Adverty etablerar lokal närvaro i Turkiet, där Istanbul växer fram som den hetaste nya hubben för spel och teknik i Europa

| 25 augusti, 2021 | 0 kommentarer

Adverty AB (publ) meddelar idag att man strategiskt positionerar sig i Turkiet i och med två nya rekryteringar. Därmed ökar bolaget sin närvaro i en av de största, mest spännande och snabbast växande spelutvecklingsmiljöerna i världen.

Adverty, den ledande in-game-plattformen för annonsörer, mediebyråer och spelutvecklare, har etablerat en lokal närvaro i Istanbul genom två nya rekryteringar – en chef för programmatisk försäljning (Director of Programmatic Sales) och en chef för publicist-tillväxt (Director of Publisher Growth). Staden har tagit plats som den största knutpunkten för spelutveckling i Europa och innefattar en imponerande samling spelstudior och ”unicorn”-bolag.

Turkiet har blivit en snabbt stigande stjärna på den Europeiska tech-himlen [1] tack vare framgångar för en rad uppstartsbolag, med bland annat spelutgivare som Peak Games och Dream Games. En flod av investeringar i turkiska teknikföretag har satt Istanbul på kartan väl så tydligt som andra europeiska teknikkluster som Berlin, London och Paris.

”Turkiet har snabbt börjat påminna om ett Europas Silicon Valley; enligt branschuppskattningar finns fler än 600 spelstudior etablerade i landet, och det dyker upp nya varje vecka. Vår lokala etablering i Istanbul kommer att optimera vår kommunikation med och våra åtaganden gentemot spelutvecklare, samtidigt som den bidrar till att förstärka vår täckning i regionen mot såväl publicister som annonsörer”, förklarar Tobias Knutsson, VD för Adverty.

Adverty har noterat en makalös tillväxt på publicist-sidan på sista tiden, där partnerskap har ingåtts med ledande hyper-casual-utgivare som TapNation och Playducky. Etablerandet av en lokal närvaro i Turkiet kommer att stimulera Advertys pågående tillväxt ännu mer, i och med att allt fler annonsörer söker sig till den mer och mer tongivande in-game-annonseringen. Initiativet är en central del i bolagets strategi att ta en ökad marknadsandel.

Erdem Can Tüzün börjar på Adverty i rollen som chef för programmatisk försäljning, där han ska utveckla och underhålla relationerna med nya och befintliga programmatiska samarbetspartner, både direkta säljplattformar (SSP) som PubMatic, InMobi och Azerion och indirekta möjligheter via plattformar på köpsidan (DSP), som The Trade Desk, Amazon och Media Math. Han har tidigare varit verksam hos AdColony i tre år, senast som programmatisk Team Lead. Han steg snabbt i graderna på företaget, som har sitt fokus på mobilvideoannonser.

Samtidigt utses Çağla Mordeniz till lokal chef för tillväxt hos publicister, med huvuduppgiften att utöka Advertys katalog av spelutgivare i regionen. Hon tar med sig en gedigen erfarenhet av mobilspelsbranschen från sin bakgrund på AdColony och spelbolaget BoomBit, där hon i rollen som Publishing Manager identifierade turkiska mobilspelsutvecklare och studior som stack ut ur mängden.

Erdem säger i en kommentar: ”Advertys växande ekosystem erbjuder unika monetäriseringstillfällen för spel samtidigt som det ökar räckvidden för annonsörer dramatiskt. Jag ser fram emot att upptäcka möjligheter för varumärken att nå och engagera värdefulla användargrupper med hjälp av bolagets innovativa annonsformat inuti spel.”

Çağla fyller i: ”Efter att ha analyserat den här marknaden, speciellt ur ett spelutvecklarperspektiv, är jag säker på att Adverty kan uträtta storverk och göra in-game-aktiveringen ännu mer sofistikerad – och inte bara i Istanbul, utan i hela världen.”

Nyheten följer efter en stark tillväxt för Adverty inom samtliga verksamhetsområden de senaste månaderna. Adverty fortsätter att skala upp sitt nätverk av annonsörer och spelutgivare, och rekryteringarna sker i ett nyckelskede för in-game-annonserings-specialistens fortsatta tillväxtplaner.

[1] https://www.ft.com/content/1010e729-a33f-4fd8-acd6-e5391bca45e0

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Rössel, CFO
Telefon: +46 70 867 00 20
E-post: [email protected]

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2021.

Corpura Fondkommission AB, tel. nr. +46 (0)722 52 34 51, är bolagets mentor på NGM Nordic SME.

Om Adverty
Adverty sammanför varumärken och människor genom sin revolutionerande och patenterade annonseringsteknik byggd för spel. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera den fullständiga spelupplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade, sömlösa In-Play™ och In-Menu™ annonser. Adverty är grundat 2016 med kontor i Stockholm, London, New York, Madrid, Helsingfors, St Petersburg, Istanbul och Lviv. Mer information på www.adverty.com.

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *