare vid olika typer av demonteringsprojekt, i huvudsak på kärntekniska anläggningar. Vid utförande av projekten ingår ofta utveckling och/eller anpassning av utrustning  för kundens behov. EBS omsätter drygt 30 Mkr per år med en operativ marginal i storleksordningen 30 procent.

Företaget kompletterar Studsvik på ett mycket bra sätt, främst genom att den kompetens och de maskiner EBS tillhandahåller kompletterar verksamheten i affärsområde Avvecklings- och strålskyddstjänster (DRPS). Tillsammans med EBS kan Studsvik erbjuda kunderna en mer komplett tjänst, där EBS bidrar med att bredda kompetensen, vilket underlättar för en expansion på den svenska marknaden.

Enligt avtalet ska Studsvik erlägga en initial köpeskilling uppgående till 35 MSEK samt en årlig tilläggsköpeskilling om upp till 7 % av det initiala beloppet under 3 år, baserat på om EBS uppnår fastställda finansiella mål.

”EBS kompletterar Studsvik på ett mycket bra sätt, och vi ser många synergifördelar med detta förvärv – både på kort och lång sikt” konstaterar Camilla Hoflund, vd och koncernchef Studsvik.

Jan och Dorthe Sjöholm, ägarna till EBS, tillägger ”Vi känner oss mycket nöjda med att ha funnit en långsiktig ägare till vårt livsverk, och är trygga i att EBS kommer att utvecklas och växa inom Studsvik.”

Förvärvet förväntas få en positiv inverkan på bolagets resultat under 2024.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Camilla Hoflund, VD och koncernchef Studsvik AB, 0155-22 10 66

Kort om Extrem Borr & Sågteknik AB

Extrem Borr & Sågteknik AB arbetar med vajer- och klingsågning, nibblerskärning, kompaktering, klippning, borrning och fräsning i exterma och känsliga miljöer. Vi erbjuder totallösningar men även uthyrning/försäljning av maskiner samt konsultering av arbetsmetoder.

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juni 2024 kl.18:00..

www.studsvik.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny coutureutställning med Louise Xin har öppnat på Skoklosters slott

Published

on

By

Nu har sommarens utställning Louise Xin: Mer än couture öppnat på Skoklosters slott. Utställningen med den internationellt uppmärksammade designern och konstnären kombinerar konst och hantverk med ett passionerat engagemang för etiskt mode och mänskliga rättigheter. 

– Att göra den här utställningen på Skoklosters slott, ett av Europas mest anmärkningsvärda barockslott, är en otrolig ära. Skokloster är magiskt och en perfekt miljö för att visa upp en värld där historia möter framtiden, konst möter mode och kultur, säger Louise Xin, som under öppningen den 13 juni berättade att hon nu startar stiftelsen Louise Xin – Foundation and Fashion house. 

1600-tal möter 2000-tal

Självlärda Louise Xin – född i Kina, uppvuxen i Sverige och nu baserad i Paris – ställer ut 14 av sina praktfulla couture-kreationer på Skoklosters slott. 
–  Skoklosters slott är byggt för överdådiga fester, och vad passar bättre i de magnifika gallerierna än fantastiska klänningar av Louise Xin i det perfekta mötet mellan 1600-tal och 2000-tal, säger Petri Tigercrona, intendent och producent på Skoklosters slott.

De utvalda klänningarna visar hur Louise Xin inspirerats av naturen och kultur i sitt konstnärskap, något som också blivit hennes signum. I utställningen syns kimonoklänningar av traditionell japansk brokad och tygblommor gjorda av meterlånga vintagegardiner i organza. Oväntade möten och en kombination av olika material, är en stark reflektion av designerns multikulturella bakgrund. 
– Ända sedan jag var barn har jag alltid betraktat världen genom konstens ögon. Klädskapande för mig handlar mer om att uttrycka budskap än att bara tillverka plagg, säger Louise Xin.

Mer än bara kläder

Utställningen Louise Xin: Mer än Couture är inte bara en visuell och färgsprakande upplevelse. Den berättar också om hennes unika resa. Louise Xin föddes i ett konstnärshem i Kina och började måla redan som tvååring. Kärleken för haute couture fann hon senare, när hon under den globala pandemin 2020 blev fast i Japan. På golvet i sin lilla lägenhet experimenterade hon med vintagekimonos, återvunna material och traditionell textil.
– Jag skapar inte kläder, jag målar. Men i stället för färg och pensel använder jag tyg, nål och tråd. Jag vet aldrig hur klänningen kommer att se ut när jag börjar. Materialet får styra, och jag vet inte var jag hamnar.
I Japan bestämde hon sig också för att starta ett couture-varumärke, det första i Skandinavien som enbart ägnar sig åt uthyrning.

