Tanalys

Klarna i ny satsning för att bli universell tillväxtmotor för sina handlare – instiftar Klarna Growth Awards

Läs original

Samtidigt som Klarna storsatsar på att leda förändringen mot mer hållbara betalningar, har Klarna investerat för att kunna erbjuda utökade marknadsföringstjänster för anslutna handlare. Genom sina optimerade marknadsföringstjänster är Klarnas ambition att fungera som en universell tillväxtmotor för e-handlare som marknadsför sig mot konsumenter – och därmed bli ett konkurrenskraftigt alternativ till de amerikanska annonsjättarna. Lanseringen av Klarna Growth Awards ska samtidigt stötta e-handlare att ta nästa kliv på sin tillväxtresa.

Under 2021 ökade trafiken från Klarna till e-handlare med 160% – med hela 301 miljoner genererade klick från Klarnas kanaler vidare till e-handlares plattformar. Resultaten visar effekten av Klarnas strategiska roll som tillväxtpartner, där handlare kopplas ihop med ett nätverk av 147 miljoner konsumenter världen över. 

Under det senaste året har Klarna annonserat förvärv på löpande band, som exempelvis APPRL, Hero och Pricerunner. Målet är att erbjuda ett bättre alternativ för handlare som vill marknadsföra sig mot konsumenter, och samtidigt möta handlares nuvarande och framtida behov för att kunna driva trafik och öka konvertering. 

– E-handlare tvingas ofta betala orimligt mycket pengar för annonsering – något som vi vill utmana eftersom vi vet att vi kan erbjuda ett bättre alternativ. Vi är en partner som går hand i hand med handlaren hela vägen. Vårt mål är att fungera som en one-stop-shop för e-handlare och erbjuda både hållbara och de mest användarvänliga betaltjänsterna kombinerat med ett starkt tillväxterbjudande som möjliggör expansion, ökad konvertering och tillväxt, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Klarna Growth Awards – skapar nya möjligheter för e-handlare att ta nästa kliv på sin tillväxtresa
Klarna lanserar nu det nordiska initiativet Klarna Growth Awards – ett initiativ där handlare i Sverige, Norge, Danmark och Finland kan ansöka om skräddarsydda tillväxtpaket, till ett värde av totalt 18 miljoner kronor. I paketen ingår bland annat årsprenumerationer av influencer marketing-plattformen APPRL, Klarnas jämförelsetjänst Klarna Comparison Service (CSS), annonsering i Klarnas app samt en unik möjlighet att använda Virtual Shopping (tidigare Hero). Ansökningsprocessen öppnar den 18 maj.

Vinnarna kommer utses av juryn bestående av Sverigechef Jesper Eriksson, CMO David Sandström, Fashion Director Emilia de Poret samt Head of Social Commerce Adam Levene, under en digital gala i oktober. Handlare kan ansöka om priser i fyra olika kategorier: Sustainability, Rising Star, Innovation och Small Business.

– Med Klarna Growth Awards hoppas vi inspirera, engagera och informera – och ge handlare optimala verktyg för att växa. Det blir vår version av ett nordiskt mästerskap vad gäller kreativitet och innovation inom e-handel, säger Jesper Eriksson.

Läs mer om Klarna Growth Awards och Klarnas tillväxterbjudande här.

Fakturaruta – Exempel på implementerade och kommande marknadsföringtjänster för Klarnas anslutna handlare

För mer information, vänligen kontakta press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 147 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5 000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.

Exit mobile version