Connect with us

Marknadsnyheter

De hittade framgångsreceptet för bästa musikanvändning – ICA Sverige vinner Stimgitarren 2021

Published

on

Vilken musik skapar egentligen bäst stämning bland kunderna i matbutiken? Det undrade ICA Sverige, och genomförde en forskningsstudie tillsammans med Handelns Forskningsinstitut för att mäta effekten av olika sorters musik i hyllgångarna och grönsaksdiskarna. ICA:s gedigna arbete med att ta fram en framgångsrik musikstrategi gör dem till värdiga vinnare av Stimgitarren 2021.

Resultatet av ICA:s studie blev ICA Sounds – en avancerad datadriven musiktjänst med spellistor som baseras direkt på försäljningssiffror, som alla ICA-butiker i landet kan använda. Målet med ICA Sounds är både att höja kundupplevelsen och försäljningen, men också att skapa en bra arbetsmiljö för personalen. Studien visade också på att musiktjänsten har en tydligt positiv effekt på resultatet i de butiker där den används.

För att försäkra sig om att musikskaparna får rätt ersättning för sin musik, valde ICA en lösning där alla musiklicenser ingår. Tjänsten är helt färdigpaketerad för att underlätta för ICA-handlarna, och tillgång till all världens musik ingår.

”Det känns jätteroligt och hedrande att vårt arbete med ICA Sounds uppmärksammas med detta pris. Vi har skapat en datadriven, välfungerande och uppskattad tjänst, där vi spelar musik av god kvalitet, vid rätt tidpunkt och som är finjusterad efter ICA:s varumärke och upplevelse i ICA-butikerna”, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på ICA Sverige.

”ICA:s stora engagemang för att hitta rätt musik i sina butiker med en egen forskningsstudie är väldigt imponerande. Deras resultat är också fantastiskt. Musik som är rätt anpassad till varumärket och miljön har en stor inverkan på både stämningen och hur kunderna agerar, och detta har ICA verkligen förstått.” säger Casper Bjørner, vd på Stim.

Motiveringen lyder:

”Med sin musiktjänst ICA Sounds som är baserad på ingående forskning har ICA Sverige verkligen tagit strategisk musikanvändning till en ny nivå. När man har hela Sverige som målgrupp är det ingen liten utmaning att hitta rätt musik, men ICA har verkligen löst uppgiften på ett imponerande sätt. Att de med ICA Sounds har vinnlagt sig om att inkludera alla rättigheter direkt i tjänsten visar också att de verkligen erkänner musikskaparnas arbete, samtidigt som de underlättar för sina butiker. ICA Sverige är en värdig vinnare av Stimgitarren 2021.”

Om ICA Sverige:

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

Om Stimgitarren:

Stimgitarren har delats ut sedan 2002 för att uppmärksamma kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet, och varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Bland tidigare vinnare finns Scandic Hotels, McDonald’s, Luger, Viking Line med flera. Övriga nominerade till Stimgitarren 2021 var Södra Teatern, First Camp, Arena Båstad, Prosalus AB och Albins Leksaker.

Kontakt
Eric Aronson, presskontakt
Hornsgatan 103, 104 62 Stockholm  
08-783 95 65 
eric.aronson@stim.se

Om oss
Närmare 100 000 musikskapare och förlag är anslutna till Stim. Vi är en medlemsorganisation utan vinstintresse som arbetar för en stark upphovsrätt och för att du som låtskrivare och kompositörer ska få betalt för din musik. Stim brinner för Sveriges musikliv och för alla som inte bara lever för musik, utan också lever av den. Njut av musiken!

Continue Reading

Marknadsnyheter

Biokraft publicerar Års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Biokrafts Års- och hållbarhetsredovisning finns från och med idag tillgänglig på koncernens hemsida.

Års- och hållbarhetsredovisningen finns tillgänglig på svenska och engelska i PDF-format på www.biokraft.com under Finansiella rapporter och presentationer.

