Connect with us

Marknadsnyheter

Accenture förvärvar svenska Cygni och stärker erbjudandet inom molnbaserade tjänster och full stack-utveckling

Published

on

STOCKHOLM, Sverige; 29 Mars 2021 – Accenture har ingått ett avtal om att förvärva Cygni, ett mjukvaruutvecklingsföretag med branschledande kompetenser inom full stack-utveckling och molnbaserade tjänster. Cygni hjälper företag att förändra sin verksamhet med hjälp av avancerade mjukvaruutvecklingstjänster och innovativa tekniska lösningar. De finansiella detaljerna kring affären offentliggörs inte.

Med erfarenhet av digitala projekt inom flera sektorer såsom kommunikation, kraftdistribution och offentlig sektor, hjälper Cygni några av landets mest välkända varumärken att växa digitalt. Företagets cirka 190 utvecklare erbjuder ett brett spektrum av IT-konsult- och implementeringstjänster, inklusive serverless computing och moln-tjänster. Teamet på Cygni kommer att ytterligare stärka Accentures erbjudande inom molnbaserade tjänster, och ingå i den globala expertgruppen ”Accenture Cloud First”.

Cygni grundades 2006 och har fem gånger uppmärksammats av ”The Great Place To Work Foundation” som den bästa arbetsplatsen i Europa såväl som den bästa arbetsplatsen i Sverige sju år i rad.

”Idag finns det inget affärsledarskap utan teknologiledarskap. Företag som använder teknik för att hantera förändring kommer att definiera framtiden.”, säger Karthik Narain, globalt ansvarig för Accenture Cloud First. ”Att ha Cygnis talangfulla team med i vår organisation och Accenture Cloud First stärker vår förmåga att hjälpa kunder att använda teknikinnovation för att agera snabbare, arbeta hållbart och leverera innovativa digitala upplevelser. Våra nya kollegor från Cygni ger oss nyckelkunskaper som hjälper våra kunder att hantera utmaningar i en tid som präglas av ständig förändring.”

”Ända sedan Cygni grundades har vi haft visionen att vara den bästa arbetsplatsen för högkvalificerade och ambitiösa mjukvaruutvecklare, vilket har varit grunden för vår framgång.”, säger Jon Persson, VD och grundare på Cygni. ”Nu är det dags för nästa kapitel i vår historia. Genom att kombinera våra styrkor med Accentures får våra medarbetare ytterligare möjlighet att fortsätta växa som en integrerad del av Accenture Cloud First. Genom att ta oss an nya utmaningar för både lokala och globala kunder skapas ännu fler möjligheter för våra medarbetare att växa och stärka sin kompetens.”

Joel Hofgren, ansvarig för Cloud Infrastructure & Engineering på Accenture Sverige, säger:

”Vi är mycket glada över att kunna välkomna teamet på Cygni. De har djupa tekniska kunskaper, en stark kultur och har på ett unikt sätt byggt upp den bästa arbetsplatsen för högkvalificerade mjukvaruutvecklare i Sverige. Djup kunskap om mjukvaruutveckling är avgörande för att släppa loss den kraft som finns i molnbaserade lösningar. Att vi nu kan addera de exceptionella talangerna från Cygni kommer hjälpa oss att förverkliga våra Cloud First-ambitioner. Vi ser fram emot att tillsammans skapa den bästa arbetsplatsen för mjukvaruutvecklare.”

Cygni har huvudkontor i Stockholm samt kontor på flera platser i Sverige, inklusive Göteborg, Linköping, Malmö, Luleå och Östersund. Företaget har även ett kontor i Amsterdam, Nederländerna.

Accenture lanserade nyligen ”Accenture Cloud First”, med en investering på 3 miljarder dollar över tre år, för att hjälpa kunder i alla branscher att gå över till molnbaserade lösningar och påskynda den digitala omvandlingen. Accenture Cloud First består av 70 000 experter inom molntjänster och samlar hela bredden av Accentures industri- och teknologifunktioner. Fokus kommer ligga på att göra det möjligt för organisationer att flytta stora delar av sin verksamhet till molnet med högre hastighet, och uppnå större värde genom att bli ett ”Cloud First”-företag.

Slutförandet av förvärvet är föremål för sedvanlig myndighetsprövning.
 

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com

 

