Connect with us

Marknadsnyheter

TH1NG Delårsrapport januari-juni 2021 Q2

Published

on

Kraftig omsättningsökning och stärkt marknadsposition

Januari – juni 2021 i sammandrag

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 27,4 Mkr

• Nettoomsättningen ökade med 131 % jämfört med första halvåret 2020

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -19,5 Mkr 

April – juni 2021 i sammandrag 2021

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 15,9 Mkr

• Nettoomsättningen ökade med 38 % jämfört med första kvartalet 2021

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -11,2 Mkr

Viktiga händelser under perioden

• TH1NG har noterats på Nasdaq First North Growth Market.

• Kraftig ökning av nya kunder +4 500 under andra kvartalet, drygt 18 000 kunder totalt.

• Mer än dubblering av omsättningen under andra kvartalet jämfört med samma period i TH1NG AB 2020.

• Kundnöjdhet har ökat och svarstiderna har minskat under perioden trots den stora kundtillväxten.

• Koll, TH1NGs egenutvecklade tjänst för kunder som vill ha koll på sitt hem eller sitt fritidshus, har lanserats.

• Landskrona stad och TH1NG har inlett ett pilotprojekt inom IoT där behovet av IoT-tjänster i de kommunala verksamheterna utvärderas.Händelser efter kvartalets utgång från rapporten

Viktiga händelser efter periodens slut

• Tillväxtverket har beslutat om återbetalning av stöd vid korttidsarbete om drygt 0,5 Mkr. TH1NG har överklagat beslutet.

• Rikard Slunga har tillträtt som ny CTO den 1 augusti 2021.

Kommentar från TH1NGs VD Klas Westholm:

”TH1NG är ett nyskapande företag som är med och löser framtidens stora utmaningar med hjälp av digital kommunikation. Vi är en utmanare som växer snabbt. Vi har en stark vision om att vi ska förenkla verkligheten i den digitala världen genom att leverera och möjliggöra smarta uppkopplade tjänster och internetanslutningar till allt och alla. I takt med att vårt samhälle blir alltmer uppkopplat vill vi ta en tydlig position som en av marknadens främsta aktörer på denna nya och snabbt växande marknad.

För att möjliggöra denna resa tog TH1NG steget in på Nasdaq First North Growth Market den 16 juni i år. Noteringsprocessen har varit intensiv och påverkat både verksamheten och drivit mycket stora kostnader, inte minst under andra kvartalet. Jag vill rikta ett stort tack till hela organisationen som arbetat hårt för att komma i mål. Nu kan vi fokusera fullt ut på verksamheten och att nå målsättningen att bli en marknadsledande aktör.

Kundtillströmningen till TH1NG har varit över förväntan under perioden. Vi har slagit ett nytt försäljningsrekord under andra kvartalet med över 4 500 nya kunder inom bredband, vilket innebär drygt 18 000 kunder totalt. Det är en mycket snabb tillväxt och innebär att TH1NG är en av de aktörer som växer snabbast på marknaden. Strategin är att jobba med korsförsäljning och att skapa synergier med vår utveckling inom IoT.

Sedan bolaget grundades har TH1NG arbetat aktivt för att ha en av marknadens bästa kundtjänster. Vårt fokus på kundnöjdhet har utmanats av vår snabba tillväxt, men idag kan vi konstatera att vi trots rekordtillväxt lyckats förbättra vår kundnöjdhet avsevärt sedan årsskiftet, vilket exempelvis syns på Trustpilot där vi placerar oss i topp bland internetleverantörer på TrustScore.

Tillväxten har skapat en del utmaningar för verksamheten, men har också inneburit öppningar för viktiga skalfördelar i den fortsatta utbyggnaden av den egna nätplattformen. Investeringar har gjorts löpande i utbyggnad och uppgraderingar, vilket förväntas bära frukt redan i år. Genom bra leverantörsavtal, nytänkande tekniska lösningar och investeringar förväntas produktionskostnaden för kommunikationstjänsterna per kund att minska löpande.

