Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna i ny satsning för att bli universell tillväxtmotor för sina handlare – instiftar Klarna Growth Awards

Published

on

Läs original

Samtidigt som Klarna storsatsar på att leda förändringen mot mer hållbara betalningar, har Klarna investerat för att kunna erbjuda utökade marknadsföringstjänster för anslutna handlare. Genom sina optimerade marknadsföringstjänster är Klarnas ambition att fungera som en universell tillväxtmotor för e-handlare som marknadsför sig mot konsumenter – och därmed bli ett konkurrenskraftigt alternativ till de amerikanska annonsjättarna. Lanseringen av Klarna Growth Awards ska samtidigt stötta e-handlare att ta nästa kliv på sin tillväxtresa.

Under 2021 ökade trafiken från Klarna till e-handlare med 160% – med hela 301 miljoner genererade klick från Klarnas kanaler vidare till e-handlares plattformar. Resultaten visar effekten av Klarnas strategiska roll som tillväxtpartner, där handlare kopplas ihop med ett nätverk av 147 miljoner konsumenter världen över. 

Under det senaste året har Klarna annonserat förvärv på löpande band, som exempelvis APPRL, Hero och Pricerunner. Målet är att erbjuda ett bättre alternativ för handlare som vill marknadsföra sig mot konsumenter, och samtidigt möta handlares nuvarande och framtida behov för att kunna driva trafik och öka konvertering. 

– E-handlare tvingas ofta betala orimligt mycket pengar för annonsering – något som vi vill utmana eftersom vi vet att vi kan erbjuda ett bättre alternativ. Vi är en partner som går hand i hand med handlaren hela vägen. Vårt mål är att fungera som en one-stop-shop för e-handlare och erbjuda både hållbara och de mest användarvänliga betaltjänsterna kombinerat med ett starkt tillväxterbjudande som möjliggör expansion, ökad konvertering och tillväxt, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Klarna Growth Awards – skapar nya möjligheter för e-handlare att ta nästa kliv på sin tillväxtresa
Klarna lanserar nu det nordiska initiativet Klarna Growth Awards – ett initiativ där handlare i Sverige, Norge, Danmark och Finland kan ansöka om skräddarsydda tillväxtpaket, till ett värde av totalt 18 miljoner kronor. I paketen ingår bland annat årsprenumerationer av influencer marketing-plattformen APPRL, Klarnas jämförelsetjänst Klarna Comparison Service (CSS), annonsering i Klarnas app samt en unik möjlighet att använda Virtual Shopping (tidigare Hero). Ansökningsprocessen öppnar den 18 maj.

Vinnarna kommer utses av juryn bestående av Sverigechef Jesper Eriksson, CMO David Sandström, Fashion Director Emilia de Poret samt Head of Social Commerce Adam Levene, under en digital gala i oktober. Handlare kan ansöka om priser i fyra olika kategorier: Sustainability, Rising Star, Innovation och Small Business.

– Med Klarna Growth Awards hoppas vi inspirera, engagera och informera – och ge handlare optimala verktyg för att växa. Det blir vår version av ett nordiskt mästerskap vad gäller kreativitet och innovation inom e-handel, säger Jesper Eriksson.

Läs mer om Klarna Growth Awards och Klarnas tillväxterbjudande här.

Fakturaruta – Exempel på implementerade och kommande marknadsföringtjänster för Klarnas anslutna handlare

  • Klarnas Shopping-app lanserades i november 2021 på 18 marknader. Appen har nu över 45 miljoner nedladdningar och möjliggör för konsumenter att handla och betala med Klarna i vilken nätbutik som helst med hjälp av virtuella engångskort. Klarna-appen är fylld med smarta funktioner som hjälper konsumenterna under hela shoppingresan, från initial inspiration till efterköpsupplevelsen. Ytterligare användbara funktioner planeras lanseras i år.
     
  • Även om shopping via mobiltelefon fortsätter att öka, görs fortfarande 44% av alla online-ordrar via webbläsare. Genom integrationen av webbläsartillägget som Klarna lanserade under hösten 2021, ger det konsumenter samma end-to-end shoppingupplevelse via dator som de redan har via Klarna-appen. Implementeringen möjliggörs genom förvärvet av Piggy.
     
