Connect with us

Marknadsnyheter

Vinvärlden reagerar på Ahr-katastrofen med överväldigande solidaritet

Published

on

Översvämningskatastrofen i Ahr-dalen under juli i år har gjort att många har visat en solidaritet utan motstycke i hela vinvärlden med de berörda vinmakarna. För att snabbt samla de många hjälpinsatser som initierades inrättade German Wine Institut (DWI) omedelbart en hemsida för alla kampanjer, erbjudanden om bistånd och konton för donationer.

Den 31 augusti arrangerar restaurang E&G tillsammans med Wines of Germany en insamling för att hjälpa vinmakarna i Ahr. Allt överskott från försäljningen under en kväll går oavkortat till de drabbade.

Som knutpunkt för medieföreträdare och vinspecialister från Tyskland och internationellt, upprättade DWI snabbt en kommunikationscentral för att besvara de många förfrågningar om vinodlingssituationen i Ahr. Kommunikationen i katastrofzonen hade kollapsat. DWI-anställda åkte tillsammans med otaliga vinodlare från andra vinproducerande regioner till de förstörda vinbyarna för att hjälpa de drabbade.

Globalt engagemang
Det tyska vininstitutet har uppmanat sina 14 utländska byråer att rapportera om den förödande skadan för Ahrs vinindustri på sina respektive marknader och bistå med insamling av pengar. För detta ändamål inrättades ett konto hos Volksbank Mainz för transaktioner från länder utanför Tyskland. Banken avstår från alla transaktionsavgifter, så att donationerna oavkortat når de behövande. USA: s representant för DWI har lämnat in en vädjan om donationer via GoFundMe – plattformen, under mottot ”We Ahr One”. Där har man redan fört över mer än 22 000 dollar till de drabbade.

Initiativ i Sverige
Även i Sverige skapas nu initiativ för att hjälpa det drabbade vinområdet. Det är Wines of Germany Sverige som tillsammans med den Stockholmsbaserade restaurangen E&G arrangerar en insamlingskväll.

– Vi har alla följt den förstörelse som översvämningarna i Tyskland orsakade hos vinmakarna, och den region som drabbats hårdast är Ahr. Med anledning av detta öppnar vi upp restauranger för en kväll för att samla in pengar till de drabbade vinmakarna. Överskottet går oavkortat till de drabbade, säger Erik Florén, ägare av E&G som har ett stort utbud av just tyska viner på restaurangen.

Insamlingskvällen är tisdagen den 31 augusti. Boka bord som vanligt och den delen av notan som överstiger självkostnaden kommer oavkortat gå till vinproducenterna i Ahr.

Stort intresse att hjälpa
Många vinhandlare runt om i världen har också lanserat insamlingskampanjer, efter DWI:s initiativ. Dessa har genomförts i form av vinauktioner eller donationer från försäljningsintäkter, allt för att hjälpa producenterna från Ahr. I Nederländerna och Ryssland arbetar importörer tillsammans med sommelierföreningar för att organisera provningar av tyska viner, med fokus på viner från Ahr-regionen med entréavgifter som samlas in som en donation.

SolidAHRity
En av de första hjälpkampanjerna i Tyskland var #solidAHRität, som Dirk Würtz från vingården St. Antony i Nierstein initierade via sociala medier. Hans uppmaning till vinmakarna att skänka minst 60 flaskor vin besvarades raskt av många producenter och intresset för att köpa paketen blev snabbt så stor att kampanjen fick pausas. Under de första 48 timmarna mottogs över 10 000 beställningar.

Från och med den 2 augusti går fler paket att beställa, cirka 150 000 flaskor. Förutom tyska producenter, deltar nu vinproducenter från hela Europa i kampanjen. De kommer att packas i 25 000 lådor och säljas för 65 euro per sexpack. För att klara den logistiska utmaningen arrangerar DWI en lokal i Bodenheim och söker ytterligare sponsorer för att hantera utskicken. Hundratals volontärer arbetar tillsammans med anställda från DWI för att hjälpa till med paketering av alla vindonationer. Messe Düsseldorf (arrangör av ProWein-mässorna), iC-Haus (Teknikbolag i Bodenheim) och DWI har kommit överens om att täcka en del av fraktkostnaderna.

