Connect with us

Marknadsnyheter

ABB i samarbete med AWS för att utveckla en digitalt integrerad, helt elektrisk verksamhet för gruvdrift med nollutsläpp

Published

on

  • Tillsammans med MEDATech, som utvecklar drivlinor för elektriska gruvfordon, har de två företagen visat att deras lösning för säkert utbyte av verksamhetsdata för optimering av produktionen fungerar
  • Syftet med initiativet är att påvisa lösningens driftsäkerhet, effektivitet och skalbarhet i samband med övergången till helt eldrivna gruvor och nollutsläpp
  • ABB, MEDATech och AWS fortsätter att samla in och analysera fordonsdata under trucktester med slutmålet att implementera systemet i en riktig gruvdriftsmiljö

Den globala teknikledaren ABB har tillkännagett att man samarbetar med Amazon Web Services (AWS) för att snabba upp implementeringen av ny och hållbar teknik inom gruvdrift. De två företagen skapar lösningar för digitalt integrerade, helt elektriska lösningar för att göra det lättare att möta branschens målsättning om nollutsläpp.

Redan vid den första demonstrationen integrerades ABB Ability™ Operations Management System (OMS) på AWS med det molnbaserade datainsamlingssystem som används av MEDATech, som utvecklar drivlinor för tunga elfordon. Telemetridata, inklusive batteristatus och laddningshastighet, överfördes i realtid från MEDATechs första helt elektriska truck – sammankopplad med ABB:s pilotlösning för snabbladdning, ABB Ability™ eMine FastCharge – samtidigt som dessa data skyddades med hjälp av AWS IoT-tjänster (Internet of Things). Teamet använde insamlad data för att utföra en produktionsoptimering i realtid för teständamål, vilket demonstrerades vid MINExpo i Las Vegas i september 2021.

Den här typen av sömlös digital integrering av elektrisk utrustning i industriell verksamhet blir allt viktigare för att kunna optimera schemaläggning och planering och på så sätt effektivisera driften. Batteridrivna elfordon och tillhörande laddningsinfrastruktur utgör både en utmaning och en möjlighet när branschen nu åtar sig att minska koldioxidutsläppen såväl som resurs- och energiförbrukningen.

ABB och AWS visar också på lösningens skalbarhet. AWS gör det möjligt för OMS att samla in, lagra, bearbeta och analysera driftsdata från stationär och mobil utrustning och skala försörjningen dynamiskt för att möta verksamhetens behov. Den nya lösningen ABB Ability™ eMine baseras på tillförlitliga och standardiserade utbyten av utrustning och processdata för effektiv integrering av elektriska och digitala system hela vägen från gruva till hamn. ABB förenklar integrering för gruvoperatörer genom en samarbetsbaserad och interoperativ metod som bygger på AWS, vilket eliminerar kundens behov av att investera i och administrera en infrastruktur på plats.

”I samband med den digitala transformation och arbetet för att minska koldioxidutsläpp inom industrin söker kunder helhetslösningar för att optimera driften”, förklarar Flemming Kongsberg, chef för Global ISV Alliances på AWS. ”ABB, MEDATech och AWS har tillsammans visat en helt integrerad lösning för gruvdrift som kombinerar data från elfordon och driften i syfte att maximera deras effektivitet och bidra till att uppfylla bolagens hållbarhetsmål. Vi är glada och stolta över detta samarbete för att leverera denna lösning till våra kunder över hela världen, en lösning som är flexibel, skalbar och säker tack vare att den är molnbaserad.”

”Vi är medvetna om att OEM-tillverkare av datalösningar och gruvbolag tillsammans behöver se till att övergången till elektrisk drift sker smidigt och framgångsrikt”, säger Darren Mueller, Director of Sales and Marketing på MEDATech Engineering. ”Det fristående telematiksystemet på fordonsnivå som vi har utvecklat har stöd för AWS och ABB:s lösningar. Det innebär att gruvbolag har tillgång till de fordonsdata de behöver i realtid för att kunna fatta viktiga beslut. Gruvoperatörerna har full kontroll över informationen, inklusive analysdatabaserad modellering för ökad produktivitet, mer maskintillgänglighet genom prediktivt underhåll och bättre kraftanvändning. Vi har samarbetat med ABB i över fem år med elektrifiering av gruvprocesser och lösning, inklusive högeffektsladdning och elfordonsbaserade simuleringar av gruvdrift. AWS utgör den sista biten i det här pusslet när vi går vidare i vårt samarbete för att minska koldioxidutsläppen.”

