Connect with us

Marknadsnyheter

ABB Formel E säsong 9 kör grönt i Mexiko

Published

on

  • ABB intar rollen som officiell laddleverantör då säsong 9 av det helt elektriska världsmästerskapet inom motorsport inleds i Mexico City
  • Det nya avsnittet av ABB Decoded tar en titt på utvecklingen och implementeringen av ABB:s tävlingsladdare för Formel E
  • ABB:s videoserie om FIA Girls on Track fortsätter under säsong 9, och den senaste videon är tillgänglig här

Den nya Gen3-eran av ABB FIA Formula E World Championship drar igång under helgen med ABB som officiell laddleverantör i och med att serien återvänder till Mexico City för första omgången av säsong 9. 

Tjugotvå helt nya tävlingsbilar av Gen3 ska tävla på racerbanan Autodromo Hermanos Rodriguez i Mexico City. Den snabba banan är med sina långa raksträckor parat med några snäva kurvor på Foro Sol-stadion väl lämpat att visa upp racingseriens nya bilprestanda. Det är också den högst belägna racerbanan under säsongen på 2 250 m över havet.

Daniela Lužanin, chef för partnerskapet för ABB Formula E, säger: ”Mexico City är med sin otroliga atmosfär och sina passionerade fans den idealiska platsen att lansera en viktig milstolpe för ABB:s samarbete med Formel E – den första racertävlingen som officiell laddleverantör. Nu, mer än någonsin, kan vi använda serien som en plattform för att hjälpa till att tänja på teknikens gränser och skapa en mer hållbar framtid.”

Inför den första tävlingen i Gen3-eran ger ABB:s chef för divisionen E-mobility, Frank Muehlon, inblickar i ABB:s nya tävlingsladdare för Formel E i det senaste avsnittet av podden ABB Decoded. Muehlon diskuterar utvecklingen av laddteknik, utmaningarna med att producera en laddare för den tuffa motorsportmiljön och lärdomar för ABB:s laddteknik till landsvägarna. Poddsändningen tittar också på de enorma framsteg som gjorts i elfordonsinfrastrukturen de senaste 15 åren och kommande steg för att ytterligare uppmuntra till och underlätta för ett anammande av elfordon.

ABB i Mexiko

ABB inledde sin verksamhet i Mexiko för över 75 år sedan och har sedan dess infört en innovativ teknik i landet för att bidra till en mer hållbar framtid. Idag har ABB över 5 000 medarbetare i Mexiko och har genomfört ett många större projekt i områden som elinfrastruktur, smarta hamnar, förnybar energieffektivitet och e-mobilitet.

Ett exempel på detta bidrag genom teknik är ett elenergiomvandlings- och övervakningssystem som installerats i en ny anläggning i Veracruz för världens största livsmedels- och dryckesföretag. Lanseringen av systemet resulterade i en lägre energiförbrukning och minskat underhåll utöver en ökad tillförlitlighet i strömförsörjningen. Kombinationen av de tekniska lösningar som tillhandahölls möjliggjorde en 30 procentig minskning av utrymmet och 70 procentiga besparingar av underhållet, förutom en ökning av tillförlitligheten med 40 procent och en ökning av säkerheten med 70 procent. I kommunen Ecatepec i Mexiko, med en befolkning på närmare 2 miljoner invånare, krävdes det nya mobilitetslösningar för att trafikera det svårgenomträngliga territoriet. Sedan 2014 har ABB samarbetat med företaget Mexicable och de mexikanska myndigheterna för att utveckla det första linbanesystemet för kollektivtrafik i Mexiko. Detta eltransportsystem har förbättrat livskvaliteten för områdets invånare genom att restiden har minskat till max 29 minuter för tidigare långa och osäkra vägar.

FIA Girls on Track

Den här säsongen fortsätter ABB med den framgångsrika videoserien FIA Girls on Track som en del av det fortlöpande samarbetet med gräsrotsprogrammet. I den första videon 2023 förklarar Julia Pallé, hållbarhetschef för Formel E, vilken roll hon har, hur hennes karriär sett ut och vikten av projekt som FIA Girls on Track.

För andra året i följd stöttar ABB eventet FIA Girls on Track som äger rum på racerbanan. Eventet erbjuder flickor i åldern 8 till 18 år möjlighet att utforska de olika aspekterna av motorsportindustrin genom ett antal olika aktiviteter och workshoppar. ABB leder än en gång en workshop som fokuserar på ABB-robotar där företaget lyfter fram en av de mest innovativa samarbetande robotarna – YuMi. Den här säsongen har ABB också en extra workshop från affärsområdet Electrification som kommer att visa upp ABB:s laddteknik.

Efter tävlingen i Mexico City fortsätter serien till Diriyah i Saudiarabien i slutet av månaden för en dubbeltiteltävling som hålls nattetid på de historiska gatorna. Säsongskalendern består av 16 tävlingar på 11 olika platser runt om i världen, inklusive några nya värdstäder: Hyderabad, Cape Town, São Paolo och Portland.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.  www.abb.com

Om Formel E och ABB FIA Formula E World Championship:

Världens första helt eldrivna tävling FIA World Championship, och den enda sport som certifierats för nettonoll-utsläpp sedan början, innebär att ABB tar de dramatiska tävlingarna till stadskärnorna i världens mest ikoniska städer. Det ger världens ledande biltillverkare en elitmotorsportsplattform i syfte att accelerera innovationen för elfordon.

Formel E-nätverket för team, tillverkare, partners, tv-bolag och värdstäder förenas av en passion för sporten och en tro på potentialen att accelerera en hållbar utveckling och skapa en bättre framtid för människor och planeten. www.FIAFormulaE.com

För mediefrågor om Formel ber vi er kontakta media@fiaformulae.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 12 januari 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.