”Flutwein” kampanj
Kampanjen ”Flutwein” (kan översättas som ”översvämningsvin” på svenska) är ytterligare en enastående hjälpinsats för Ahrs vinproducenter. Det initierades av den regionala organisationen Ahrwein e.V. och Linda Kleber (från Klebers kök och trädgård i Neuenahr-Ahrweiler). De säljer vinflaskor som bärgats från de översvämmade källarna och förråden. Över 8 000 paket och enskilda flaskor har redan genererat cirka en miljon euro, som kommer att doneras till föreningen ”Ahr – A wineregion needs Help for Rebuilding e.V

Geisenheim hjälper!
För att stödja vinföretag inom trädgårdsarbete och landskapsarkitektur för att säkra källan till sin försörjning har Geisenheim University of Applied Sciences organiserat en grupp av expertstudenter, akademiker och universitetsmedlemmar som aktivt kommer att hjälpa till i Ahr under kommande månader. Tack vare en donation från Sibylle Fraund och ett anslag från Geisenheim University på sammanlagt 60 000 euro kommer en liten lön, transport och boende för hjälparbetarna att säkerställas.

DWI har upprättat ett officiellt donationskonto i Tyskland.

Mottagarens namn: Deutsches Weininstitut GmbH
Skatträttslig hemvist: DE
IBAN: DE14551900000619786015
BIC: GENODEFF
Valuta: EUR
Kommentar: Donation Ahr Flooding

Mer information: Dramatisk situation i tyska vinregionen Ahr – hjälp för vinproducenter.

För information och bilder, kontakta:

Gabriella Finnborg, presskontakt för Wines of Germany i Sverige,
mobil: 0708-64 44 15, e-post: gabriella.finnborg@prat.se

German Wine Institut är den tyska vinindustrins marknadsföringsorganisation som ansvarar för generisk marknadsföring av kvalitet och försäljning av tyskt vin såväl inom Tyskland som utomlands. Sedan 2018 har tyska vininstitutet informationsbyråer, under namnet Wines of Germany, runt om i 14 länder som Sverige, Belgien, Kanada, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Kina, Ryssland, Japan och USA. German Wine Institut är en del av ett nätverk som arbetar för den tyska vinindustrins intressen. Dess affärsverksamhet övervakas av Deutscher Weinfonds (DWF).

Läs mer winesofgermany.se, eller germanwines.de

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coops medlemmar reste rekordmycket med tåg

Published

on

By

2023 överträffade Coops medlemmar tidigare rekord på antal tågresor för sina medlemspoäng. Fler än 145 000 resor bokades med SJ, en ökning med nästan 13 000 mot 2022.

Sedan starten på samarbetet med SJ har Coops medlemmar köpt 479 105 resor (läs fram till och med 2023). Totalt innebär det över 205 miljoner km med tåg. Nu är ett nytt partneravtal i hamn mellan två av Sveriges grönaste varumärken.

– Ett nytt avtal garanterar ett fortsatt hållbart resande, samtidigt som vi kan ge våra närmare fyra miljoner medlemmar ett bättre pris i form av rabatt på tågbiljetter. Det är viktigt för våra medlemmar att kunna göra hållbara och aktiva val, säger Anton Nyman, chef Medlem och Partner på Coop Sverige.

Coop-medlemmarnas sammanlagda resande med SJ under 2023 innebar cirka 26 438 kg CO2. Motsvarande CO2-utsläpp för bilresa på samma sträckor hade inneburit 4 115 474 kg CO2 och med buss 997 690 kg CO2.

– Det är kul att vårt samarbete har effekt och uppmuntrar Coops medlemmar att välja tåget i första hand, säger Paulinne Arpi, Försäljningsansvarig Privatresenärer SJ.

Coops medlemmar har 10% rabatt på resor hos SJ som bokas minst tio dagar före avresa. Rabatten gäller även sträckor utanför Sverige, till exempel till Berlin och Hamburg.

Coops medlemsprogram har under våren sett flera nyheter till fördel för sina medlemmar. Bland annat möjligheten att samla poäng på sina försäkringar via Folksam och en utökning av hotellerbjudandet där numera Coop Danmark även ingår vilket innebär ett bredare utbud samt möjligheten att tillsammans med Coop Danmark och Coop Norge förhandla ner priserna ännu mer för Coop-medlemmar.

– Hotellpremien är ett perfekt komplement om man ska ut och resa i Sverige med tåget i sommar, säger Anton Nyman.

