Marknadsnyheter
AcadeMedias bokslutskommuniké juli 2020 – juni 2021
Fjärde kvartalet (april – juni 2021)
- Nettoomsättningen ökade med 13,8 procent och uppgick till 3 672 MSEK (3 227). Den organiska tillväxten, inklusive mindre tilläggsförvärv och exklusive valutaeffekter, var 10,4 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 329 MSEK (334).
- Justerat rörelseresultat, rensat för jämförelse-störande poster och IFRS 16, uppgick till 280 MSEK (279). Jämförelsestörande poster var -14 MSEK (0).
- Periodens resultat uppgick till 180 MSEK (179).
- Resultat per aktie var 1,70 SEK (1,70) efter utspädning. Resultatet per aktie justerat för effekter av IFRS 16 var 1,90 SEK (1,95) efter utspädning.
- Antalet barn och elever i för-, grund- och gymnasieskola ökade med 8,5 procent och uppgick i genomsnitt till 90 032 (82 999) under fjärde kvartalet. Justerat för förvärvet av Swedish Education Group var tillväxten 5,4 procent.
- Gradvis har verksamheten återgått till normalt då distansundervisning har trappats ner vilket inneburit att tidigare inställda aktiviteter till viss mån har kunnat genomföras.
Helår (juli 2020 – juni 2021)
- Nettoomsättningen ökade med 8,7 procent och uppgick till 13 340 MSEK (12 271). Den organiska tillväxten, inklusive mindre tilläggsförvärv och exklusive valutaeffekter, var 8,1 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1 169 MSEK (973).
- Justerat rörelseresultat, rensat för jämförelse-störande poster och IFRS 16, uppgick till 934 MSEK (728). Jämförelsestörande poster var -8 MSEK (36).
- Periodens resultat uppgick till 594 MSEK (431).
- Resultat per aktie var 5,62 SEK (4,09) efter utspädning. Resultatet per aktie justerat för effekter av IFRS 16 var 6,52 SEK (5,21) efter utspädning.
- Antalet barn och elever i för-, grund- och gymnasieskola ökade med 6,5 procent och uppgick i genomsnitt till 87 823 (82 433) under perioden. Justerat för förvärvet av Swedish Education Group var tillväxten 5,0 procent.
- Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning på 1,75 SEK (1,50) per aktie för verksamhetsåret 2020/21.
Den fullständiga rapporten kommer att göras tillgänglig på https://academedia.se/investerare/rapporter-och-presentationer/.
Kommentarer från VD och koncernchef Marcus Strömberg
Verksamhetsåret 2020/21 blev ur många perspektiv AcadeMedias bästa och stabilaste år hittills. Trots många utmaningar i omvärlden är kvalitetsresultaten bra, tillväxten stark och den ekonomiska utvecklingen god. Antalet elever i skolsegmenten ökar stadigt, ökningen blev i år hela 6,5 procent och 8,5 procent i fjärde kvartalet. AcadeMedia har stärkt sin position som det ledande utbildningsföretaget.
I det fjärde kvartalet har vissa tidigare inställda aktiviteter genomförts och ett lägre semesteruttag medförde högre kostnader. Sammantaget var kvartalets resultat i linje med föregående år. Sett till helåret 2020/21 har omsättning och rörelseresultat utvecklats positivt och vi når våra finansiella mål. Den främsta förklaringen till resultatförbättringen är den ökade efterfrågan på vuxenutbildning. Vår verksamhetsmodell har stått sig stark i denna omtumlande tid och vi har kunnat fortsätta jobba strategiskt med förvärv och organisk tillväxt i vår kärnverksamhet. Även framåt kommer dessa områden att prioriteras.
Pandemins påverkan har varit betydande för den dagliga verksamheten, men förhoppningen är att det nu klingar av och vi planerar för normal verksamhetsstart till hösten. Samtidigt kommer konsekvenserna av pandemin att märkas under lång tid. I Sverige ser vi en ökad psykisk ohälsa bland unga, och det finns en osäkerhet när det gäller elevernas faktiska kunskapsinhämtning, två frågor som vi i utbildningssektorn kommer att behöva arbeta med under lång tid framöver. Jag är tacksam över att vi har medarbetare med hög kompetens och stor förmåga att ta sig an dessa uppgifter, och över att vi har de ekonomiska förutsättningarna att agera. Pandemin har påverkat den operativa verksamheten i samtliga länder, men den ekonomiska påverkan har varit begränsad.
Vuxenutbildningen har aldrig stått starkare
Verksamhetsåret som gått har varit mycket starkt för vårt vuxenutbildningssegment. För drygt ett år sedan började många delar att falla på plats – en relativt ung avtalsportfölj och högt söktryck inför höstterminen, samtidigt som olönsamma avtal höll på att fasas ut. Vi kunde också konstatera att ytterligare satsningar på vuxenutbildning var nära förestående. Redan före pandemin upplevde vi en ökande efterfrågan på våra tjänster, drivet av arbetsmarknadens kompetensbrist. Den snabbt stigande arbetslösheten i spåren av pandemin ökade efterfrågan ytterligare. Det har gjort att vi har haft fler deltagare inom våra vuxenutbildningar än vi räknat med. Platserna har varit fler, liksom fyllnadsgraden. Vi står nu i en situation med en stark och fortfarande relativt ung avtalsportfölj samtidigt som vi inte har några större omförhandlingar eller upphandlingar att ta hänsyn till de kommande två åren. Arbetsmarknaden förbättras nu och fler av våra deltagare kommer att gå till jobb. Även om det kan påverka volymerna är behovet av omställning fortsatt stor. Under pandemin har vi även stärkt vår position som den ledande online-utbildaren, en position som vi siktar på att behålla och förvalta.