Ett begränsat antal tryckta kopior går att beställa via mail till Heidi Wold, VP Communication, heidi.wold(at)biokraft.com.

Informationen är sådan som Biokraft International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2024 kl 17:30.

För mer information, vänligen kontakta:
Matti Vikkula, CEO Biokraft International AB 
Telefon: +46-70 597 99 38
Email: matti.vikkula(at)biokraft.com

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 120 anställda och 2023 uppgick totala intäkter till 534 MSEK. www.biokraft.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bluestep Bank emitterar Tier 2 obligationer i SEK

Published

on

By

Bluestep Bank AB (publ), (”Bluestep”), har emitterat supplementärkapitalinstrument (Tier 2 obligationer) om 300 miljoner SEK med förfall i augusti 2034, med första möjlighet till inlösen i maj 2029 (förutsatt förhandsgodkännande från Finansinspektionen). Obligationerna löper med en ränta om 3m Stibor + 3,75%. ISIN SE0021512928. Emissionsdatum för obligationerna är den 22 maj 2024.

Obligationerna kommer att noteras på Nasdaq Stockholm. Obligationerna emitteras under Bluesteps MTN-program om 5 miljarder kronor.

Nordea och SEB agerade Joint Lead Managers för transaktionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klas Lavemark, Head of Treasury
+46 70 547 51 74

Eller besök: www.bluestepbank.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Flowscape vinner två nya kontrakt hos befintlig kund

Published

on

By

Ett stort finskt bolag, som tidigare valt Flowscape som leverantör för smarta kontorslösningar till sina kontor i Europa, utökar nu med ytterligare två kontor. Ordervärdet uppgår första året till 105,000 Euro (1 230,000 SEK) och därefter 50,000 Euro (585,000 SEK) årligen återkommande.

”Vår utrullning har hittills varit väldigt framgångsrik och detta bekräftas av att kunden nu väljer att utöka sin Flowscape-lösning till fler kontor. Det finns även potential med ytterligare kontor hos kunden och vår lösning är mycket stark på att hantera flera kontor och många användare. Den här kunden valde Flowscape för vår förmåga att leverera en väldigt användarvänlig lösning i kombination med den senaste tekniken inom smarta sensorer för att mäta hur kontoret används. Det har varit mycket viktigt för kunden att kunna analysera hur stora deras kontor behöver vara och hur optimal fördelningen på antal rum, arbetsplatser och samarbetsytor skall vara. ”säger Peter Löfgren, Sales Manager Nordic på Flowscape.  

Läs mer på vår hemsida.

Kunden köper stora delar av Flowscapes lösning för det hybrida kontoret. Exempelvis sensorer för att mäta antal personer i mötesrum samt för att mäta beläggningen på sina kontor. Men även våra ledande lösningar för arbetsplatsbokning, rumsbokningslösning och rumsbokningspaneler.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Reigo, VD Flowscape Technology

Tel: +46 70 942 46 87

Email: peter.reigo@flowscapesolutions.com

Certified Adviser: Skills Corporate Finance Nordic AB, telefon:+46 (8) 517 082 40, email: ca@skillscorp.se

Kort om Flowscape Technology AB

Flowscape är ett Prop-Tech-bolag med en världsledande lösning för smarta kontor, optimering av kontorsytor och en effektivare arbetsdag. Lösningen använder den senaste sensorteknologin för att skapa en toppmodern SaaS-lösning för det hybrida arbetssättet. Huvudfunktionen, Flowmap, ger företag en överblick av kontoret och möjliggör att man snabbt hittar rum, skrivbord, kontorsutrustning och kollegor samt analys av ytornas nyttjande. Flowscape har även ett kommunikationsverktyg för effektiv områdesspecifik kommunikation till personer i byggnaden eller personer inom ett område i händelse av en kris. Flowscape har kontor i Stockholm (huvudkontor), Sofia, San Fransisco och London.

För mer information, besök www.flowscapesolutions.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.