Omsättningen mer än dubblerades i andra kvartalet jämfört med samma period föregående år och blev vårt bästa kvartal hittills. Vi har stora kostnader för noteringen under perioden och vi har även för låg bruttomarginal i dagsläget samt höga försäljningskostnader på grund av den stora tillväxten. Vi har inlett ett arbete med att öka marginalerna samt ser över vår kostnadsbild. Vi arbetar även med effektiviseringar och centraliseringar för att hitta rätt fokus.

Intresset för IoT-lösningar ökar kontinuerligt och kommer att ge oss en ökad orderingång då vi ser att en del av våra befintliga pilotkunder går över till att bli skarpa affärer samt att vi avser att teckna nya avtal med både samarbetspartners och nya slutkunder. I dagsläget har IoT-försäljningen ännu inte nått sin fulla potential och består primärt av pilotprojekt. Vi är dock övertygade om att IoT kommer att bli en del av allas vardag och kommer att förändra hur vi ser på digital kommunikation. Vår strategi är att arbeta med och använda kommunikation på så många sätt som möjligt, bl a genom att tillhandahålla en IoT-plattform i framkant som kan vara grunden för en mängd olika tillämpningar och lösningar.

Vår plattform, IoT Open, som är en av marknadens främsta helt mjukvarubaserade IoT-plattformar, ger oss en stabil och central grund att utveckla vårt erbjudande och våra paketeringar på. IoT Open möjliggör kommunikation på ett flexibelt och skalbart sätt och kan nyttja en mängd olika kommunikationssätt för att samla data och dela information med stor säkerhet samt styra olika funktioner som kunderna efterfrågar.

Vi använder IoT Open för våra egna slutkundstjänster, men säljer även plattformen till partners såsom operatörer, systemintegratörer, fastighetsägare och kommuner vilka använder den som en grund i sina IoT-satsningar. Våra färdiga paketeringar säljer vi även som så kallade whitelabel lösningar.

Under perioden har tilläggsbeställningar av funktioner tillhörande IoT Open utvecklats och levererats till existerande kunder. Ett partnerprogram har även introducerats där aktörer på marknaden får tillgång till IoT Open, tillhörande dokumentation och utbildningsmaterial. Vi är övertygade om att partners med expertis inom sina respektive branscher är en förutsättning för en bred utrullning av IoT Open.

I Skellefteå satsar vi stort tillsammans med Skellefteå Kraft för att koppla upp kommunen. Vi har gått från en pilotfas under ett par år till att nu gå in i ett skarpt läge med vidareutbyggnad. En ny intressant pilotkund är Landskrona stad som startat ett projekt för att utvärdera behovet av IoT-tjänster inom de olika kommunala verksamheterna. Vi för även dialog med flera kommuner med liknande planer där vi har möjlighet att bygga vidare på våra befintliga grundstrukturer.

Koll för smarta hem lanserades i juni och ger kunderna möjlighet att inkludera enkla smarta funktioner tillsammans med bredbandserbjudandet. Alla funktioner styrs i den nyutvecklade Koll-appen som finns i Google Play och Appstore.

Sammanfattningsvis har det varit en mycket händelserik period. Vi lägger nu grunden för att kunna fullfölja planen att bli en ledande aktör på marknaden.”

Rapporten finns tillgänglig TH1NGs webb under https://www.foretag.th1ng.se/rapporter

För ytterligare information:

Klas Westholm
VD, TH1NG AB
E-post: klas.westholm@th1ng.se
Mobil: +46 (0)737-45 48 00

TH1NG AB är en internet- och IoT-leverantör. På operatörsmarknaden erbjuder bolaget internet och annan kommunikation och på IoT-marknaden levereras såväl färdiga IoT-tjänster som stöd och verktyg för andra aktörer. Kombinationen av dessa verksamheter skapar unika förutsättningar för innovation och erbjudanden till kund. TH1NG bildades 2018 och har ca 40 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet TH1NG. Certified Adviser är G&W Fondkommission (e-post: ca@gwkapital.se, tel.: 08-503 000 50).

Denna information är sådan som TH1NG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2021, klockan 08.55 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.