Om Accenture

Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se
 

Forward-Looking Statements

Except for the historical information and discussions contained herein, statements in this news release may constitute forward-looking statements within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as “may,” “will,” “should,” “likely,” “anticipates,” “expects,” “intends,” “plans,” “projects,” “believes,” “estimates,” “positioned,” “outlook” and similar expressions are used to identify these forward-looking statements. These statements involve a number of risks, uncertainties and other factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied. Many of the following risks, uncertainties and other factors identified below are, and will be, amplified by the COVID-19 pandemic. These risks include, without limitation, risks that: Accenture and Cygni will not be able to close the transaction in the time period anticipated, or at all, which is dependent on the parties’ ability to satisfy certain closing conditions; the transaction might not achieve the anticipated benefits for Accenture; Accenture’s results of operations have been significantly adversely affected and could in the future be materially adversely impacted by the COVID-19 pandemic; Accenture’s results of operations have been, and may in the future be, adversely affected by volatile, negative or uncertain economic and political conditions and the effects of these conditions on the company’s clients’ businesses and levels of business activity; Accenture’s business depends on generating and maintaining ongoing, profitable client demand for the company’s services and solutions including through the adaptation and expansion of its services and solutions in response to ongoing changes in technology and offerings, and a significant reduction in such demand or an inability to respond to the evolving technological environment could materially affect the company’s results of operations; if Accenture is unable to keep its supply of skills and resources in balance with client demand around the world and attract and retain professionals with strong leadership skills, the company’s business, the utilization rate of the company’s professionals and the company’s results of operations may be materially adversely affected; Accenture could face legal, reputational and financial risks if the company fails to protect client and/or company data from security incidents or cyberattacks; the markets in which Accenture operates are highly competitive, and Accenture might not be able to compete effectively; Accenture’s profitability could materially suffer if the company is unable to obtain favorable pricing for its services and solutions, if the company is unable to remain competitive, if its cost-management strategies are unsuccessful or if it experiences delivery inefficiencies or fail to satisfy certain agreed-upon targets or specific service levels; changes in Accenture’s level of taxes, as well as audits, investigations and tax proceedings, or changes in tax laws or in their interpretation or enforcement, could have a material adverse effect on the company’s effective tax rate, results of operations, cash flows and financial condition; Accenture’s ability to attract and retain business and employees may depend on its reputation in the marketplace; as a result of Accenture’s geographically diverse operations and its growth strategy to continue to expand in its key markets around the world, the company is more susceptible to certain risks; Accenture’s business could be materially adversely affected if the company incurs legal liability; Accenture’s work with government clients exposes the company to additional risks inherent in the government contracting environment; Accenture’s results of operations could be materially adversely affected by fluctuations in foreign currency exchange rates; if Accenture is unable to manage the organizational challenges associated with its size, the company might be unable to achieve its business objectives; if Accenture does not successfully manage and develop its relationships with key alliance partners or fails to anticipate and establish new alliances in new technologies, the company’s results of operations could be adversely affected; Accenture might not be successful at acquiring, investing in or integrating businesses, entering into joint ventures or divesting businesses; if Accenture is unable to protect or enforce its intellectual property rights or if Accenture’s services or solutions infringe upon the intellectual property rights of others or the company loses its ability to utilize the intellectual property of others, its business could be adversely affected; Accenture’s results of operations and share price could be adversely affected if it is unable to maintain effective internal controls; changes to accounting standards or in the estimates and assumptions Accenture makes in connection with the preparation of its consolidated financial statements could adversely affect its financial results; Accenture might be unable to access additional capital on favorable terms or at all and if the company raises equity capital, it may dilute its shareholders’ ownership interest in the company; Accenture may be subject to criticism and negative publicity related to its incorporation in Ireland; as well as the risks, uncertainties and other factors discussed under the “Risk Factors” heading in Accenture plc’s most recent Annual Report on Form 10-K and other documents filed with or furnished to the Securities and Exchange Commission. Statements in this news release speak only as of the date they were made, and Accenture undertakes no duty to update any forward-looking statements made in this news release or to conform such statements to actual results or changes in Accenture’s expectations.

Copyright © 2021 Accenture. All rights reserved. Accenture and its logo are trademarks of Accenture.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Marknadsnyheter

FlexQube får order värd 7,3 MSEK

Published

on

By

Pressmeddelande 2024-03-29, 12:30 CET

FlexQube har fått en order på materialställage från ett företag inom robot- och automationssektorn i USA värd c:a 7,3 miljoner kronor. Produkterna som är en integrerad del av kundens lösning, kommer att levereras med start i andra kvartalet och sedan kontinuerligt under 2024 och tillverkas i FlexQubes amerikanska produktionsenhet i Duncan, South Carolina.

Om FlexQube

FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 100 kunder i 38 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.

FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi representerar några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.

För mer information, kontakta:

CEO, Mårten Frostne marten.frostne@flexqube.com +46 721 55 19 37
 

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com.

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 29 mars 2024, kl. 12:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AEGIRBIO AVGER BOKSLUTSKOMMUNIKÉ OCH REDOGÖR FÖR VÄSENTLIGA HÄNDELSER

Published

on

By

SAMMANFATTNING AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉN

Med bolaget eller AegirBio AB avses AegirBio AB med organisationsnummer 559222-2953

Fjärde kvartalet i koncernen jämfört med samma period 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 2,9 (0) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -10,9 (-318,3) MSEK. 

• Kassabehållningen var vid slutet av kvartalet 12,1 (14,6) MSEK efter erhållen likvid om totalt 46,3 MSEK i första kvartalet till följd av utnyttjande av teckningsoptioner och konvertibellånet från Atlas.