  • Under 2021 förvärvades även Hero, en social shoppingplattform utformad för att ge konsumenter inspiration, råd och köpbart innehåll producerat direkt från återförsäljarnas fysiska butiker. Som ett första steg kommer virtuella shoppingverktyg att bli tillgängliga för återförsäljare över hela världen för att göra det möjligt för varumärken att koppla samman sina butiksexperter med konsumenter via chatt och videosamtal. 
     
  • Inom kort kommer Klarnas “konsumentplånbok” lanseras i Klarna-appen, driven av förvärvet av Stocard. Som ett första steg kommer plånboken att tillåta användare att komma åt sina fysiska lojalitets- och klubbkort digitalt genom Klarna-appen, vilket tar bort behovet av att bära med sig flera fysiska kort när man handlar. Integrationen kommer att stödja 8 000 lojalitetsprogram över hela världen.
     
  • Klarna ger sig också in på nya vertikaler, genom förvärvet av  Inspirock. Inspirock är en onlinereseplanerare som gör det möjligt för konsumenter att snabbt och enkelt utforska en destinations erbjudanden och skapa personliga resplaner med hjälp av lokal expertis och artificiell intelligens. Under året kommer Klarna att integrera Inspirocks funktioner för att möjliggöra för Klarnas 147 miljoner användare att planera och handla för en resa och dela kostnaden på mindre betalningar – allt genom Klarna-appen. 
     
  • APPRL kommer att ytterligare förbättra Klarnas marknadsföringstjänster genom att möjliggöra för återförsäljare att ansluta direkt till relevanta innehållsskapare (såsom influencers) för att skapa socialt shoppinginnehåll samt spåra kampanjresultat, direkt genom Klarna.
     
  • I år kommer Klarnas sömlösa shoppingupplevelse att optimeras ytterligare med hjälp av dagliga prisuppdateringar, jämförelse och produktrecensioner – med hjälp av Klarnas förvärv av PriceRunner. Detta kommer att hjälpa konsumenter att fatta mer välgrundade beslut om sin shopping och spara tid och pengar varje dag – medan Klarnas detaljhandelspartners kommer att dra nytta av förbättrad beteendeinsikt, ökad webbplatstrafik från konsumenter samt  optimerade marknadsföringsmöjligheter för att ytterligare driva tillväxt.

För mer information, vänligen kontakta press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 147 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5 000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Latvian Forest har erhållit villkorat godkännande för notering på Nordic SME

Published

on

By

Latvian Forest Company AB (”Latvian Forest”) har erhållit villkorat godkännande för notering på Nordic SME på Nordic Growth Market. Första handelsdag är beräknad till den 5 juni 2024.

Latvian Forest är ett svenskt bolag som förvärvar och förvaltar skogsfastigheter i länder runt Östersjön. Utgångspunkten är tron att skogen är en trygg investering samt att skogsbruk är en stabil och värdeskapande verksamhet.

Noteringsbeslutet är villkorat av att bolaget uppfyller det formella noteringskravet på att ingen ny information framkommer som påverkar bolagets uppfyllelse av noteringskraven.

Aktieägare i Latvian Forest kommer inte att behöva vidta några åtgärder med anledning av bytet av marknadsplats.  

Läs mer om Latvian Forest på www.latvianforest.lv

För ytterligare information kontakta:

Noteringsavdelningen, Nordic Growth Market, notering@ngm.se

Carl-Henrik Nordberg, Head of Equity, Nordic Growth Market, carl-henrik.nordberg@ngm.se

Aleksandrs Tralmaks, VD, Latvian Forest, aleksandrs.tralmaks@latvianforest.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Open Infra AB (publ) publishes interim financial report for Q1 2024.

Published

on

By

Press release

Stockholm, May 16th, 2024

Open Infra AB (publ) hereby published the financial report for Q1 2024.

Please see below for an overview and attachment for the full report.

