Tanalys

Byggnadsarbetet av Viking Glory framskrider

För tillfället jobbas det för fullt på XSI-varvet i Xiamen där ett av världens mest klimatsmarta fartyg växer fram. För att leda arbetet på bästa möjliga sätt och säkerställa kvaliteten har Viking Line ett team på plats bestående av ett tjugotal anställda. Därtill är 200 personer från olika samarbetspartners engagerade i arbetet. Viking Glory beräknas bli klart i slutet av 2021 och inleder sin trafik i början av 2022.

Byggnadsarbetet på varvet leds av projektchef Kari Granberg som tillsammans med ingenjörer och teamledare från Finland, Åland och Sverige övervakar arbetet och ser till att säkerhetskraven uppfylls.

Flera engagerade samarbetspartners och turnkey-företag

Redan i planeringsstadiet beslöt Viking Line att engagera välrenommerade och viktiga samarbetspartners i projektet för att utveckla de miljötekniska detaljerna och ta fram en nyskapande interiör med kundupplevelsen i första rummet. Bland dessa kan nämnas ABB Marine, arkitektbyrån Koncept, Climeon, Wärtsilä, Kone, Deltamarin, Scenso, ICF Group, TSI och Almaco.  Av dessa företag jobbar följande för tillfället aktivt med fartygsbygget:

Almaco håller som bäst på med att montera väggpanel i korridorer samt med att färdigställa hytternas inredning. Mattor har lagts in på vissa däck. Större jobb färdigställs i kök och lagerutrymmen. https://www.almaco.cc/ship-types/ferries-ropax/

Scenso (Sance och Northsea Offshore) jobbar för tillfället med de publika utrymmena. I taxfreebutiken monteras väggpaneler och arbete pågår även i vissa allmänna utrymmen, konferensavdelningen samt SPA-avdelningen. https://www.sance.fi/b/sance-part-of-the-innovative-ms-viking-glory-project

ICF Group arbetar med att färdigställa arbeten i olika restaurangutrymmen. https://icfint.com/portfolio/viking-glory-2018nb/

TSI (Total Solution Interiors) jobbar just nu med fartygets trappsystem samt med vissa restauranger, bland annat sommarrestaurangen ute på däck. https://www.totalsolutioninteriors.it/

Nästa milstolpe

Följande steg i byggnadsarbetet blir att ytterligare testa Azipod-framdrivningssystemet, kyla ner LNG tankarna och bunkra LNG för första provturen som planeras ske i juni. Tack vare ABB:s Azipod framdrivningssystem blir fartyget lättare att manövrera i hamnarna, något som sparar både tid och bränsle. Även vibrationer och buller minskar. På Viking Glory kommer även spillkylan från LNG att återanvändas. Luftkonditioneringen, kyldiskar, kylrum och andra specialutrymmen kommer att kunna utnyttja den nya tekniken.

Fakta om det Viking Glory:

 

Virtuell tur ombord

https://www.youtube.com/watch?v=WvGuBg67adg

 

För mer information, vänligen kontakta:

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör, Viking Line Abp johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 27000

Christa Grönlund, informationschef, Finland, Viking Line Abp, christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 18 27000

Eleonora Hansi, informationschef, Sverige, Viking Skandinavien, eleonora.hansi@vikingline.com tfn +358 18 27000

Viking Lines nybygge deltar i finsk-svenskt EU-projekt. Viking Line har tillsammans med Åbo hamn, Stockholms hamnar, Mariehamns hamn och Åbo stad beviljats EU-stöd från programmet Connecting Europe Facility (CEF) för det gemensamma EU-projektet NextGen Link.

Taggar:

Exit mobile version