Connect with us

Marknadsnyheter

Agneta Larsson är Åhléns nya Chief People & Culture Officer

Published

on

Agneta Larsson har rekryterats till tjänsten Chief People & Culture Officer på Åhléns. Agneta har med sina trettio år inom HR-branschen en gedigen erfarenhet av att jobba med alla områden inom HR och hela medarbetarresan. Agneta påbörjar sin nya roll hos Åhléns i mitten av januari.

Agneta kommer närmast från en roll som Director People & Culture Region North på Nobia där hon har en lång och bred erfarenhet inom HR-området och av att framgångsrikt bygga organisation och kultur, utveckla medarbetarupplevelser och driva förändringsarbete.

– Vi är otroligt glada över att få välkomna Agneta som Chief People & Culture Officer på Åhléns. För att komma vidare i vår förändringsresa på Åhléns är rätt operativmodell, kompetensutveckling och ledarskap avgörande för oss. Agnetas gedigna erfarenhet av att driva förändring och kultur samt hennes goda ledarskapsförmåga blir ett mycket värdefullt tillskott för oss nu när vi ställer om vår verksamhet för framtiden, säger Annica Hagen, vd Åhléns.

Agneta har de senaste femton åren arbetat inom olika HR-befattningar på köksmöbelföretaget Nobia. I arbetet på Nobia har Agneta arbetat med hela värdekedjan, exempelvis R&D, Sourcing, Supply och Sälj samt koncernfunktioner som Digital, IT och Finans. Innan dess hade Agneta ledande HR befattningar inom Bergendahlsgruppen och Scan.

– Jag ser väldigt mycket fram emot att bli en del av Åhléns och att få bidra med min erfarenhet och kompetens i den spännande utvecklingsfas som bolaget nu går igenom. Åhléns har enormt fina värden idag med ett välkänt och älskat varumärke, men det viktigaste av allt är alla medarbetare som varje dag gör sitt yttersta för att bidra till Åhléns framgång, och det ska bli spännande att få stötta dem i deras arbete, säger Agneta Larsson, ny Chief People & Culture Officer på Åhléns.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns
e-post: weronica.nilsson@ahlens.se, tfn: 070 198 11 23

Om Åhléns
Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 48 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,3 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma i LKAB 2024

Published

on

By

Årsstämman i LKAB ägde rum den 25 april 2024 på Vetenskapens hus i Luleå. Vid stämman beslutades om en utdelning på 7,6 miljarder kronor till ägaren. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande efter Göran Persson, som avgick efter sju år som ordförande. Carina Andersson och Alrik Danielson valdes in som nya styrelseledamöter.

Stämman beslutade att en utdelning om 7,6 miljarder kronor, motsvarande 10 857 kronor per aktie, ska utgå till ägaren för räkenskapsåret 2023. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för föregående verksamhetsår.

Det beslutades att styrelsen ska bestå av nio ledamöter med omval av Anders Borg, Catrin Fransson, Eva Hamilton, Bjarne Moltke Hansen, Kerstin Konradsson, Lotta Mellström och Per-Olof Wedin, samt nyval av Carina Andersson och Alrik Danielson. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande. Göran Persson och Gunilla Saltin lämnade styrelsen.

Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB omvaldes till revisor. KPMG har utsett auktoriserad revisor Helena Arvidsson Älgne som huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelseordföranden ska uppgå till 750 000 kronor. Arvodet till styrelseledamot, som inte är arbetstagar­representant eller anställd i Regeringskansliet, ska uppgå till 335 000 kronor. Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

Efter årsstämman hölls en paneldiskussion med Jan Moström, vd LKAB, Anna Borg, vd Vattenfall och Birgitta Larsson, kommunalråd Gällivare kommun, om framtidens elförsörjning och elbehovet i norr.

Här hittar du kallelse och övrig dokumentation från 2024 års stämma.

Kontakt: Niklas Johansson, kommunikationsdirektör LKAB. Tel: +46 (0)10-144 52 19. E-post: niklas1.johansson@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Arcede Pharma AB (publ.) offentliggör årsredovisning för 2023

Published

on

By

Arcede Pharma AB (publ) har idag publicerat sin årsredovisning för 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på svenska på bolagets webplats arcedepharma.com.

Räkenskapsåret avser perioden 1 januari–31 december 2023.

För mer information:
Erik Magnusson, tf VD
Arcede Pharma AB 
erik.magnusson@arcedepharma.com
+46 708 565 245

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den .

Om Arcede Pharma
Arcede Pharma har som huvudsakligt mål att utveckla en ny typ av inhalationsbehandling mot främst kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), men även svår astma, med syftet att förbättra patienternas livskvalitet samt öka deras livslängd. Framför allt KOL är en sjukdom som har en stor negativ inverkan på patienterna och orsakar enormt lidande. Den globala dödligheten till följd av dessa sjukdomar är hög och ökar dessutom kontinuerligt. För mer information om Arcede Pharma, besök www.arcedepharma.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Attana påbörjar det tredje året av ett femårigt service och supportkontrakt från ett ledande hälsoinstitut i USA

Published

on

By

Kontraktet går nu in på sitt tredje år och det är en viktig del i bolagets plan på att etablera starka referenskunder i USA. Det gångna året har flera användare tränats i Attanas teknik och förnärvarande pågår studier av T-cellers interaktioner med animala cancerceller. Förhoppningen är att data från experimenten kommer kunna publiceras under hösten och att projektet därefter även utförs på cancerbiopsier.

Värdet på serviceavtalet är drygt 200kkr per år och till det tillkommer försäljning av sensorchip och tillhörande förbrukningsvaror.

Kunden är en viktig del i att etablera starka referenskunder i USA. Projektens karaktär är valda så att de vid slutförandet tydligt kommer att belysa Attana teknikens fördelar och värdeskapande jämfört med traditionella metoder. Eftersom experimenten hos den aktuella kunden går hand i hand med kliniska studier och djurförsök löper projektet totalt över fem år och är nu ungefär halvvägs.

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.