Årets resultat i koncernen 2023 (2023-01-01 – 2023-12-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (1,7) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 4,6 (5,2) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -61,2 (-364,3) MSEK

• Resultat per aktie uppgick till -2,38 (-18,9)

• Soliditeten uppgick till -3% (60%)

Väsentliga händelser under och efter periodens utgång

2023

• AegirBio fortsätter att stärka upp sin organisation genom Dr. Vasiliki Fragkou som COO från 1 november 2023. Dr. Fragkou´s ledarskap som COO kommer att stärka företagets position som branschledare och driva innovation som i slutändan gynnar både patienter och vårdgivare. Dr. Fragkou kommer att ersätta Dr. Nils Paulsson.

• AegirBio fokuserar på RADx projektet och beslutar därför att inte längre upprätthålla CE-märkningen för MagniaReader therapeutic drug monitoring (TDM) testning. 

• AegirBio utser Christel Dahlberg till CFO med tillträde den 1 februari 2024. Christel Dahlberg har agerat som interim CFO för AegirBio sedan april 2023.

• Atlas Special Opportunities, LLC, påkallar partiell konvertering av utestående konvertibler till ett nominellt belopp om 5 MSEK.

 2024

• Den välrenommerade gastroenterologen Dr. Adam S. Cheifetz blir en del av AegirBios Scientific Advisory Board. Dr. Cheifetz är chef vid Center for Inflammatory Bowel Disease vid Beth Israel Deaconess Medical Center samt professor i medicin vid Harvard Medical School, tillför oöverträffad expertis inom området gastroeterologi, särskilt vid behandling av Crohns sjukdom, ulcerös kolit och andra inflammatoriska tarmsjukdomar. 

• AegirBios utökar sitt Scientific Advisory Board med professor Iain L.C Chapple, framstående tandläkare. Professor Chapple tillför erfarenhet och expertis till bolagets vetenskapliga råd och kommer att vara en av nycklarna till AegirBios strategi att mäta specifika biomarkörer i saliv med bolagets digitala plattform, för att förbättra den allmänna hälsan. 

• Finansinspektionen begär yttrande från AegirBio.

Marco Witteveen – CEO

Presenting the Q4 report, a reflection of our progress 

As we approach the conclusion of a fruitful year, I am delighted to share with you the Q4 report, summarizing our recent endeavors and celebrating the accomplishments that position us for continued success. This report will not only highlight our organizational achievements and cost management but will also spotlight significant scientific leadership appointments. 

Organizational Settling and Focused Pursuit

In a period characterized by relative tranquility, our focus on organizational consolidation and undivided attention to the RADx project have been unwavering. The establishment of a stable platform and strong leadership positions us favorably as we navigate the challenges and opportunities ahead.

RADx Project 

The RADx project continues to play a pivotal role in our strategic roadmap, and we are diligently progressing towards milestones 1 and 2 as scheduled. This success stands as a testament to the unwavering dedication and collaborative synergy of our teams in both the US and UK. Not only does this achievement reinforce our commitment to transparency, but it also underscores the project’s promising trajectory.

Scientific Leadership Appointments and Vision for a Scientific Advisory Board

As part of our ongoing commitment to scientific excellence, we have been aiming to establish a Scientific Advisory Board, recognizing the invaluable benefits such a board could bring to our strategic initiatives. This vision aligns with our dedication to advancing cutting-edge solutions and ensuring the highest standards of scientific rigor within our organization.

I am delighted to announce that in Q1-24, we had the excellent opportunity to welcome two esteemed professionals to our team. Dr. Adam S. Cheifetz, a renowned Gastroenterologist, now leads our Therapeutic Drug Monitoring solution, bringing invaluable expertise to this critical area. 

Furthermore, Professor Iain L. C. Chapple has joined our Scientific Advisory Board, bringing a wealth of experience as a distinguished dental professional. His insights will be pivotal in advancing our strategy to measure specific biomarkers in saliva through our digital platform, contributing to our overarching goal of improving overall health.

Financial Prudence and Cost Management 

Our commitment to financial prudence has yielded commendable results. Despite increased RADx project costs, we have successfully reduced overall expenses by 7.2 MSEK compared to 2022, a decrease with 11%. This achievement reflects our disciplined approach to contract negotiations and a strategic focus on essential expenditures.

Year-End Reflection and Future Endeavors

Looking back over the year, the success of our reorganization is evident. The strengthened synergy between entities and enhanced team spirit positions us well for the future. While celebrating our achievements, we remain mindful of the work ahead and are dedicated to building upon our successes.

Investor-Centric Perspective

This report is crafted with our investors in mind, highlighting the strengths that define our company. The addition of esteemed leaders, coupled with the achievement of RADx milestones, underscores our commitment to excellence. We stand poised for continued growth, and our achievements throughout the year are a testament to the dedication of the entire AegirBio team.

As we close this chapter, I extend my sincere gratitude to each member of the team for their unwavering commitment. Together, we have navigated challenges, celebrated successes, and positioned AegirBio for a future of continued growth and innovation.

Denna information är sådan som AegirBio är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:48 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marco Witteveen, CEO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com
 

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.