Tanalys

Vinvärlden reagerar på Ahr-katastrofen med överväldigande solidaritet

Översvämningskatastrofen i Ahr-dalen under juli i år har gjort att många har visat en solidaritet utan motstycke i hela vinvärlden med de berörda vinmakarna. För att snabbt samla de många hjälpinsatser som initierades inrättade German Wine Institut (DWI) omedelbart en hemsida för alla kampanjer, erbjudanden om bistånd och konton för donationer.

Den 31 augusti arrangerar restaurang E&G tillsammans med Wines of Germany en insamling för att hjälpa vinmakarna i Ahr. Allt överskott från försäljningen under en kväll går oavkortat till de drabbade.

Som knutpunkt för medieföreträdare och vinspecialister från Tyskland och internationellt, upprättade DWI snabbt en kommunikationscentral för att besvara de många förfrågningar om vinodlingssituationen i Ahr. Kommunikationen i katastrofzonen hade kollapsat. DWI-anställda åkte tillsammans med otaliga vinodlare från andra vinproducerande regioner till de förstörda vinbyarna för att hjälpa de drabbade.

Globalt engagemang
Det tyska vininstitutet har uppmanat sina 14 utländska byråer att rapportera om den förödande skadan för Ahrs vinindustri på sina respektive marknader och bistå med insamling av pengar. För detta ändamål inrättades ett konto hos Volksbank Mainz för transaktioner från länder utanför Tyskland. Banken avstår från alla transaktionsavgifter, så att donationerna oavkortat når de behövande. USA: s representant för DWI har lämnat in en vädjan om donationer via GoFundMe – plattformen, under mottot ”We Ahr One”. Där har man redan fört över mer än 22 000 dollar till de drabbade.

Initiativ i Sverige
Även i Sverige skapas nu initiativ för att hjälpa det drabbade vinområdet. Det är Wines of Germany Sverige som tillsammans med den Stockholmsbaserade restaurangen E&G arrangerar en insamlingskväll.

– Vi har alla följt den förstörelse som översvämningarna i Tyskland orsakade hos vinmakarna, och den region som drabbats hårdast är Ahr. Med anledning av detta öppnar vi upp restauranger för en kväll för att samla in pengar till de drabbade vinmakarna. Överskottet går oavkortat till de drabbade, säger Erik Florén, ägare av E&G som har ett stort utbud av just tyska viner på restaurangen.

Insamlingskvällen är tisdagen den 31 augusti. Boka bord som vanligt och den delen av notan som överstiger självkostnaden kommer oavkortat gå till vinproducenterna i Ahr.

Stort intresse att hjälpa
Många vinhandlare runt om i världen har också lanserat insamlingskampanjer, efter DWI:s initiativ. Dessa har genomförts i form av vinauktioner eller donationer från försäljningsintäkter, allt för att hjälpa producenterna från Ahr. I Nederländerna och Ryssland arbetar importörer tillsammans med sommelierföreningar för att organisera provningar av tyska viner, med fokus på viner från Ahr-regionen med entréavgifter som samlas in som en donation.

SolidAHRity
En av de första hjälpkampanjerna i Tyskland var #solidAHRität, som Dirk Würtz från vingården St. Antony i Nierstein initierade via sociala medier. Hans uppmaning till vinmakarna att skänka minst 60 flaskor vin besvarades raskt av många producenter och intresset för att köpa paketen blev snabbt så stor att kampanjen fick pausas. Under de första 48 timmarna mottogs över 10 000 beställningar.

Från och med den 2 augusti går fler paket att beställa, cirka 150 000 flaskor. Förutom tyska producenter, deltar nu vinproducenter från hela Europa i kampanjen. De kommer att packas i 25 000 lådor och säljas för 65 euro per sexpack. För att klara den logistiska utmaningen arrangerar DWI en lokal i Bodenheim och söker ytterligare sponsorer för att hantera utskicken. Hundratals volontärer arbetar tillsammans med anställda från DWI för att hjälpa till med paketering av alla vindonationer. Messe Düsseldorf (arrangör av ProWein-mässorna), iC-Haus (Teknikbolag i Bodenheim) och DWI har kommit överens om att täcka en del av fraktkostnaderna.

”Flutwein” kampanj
Kampanjen ”Flutwein” (kan översättas som ”översvämningsvin” på svenska) är ytterligare en enastående hjälpinsats för Ahrs vinproducenter. Det initierades av den regionala organisationen Ahrwein e.V. och Linda Kleber (från Klebers kök och trädgård i Neuenahr-Ahrweiler). De säljer vinflaskor som bärgats från de översvämmade källarna och förråden. Över 8 000 paket och enskilda flaskor har redan genererat cirka en miljon euro, som kommer att doneras till föreningen ”Ahr – A wineregion needs Help for Rebuilding e.V

Geisenheim hjälper!
För att stödja vinföretag inom trädgårdsarbete och landskapsarkitektur för att säkra källan till sin försörjning har Geisenheim University of Applied Sciences organiserat en grupp av expertstudenter, akademiker och universitetsmedlemmar som aktivt kommer att hjälpa till i Ahr under kommande månader. Tack vare en donation från Sibylle Fraund och ett anslag från Geisenheim University på sammanlagt 60 000 euro kommer en liten lön, transport och boende för hjälparbetarna att säkerställas.

DWI har upprättat ett officiellt donationskonto i Tyskland.

Mottagarens namn: Deutsches Weininstitut GmbH
Skatträttslig hemvist: DE
IBAN: DE14551900000619786015
BIC: GENODEFF
Valuta: EUR
Kommentar: Donation Ahr Flooding

Mer information: Dramatisk situation i tyska vinregionen Ahr – hjälp för vinproducenter.

För information och bilder, kontakta:

Gabriella Finnborg, presskontakt för Wines of Germany i Sverige,
mobil: 0708-64 44 15, e-post: gabriella.finnborg@prat.se

German Wine Institut är den tyska vinindustrins marknadsföringsorganisation som ansvarar för generisk marknadsföring av kvalitet och försäljning av tyskt vin såväl inom Tyskland som utomlands. Sedan 2018 har tyska vininstitutet informationsbyråer, under namnet Wines of Germany, runt om i 14 länder som Sverige, Belgien, Kanada, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Kina, Ryssland, Japan och USA. German Wine Institut är en del av ett nätverk som arbetar för den tyska vinindustrins intressen. Dess affärsverksamhet övervakas av Deutscher Weinfonds (DWF).

Läs mer winesofgermany.se, eller germanwines.de

Exit mobile version