Connect with us

Marknadsnyheter

Tequila och spritz trendar på Östersjön – Paloma är sommarens favoritdrink

Published

on

Tequila är supertrendigt ute i världen och har också blivit finländarnas favorit, medan ginens stora popularitet jämnar ut sig. Trots att long drinken med ananassmak slog alla tiders rekord i fjol väntar sig Ossi Ruusunen som ansvarar för Viking Lines restaurangdrycker att försäljningen av long drink-produkter fortsätter att öka.

Om du letar efter sommarens bästa svalkande dryck torde det vara en spritz även denna sommar. I drinken som härstammar från Italien blandar man prosecco och soda i en bitter eller likör. 

”Under sommarmånaderna säljer vi tiotusentals spritzer på våra fartyg. Aperol Spritz är den mest populära av dem, men goda utmanare är Hugo Spritz med fläderbärslikör och citronfräscha Limoncello Spritz.  En orsak till spritzernas fortsatta popularitet är att de är svaga drinkar – en tydlig trend är låg alkoholhalt”, förklarar Beverages Manager Ossi Ruusunen som ansvarar för restaurangernas drycker. 

Allt fler väljer helt och hållet alkoholfria drinkar – detta syns också på fartygens solterrasser.

”Förra sommaren var hela 15 procent av alla våra sålda cocktails alkoholfria. Till vänner av spritz rekommenderar vi Italian Spritz som består av alkoholfria Rebels Spritz Alternative och prosecco.”

Bland de starka dryckerna är tequila trendigast i sommar och dess popularitet ökar runt om i världen. På 1990-talet drack man tequilashots med citron och salt i trendiga tex-mex-restauranger, men nu blandar man spännande drycker av den. Favoritdrinken Paloma innehåller förutom tequila även limesaft och grapefruktsoda.

”Numera dricker man mindre alkohol, men man föredrar högre kvalitet både i glaset och i köpkorgen. Våra kunder är nuförtiden speciellt intresserade av äkta premium-tequila med en agavehalt på hundra procent. Fenomenet är det samma med gin. Även om den hetaste ginboomen har lagt sig går fortfarande högklassiga premium ginsorter åt både i våra restauranger och i taxfreebutikerna. Våra priser är i medeltal en fjärdedel förmånligare än priserna i land, och för de dyrare premium-produkternas del kan prisskillnaden vara större”, säger Ossi Ruusunen.

Riesling får en utmanare – Cremant trendar bland mousserande viner

I restaurangerna ombord på Viking Lines fartyg säljs drygt hundra olika viner, taxfreebutikens sortiment innehåller ca tusen viner.

”Chardonnay-druvan gör comeback och utmanar Riesling, som fortfarande är den enskilt mest sålda druvan.  Den tyska stående favoriten tävlar även med österrikiska Grüner Veltliner samt Txakoli som kommer från Baskien i Spanien – båda har rislingliknande nyanser. Försäljningen av roséviner ökar, men når ända inte upp till vit- och rödvinerna. Bland mousserande viner trendar franska Cremant i sommar.”

Ölen behåller förstaplaceringen, men når long drink-produkterna upp till förra sommarens ananashajp?

Öl är den mest populära drycken på både solterrasserna och i butikerna.  Mest säljer vi inhemska lageröl, tätt följda av IPA-öl som kommit för att stanna. Resenärernas intresse för till exempel italienska och mexikanska ölsorter ökar ändå hela tiden.

Av bryggeriprodukterna växer long drink-produkterna mest på Viking Line. Samtidigt har konsumtionen av cider minskat.

”Alla tecken tyder på att long drinkarnas popularitet fortsätter att öka både i våra restauranger och i
taxfreebutikerna. Vid sidan av traditionell grå long drink säljer vi mycket long drink med ananassmak, som blev en storfavorit förra sommaren – jag minns inte att någon annan enskild produkt skulle ha nått upp till samma nivå”, säger Ossi Ruusunen.

Favoritdrinken sommaren 2024 heter Paloma – här är receptet

  • Mät upp i ett glas 4 cl Patrón Reposado-tequila, saften av en halv lime och fyll glaset med Jarritos Grapefruit-soda.
  • Servera ur ett högt glas fyllt med is.
  • Dekorera med en klyfta blodgrapefrukt.

Viking Line Beverages Manager Ossi Ruusunens tips:
Dessa lönar det sig att köpa ombord

  • Champagne Piper-Heidsieck Essentiel by Essi Magnum säljs endast på Viking Line. I restaurangen kostar ett glas 10,90 euro, vilket är ett mycket förmånligt pris för champagnen som fått mogna i magnumflaska. I taxfreebutiken kostar en en och en halv liters flaska 84,95 euro.”
  • ”Txakoli-druvan är en rolig vinspecialitet från spanska Baskien. Txomis vin Etxaniz Txakoli har fina syror och en aning fruktig sötma, som skapar rieslingkaraktär. Txakoli passar bra till feta fiskrätter. Hundratals flaskor av detta vin såldes i våra restauranger förra säsongen, takeawaypriset för en 75 cl flaska i våra restaurangers wine shop är 12,50 euro. 
  • ”På våren lanserade vi vårt andra fartygsöl. Viking Line Lager är ett aromatiskt och fräscht artesanöl, besläktat med Viking Line IPA som överträffat alla försäljningsförväntningar. Båda ölen har skapats i samarbete med det prisbelönta mikrobryggeriet Rock Paper Scissors Brewing från Kuopio. Båda ölens pris i taxfreebutiken är 2,90 euro.”

Tilläggsinformation:

Ossi Ruusunen, Beverages Manager

ossi.ruusunen@vikingline.com, +358 50 555 4308

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef,

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys