Marknadsnyheter
PostNord storsatsar på snabba leveranser
ti, okt 03, 2017 09:37 CET
PostNord är redan idag en ledande leverantör inom expressleveranser i Sverige, med allt från expressbrev och paket till supersnabba budleveranser. Majoriteten av dessa leveranser sker idag mellan företag. Men nu ökar PostNord takten med att erbjuda extra snabba hemleveranser från detaljhandeln till slutkonsument.
PostNord har under de senaste åren arbetat intensivt med att stärka sina olika erbjudanden till detaljhandeln och deras kunder för att tillgodose de krav och önskemål som ställs. Svenska konsumenter handlar allt mer på nätet och har blivit mer mogna att handla varor som exempelvis möbler, byggvaror och mat. Den typ av varor som man gärna vill ha levererat hem, vilket innebär att efterfrågan på flexiblare hemleveranser kommer att öka. Konsumenterna vill ha sina varor snabbare och på kvällar och helger, likväl som man vill kunna få hämtning av returer och tyngre varor inburna i hemmet.
– Trots ett ökat behov av hemleveranser är det viktigt att komma ihåg att en klar majoritet av konsumenterna föredrar att få sina varor direkt hem till postlådan eller hämta dem hos sitt postombud. Samtidigt ser vi nya mönster inom vissa branscher där konsumenterna kräver flexibla, snabba och smidiga hemleveranser som de själva kan styra. Här är ett område där vi leverantörer måste bli vassare och därför ökar PostNord takten inom sammadagleveranser, säger Anders Holm, vd PostNord Sverige.
PostNord vill underlätta för både detaljhandeln och konsumenterna med extra snabba leveranser och returer. Bland annat kommer olika expresserbjudanden att tas fram, där konsumenterna kan få både leverans och retur inom några timmar, oavsett om de befinner sig hemma, på jobbet eller någon annanstans. Ett första steg i detta arbete är ett pilottest med snabba returer för Zalandos kunder, som pågått sedan i våras.
Om Zalandokunder vill göra en retur, kan de enkelt kan boka en upphämtning via Zalandos hemsida. Där får de två alternativ: Att beställa en expressupphämtning med hämtning inom en timme eller att välja upphämtning inom ett visst entimmesfönster någon gång under de kommande fyra dagarna. Returerna hämtas mellan klockan 7 och 21 måndag till fredag.
PostNords budverksamhet, som tidigare har funnits i Göteborg, Malmö och Stockholm, är det flexibla alternativet som löser behovet av snabba leveranser. Nu finns verksamheten på betydligt fler orter i landet som till exempel Borås, Halmstad, Eskilstuna, Jönköping, Karlstad, Lund, Norrköping, Skara, Västerås och Örebro.
Bea Andreasson är ny chef för budorganisationen i Sverige. Bea kommer närmast från rollen som chef för PostNords Air Ocean-verksamhet och innan dess var hon vd för PEX Bud. Samtidigt anställs Ulrica Phillips som ansvarig för att utveckla tjänsteområdet inom koncernens hemmamarknad Norden. Ulrica kommer närmast från tjänsten som landschef för Direct Link i Hong Kong. Ulrica har byggt upp och utvecklat verksamheten och varit ansvarig för bland annat snabba leveranser, fulfilment och utveckling av supporterande IT-system. Direct Link är ett dotterbolag till PostNord som erbjuder e-handelsföretag internationella logistiklösningar.
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post:
press@postnord.com
Vi levererar!
PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på
www.postnord.com
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke