Tanalys

TH1NG Delårsrapport januari-juni 2021 Q2

Kraftig omsättningsökning och stärkt marknadsposition

Januari – juni 2021 i sammandrag

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 27,4 Mkr

• Nettoomsättningen ökade med 131 % jämfört med första halvåret 2020

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -19,5 Mkr 

April – juni 2021 i sammandrag 2021

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 15,9 Mkr

• Nettoomsättningen ökade med 38 % jämfört med första kvartalet 2021

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -11,2 Mkr

Viktiga händelser under perioden

• TH1NG har noterats på Nasdaq First North Growth Market.

• Kraftig ökning av nya kunder +4 500 under andra kvartalet, drygt 18 000 kunder totalt.

• Mer än dubblering av omsättningen under andra kvartalet jämfört med samma period i TH1NG AB 2020.

• Kundnöjdhet har ökat och svarstiderna har minskat under perioden trots den stora kundtillväxten.

• Koll, TH1NGs egenutvecklade tjänst för kunder som vill ha koll på sitt hem eller sitt fritidshus, har lanserats.

• Landskrona stad och TH1NG har inlett ett pilotprojekt inom IoT där behovet av IoT-tjänster i de kommunala verksamheterna utvärderas.Händelser efter kvartalets utgång från rapporten

Viktiga händelser efter periodens slut

• Tillväxtverket har beslutat om återbetalning av stöd vid korttidsarbete om drygt 0,5 Mkr. TH1NG har överklagat beslutet.

• Rikard Slunga har tillträtt som ny CTO den 1 augusti 2021.

Kommentar från TH1NGs VD Klas Westholm:

”TH1NG är ett nyskapande företag som är med och löser framtidens stora utmaningar med hjälp av digital kommunikation. Vi är en utmanare som växer snabbt. Vi har en stark vision om att vi ska förenkla verkligheten i den digitala världen genom att leverera och möjliggöra smarta uppkopplade tjänster och internetanslutningar till allt och alla. I takt med att vårt samhälle blir alltmer uppkopplat vill vi ta en tydlig position som en av marknadens främsta aktörer på denna nya och snabbt växande marknad.

För att möjliggöra denna resa tog TH1NG steget in på Nasdaq First North Growth Market den 16 juni i år. Noteringsprocessen har varit intensiv och påverkat både verksamheten och drivit mycket stora kostnader, inte minst under andra kvartalet. Jag vill rikta ett stort tack till hela organisationen som arbetat hårt för att komma i mål. Nu kan vi fokusera fullt ut på verksamheten och att nå målsättningen att bli en marknadsledande aktör.

Kundtillströmningen till TH1NG har varit över förväntan under perioden. Vi har slagit ett nytt försäljningsrekord under andra kvartalet med över 4 500 nya kunder inom bredband, vilket innebär drygt 18 000 kunder totalt. Det är en mycket snabb tillväxt och innebär att TH1NG är en av de aktörer som växer snabbast på marknaden. Strategin är att jobba med korsförsäljning och att skapa synergier med vår utveckling inom IoT.

Sedan bolaget grundades har TH1NG arbetat aktivt för att ha en av marknadens bästa kundtjänster. Vårt fokus på kundnöjdhet har utmanats av vår snabba tillväxt, men idag kan vi konstatera att vi trots rekordtillväxt lyckats förbättra vår kundnöjdhet avsevärt sedan årsskiftet, vilket exempelvis syns på Trustpilot där vi placerar oss i topp bland internetleverantörer på TrustScore.

Tillväxten har skapat en del utmaningar för verksamheten, men har också inneburit öppningar för viktiga skalfördelar i den fortsatta utbyggnaden av den egna nätplattformen. Investeringar har gjorts löpande i utbyggnad och uppgraderingar, vilket förväntas bära frukt redan i år. Genom bra leverantörsavtal, nytänkande tekniska lösningar och investeringar förväntas produktionskostnaden för kommunikationstjänsterna per kund att minska löpande.