– Som Coop-medlem tjänar du alltid bonuspoäng när du tar del av våra partnererbjudanden via coop.se som inloggad medlem. Det kan som sagt vara allt från resor, försäkringar, glasögon eller upplevelser, du väljer själv vad du behöver.

Källa CO2-utsläpp för Coops tågresande 2023: SJ

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coops medlemmar reste rekordmycket med tåg

Published

on

By

2023 överträffade Coops medlemmar tidigare rekord på antal tågresor för sina medlemspoäng. Fler än 145 000 resor bokades med SJ, en ökning med nästan 13 000 mot 2022.

Sedan starten på samarbetet med SJ har Coops medlemmar köpt 479 105 resor (läs fram till och med 2023). Totalt innebär det över 205 miljoner km med tåg. Nu är ett nytt partneravtal i hamn mellan två av Sveriges grönaste varumärken.

– Ett nytt avtal garanterar ett fortsatt hållbart resande, samtidigt som vi kan ge våra närmare fyra miljoner medlemmar ett bättre pris i form av rabatt på tågbiljetter. Det är viktigt för våra medlemmar att kunna göra hållbara och aktiva val, säger Anton Nyman, chef Medlem och Partner på Coop Sverige.

Coop-medlemmarnas sammanlagda resande med SJ under 2023 innebar cirka 26 438 kg CO2. Motsvarande CO2-utsläpp för bilresa på samma sträckor hade inneburit 4 115 474 kg CO2 och med buss 997 690 kg CO2.

– Det är kul att vårt samarbete har effekt och uppmuntrar Coops medlemmar att välja tåget i första hand, säger Paulinne Arpi, Försäljningsansvarig Privatresenärer SJ.

Coops medlemmar har 10% rabatt på resor hos SJ som bokas minst tio dagar före avresa. Rabatten gäller även sträckor utanför Sverige, till exempel till Berlin och Hamburg.

Coops medlemsprogram har under våren sett flera nyheter till fördel för sina medlemmar. Bland annat möjligheten att samla poäng på sina försäkringar via Folksam och en utökning av hotellerbjudandet där numera Coop Danmark även ingår vilket innebär ett bredare utbud samt möjligheten att tillsammans med Coop Danmark och Coop Norge förhandla ner priserna ännu mer för Coop-medlemmar.

– Hotellpremien är ett perfekt komplement om man ska ut och resa i Sverige med tåget i sommar, säger Anton Nyman.

– Som Coop-medlem tjänar du alltid bonuspoäng när du tar del av våra partnererbjudanden via coop.se som inloggad medlem. Det kan som sagt vara allt från resor, försäkringar, glasögon eller upplevelser, du väljer själv vad du behöver.

Källa CO2-utsläpp för Coops tågresande 2023: SJ

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordlo publicerar hållbarhetsredovisning 2023

Published

on

By

Nordlos hållbarhetsredovisning för 2023 tydliggör bolagets hållbarhetsmål, framför allt inom klimatområdet. Under året har även Nordlo börjat planera för anpassningen till det nya EU-direktivet för hållbarhetsredovisning, CSRD.

– Det blir mer och mer viktigt för våra kunder att göra hållbara val, där IT ofta är en nödvändig möjliggörare. Nordlos hållbarhetsarbete ska bidra till att erbjuda ansvarsfull teknik, ett bättre samhälle och en hållbar värld, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

2023 års hållbarhetsredovisning är den fjärde i ordningen och Nordlo fortsätter att tydliggöra och arbeta efter bolagets hållbarhetsmål. Under året utökades Nordlos klimatuppföljning med nya områden inom Scope 3, i linje med Green House Gas Protocol (GHG-protokollet) och Science Based Targets initiatives (SBTi) kriterier.

– Det är ett pågående arbete som fortsätter 2024, då vi dessutom genomför en dubbel väsentlighetsanalys. Därmed påbörjar vi Nordlos anpassning till det nya EU-direktivet för hållbarhetsrapportering, CSRD, som bolaget kommer omfattas av längre fram.

Utmärkande från 2023 års redovisning är fortsatt mycket nöjda kunder och medarbetare jämfört med branschsnittet.

– Hållbarhetsfrågorna är viktigt får både Nordlos medarbetare och kunder. Vi har möjlighet att göra positiva avtryck genom att bygga en hållbar IT-miljö, och på så sätt hjälpa kunderna att göra hållbara val, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Läs hela hållbarhetsredovisningen här.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59,fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.