Tanalys

Tequila och spritz trendar på Östersjön – Paloma är sommarens favoritdrink

Tequila är supertrendigt ute i världen och har också blivit finländarnas favorit, medan ginens stora popularitet jämnar ut sig. Trots att long drinken med ananassmak slog alla tiders rekord i fjol väntar sig Ossi Ruusunen som ansvarar för Viking Lines restaurangdrycker att försäljningen av long drink-produkter fortsätter att öka.

Om du letar efter sommarens bästa svalkande dryck torde det vara en spritz även denna sommar. I drinken som härstammar från Italien blandar man prosecco och soda i en bitter eller likör. 

”Under sommarmånaderna säljer vi tiotusentals spritzer på våra fartyg. Aperol Spritz är den mest populära av dem, men goda utmanare är Hugo Spritz med fläderbärslikör och citronfräscha Limoncello Spritz.  En orsak till spritzernas fortsatta popularitet är att de är svaga drinkar – en tydlig trend är låg alkoholhalt”, förklarar Beverages Manager Ossi Ruusunen som ansvarar för restaurangernas drycker. 

Allt fler väljer helt och hållet alkoholfria drinkar – detta syns också på fartygens solterrasser.

”Förra sommaren var hela 15 procent av alla våra sålda cocktails alkoholfria. Till vänner av spritz rekommenderar vi Italian Spritz som består av alkoholfria Rebels Spritz Alternative och prosecco.”

Bland de starka dryckerna är tequila trendigast i sommar och dess popularitet ökar runt om i världen. På 1990-talet drack man tequilashots med citron och salt i trendiga tex-mex-restauranger, men nu blandar man spännande drycker av den. Favoritdrinken Paloma innehåller förutom tequila även limesaft och grapefruktsoda.

”Numera dricker man mindre alkohol, men man föredrar högre kvalitet både i glaset och i köpkorgen. Våra kunder är nuförtiden speciellt intresserade av äkta premium-tequila med en agavehalt på hundra procent. Fenomenet är det samma med gin. Även om den hetaste ginboomen har lagt sig går fortfarande högklassiga premium ginsorter åt både i våra restauranger och i taxfreebutikerna. Våra priser är i medeltal en fjärdedel förmånligare än priserna i land, och för de dyrare premium-produkternas del kan prisskillnaden vara större”, säger Ossi Ruusunen.

Riesling får en utmanare – Cremant trendar bland mousserande viner

I restaurangerna ombord på Viking Lines fartyg säljs drygt hundra olika viner, taxfreebutikens sortiment innehåller ca tusen viner.

”Chardonnay-druvan gör comeback och utmanar Riesling, som fortfarande är den enskilt mest sålda druvan.  Den tyska stående favoriten tävlar även med österrikiska Grüner Veltliner samt Txakoli som kommer från Baskien i Spanien – båda har rislingliknande nyanser. Försäljningen av roséviner ökar, men når ända inte upp till vit- och rödvinerna. Bland mousserande viner trendar franska Cremant i sommar.”

Ölen behåller förstaplaceringen, men når long drink-produkterna upp till förra sommarens ananashajp?

Öl är den mest populära drycken på både solterrasserna och i butikerna.  Mest säljer vi inhemska lageröl, tätt följda av IPA-öl som kommit för att stanna. Resenärernas intresse för till exempel italienska och mexikanska ölsorter ökar ändå hela tiden.

Av bryggeriprodukterna växer long drink-produkterna mest på Viking Line. Samtidigt har konsumtionen av cider minskat.

”Alla tecken tyder på att long drinkarnas popularitet fortsätter att öka både i våra restauranger och i
taxfreebutikerna. Vid sidan av traditionell grå long drink säljer vi mycket long drink med ananassmak, som blev en storfavorit förra sommaren – jag minns inte att någon annan enskild produkt skulle ha nått upp till samma nivå”, säger Ossi Ruusunen.

Favoritdrinken sommaren 2024 heter Paloma – här är receptet

Viking Line Beverages Manager Ossi Ruusunens tips:
Dessa lönar det sig att köpa ombord

Tilläggsinformation:

Ossi Ruusunen, Beverages Manager

ossi.ruusunen@vikingline.com, +358 50 555 4308

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef,

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Exit mobile version