Tanalys

Vad händer inom hållbarhet och resor 2018?

ti, apr 17, 2018 10:30 CET

En undersökning från Booking.com visar att folk är alltmer medvetna om miljövänliga boendealternativ. Resenärer letar efter grönare alternativ på resan och betalar gärna extra kostnader för att försäkra sig om att de reser hållbart.

Malmö, Sverige – 17 april 2018 – För att fira Jordens dag, den 22 april, publicerar Booking.com – världsledande i att sammanföra resenärer med det största utbudet av fantastiska ställen att bo – resultaten från deras senaste rapport om hållbarhet vid resor.*

Rapporten visar att den gröna resetrenden fortsatt pekar uppåt. En stor majoritet av de tillfrågade (87 %) svarade att de vill resa hållbart, och fyra av tio (39 %) bekräftade att de ofta eller alltid lyckas göra just detta. Hälften (58 %) svarade att de aldrig, sällan, eller bara ibland lyckas resa hållbart. Trots att vi tar stora steg mot en grönare framtid finns det alltså utrymme för att förbättring.

Hållbarhet börjar med ditt boende på resan
“Hållbara resor” är ett subjektivt uttryck som har olika betydelse för olika personer. För nästan hälften av de tillfrågade (46 %) innebär en “hållbar resa” att bo på ett miljövänligt boende; den här definitionen toppar alltså listan över vad folk tänker när de hör uttrycket. De tre största anledningarna till varför resenärer väljer miljövänliga boenden på resan är att de vill bidra till minskad negativ miljöpåverkan (40 %), få en mer äkta upplevelse av resmålet (34 %) och känna sig väl till mods över valet av boende (33 %).**

Över två tredjedelar (68 %) av resenärerna planerar att bo på ett miljövänligt boende år 2018, vilket är en ökning från 65 % år 2017 och 62 % år 2016. Dessutom minskar antalet resenärer som väljer bort miljövänliga boenden på grund av att de inte är medvetna om att de finns; i årets undersökning utgjorde dessa 31 %, jämfört med 39 % år 2017 och 38 % år 2016.***

Inspiration till hållbara resor
Det tycks vara själva resandet som inspirerar och motiverar människor att resa mer hållbart. I undersökningen svarade sex av tio (60 %) att de är inspirerade till att resa mer hållbart tack vare imponerande naturupplevelser som de haft under tidigare resor. Över hälften (54 %) svarade att de motiveras av den synliga påverkan som turismen kan ha på resmålen.

Övervinna hinder för hållbara resor
Resenärer som vill resa mer hållbart hålls framförallt tillbaka av uppfattningen att det är för dyrt. Två tredjedelar (67 %) av de tillfrågade skulle dock vara villiga att spendera minst 5 % mer på resan för att försäkra sig om en så liten negativ effekt på miljön som möjligt. Undersökningen visar att indiska resenärer är mest villiga att betala extra, med en tredjedel (32 %) som svarar att de skulle betala 15 % eller mer. Brasilianarna kommer på andra plats (21 %) och därefter kineserna (18 %).      

Undersökningen visar att även brist på information och pålitliga ekocertifikat utgör ett hinder för hållbart resande (32 %). Särskilt resenärer från Indien, Kina och Japan ser detta som ett problem och svarade att det är ett större hinder för att resa hållbart än den extra kostnaden.

I takt med att resenärer blir mer medvetna och motiverade kring hållbart resande letar de efter enkla sätt att göra just detta. 40 % svarade att det skulle underlätta om man kunde filtrera på miljövänliga boenden på bokningssajter, medan 32 % svarade att de först och främst vill ha en internationell standard för vad som utgör ett miljövänligt boende.

Booking.com är engagerade i att hitta en lösning på hur boendepartners hållbarhetsarbete ska identifieras och förmedlas. Som en del i arbetet har Booking.com påbörjat samarbeten med organisationer som Green Key, för att kunna lyfta fram miljömärkta boenden som “hållbara” på sin sida. Green Key är en erkänd internationell miljömärkning med strikta kriterier som belönar de som arbetar med att minimera sin miljöpåverkan.

Grönt är skönt
Åtgärder för hållbarhet behöver inte nödvändigtvis innebära besvär. Många resenärer svarade att de engagerar sig i aktiviteter som bidrar till hållbarheten för att aktiviteterna i sig själva tillför positiva upplevelser till resan.

– Med resenärer som alltmer söker efter hållbara sätt att utforska och uppleva världen fortsätter vi att titta på hur vi kan hjälpa dem med detta. Det kan vara genom att belysa miljövänliga boenden eller göra det möjligt att filtrera sökresultaten baserat på närhet till en laddningsstation för elbilar, säger Pepijn Rijvers, VP och CMO på Booking.com.

– Vi behöver samarbeta från flera håll för att åstadkomma en meningsfull förändring inom hållbarhet och turism. Därför försöker vi också främja innovation och nytänk inom hållbar turism med Booking Booster. Booking Booster är ett initiativ som finansierar och stöttar inspirerande startup-företag och personer som har åstadkommit viktiga förändringar inom området. Undersökningen bekräftar att hållbara resor är inom räckhåll för alla, vilket är en uppmuntrande slutsats eftersom vi tillsammans strävar efter att ha en positiv påverkan och skapa en mer hållbar framtid, säger Pepijn Rijvers.


KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information;
Booking@aspekta.se


KOMMENTARER TILL REDAKTÖRER
*Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes oberoende. De som tillfrågades är vuxna personer som har rest under det senaste året eller som planerar att resa under det kommande året. Sammanlagt mottogs svar från 12 134 personer från 12 marknader (+1000 från Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Tyskland, Frankrike, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA). Svarspersonerna svarade på en online-enkät i februari och mars 2018.

**Procenttalen är beräknade på svaren från de 4 768 personer som faktiskt bodde på ett miljövänligt boende minst en gång under 2017.

***Detta är tredje året i rad som Booking.coms undersökning om hållbarhet vid resor har utförts. Metodiken och en uppsättning grundfrågor är desamma som för de tidigare undersökningarna, men ett antal nya frågor har tillkommit och antalet svarspersoner har ökat. I 2017 års upplaga deltog 11 069 personer i undersökningen (+1000 från alla ovannämnda länder förutom Indien, som inkluderades först 2018). I 2016 års upplaga deltog totalt 10 025 personer i undersökningen (+1000 personer från Nya Zeeland och de ovannämnda länderna, förutom Spanien, Frankrike och Indien).


Om Booking.com:
Booking.com B.V. grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till att vara ett av världens största e-handelsbolag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och har över 17 000 anställda på 198 kontor i 70 länder.

Vår vision är att göra det möjligt för alla att upptäcka världen. Därför investerar Booking.com i digital teknologi som gör det lättare att resa. På Booking.com sammankopplar vi resenärer med världens största utbud av fantastiska ställen att bo på – allt från lägenheter, semesterbostäder och familjeägda BB-boenden till 5-stjärniga lyxhotell, trädkojor och till och med igloor. Booking.coms webbplats och mobilappar finns på 43 språk och förmedlar boenden på fler än 130 000 destinationer i 228 länder och territorier över hela världen.

Varje dag bokas över 1,5 miljoner rumsnätter på vår plattform. Oavsett om våra kunder ska göra en fritids- eller jobbresa kan de boka det perfekta boendet snabbt och enkelt med Booking.com – utan bokningsavgifter och med prismatchning. Booking.coms kundtjänst står redo att hjälpa kunder på 43 språk – när som helst på dygnet.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Exit mobile version