”En framgångsrik övergång till fullständigt digitaliserad, automatiserad och elektrifierad drift bygger på samarbete och vi har visat hur ABB och AWS, i det här fallet tillsammans MEDATech, genom sina respektive förmågor kan förverkliga visionen om nollutsläpp”, säger Max Luedtke, ABB:s Global Head of Mining för Process Industries. ”Tillsammans kan vi åstadkomma praktiska resultat som hjälper gruvbolag att uppfylla bransch- och hållbarhetsåtaganden. Det är av central vikt att få tillgång till och kunna analysera data från elektrisk utrustning via en öppen, standardiserad plattform på ett säkert och tillförlitligt sätt. Genom att laddning blir en del av processen möjliggörs mer exakt planering och schemaläggning, vilket in sin tur underlättar att uppfylla och till och med överträffa produktivitetsmål.”

Med över 130 års erfarenhet av gruvbranschen har ABB lanserat ABB Ability™ eMine, en portfölj av elektrifieringstekniker som möjliggör en helt eldriven gruvdrift från gruva till hamn och som är integrerad med digitala tillämpningar och tjänster för att övervaka och optimera energianvändningen. Systemet kan elektrifiera all gruvutrustning från brytning och lastning till uppfordring och materialhanteringoch och hela processdelen.

ABB:s digitala applikationer kan även kombineras vidare med AWS avancerade tjänster i syfte att förenkla processer och integrera befintlig utrustning, processinstallationer och driftsteknik. ABB och AWS fortsättera att samla in och analysera fordonsdata under trucktestningen – det slutgiltiga målet är att implementera systemet i en riktig gruvmiljö – som ett led i ett eMine™-projekt.  Efter att ha påvisat genomförbarheten med MEDATechs batteridrivna elfordon kommer fokus att ligga på digital interoperabilitet genom att lösningen skalas upp till omfatta andra gruvresurser, mobila såväl som stationära, och på att hantera beroenden dem emellan för att optimera den övergripande processeffektiviteten.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Process Automation: ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi tjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter samt erbjudanden inom mätning- och analys, marin och turboladdning. Som den globala # 2 på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 15 december 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
[email protected]

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

”Allt kapital jagar bolag med hög digitaliseringsgrad.”

Published

on

By

Företag och organisationer står inför en osäkerhet kring var inflationen kommer att stanna och hur konjunkturen kommer att se ut de närmaste åren. En påtvingad och frivillig digitalisering blir en direkt konsekvens av omvärldsläget och hushållen kommer att konsumera mindre.
– Alla förbereder sig för avmattad efterfrågan, säger Hans Werner. I avsnitt #6 av Affärsarkitektens dilemma gästar Hans Werner, iCores Vlogg.  

Hans Werner, VD Radar.

En organisations analytiska förmåga, att använda data för att fatta klokare beslut än konkurrenterna, och samtidigt se till att kunderna fattar de beslut man önskar, kommer att vara en avgörande faktor för att lyckas framöver.

– Den viktigaste komponenten för att kunna genomföra förändring, IT och teknik, är det som en ledningsgrupp har lägst kompetens kring, vilket är extremt utmanande, säger Hans Werner.

Allt kapital jagar bolag med hög digitaliseringsgrad, menar han. Andra bolag som jagas är de som står i begrepp på att satsa på digitalisering och automatisering medan förlorarna är de som tittar enbart på kostnader och inte gör någonting mer än att skära med osthyveln.

– Dessa kommer att gå svagast ur den här cykeln när vi kommer ur den 2024.

Från datadriven verksamhet till IT

Med en lång bakgrund från SAAB och några år på säkerhetsbolag insåg Hans Werner att det fanns många saker att jobba med i IT-branschen. Kunskapen tog han med sig och började etablera en mer datadriven och faktabaserad rådgivningsverksamhet. Det blev grunden till Radar.

– Jag ser på data på ett sätt och mönster på ett annat. Jag ser avsaknad av data som lika viktigt som tillgång till data. Avsaknad av mönster där man förväntat sig mönster är också viktigt, säger Hans Werner.

