Marknadsnyheter
Philips TV & Sound ny huvudpartner till FC Barcelona


Philips Ambilight-TV blir en del av den legendariska fotbollsklubbens matchkläder.
Barcelona, Torsdag 25 maj, 2023 – TP Vision, företaget som ansvarar för design, tillverkning och försäljning av Philips TV & Sound och AOC Audio-produkter har tillkännagett ett nytt partnerskap med det legendariska globala fotbollslaget FC Barcelona, som huvudpartner för TV, Display och Audio-produkter. Partnerskapet kommer att främja Philips världsledande utbud av TV-apparater och ljudprodukter och kommer att lyfta fram företagets Ambilight TV-teknologi – och dess unika förmåga att förvandla vanlig TV till en uppslukande tittarupplevelse.
Som en av klubbens tre huvudpartners kommer Ambilight TV-logotypen vara synlig på ärmen av herrarnas A-lagströja från och med den 28 maj för att sammanfalla med de sista matcherna för säsongen 2022/23. Ambilight-TV kommer även att tydligt visas inne på stadion för publik på plats och tittare hemma i TV-soffan. Nyckelspelare från herr- och damfotbollstruppen kommer också få möjlighet att uppleva produktutbudet – i synnerhet Philips unika Ambilight-TV – för att bli ambassadörer.
Philips TV & Sound kommer som huvudpartner till klubben att spela en viktig roll som TV & Display-leverantör för den audiovisuella infrastrukturen på nya Spotify Camp Nou, som för närvarande är på väg att bli den största och mest innovativa sportarenan i Europa. Avtalet ger också Philips TV & Sound föreningsrättigheter med herr- och damfotbollslaget samt med de andra professionella idrottslagen i klubben.
Samarbetet mellan Philips TV & Sound och FC Barcelona är en del av båda organisationernas strategi att proaktivt söka partners som delar samma värderingar och filosofi och som kan kombineras för att stärka både klubbens och företagets rykte om att vara de allra bästa inom sina respektive områden.
Philips TV & Sound och FC Barcelona delar en vision om att göra sportevenemang till något utöver det vanliga genom att skapa ett exceptionell upplevelse för fansen var de än är. FC Barcelona hävdar stolt att de är ”Mer än en klubb”. Philips TV & Sound erbjuder i sin tur Ambilight-TV och därmed ”Mer än en TV” till konsumenten.
Ambilight ger förutom sitt stämningsfulla sken intrycket av en större, bättre TV-bild som sträcker sig långt utanför TV:ns ram. Teknologin består av integrerade färglysdioder som sitter på TV:ns bakre ram. Dioderna projicerar ett ljusken som exakt matchar bilden från skärmen på väggen bakom. Ambilight har redan visat sig vara en stor framgång med en av de högsta nöjdhetsbetygen inom hemelektronikbranschen och får gång på gång höga poäng.
FC Barcelona, stolta mästare i La Liga säsongen 2022-2023, är en av de mest älskade fotbollsklubbarna i världen. Endast ett fåtal lyckliga fans får dock chans att se laget live på Spotify Camp Nou. Partnerskapet med Philips TV & Sound ger FC Barcelonas fans och andra sportentusiaster möjligheten att få den unika upplevelsen och känslan av en mäktig livematch i Spotify Nou Camp hemma i soffan via sin Philips Ambilight-TV.
I en kommentar om det nya partnerskapet sa Kostas Vouzas, VD, TP Vision (Philips TV & Sound Europe & USA):
”Vi är glada över att kunna samarbeta med den global sportikonen FC Barcelona. Detta nya partnerskap är en naturlig match eftersom båda våra organisationer strävar efter att ge en upplevelse utöver det vanliga, live och hemma. Miljontals konsumenter njuter redan av våra unika Ambilight TV-modeller och som en del av vår strategi kommer detta långsiktiga partnerskap med FC Barcelona att lyfta den fantastiska Ambilight TV-upplevelsen till den nivå den verkligen förtjänar.”
Juli Guiu, Vice President Marketing kommenterade på uppdrag av FC Barcelona: ”Vi är mycket stolta över att välkomna TP Vision som en ny huvudpartner till FC Barcelona. Barça har alltid stått ut med sin engagerade strävan efter excellens, både på och utanför planen, och detta avtal är ytterligare ett framgångsrikt exempel på detta eftersom vi samarbetar med ett världsledande företag inom elektronik och audiovisuell teknik. Ett jättesteg i FC Barcelonas kommersiella strategi i samarbete med ett multinationellt företag som tack vare sin Ambilight TV-innovation har förvandlat matchupplevelsen till en fängslande och extremt tillfredsställande resa för miljontals fans som följer fotbollen från sina hem.”
Om FCB
FC Barcelona grundades 1899 och ägs för närvarande av mer än 140 000 medlemmar. FC Barcelona anses vara den största multisportklubben i världen med en historia som sträcker sig 120 år tillbaka i tiden. Med utgångspunkt i sin stad och sitt land igger de officiella huvudkontoren i städer på tre olika kontinenter: Barcelona, Hong Kong och New York.
Barça strävar efter att förändra världen genom sin idrottsexpertis. Detta når även kunskapsvärlden via Barça Innovation Hub. Klubben är också känd för sitt engagemang för sociala ändamål, som den kanaliserar genom FC Barcelona Foundation, och för sitt arbete med att utbilda pojkar och flickor i idrottens positiva värden. Barças tillväxt de senaste åren innebär att de nu har mer än 440 miljoner fans på sociala medier.
Mediakontakt:
Per-Åke Broman
Tel: +46 708 322 143
E-mail: Per-ake.Broman@tpv-tech.com
Om TP Vision
TP Vision Europe B.V. är registrerat i Nederländerna, med huvudkontor i Amsterdam. TP Vision är ett helägt företag av TPV Technology Limited (’TPV’), en av världens ledande bildskärms- och TV-tillverkare.
TP Vision grundades 2012 och är idag en av de största globala aktörerna inom TV- och ljudindustrin för konsumenter. TP Vision utvecklar, tillverkar och marknadsför konsumentelektronikprodukter och teknologier som erbjuder en överlägsen ljud- och bildupplevelse.
Med fokus på konsument- och hotellmarknaden, inkluderar TP Visions produktportfölj konsumentljudprodukter och TV-apparater, professionella bildskärmar och operativsystem. Dessa produkter och lösningar släpps ut på marknaden genom TP Visions eget varumärke AOC samt varumärket Philips, som används under licens från Koninklijke Philips N.V.
TP Vision sysselsätter över 2 000 personer globalt, med verksamhet i Europa, Amerika, Mellanöstern, Indien och utvalda länder i Asien-Stillahavsområdet.
TP Vision tillför värde i vardagen och samhället genom sin expertis inom produktutveckling, design och ansvarsfull tillverkning.
Följ oss på Twitter: @TPVision
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke