Tanalys

Philips TV & Sound ny huvudpartner till FC Barcelona

Philips Ambilight-TV blir en del av den legendariska fotbollsklubbens matchkläder.

Barcelona, Torsdag 25 maj, 2023 – TP Vision, företaget som ansvarar för design, tillverkning och försäljning av Philips TV & Sound  och AOC Audio-produkter har tillkännagett ett nytt partnerskap med det legendariska globala fotbollslaget FC Barcelona, ​​som huvudpartner för TV, Display och Audio-produkter. Partnerskapet kommer att främja Philips världsledande utbud av TV-apparater och ljudprodukter och kommer att lyfta fram företagets Ambilight TV-teknologi – och dess unika förmåga att förvandla vanlig TV till en uppslukande tittarupplevelse. 

 

Som en av klubbens tre huvudpartners kommer Ambilight TV-logotypen vara synlig på ärmen av herrarnas A-lagströja från och med den 28 maj för att sammanfalla med de sista matcherna för säsongen 2022/23. Ambilight-TV kommer även att tydligt visas inne på stadion för publik på plats och tittare hemma i TV-soffan. Nyckelspelare från herr- och damfotbollstruppen kommer också få möjlighet att uppleva produktutbudet – i synnerhet Philips unika Ambilight-TV – för att bli ambassadörer.
Philips TV & Sound kommer som huvudpartner till klubben att spela en viktig roll som TV & Display-leverantör för den audiovisuella infrastrukturen på nya Spotify Camp Nou, som för närvarande är på väg att bli den största och mest innovativa sportarenan i Europa. Avtalet ger också Philips TV & Sound föreningsrättigheter med herr- och damfotbollslaget samt med de andra professionella idrottslagen i klubben.

Samarbetet mellan Philips TV & Sound och FC Barcelona är en del av båda organisationernas strategi att proaktivt söka partners som delar samma värderingar och filosofi och som kan kombineras för att stärka både klubbens och företagets rykte om att vara de allra bästa inom sina respektive områden.

Philips TV & Sound och FC Barcelona delar en vision om att göra sportevenemang till något utöver det vanliga genom att skapa ett exceptionell upplevelse för fansen var de än är. FC Barcelona hävdar stolt att de är ”Mer än en klubb”. Philips TV & Sound erbjuder i sin tur Ambilight-TV och därmed ”Mer än en TV” till konsumenten.

 

Ambilight ger förutom sitt stämningsfulla sken intrycket av en större, bättre TV-bild som sträcker sig långt utanför TV:ns ram. Teknologin består av integrerade färglysdioder som sitter på TV:ns bakre ram. Dioderna projicerar ett ljusken som exakt matchar bilden från skärmen på väggen bakom. Ambilight har redan visat sig vara en stor framgång med en av de högsta nöjdhetsbetygen inom hemelektronikbranschen och får gång på gång höga poäng.

 

FC Barcelona, stolta mästare i La Liga säsongen 2022-2023, är en av de mest älskade fotbollsklubbarna i världen. Endast ett fåtal lyckliga fans får dock chans att se laget live på Spotify Camp Nou. Partnerskapet med Philips TV & Sound ger FC Barcelonas fans och andra sportentusiaster möjligheten att få den unika upplevelsen och känslan av en mäktig livematch i Spotify Nou Camp hemma i soffan via sin Philips Ambilight-TV.

I en kommentar om det nya partnerskapet sa Kostas Vouzas, VD, TP Vision (Philips TV & Sound Europe & USA):
”Vi är glada över att kunna samarbeta med den global sportikonen FC Barcelona. Detta nya partnerskap är en naturlig match eftersom båda våra organisationer strävar efter att ge en upplevelse utöver det vanliga, live och hemma. Miljontals konsumenter njuter redan av våra unika Ambilight TV-modeller och som en del av vår strategi kommer detta långsiktiga partnerskap med FC Barcelona att lyfta den fantastiska Ambilight TV-upplevelsen till den nivå den verkligen förtjänar.”

Juli Guiu, Vice President Marketing kommenterade på uppdrag av FC Barcelona: ”Vi är mycket stolta över att välkomna TP Vision som en ny huvudpartner till FC Barcelona. Barça har alltid stått ut med sin engagerade strävan efter excellens, både på och utanför planen, och detta avtal är ytterligare ett framgångsrikt exempel på detta eftersom vi samarbetar med ett världsledande företag inom elektronik och audiovisuell teknik. Ett jättesteg i FC Barcelonas kommersiella strategi i samarbete med ett multinationellt företag som tack vare sin Ambilight TV-innovation har förvandlat matchupplevelsen till en fängslande och extremt tillfredsställande resa för miljontals fans som följer fotbollen från sina hem.”

Om FCB

FC Barcelona grundades 1899 och ägs för närvarande av mer än 140 000 medlemmar. FC Barcelona anses vara den största multisportklubben i världen med en historia som sträcker sig 120 år tillbaka i tiden. Med utgångspunkt i sin stad och sitt land igger de officiella huvudkontoren i städer på tre olika kontinenter: Barcelona, Hong Kong och New York.

Barça strävar efter att förändra världen genom sin idrottsexpertis. Detta når även kunskapsvärlden via Barça Innovation Hub. Klubben är också känd för sitt engagemang för sociala ändamål, som den kanaliserar genom FC Barcelona Foundation, och för sitt arbete med att utbilda pojkar och flickor i idrottens positiva värden. Barças tillväxt de senaste åren innebär att de nu har mer än 440 miljoner fans på sociala medier.
 

Mediakontakt:
Per-Åke Broman
Tel: +46 708 322 143
E-mail: Per-ake.Broman@tpv-tech.com

Om TP Vision
TP Vision Europe B.V. är registrerat i Nederländerna, med huvudkontor i Amsterdam. TP Vision är ett helägt företag av TPV Technology Limited (’TPV’), en av världens ledande bildskärms- och TV-tillverkare.

TP Vision grundades 2012 och är idag en av de största globala aktörerna inom TV- och ljudindustrin för konsumenter. TP Vision utvecklar, tillverkar och marknadsför konsumentelektronikprodukter och teknologier som erbjuder en överlägsen ljud- och bildupplevelse.

Med fokus på konsument- och hotellmarknaden, inkluderar TP Visions produktportfölj konsumentljudprodukter och TV-apparater, professionella bildskärmar och operativsystem. Dessa produkter och lösningar släpps ut på marknaden genom TP Visions eget varumärke AOC samt varumärket Philips, som används under licens från Koninklijke Philips N.V.

TP Vision sysselsätter över 2 000 personer globalt, med verksamhet i Europa, Amerika, Mellanöstern, Indien och utvalda länder i Asien-Stillahavsområdet.

TP Vision tillför värde i vardagen och samhället genom sin expertis inom produktutveckling, design och ansvarsfull tillverkning.

Följ oss på Twitter: @TPVision

Exit mobile version