Overview January – March 2024

  • Network revenue amounted to SEK 93.3 (72.9) which represents an increase of 28% compared to last year and 15% compared to the last quarter.
  • Adjusted Network revenue proforma amounted to SEK 93.8m (74.1), which equals a growth of
    27% compared to last year proforma and 15% compared to the last quarter, adjusted to full year contribution for connections made the last twelve months*.
  • Adjusted Network EBITDA amounted to SEK 83.3m (65.6), an increase of 27% since last year and 15% since the last quarter. The corresponding margin was consistent at 89% (89).
  • The corresponding Network EBITDA Run Rate amounted to SEK 338.3m (260.6), an increase of 30% since last year and 20% since the previous quarter.
  • ARPU for the Swedish network for the period was SEK 340 (319), an increase of 7% compared to last year and 0% compared to the last quarter. For the German network, ARPU was EUR 27.
  • The number of households connected was 97,446 (81,516), representing an increase of 20% compared to last year and 18% compared to the last quarter.
  • Net Debt / EBITDA was 8.12x (8.34), compared to bond terms and conditions maintenance level of 12.00x and incurrence level of 10.00x.
  • Interest coverage ratio was 2.50x (2.07), compared to bond terms and conditions maintenance level of 1.75x and incurrence level of 2.00x.

This information is information that Open Infra AB (publ) is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation and the Securities Markets Act. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out below, at 17.00 CET on May 16th, 2024.

For further information, please contact:

Erik Stiernstedt, CEO

+ 46 (0)70-550 30 73, erik@openinfra.com

Pressmeddelande

Stockholm, den 16 maj 2024

Open Infra AB (publ) publicerar kvartalsrapport för Q1 2024.

Open Infra AB (publ) publicerar härmed kvartalsrapport för Q1 2024.

Nedan presenteras en översiktlig summering, vänligen se bilaga för fullständig rapport (engelska).

Översikt januari – mars 2024

  • Intäkter från fibernät uppgick till SEK 93,3 (71,9), vilket motsvarar en ökning om 28% jämfört med föregående år och 15% jämfört med föregående kvartal.
  • Justerade intäkter från fibernät proforma uppgick till SEK 93,8m (74,1), vilket motsvarar en tillväxt om 27% jämfört med föregående år proforma och 15% jämfört med föregående kvartal.
  • Justerad EBITDA från fibernät uppgick till SEK 83,3m (65,6) motsvarande en marginal om 89% (89).
  • Motsvarande annualiserad EBITDA från fibernät uppgick till SEK 338,3m (260,6), en ökning med 30% jämfört med föregående år och 20% jämfört med föregående kvartal.
  • ARPU för perioden var 340 SEK (319), en ökning med 7% jämfört med föregående år, och 0 % mot föregående kvartal.
  • Antal anslutna hushåll var 97 446 st (81 516), vilket motsvarar en ökning med 20% jämfört med förgående år och 18 % jämfört med föregående kvartal.
  • Nettoskuld / EBITDA var 8,12x (7,79), jämfört med obligationsvillkorens nivå för incurrence om 10,00x, och maintenance nivå om 12,00x.
  • Räntetäckningsgraden var 2,50x (2,61), jämfört med obligationsvillkorens nivå för incurrence om 2,00x och maintenance nivå om 1,75x.

Denna information är sådan information som Open Infra AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2024 kl. 17.00 CET.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Erik Stiernstedt, VD
+ 46 (0) 70 550 30 73, erik@openinfra.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nicoccino Holding AB Q1 2024 delårsrapport

Published

on

By

Q1 Delårsrapport

1 januari – 31 mars 2024

Nicoccino Holding AB (publ.)

Org. Nr. 556942–1604

KONCERNENS UTVECKLING

FÖRSTA KVARTALET I SAMMANDRAG
JANUARI MARS 2024

  • Koncernens nettoomsättning under kvartalet var 86 TSEK (18 TSEK)
  • Nettoresultatet uppgick till -2 040 TSEK (-2 352 TSEK) 
  • Resultatet per aktie blev -0,07 SEK (-0,09 SEK)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -2 474 TSEK (-1 074 TSEK) eller

-0,08 SEK (-0,04 SEK) per aktie

  • Koncernens likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till 3 200 TSEK (8 618 TSEK)
  • Koncernens egna kapital uppgick vid kvartalets utgång till 22 687 TSEK (22 078 TSEK)

UTVECKLING UNDER PERIODEN

Nicorex, bolagets distributör i Estland, genomförde under 1/1 – 29/2 en kampanj med riktad kommunikation och en prisreduktion till medlemmar i sin kundklubb. Kampanjen bidrag till en signifikant ökning av både det totala antalet konsumenter och återköpskonsumenter. Antalet återköpskonsumenter har fortsatt öka även efter kampanjens avslutande.