Från catwalk till politik

Louise Xins passion för hållbarhet ledde till humanitärt arbete och hennes debutvisning 2021 lyfte mänskliga rättigheter. Nu har hennes kreationer visats på internationella modevisningar, i utställningar och hon har prisats flerfaldigt för sitt arbete. Louise Xin har också arrangerat den första modevisningen någonsin i EU-parlamentet med målet att öka medvetenheten om tvångsarbete och barnarbete inom modeindustrin.
– Nu förstår jag att konst kan göra mer än spegla samhället. Det är ett kraftfullt verktyg som kan förändra människor genom att visa en alternativ värld. Jag hoppas att min konst kan visa en mer human värld där vi värdesätter människan, natur och kultur högre än det materiella i vårt samhälle.

Utställningen Louise Xin: Mer än Couture visar Louise Xins konstnärliga utveckling och passionerade kombination av hantverk, konst och mänskliga värden. Den kommer att stå utanför Brahevåningen i Skoklosters slotts vackert dekorerade korridorer på första våningsplan 1
14 juni – 1 september.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Misen Energy har slutfört försäljningen av samtliga aktier i dotterbolaget Misen Enterprises

Published

on

By

Styrelsen för Misen Energy AB (publ) (”Misen”, ”Bolaget” eller ”Koncernen”) har idag slutfört försäljningen av samtliga aktier i Bolagets dotterbolag, Misen Enterprises AB. Försäljningslikviden uppgick till 3 000 000 EUR.

Den 30 april 2024 meddelade styrelsen i Misen Energy att Bolaget beslutat att ingå ett aktieöverlåtelseavtal för att avyttra samtliga aktier i dotterbolaget Misen Enterprises AB för en köpeskilling om 3 000 000 EUR till Breakfast Language LLC (”Transaktionen”). Transaktionens genomförande var villkorat av extra bolagsstämmas godkännande vilket erhölls den 28 maj 2024.

Bolagets verksamhet har i sin helhet bedrivits i Misen Enterprises AB. Det slutliga genomförandet av försäljningen innebär således att det inte längre bedrivs någon operationell verksamhet i Koncernen. Bolaget förväntar sig att informera marknaden och Bolagets aktieägare om Bolagets fortsatta verksamhet senast vid datumet för årsstämman som kommer att hållas den 28 juni 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Wolff, VD

Tel.:        +46 31 759 50 72
Mobil:     +46 709 45 48 48
E-post:    goran@misenenergy.se
               info@misenenergy.se

Misen Energy AB (publ) (tidigare Svenska Capital Oil AB (publ)) är ett svenskt olje- och gasprospekterings och produktionsbolag verksamt i Ukraina. Bolaget grundades 2004 och aktien handlas sedan den 12 september 2007 på Nasdaq First North Growth Market. Misen Energy AB (publ) förvärvade under 2011 Misen Enterprises AB och dess ukrainska dotterbolag, LLC Karpatygaz, inklusive 50,01% av rättigheterna till intäkter och vinst från ett gasproduktionsprojekt i Ukraina. Misen Energy AB (publ) erhöll rättigheterna till produktionssamarbete i ett s.k. Joint Activity Agreement No.3 (”JAANo.3“) som regleras av ett Joint Activity Agreement mellan Misen Energy AB (publ):s direkt och indirekt helägda dotterbolag, Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz (tillsammans 50,01 %) och JSC Ukrgasvydobuvannya (49,99 %), ett dotterbolag till det statliga NJSC Naftogaz (Ukraina). Samarbetsprojektets syfte var att avsevärt öka produktionen av gas och olja genom införande av modern teknik och ett omfattande investeringsprogram.
JAA No. 3 med tillägg och ändringar avslutades i juni 2018.Som ett resultat av detta erhöll Misen Energy AB (publ) kompensation för sin andel av återanskaffningsvärdet på tillgångarna i JA. I mars 2021 initierade Misen Energy AB (publ) och Misen Enterprises AB en investeringsskiljeprocess mot Ukraina (ICSID Case No. ARB/21/15) avseende Ukrainas brott mot investerares rättigheter som en följd av införandet av en 70% skatt på utvinning av naturtillgångar.
Misen Energy AB (publ) har sitt säte i Stockholm. Misen Energy AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolaget följer därmed det regelverk som gäller för First North. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
För ytterligare information se vår websida: www.misenenergy.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.