Men att bara jaga data kan också innebära att man jagar fel ibland.

– Vet man vad man ska använda datan till, eller vilka problem som ska lösas, och vilken data som kan lösa dessa problem blir livet enklare, säger Hans Werner.

Affärsarkitektens dilemma, avsnitt #5.  Lyssna här:    

Läs mer om Affärsarkitektens dilemma och lyssna på alla avsnitten här  

Andra avsnitt från Affärsarkitektens dilemma:    

#1 – Magnus Henrichson, ”Att hålla på med ett affärssystemsprojekt är lite som att vara sjuk”  
Infrastruktur, säkerhet och drift är fortfarande grunden. Men CIO måste även vara med i beslutsfattande forum, t ex ledningsgruppen, och ha en övergripande koll på verksamheten.  

# 2 – Magnus Sigurd, Jula Holding, ”Hur ska man få IT att räcka till?  
Hur ska IT räcka till när deras kunskaper och tjänster efterfrågas på alla nivåer och i alla hörn av bolagen?  

# 3 – Jerker Lindsten från Vinngroup, ”Sluta delegera bort de viktigaste frågorna!”
Viktiga attitydförändringar på ledningsnivå krävs för ny svensk topplacering inom IT 

#4 – Niloo Lopez, vd Smarketing, ”Sälj och marknad måste jobba bättre tilllsammans!”
Många som jobbar inom sälj för B2B vittnar om hur kalla samtal blivit kallare. Att få till ett kundmöte är svårare än någonsin.

#5 – Mikael Runhem, grundare Episerver, ”Episerver gjorde att vilket företag som helst kunde ha en hemsida”
2010 blev Mikael Runhem utsedd till årets IT-entreprenör och i detta avsnitt blickar han tillbaka på sin entreprenörsresa men lyfter även utmaningar för ingenjörer idag.

Syftet med Affärsarkitektens dilemma är att prata integration, digitalisering och affärsutveckling med nyckelpersoner på svenska företag. Marknaden förändras i raketfart, och hur människor känner inför förändring är avgörande för företagets framgång. Hur skapar man utrymme för nytänkande i en trögrörlig organisation? Hur får man med alla medarbetare på digitaliseringståget? Hur ska verksamheten gå i takt med IT? Affärsarkitektens dilemma görs av iCore Solutions.    

Vill du veta mer – kontakta:    
Thomas Madsen, Chief Marketing Officer, iCore Solutions, +46 709 17 98 04 12, [email protected]    

iCore Solutions offers software integration solutions for collecting, structuring and analyzing data to companies of all sizes and in more than 30 countries. Based in Sweden and with 50 employees, iCore Solutions was founded in 2000 and has offices in Stockholm, Göteborg (HQ) and London. www.icoresolutions.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortnox utser Charlotta Lundberg till ny chef för Affärsområdet Byrån

Published

on

By

Fortnox AB meddelar idag att Charlotta Lundberg har utsetts till ny chef för Affärsområdet Byrån, vilket även innefattar en plats i Fortnox koncernledning. Charlotta har mångårig erfarenhet från ledande chefspositioner, bland annat inom EF Education. Tidigare befattningar inkluderar även en position i den svenska ledningen för Hi3G Access AB.  Charlotta kommer att börja på Fortnox den 6 mars. See English version below. 

”Charlottas ledaregenskaper, personlighet och kundfokus är något som kommer att passa Byrån och Fortnox framöver,” säger Tommy Eklund, Fortnox vd.

Camilla Skoog, som varit chef för affärsområdet sedan 2020, kommer att lämna Fortnox för nya utmaningar.

”Camilla har varit en viktig person för Fortnox under lång tid,” säger Tommy Eklund.  ”Sedan 2020 har hon lett affärsområdet på ett förtjänstfullt sätt. Jag vill tacka Camilla för hennes fina insatser och engagemang under dessa år och önskar henne lycka till.”

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-02-03 kl. 09:30.

För ytterligare information vänligen kontakta: 

Tommy Eklund, vd och koncernchef 

Tel: + 46 (0) 72-369 73 50 

[email protected]  

Fortnox appoints Charlotta Lundberg as new head of Business Area Byrån

Fortnox AB today announces that Charlotta Lundberg has been appointed Business Area Manager of Byrån, which also includes a seat in group management. Charlotta has many years of experience from leading managerial positions, including in EF Education. Previous positions also include being a member of the Swedish management group of Hi3G Access AB. Charlotta will take up her position at Fortnox on March 6th.

