Tanalys

De hittade framgångsreceptet för bästa musikanvändning – ICA Sverige vinner Stimgitarren 2021

Vilken musik skapar egentligen bäst stämning bland kunderna i matbutiken? Det undrade ICA Sverige, och genomförde en forskningsstudie tillsammans med Handelns Forskningsinstitut för att mäta effekten av olika sorters musik i hyllgångarna och grönsaksdiskarna. ICA:s gedigna arbete med att ta fram en framgångsrik musikstrategi gör dem till värdiga vinnare av Stimgitarren 2021.

Resultatet av ICA:s studie blev ICA Sounds – en avancerad datadriven musiktjänst med spellistor som baseras direkt på försäljningssiffror, som alla ICA-butiker i landet kan använda. Målet med ICA Sounds är både att höja kundupplevelsen och försäljningen, men också att skapa en bra arbetsmiljö för personalen. Studien visade också på att musiktjänsten har en tydligt positiv effekt på resultatet i de butiker där den används.

För att försäkra sig om att musikskaparna får rätt ersättning för sin musik, valde ICA en lösning där alla musiklicenser ingår. Tjänsten är helt färdigpaketerad för att underlätta för ICA-handlarna, och tillgång till all världens musik ingår.

”Det känns jätteroligt och hedrande att vårt arbete med ICA Sounds uppmärksammas med detta pris. Vi har skapat en datadriven, välfungerande och uppskattad tjänst, där vi spelar musik av god kvalitet, vid rätt tidpunkt och som är finjusterad efter ICA:s varumärke och upplevelse i ICA-butikerna”, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på ICA Sverige.

”ICA:s stora engagemang för att hitta rätt musik i sina butiker med en egen forskningsstudie är väldigt imponerande. Deras resultat är också fantastiskt. Musik som är rätt anpassad till varumärket och miljön har en stor inverkan på både stämningen och hur kunderna agerar, och detta har ICA verkligen förstått.” säger Casper Bjørner, vd på Stim.

Motiveringen lyder:

”Med sin musiktjänst ICA Sounds som är baserad på ingående forskning har ICA Sverige verkligen tagit strategisk musikanvändning till en ny nivå. När man har hela Sverige som målgrupp är det ingen liten utmaning att hitta rätt musik, men ICA har verkligen löst uppgiften på ett imponerande sätt. Att de med ICA Sounds har vinnlagt sig om att inkludera alla rättigheter direkt i tjänsten visar också att de verkligen erkänner musikskaparnas arbete, samtidigt som de underlättar för sina butiker. ICA Sverige är en värdig vinnare av Stimgitarren 2021.”

Om ICA Sverige:

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

Om Stimgitarren:

Stimgitarren har delats ut sedan 2002 för att uppmärksamma kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet, och varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Bland tidigare vinnare finns Scandic Hotels, McDonald’s, Luger, Viking Line med flera. Övriga nominerade till Stimgitarren 2021 var Södra Teatern, First Camp, Arena Båstad, Prosalus AB och Albins Leksaker.

Kontakt
Eric Aronson, presskontakt
Hornsgatan 103, 104 62 Stockholm  
08-783 95 65 
eric.aronson@stim.se

Om oss
Närmare 100 000 musikskapare och förlag är anslutna till Stim. Vi är en medlemsorganisation utan vinstintresse som arbetar för en stark upphovsrätt och för att du som låtskrivare och kompositörer ska få betalt för din musik. Stim brinner för Sveriges musikliv och för alla som inte bara lever för musik, utan också lever av den. Njut av musiken!

Exit mobile version