Connect with us

Marknadsnyheter

Vad händer inom hållbarhet och resor 2018?

Published

on

ti, apr 17, 2018 10:30 CET

En undersökning från Booking.com visar att folk är alltmer medvetna om miljövänliga boendealternativ. Resenärer letar efter grönare alternativ på resan och betalar gärna extra kostnader för att försäkra sig om att de reser hållbart.

Malmö, Sverige – 17 april 2018 – För att fira Jordens dag, den 22 april, publicerar Booking.com – världsledande i att sammanföra resenärer med det största utbudet av fantastiska ställen att bo – resultaten från deras senaste rapport om hållbarhet vid resor.*

Rapporten visar att den gröna resetrenden fortsatt pekar uppåt. En stor majoritet av de tillfrågade (87 %) svarade att de vill resa hållbart, och fyra av tio (39 %) bekräftade att de ofta eller alltid lyckas göra just detta. Hälften (58 %) svarade att de aldrig, sällan, eller bara ibland lyckas resa hållbart. Trots att vi tar stora steg mot en grönare framtid finns det alltså utrymme för att förbättring.

Hållbarhet börjar med ditt boende på resan
“Hållbara resor” är ett subjektivt uttryck som har olika betydelse för olika personer. För nästan hälften av de tillfrågade (46 %) innebär en “hållbar resa” att bo på ett miljövänligt boende; den här definitionen toppar alltså listan över vad folk tänker när de hör uttrycket. De tre största anledningarna till varför resenärer väljer miljövänliga boenden på resan är att de vill bidra till minskad negativ miljöpåverkan (40 %), få en mer äkta upplevelse av resmålet (34 %) och känna sig väl till mods över valet av boende (33 %).**

Över två tredjedelar (68 %) av resenärerna planerar att bo på ett miljövänligt boende år 2018, vilket är en ökning från 65 % år 2017 och 62 % år 2016. Dessutom minskar antalet resenärer som väljer bort miljövänliga boenden på grund av att de inte är medvetna om att de finns; i årets undersökning utgjorde dessa 31 %, jämfört med 39 % år 2017 och 38 % år 2016.***

Inspiration till hållbara resor
Det tycks vara själva resandet som inspirerar och motiverar människor att resa mer hållbart. I undersökningen svarade sex av tio (60 %) att de är inspirerade till att resa mer hållbart tack vare imponerande naturupplevelser som de haft under tidigare resor. Över hälften (54 %) svarade att de motiveras av den synliga påverkan som turismen kan ha på resmålen.

Övervinna hinder för hållbara resor
Resenärer som vill resa mer hållbart hålls framförallt tillbaka av uppfattningen att det är för dyrt. Två tredjedelar (67 %) av de tillfrågade skulle dock vara villiga att spendera minst 5 % mer på resan för att försäkra sig om en så liten negativ effekt på miljön som möjligt. Undersökningen visar att indiska resenärer är mest villiga att betala extra, med en tredjedel (32 %) som svarar att de skulle betala 15 % eller mer. Brasilianarna kommer på andra plats (21 %) och därefter kineserna (18 %).      

Undersökningen visar att även brist på information och pålitliga ekocertifikat utgör ett hinder för hållbart resande (32 %). Särskilt resenärer från Indien, Kina och Japan ser detta som ett problem och svarade att det är ett större hinder för att resa hållbart än den extra kostnaden.

I takt med att resenärer blir mer medvetna och motiverade kring hållbart resande letar de efter enkla sätt att göra just detta. 40 % svarade att det skulle underlätta om man kunde filtrera på miljövänliga boenden på bokningssajter, medan 32 % svarade att de först och främst vill ha en internationell standard för vad som utgör ett miljövänligt boende.

Booking.com är engagerade i att hitta en lösning på hur boendepartners hållbarhetsarbete ska identifieras och förmedlas. Som en del i arbetet har Booking.com påbörjat samarbeten med organisationer som Green Key, för att kunna lyfta fram miljömärkta boenden som “hållbara” på sin sida. Green Key är en erkänd internationell miljömärkning med strikta kriterier som belönar de som arbetar med att minimera sin miljöpåverkan.

Grönt är skönt
Åtgärder för hållbarhet behöver inte nödvändigtvis innebära besvär. Många resenärer svarade att de engagerar sig i aktiviteter som bidrar till hållbarheten för att aktiviteterna i sig själva tillför positiva upplevelser till resan.

– Med resenärer som alltmer söker efter hållbara sätt att utforska och uppleva världen fortsätter vi att titta på hur vi kan hjälpa dem med detta. Det kan vara genom att belysa miljövänliga boenden eller göra det möjligt att filtrera sökresultaten baserat på närhet till en laddningsstation för elbilar, säger Pepijn Rijvers, VP och CMO på Booking.com.

– Vi behöver samarbeta från flera håll för att åstadkomma en meningsfull förändring inom hållbarhet och turism. Därför försöker vi också främja innovation och nytänk inom hållbar turism med Booking Booster. Booking Booster är ett initiativ som finansierar och stöttar inspirerande startup-företag och personer som har åstadkommit viktiga förändringar inom området. Undersökningen bekräftar att hållbara resor är inom räckhåll för alla, vilket är en uppmuntrande slutsats eftersom vi tillsammans strävar efter att ha en positiv påverkan och skapa en mer hållbar framtid, säger Pepijn Rijvers.


KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information;
Booking@aspekta.se


KOMMENTARER TILL REDAKTÖRER
*Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes oberoende. De som tillfrågades är vuxna personer som har rest under det senaste året eller som planerar att resa under det kommande året. Sammanlagt mottogs svar från 12 134 personer från 12 marknader (+1000 från Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Tyskland, Frankrike, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA). Svarspersonerna svarade på en online-enkät i februari och mars 2018.

**Procenttalen är beräknade på svaren från de 4 768 personer som faktiskt bodde på ett miljövänligt boende minst en gång under 2017.

***Detta är tredje året i rad som Booking.coms undersökning om hållbarhet vid resor har utförts. Metodiken och en uppsättning grundfrågor är desamma som för de tidigare undersökningarna, men ett antal nya frågor har tillkommit och antalet svarspersoner har ökat. I 2017 års upplaga deltog 11 069 personer i undersökningen (+1000 från alla ovannämnda länder förutom Indien, som inkluderades först 2018). I 2016 års upplaga deltog totalt 10 025 personer i undersökningen (+1000 personer från Nya Zeeland och de ovannämnda länderna, förutom Spanien, Frankrike och Indien).


Om Booking.com:
Booking.com B.V. grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till att vara ett av världens största e-handelsbolag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och har över 17 000 anställda på 198 kontor i 70 länder.

Vår vision är att göra det möjligt för alla att upptäcka världen. Därför investerar Booking.com i digital teknologi som gör det lättare att resa. På Booking.com sammankopplar vi resenärer med världens största utbud av fantastiska ställen att bo på – allt från lägenheter, semesterbostäder och familjeägda BB-boenden till 5-stjärniga lyxhotell, trädkojor och till och med igloor. Booking.coms webbplats och mobilappar finns på 43 språk och förmedlar boenden på fler än 130 000 destinationer i 228 länder och territorier över hela världen.

Varje dag bokas över 1,5 miljoner rumsnätter på vår plattform. Oavsett om våra kunder ska göra en fritids- eller jobbresa kan de boka det perfekta boendet snabbt och enkelt med Booking.com – utan bokningsavgifter och med prismatchning. Booking.coms kundtjänst står redo att hjälpa kunder på 43 språk – när som helst på dygnet.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.