Omsättningen mer än dubblerades i andra kvartalet jämfört med samma period föregående år och blev vårt bästa kvartal hittills. Vi har stora kostnader för noteringen under perioden och vi har även för låg bruttomarginal i dagsläget samt höga försäljningskostnader på grund av den stora tillväxten. Vi har inlett ett arbete med att öka marginalerna samt ser över vår kostnadsbild. Vi arbetar även med effektiviseringar och centraliseringar för att hitta rätt fokus.

Intresset för IoT-lösningar ökar kontinuerligt och kommer att ge oss en ökad orderingång då vi ser att en del av våra befintliga pilotkunder går över till att bli skarpa affärer samt att vi avser att teckna nya avtal med både samarbetspartners och nya slutkunder. I dagsläget har IoT-försäljningen ännu inte nått sin fulla potential och består primärt av pilotprojekt. Vi är dock övertygade om att IoT kommer att bli en del av allas vardag och kommer att förändra hur vi ser på digital kommunikation. Vår strategi är att arbeta med och använda kommunikation på så många sätt som möjligt, bl a genom att tillhandahålla en IoT-plattform i framkant som kan vara grunden för en mängd olika tillämpningar och lösningar.

Vår plattform, IoT Open, som är en av marknadens främsta helt mjukvarubaserade IoT-plattformar, ger oss en stabil och central grund att utveckla vårt erbjudande och våra paketeringar på. IoT Open möjliggör kommunikation på ett flexibelt och skalbart sätt och kan nyttja en mängd olika kommunikationssätt för att samla data och dela information med stor säkerhet samt styra olika funktioner som kunderna efterfrågar.

Vi använder IoT Open för våra egna slutkundstjänster, men säljer även plattformen till partners såsom operatörer, systemintegratörer, fastighetsägare och kommuner vilka använder den som en grund i sina IoT-satsningar. Våra färdiga paketeringar säljer vi även som så kallade whitelabel lösningar.

Under perioden har tilläggsbeställningar av funktioner tillhörande IoT Open utvecklats och levererats till existerande kunder. Ett partnerprogram har även introducerats där aktörer på marknaden får tillgång till IoT Open, tillhörande dokumentation och utbildningsmaterial. Vi är övertygade om att partners med expertis inom sina respektive branscher är en förutsättning för en bred utrullning av IoT Open.

I Skellefteå satsar vi stort tillsammans med Skellefteå Kraft för att koppla upp kommunen. Vi har gått från en pilotfas under ett par år till att nu gå in i ett skarpt läge med vidareutbyggnad. En ny intressant pilotkund är Landskrona stad som startat ett projekt för att utvärdera behovet av IoT-tjänster inom de olika kommunala verksamheterna. Vi för även dialog med flera kommuner med liknande planer där vi har möjlighet att bygga vidare på våra befintliga grundstrukturer.

Koll för smarta hem lanserades i juni och ger kunderna möjlighet att inkludera enkla smarta funktioner tillsammans med bredbandserbjudandet. Alla funktioner styrs i den nyutvecklade Koll-appen som finns i Google Play och Appstore.

Sammanfattningsvis har det varit en mycket händelserik period. Vi lägger nu grunden för att kunna fullfölja planen att bli en ledande aktör på marknaden.”

Rapporten finns tillgänglig TH1NGs webb under https://www.foretag.th1ng.se/rapporter

För ytterligare information:

Klas Westholm
VD, TH1NG AB
E-post: klas.westholm@th1ng.se
Mobil: +46 (0)737-45 48 00

TH1NG AB är en internet- och IoT-leverantör. På operatörsmarknaden erbjuder bolaget internet och annan kommunikation och på IoT-marknaden levereras såväl färdiga IoT-tjänster som stöd och verktyg för andra aktörer. Kombinationen av dessa verksamheter skapar unika förutsättningar för innovation och erbjudanden till kund. TH1NG bildades 2018 och har ca 40 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet TH1NG. Certified Adviser är G&W Fondkommission (e-post: ca@gwkapital.se, tel.: 08-503 000 50).

Denna information är sådan som TH1NG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2021, klockan 08.55 CET.

Exit mobile version