Ansökan om godkännande av Nicotine Strips för försäljning i Norge lämnades den 20 februari till Helsedirektoratet. Besked väntas senast den 20 augusti 2024. Kontakt med en intresserad distributör i Norge har etablerats och diskussioner fortgår för att kunna formaliseras så snart ett slutgiltigt besked avgivits.

Testförsäljningen med Clockwork Pharmacies i London som inleddes den 29 december 2023 avslutades den 22 mars. Nicotine Strips har delats ut till ett hundratal konsumenter som fått vouchers (betalda av NHS, Storbritanniens sjukvårdsmyndighet) för rökavvänjningsprodukter. Utvärdering av testet har givit flera viktiga insikter; personalens produktkunskap är central, framför allt när det som här gäller en ny typ av produkt, andelen konsumenter som har för avsikt att köpa nikotinprodukter behöver vara högre än i de här apoteken och kundgruppens köpkraft är viktig.

Bolaget förde fortsatta diskussioner med potentiella samarbetspartners och kommer meddela när färdiga avtal träffats.

UTVECKLING EFTER PERIODEN

Bolaget säkrade den 30 april nya lånegarantier om totalt 2,3 MSEK, varav 1,15 MSEK avropades samma dag. Ytterligare lånegarantier om 8 MSEK godkändes av årsstämman den 16 maj. Samtliga lånegarantier löper till den 30 april 2025.

Bolaget deltog på tre mässor i Malaga, Paris och Birmingham. På mässorna etablerades ytterligare kontakter med potentiella samarbetspartners.

Nettoomsättning

Koncernens nettoomsättning för kvartalet uppgick till 86 tkr (18 tkr).

Kostnader

Kostnaderna under kvartalet uppgick till 1 989 tkr (2 313tkr), fördelat på råvaror och förnödenheter -58 tkr (102 tkr), övriga externa kostnader 1 463 tkr (1 515 tkr), personalkostnader 451 tkr (479 tkr), avskrivningar 131 tkr (206 tkr) samt övriga rörelsekostnader 2 tkr (11 tkr).

Resultat

Resultatet efter finansiella poster blev -2 040 tkr (-2 352 tkr), eller -0,07 kr (-0,09 kr) per aktie.

Kassaflöde och likviditet

Kvartalets kassaflöde uppgick till – 2 540 tkr (-2 877 tkr) varav kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 474 tkr (-1 074 tkr), eller -0,08 kr (-0,04 kr) per aktie. Koncernens likvida medel var vid periodens slut 3 200tkr (8 618 tkr).

Investeringar

Under kvartalet har investeringar om 48 tkr (1 693 tkr) gjorts i anläggningstillgångar.

Medarbetare

Antalet anställda uppgick vid periodens utgång till 1 (1).

Eget kapital

Eget kapital uppgick vid periodens slut till 22 687 tkr (22 078 tkr) eller 0,74 kr (0,84 kr) per aktie. Soliditeten var vid periodens slut 79% (87%).

MODERBOLAGET

Nicoccino Holding AB är moderbolag i en koncern med tre bolag. Nicoccino Holding AB äger samtliga aktier i Nicoccino AB (556958–3353) som i sin tur äger samtliga aktier i Nicoccino Ltd London (08718046). Nicoccino Ltd London är vilande.

Första kvartalet januari-mars 2024

Nettoomsättningen i moderbolaget under kvartalet uppgick till 0 tkr (0 tkr). Kostnaderna uppgick till 809 tkr (1 073 tkr), varav övriga externa kostnader utgjorde 359 tkr (592 tkr), personalkostnaderna 450 tkr (478 tkr) och av- och nedskrivningar 0 tkr (0 tkr). Resultat efter finansnetto var för kvartalet -405 tkr (-569 tkr).

