ti, okt 03, 2017 09:37 CET
PostNord är redan idag en ledande leverantör inom expressleveranser i Sverige, med allt från expressbrev och paket till supersnabba budleveranser. Majoriteten av dessa leveranser sker idag mellan företag. Men nu ökar PostNord takten med att erbjuda extra snabba hemleveranser från detaljhandeln till slutkonsument.
PostNord har under de senaste åren arbetat intensivt med att stärka sina olika erbjudanden till detaljhandeln och deras kunder för att tillgodose de krav och önskemål som ställs. Svenska konsumenter handlar allt mer på nätet och har blivit mer mogna att handla varor som exempelvis möbler, byggvaror och mat. Den typ av varor som man gärna vill ha levererat hem, vilket innebär att efterfrågan på flexiblare hemleveranser kommer att öka. Konsumenterna vill ha sina varor snabbare och på kvällar och helger, likväl som man vill kunna få hämtning av returer och tyngre varor inburna i hemmet.
– Trots ett ökat behov av hemleveranser är det viktigt att komma ihåg att en klar majoritet av konsumenterna föredrar att få sina varor direkt hem till postlådan eller hämta dem hos sitt postombud. Samtidigt ser vi nya mönster inom vissa branscher där konsumenterna kräver flexibla, snabba och smidiga hemleveranser som de själva kan styra. Här är ett område där vi leverantörer måste bli vassare och därför ökar PostNord takten inom sammadagleveranser, säger Anders Holm, vd PostNord Sverige.
PostNord vill underlätta för både detaljhandeln och konsumenterna med extra snabba leveranser och returer. Bland annat kommer olika expresserbjudanden att tas fram, där konsumenterna kan få både leverans och retur inom några timmar, oavsett om de befinner sig hemma, på jobbet eller någon annanstans. Ett första steg i detta arbete är ett pilottest med snabba returer för Zalandos kunder, som pågått sedan i våras.
Om Zalandokunder vill göra en retur, kan de enkelt kan boka en upphämtning via Zalandos hemsida. Där får de två alternativ: Att beställa en expressupphämtning med hämtning inom en timme eller att välja upphämtning inom ett visst entimmesfönster någon gång under de kommande fyra dagarna. Returerna hämtas mellan klockan 7 och 21 måndag till fredag.
PostNords budverksamhet, som tidigare har funnits i Göteborg, Malmö och Stockholm, är det flexibla alternativet som löser behovet av snabba leveranser. Nu finns verksamheten på betydligt fler orter i landet som till exempel Borås, Halmstad, Eskilstuna, Jönköping, Karlstad, Lund, Norrköping, Skara, Västerås och Örebro.
Bea Andreasson är ny chef för budorganisationen i Sverige. Bea kommer närmast från rollen som chef för PostNords Air Ocean-verksamhet och innan dess var hon vd för PEX Bud. Samtidigt anställs Ulrica Phillips som ansvarig för att utveckla tjänsteområdet inom koncernens hemmamarknad Norden. Ulrica kommer närmast från tjänsten som landschef för Direct Link i Hong Kong. Ulrica har byggt upp och utvecklat verksamheten och varit ansvarig för bland annat snabba leveranser, fulfilment och utveckling av supporterande IT-system. Direct Link är ett dotterbolag till PostNord som erbjuder e-handelsföretag internationella logistiklösningar.
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post:
press@postnord.com
Vi levererar!
PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på
www.postnord.com