Connect with us

Marknadsnyheter

Byggnadsarbetet av Viking Glory framskrider

Published

on

För tillfället jobbas det för fullt på XSI-varvet i Xiamen där ett av världens mest klimatsmarta fartyg växer fram. För att leda arbetet på bästa möjliga sätt och säkerställa kvaliteten har Viking Line ett team på plats bestående av ett tjugotal anställda. Därtill är 200 personer från olika samarbetspartners engagerade i arbetet. Viking Glory beräknas bli klart i slutet av 2021 och inleder sin trafik i början av 2022.

Byggnadsarbetet på varvet leds av projektchef Kari Granberg som tillsammans med ingenjörer och teamledare från Finland, Åland och Sverige övervakar arbetet och ser till att säkerhetskraven uppfylls.

  • För tillfället går våra dagar åt till att granska ritningar, kontrollera dokument samt övervaka arbetet. Just nu jobbar här 800 personer, av vilka omkring 200 är från olika samarbetspartners som jobbar med inredningen. Vi har dagligen en stor mängd inspektioner och tester av olika system och automation. Vi granskar interna- och externa dörrar, ser över målnings- och isoleringsarbeten, sprinkler- och ventilationssystem, kabeldragningar och inkopplingar. Dag för dag går arbetet framåt och fartyget börjar ta form. Det inspirerar oss mycket, säger Kari Granberg, Viking Glorys projektchef på plats i Xiamen.

Flera engagerade samarbetspartners och turnkey-företag

Redan i planeringsstadiet beslöt Viking Line att engagera välrenommerade och viktiga samarbetspartners i projektet för att utveckla de miljötekniska detaljerna och ta fram en nyskapande interiör med kundupplevelsen i första rummet. Bland dessa kan nämnas ABB Marine, arkitektbyrån Koncept, Climeon, Wärtsilä, Kone, Deltamarin, Scenso, ICF Group, TSI och Almaco.  Av dessa företag jobbar följande för tillfället aktivt med fartygsbygget:

Almaco håller som bäst på med att montera väggpanel i korridorer samt med att färdigställa hytternas inredning. Mattor har lagts in på vissa däck. Större jobb färdigställs i kök och lagerutrymmen. https://www.almaco.cc/ship-types/ferries-ropax/

Scenso (Sance och Northsea Offshore) jobbar för tillfället med de publika utrymmena. I taxfreebutiken monteras väggpaneler och arbete pågår även i vissa allmänna utrymmen, konferensavdelningen samt SPA-avdelningen. https://www.sance.fi/b/sance-part-of-the-innovative-ms-viking-glory-project

ICF Group arbetar med att färdigställa arbeten i olika restaurangutrymmen. https://icfint.com/portfolio/viking-glory-2018nb/

TSI (Total Solution Interiors) jobbar just nu med fartygets trappsystem samt med vissa restauranger, bland annat sommarrestaurangen ute på däck. https://www.totalsolutioninteriors.it/

Nästa milstolpe

Följande steg i byggnadsarbetet blir att ytterligare testa Azipod-framdrivningssystemet, kyla ner LNG tankarna och bunkra LNG för första provturen som planeras ske i juni. Tack vare ABB:s Azipod framdrivningssystem blir fartyget lättare att manövrera i hamnarna, något som sparar både tid och bränsle. Även vibrationer och buller minskar. På Viking Glory kommer även spillkylan från LNG att återanvändas. Luftkonditioneringen, kyldiskar, kylrum och andra specialutrymmen kommer att kunna utnyttja den nya tekniken.

  • Vi är mycket glada över att vi kommit så långt i arbetet. Vissa utmaningar har vi haft på grund av pandemin, men det har löst sig. Här på site Office är vi just nu 20 personer. Några till är på inkommande, men det är utmanande att resa hit på grund av de stränga karantänsrestriktionerna. Några av oss har inte av förekommen anledning varit hemma på 1,5 år. Det har varit ovanligt kallt här för årstiden pga. väderfenomenet La Niña, men nu börjar det bli varmare. Vi fått uppleva mycket här i Xiamen och är alla stolta över att få vara med om att bygga detta vackra fartyg, berättar Kari Granberg, projektchef.

Fakta om det Viking Glory:

  • Levereras i slutet av 2021
  • Beräknad trafikstart i början av 2022 på linjen Åbo–Åland–Stockholm
  • Passagerarkapacitet 2 800 resenärer
  • Hytter 922
  • Besättning ca 200 + 200 personer
  • Längd 222,6 meter, bruttodräktighet 63 813 ton
  • Fraktkapacitet 1 500 meter
  • Isklass 1 A Super
  • Drivmedel LNG, flytande naturgas
  • Byggs på varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd i Kina

 

Virtuell tur ombord

https://www.youtube.com/watch?v=WvGuBg67adg

 

För mer information, vänligen kontakta:

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör, Viking Line Abp johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 27000

Christa Grönlund, informationschef, Finland, Viking Line Abp, christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 18 27000

Eleonora Hansi, informationschef, Sverige, Viking Skandinavien, eleonora.hansi@vikingline.com tfn +358 18 27000

Viking Lines nybygge deltar i finsk-svenskt EU-projekt. Viking Line har tillsammans med Åbo hamn, Stockholms hamnar, Mariehamns hamn och Åbo stad beviljats EU-stöd från programmet Connecting Europe Facility (CEF) för det gemensamma EU-projektet NextGen Link.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.