“Charlotta’s leadership, personality and customer focus are qualities that are a very good fit to Byrån and Fortnox going forward,” says Tommy Eklund, CEO of Fortnox. 

Camilla Skoog, who has been head of the Business Area since 2020, will leave Fortnox for new opportunities.       

”Camilla has been an important person for Fortnox for a long time,” says Tommy Eklund. “She has led Business Area Byrån since 2020 in a very good way. I would like to thank Camilla for her contribution and commitment over the years and wish her the best of luck.”

The information was submitted for publication, through the agency of the contact person below, on February 3, 2023 at 09:30 a.m. CET.

For further information please contact: 

Tommy Eklund, President and CEO 

Telephone: +46 (0) 72-369 73 50 

[email protected] 

Om Fortnox

Fortnox AB (publ) är en företagsplattform som knyter samman människor, företag och organisationer. Vi hjälper företag starta, växa och utvecklas. Med smarta tekniska produkter, lösningar och tjänster, och möjlighet att koppla ihop dem med hundratals externa parter, är vi ett nav för företagande i Sverige. Vår vision är att skapa ett välmående samhälle format av framgångsrika företag.

Fortnox grundades 2001 och har huvudkontor i Växjö samt kontor i Malmö, Linköping och Stockholm. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information se www.fortnox.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Flowscape får genombrottsorder på amerikanskt prestigesjukhus

Published

on

By

Ett av USAs ledande sjukhus och forskningsinstitut inom cancerbehandling väljer Flowscape för att analysera hur mycket deras konto används. För Flowscape är detta ett viktigt genombrott inom sjukvårdssektorn i USA. Ordervärdet det första året är på 42,600 USD (440,000 SEK) och därefter 15,800 USD (160,000 SEK) årligen återkommande.

”Även om Flowscape har kunder i sjukvårdssektorn i andra länder, så är detta vår första sjukhuskund i USA. Sjukvårdssektorn i USA har uppskattningsvis mer än 20 miljoner anställda så det finns stora möjligheter för oss. Den här kunden skall initialt främst analysera nyttjandet av sina kontorslokaler, men vi ser även potential att de utökar lösningen till andra delar av verksamheten. Förhoppningen är även att de implementera Flowscapes hela lösning för hybridarbete, med platsbokning, Flowplanner och rumsbokning. Kunden valde Flowscape eftersom de tyckte att vi har marknadens starkaste kontorsanalyslösningen med det bredaste utbudet av sensorer och en lättanvänd och flexibel analysportal men även att vi har en världsledande lösning för hybridarbete.” säger Magnus Arildsson, VD för Flowscape USA.

Läs mer på vår hemsida.

Kunden kommer använda 300 sensorer för analys av nyttjandet av arbetsplatser i ett av deras kontor i Kalifornien. Efter några månaders mätning flyttas sensorerna till ett annat kontor för att kunna analysera kontorsnyttjandet även där. Kunden har ca 11,000 anställda och lösningen i denna order omfattar sensorer under arbetsplatser och analysportal med grafer för hur ytorna används.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Reigo, VD Flowscape Technology

Tel: +46 70 942 46 87

Email: [email protected]

Certified Adviser: Skills Corporate Finance Nordic AB, telefon:+46 (8) 517 082 40, email: [email protected]

Kort om Flowscape Technology AB

Flowscape är ett Prop-Tech-bolag med en världsledande lösning för social distansering på kontoret, optimering av kontorsytor och en effektivare arbetsdag. Lösningen använder de senaste IoT-sensorerna och inomhuspositionerings-teknologin för att skapa en toppmodern SaaS-lösning för smarta kontor. Huvudfunktionen, Flowmap, ger företag en överblick av kontoret och möjliggör att man snabbt hittar rum, skrivbord, kontorsutrustning och kollegor samt analys av ytornas nyttjande. Flowscape har även ett kommunikationsverktyg för effektiv områdesspecifik kommunikation till personer i byggnaden eller personer inom ett område i händelse av en kris. Flowscape har kontor i Stockholm (huvudkontor), Sofia, San Fransisco och London.

För mer information, besök www.flowscapesolutions.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.