Likviditeten i moderbolaget per 31 mars 2024 var 1 459 tkr (7 431 tkr). Eget kapital uppgick vid periodens slut till 18 796 tkr (18 493 tkr) och soliditeten var 85% (96%).

ÖVRIGT

Aktiekapital

Aktiekapitalet i Nicoccino Holding AB uppgick till 1 542 tkr fördelat på 30 846 168 utestående aktier.

Aktien

Nicoccino Holdings aktie är listad på Nasdaq First North, Stockholm under kortnamnet NICO. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. Bolaget hade per 31 mar 2024 3 195 aktieägare.

Incitamentsprogram

I koncernen finns inga optionsprogram eller andra aktierelaterade program. Verkställande direktören har incitamentsprogram relaterat till aktiekursen vid avyttring av hela eller delar av företagets verksamhet.

Transaktioner med närstående

Bolaget har i april och maj 2024 tecknat lånegarantier med nedan nyckelpersoner och större ägare. Lånegarantierna löper med en löftesprovision om 2,5% på garanterat belopp samt en ränta om 15% på avropat lånebelopp. Provisioner, räntor och avropade lånebelopp skall återbetalas senast den 30 april 2025.

Garant Garantibelopp Ägarandel (7/5-24) Övrig information
Fredrik Laurell* 0,3 MSEK 0,46% VD
Thomas Ekerborn 1 MSEK 9,35% VP Production & Development
Lars Byström 1 MSEK 9,40%
AB Strati 4 MSEK 11,40%^ Ledamot Johan Eriksson är delägare i AB Strati
TillCe AB 4 MSEK 11,04%

*Privat och via bolag

^Inklusive aktier i helägda dotterbolaget Kokkolokko Förvaltning AB

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer

Nicoccino är genom sin verksamhet exponerat för risker och osäkerhetsfaktorer. Vidare information återfinns i bolagets årsredovisning, vilken finns tillgänglig på bolagets hemsida, www.nicoccino.se.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport i sammandrag för koncernen har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering samt tillämpliga bestämmelser i årsredovisningslagen. Delårsrapporten för moderbolaget har upprättats i enlighet med årsredovisningslagens 9 kapitel, Delårsrapport. För koncernen och moderbolaget har samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder tillämpats som i den senaste årsredovisningen. Upplysningar framkommer förutom i de finansiella rapporterna även i övriga delar av delårsrapporten.

Definitioner och nyckeltal

Resultat per aktie

Nettoresultat dividerat med genomsnittligt antal aktier.

Genomsnittligt antal aktier

Det genomsnittliga antalet aktier i Nicoccino Holding AB har beräknats utifrån en viktning av det historiska antalet utestående aktier i Nicoccino Holding AB efter varje genomförd nyemission gånger antal dagar som respektive antal aktier varit utestående.

Soliditet

Eget kapital i förhållande till balansomslutningen (totala tillgångar).

Avkastning på eget kapital

Resultat efter skatt i relation till eget kapital.

Avkastning på sysselsatt kapital

Resultat efter finansnetto i relation till sysselsatt kapital.

Sysselsatt kapital

Totala tillgångar minus ej räntebärande skulder.

Eget kapital per aktie

Eget kapital dividerat med antal aktier på balansdagen.

Kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie

Kassaflöde från den löpande verksamheten dividerat med genomsnittligt antal aktier.

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Stockholm 2024-05-16

Styrelsen och verkställande direktören för

NICOCCINO HOLDING AB (publ)

Fredrik Hübinette                                                                                                       Johan Eriksson
Styrelsens ordförande                                                                                        Styrelseledamot

Fredrik Laurell                                                                                                     Anders Ulfhielm
Verkställande direktör                                                                                        Styrelseledamot

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapporter

Q2 Delårsrapport:             2024-08-21

Q3 Delårsrapport:             2024-11-24

För ytterligare information kontakta gärna:

Fredrik Laurell

+46 733 98 04 74

fredrik.laurell@nicoccino.se

Gillinge 55

186 91 VALLENTUNA

www.nicoccino.se

Information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2024, kl 17:00 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.