Förskolor och skolor återgår till normal verksamhet
Verksamheterna i Sverige och Norge har i stort sett varit öppna under året även om mycket av undervisningen på våra gymnasier och en del av våra högstadier bedrivits på distans. Det har varit påfrestande för många och ett antal aktiviteter som sker under ett vanligt läsår har fått skjutas på tiden eller ställas in. Detta medförde lägre kostnader under verksamhetsårets andra och tredje kvartal. Under det fjärde kvartalet har vissa corona-direktiv ändrats vilket bidragit till att tidigare uteblivna aktiviteter i viss grad har kunnat genomföras. Vi har också kunnat genomföra underhållsarbete som förbättring av utomhusmiljöer inom både förskola och grundskola för att ytterligare stärka vår position inför framtiden, vilket fått bäring på resultatet.
I Tyskland vänder det nu
I Tyskland har pandemin satt vår verksamhet under press då samhället påverkats av olika grader av nedstängningar. Våra nystarter har försenats och det har varit svårare att rekrytera personal då många har avvaktat med att byta jobb. Vi ser nu en vändning och kapacitets-utnyttjandet har förbättrats under årets sista kvartal jämfört med förgående år. För helåret kommer kapacitetsutnyttjande vara 90,1 procent, vilket är högre än 2019/20 (89,7), men något lägre än 2018/19 (90,2). Behovet av förskoleplatser i Tyskland är fortsatt mycket stort.
18 nystarter planerade verksamhetsåret 2021/22
Antalet elever har under året ökat med 6,5 procent dels som ett resultat av förvärv, dels nystarter och organisk elevtalsökning. Totalt öppnade vi 17 nya enheter under året. I Sverige har hela friskolesegmentet växt och det går nu fler barn och elever i en fristående skola än någonsin tidigare.
Tillväxtpotentialen är fortsatt god, med ett kraftigt underskott av förskoleplatser i Tyskland och en fördelaktig demografisk utveckling inom gymnasiesegmentet. Även om vi förväntar oss en avmattning inom vuxenutbildningssegmentet det kommande året medför reformeringen av arbetsförmedlingen och deras arbetsmarknadstjänster nya möjligheter. Som tidigare kommunicerat närmar vi oss denna nya marknad med viss försiktighet, då osäkerheten i Arbetsförmedlingens prognoser är stor.
Den organiska tillväxtplanen är väl definierad med fokus på förskolor i Tyskland och den svenska gymnasiemarknaden. Verksamhetsåret 2021/22 ser vi fram emot att öppna dörrarna till 18 nya enheter, tre gymnasieskolor i Sverige och 15 förskolor i Tyskland. I början av verksamhetsåret 2021/22 förvärvades också en grundskola med en integrerad förskola med 175 elever.
Blickar vi än längre fram till 2022/23 kommer bygget av två toppmoderna gymnasiecampus i Stockholm att stå färdiga liksom en ny grundskola i Örebro. Det finns alltså stor tillväxtpotential i vår verksamhet. Förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar av hög kvalitet kommer alltid att efterfrågas.
Preliminära elevtal för hösten 2021
Preliminära elevtal för hösten 2021 visar en sammantagen genomsnittlig elevtillväxt på cirka 7 procent för våra tre skolsegment till cirka 91 600 barn och elever. Närmare 16 000 av dessa går i första årskursen på gymnasiet. Det är roligt att så många visar oss detta förtroende och vi ser fram emot att följa dem alla under deras skolgång.
Marcus Strömberg
VD och koncernchef
AcadeMedia AB (publ)
Presentation av rapporten
Presentationen sker på engelska och går att följa på webben eller via telefon. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor via telefonkonferensen.
För att delta i konferensen ringer du in på något av nedanstående nummer senast tio minuter innan konferensen börjar:
SE: +46 8 566 426 95
UK: +44 3 333 009 273
US: +1 646 722 4956
Du kan följa presentationen och konferensen på följande webblänk:
https://tv.streamfabriken.com/academedia-q4-2021
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt innan konferensen börjar på AcadeMedias webbsida via:
https://academedia.se/investerare/rapporter-och-presentationer/.
Här kommer det också vara möjligt att se den inspelade versionen av webbsändningen i efterhand.
För mer information, kontakta:
Marcus Strömberg, VD och koncernchef
Telefon: +46 8 794 4200
E-post: marcus.stromberg@academedia.se
Katarina Wilson, CFO
Telefon: +46 8 794 42 91
E-post: Katarina.Wilson@academedia.se
Om AcadeMedia
AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 18 100 medarbetare på våra drygt 680 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 188 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se
Denna information är sådan information som AcadeMedia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande tisdagen den 31 augusti 2021 kl 08:00.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke