Connect with us

Marknadsnyheter

Agtira och Greenfood har tecknat ramavtal om etablering av ett stort antal stadsodlingar de kommande tre åren

Published

on

Nu är det klart att green tech-företagen Agtira AB och Greenfood Fresh Produce Int’l AB kommer att dra i gång en gemensam storsatsning på urban farming. Satsningen innebär att man siktar på att etablera grönsaksodlingar på minst ett tiotal platser i Sverige de närmaste tre åren.

De producerade grönsakerna kommer att säljas under det gemensamma varumärket ”City Greens”.

”Jag är fantastiskt glad över att vi fått det här ramavtalet på plats! Det här är det största och viktigaste avtalet som Agtira tecknat sedan vi startade. Det här innebär att vi kommer att kunna expandera stort de kommande åren”, säger Mattias Gemborg, vd på Agtira.

Sedan Agtira och Greenfood i mars presenterade sin avsiktsförklaring har parterna arbetat intensivt för att formulera mer i detalj hur samarbetet ska gå till, praktiskt, ekonomiskt och juridiskt.

På tisdagsmorgonen undertecknades det skarpa ramavtalet, som innebär att man nu omedelbart kan dra i gång arbetet för att etablera Agtiras system med Urban Farming på ett stort antal platser i Sverige, främst i storstäderna. Planerna är mycket ambitiösa: Ramavtalet i sig är inte tvingande, men syftar till att minst tio odlingsanläggningar ska byggas och sättas i drift bara inom de närmaste tre åren på strategiskt utvalda platser.

Målsättningen är att dessa system ska generera en omsättning om 50–100 miljoner kronor årligen.

Allt som produceras i dessa växthus kommer att marknadsföras och säljas till kunder inom livsmedelsbranschen av Greenfood. Greenfood-koncernen är en av norra Europas ledande aktörer inom hälsosam mat. Företaget har bland annat nått stora framgångar med food tech-bolaget Picadeli, som etablerats på åtta europeiska marknader.

Nytt är att alla produkter kommer att säljas och marknadsföras under det gemensamma varumärket ”City Greens”, som nyligen blivit registrerat. Det handlar i första hand om vertikalodlade gurkor, men i planerna ingår även att odla ett antal andra grönsaker och bär, baserat på vad som är affärsmässigt och praktiskt möjligt.

Genom Greenfoods nationella distributionsnät och partners med butikskedjor, enskilda butiker samt restauranger över hela landet öppnas nu plötsligt en helt ny marknad för Agtira.

”Tillväxtpotentialen för oss är enorm. Agtiras marknad kommer att öka kraftigt genom det här avtalet, samtidigt som det verkligen är win-win för både Agtira och Greenfood”, säger Mattias Gemborg.

Han konstaterar att de båda green tech-företagen har många gemensamma nämnare, inte minst den hållbara inställningen, som genomsyrar hela verksamheten.

”Den här teknologin är en del av framtiden. Satsningar på digitalisering och ny teknik är avgörande för Greenfoods konkurrenskraft och för att skapa en ännu mer hållbar verksamhet. Genom vertikal odling, kortare transportsträckor och klimatsmart teknik kan vi tillsammans med Agtira erbjuda kunderna goda produkter som producerats på detta hållbara vis”, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Greenfood Fresh Produce.

Samtidigt understryker Mattias Gemborg att för Agtira innebär inte detta samarbete att ambitionerna att etablera Agtira i anslutning till olika livsmedelsbutiker ute i Sverige läggs på is.

”Det arbetet fortsätter med full kraft. Intresset för våra odlingssystem är fortsatt mycket stort och vi har många diskussioner på gång med olika handlare”, berättar han.

Så sent som den 28 april invigdes Agtiras första odlingssystem i en butik, hos ICA Maxi Sundsvall, där man erbjuder kunderna örter, sallad och färska gurkor som vertikalodlas inne i butiken.

Fördelarna med Agtiras vertikalodlingar är många; allt sker på små ytor som inte tar värdefull jordbruksmark i anspråk, transporterna minimeras, vattenförbrukningen minskar med 95% och det sker inga utsläpp till naturen. En annan viktig fördel är att svinnet minskar kraftigt, eftersom skörden och volymerna planeras genom artificiell intelligens, AI, och de nyskördade grönsakerna når konsumenterna så snabbt efter skörden.

På köpet bidrar denna urban farming till att den svenska självförsörjningsgraden ökar, även det en positiv effekt, som blivit mycket uppmärksammad i samband med den senaste tidens globala oroligheter.

För mer information, vänligen kontakta:

Mattias Gemborg, VD
Telefon: 0702 65 44 00, e-post: mattias.gemborg@agtira.com

Ted Stenshed, VD Greenfood Fresh Produce
Telefon: 070-653 17 05, e-post: ted.stenshed@greenfood.se

Högupplösta bilder, filmer, illustrationer finns att hämta på: agtira.com/se/pressmaterial/
Fria att använda i artiklar om Agtira AB.

Notera

Denna information är sådan som Agtira AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 10 maj, 2022 kl. 09.30.

Om Agtira AB

Agtira, med huvudkontor i Härnösand, erbjuder idag livsmedelskedjor, butiker och andra intressenter sitt upplägg FaaS (Farming as a Service). Det innebär att Agtira själva eller tillsammans med en tredje part investerar, uppför och sedan driftar sina odlingssystem för produktion av en rad olika grönsaker och fiskarter, medan butiken eller kedjan förbinder sig att köpa hela den producerade volymen över en viss avtalsslängd till på förhand fastställda priser. 

Gemensamt för Agtiras odlingssystem är att de producerar livsmedel med låg vattenförbrukning i slutna miljöer, utan utsläpp till närmiljön, behov av jordbruksmark eller solljus. Att man odlar intill butiken/kunderna innebär också att man minimerar behovet av transporter och att svinnet minskar.

Agtira AB är noterat på NGM Nordic SME under kortnamnet AGTIRA B. Bolagets mentor är Eminova Fondkommission AB,
+46 8-684 211 00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av AcuCorts första kvartal 2024

Published

on

By

AcuCort publicerar delårsrapporten för det första kvartalet 2024 fredagen den 26 april 2024 klockan 08.30. I en webbsänd presentation samma dag klockan 10.00 kommer bolagets vd Jonas Jönmark presentera rapporten och svara på tittarnas frågor.

Presentationen sänds live på Direkt Studios YouTube-kanal och kommer efter sändningen att göras tillgänglig på bolagets webbsida i en inspelad version.

Frågor till presentationen kan skickas i förväg till ir@acucort.se eller ställas under presentationens gång i kommentarsfältet på YouTube.

Länk till presentationen: https://www.youtube.com/watch?v=1ZeeO8qLWTQ

 

För ytterligare information, vänligen kontakta
Jonas Jönmark, vd, AcuCort AB
Telefon: 070 365 5400
Epost: jonas.jonmark@acucort.se

 

Om AcuCort AB (publ)
AcuCort har utvecklat och kommersialiserar Zeqmelit®, en ny snabblöslig munfilm att lägga på tungan, baserad på den välkända kortisonsubstansen dexametason. Läkemedlet är en smart produkt i en ny, innovativ, patenterad och användarvänlig administrationsform i första hand för behandling av svåra och akuta allergiska reaktioner, krupp hos barn, illamående och kräkningar vid cellgiftsbehandling samt för behandling av patienter med covid-19 som behöver kompletterande syrebehandling. Zeqmelit® är godkänt i Sverige, Danmark, Norge och Finland. AcuCort (kortnamn: ACUC) är noterat på Spotlight Stock Market. Besök gärna www.acucort.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bleed rings – Nordic Flanges AB producerar en nyhet för den amerikanska Oil & Gas-marknaden

Published

on

By

NORDIC FLANGES GROUP (publ.)

Org.nr 556674-1749

Pressmeddelande

Stockholm den 24 april 2024 klockan 09:30

Bleed rings – Nordic Flanges AB producerar en nyhet för den amerikanska Oil & Gas-marknaden

Utfallsprover av en för Nordic Flanges ny produkt Bleed Rings är nu under produktion. Produkten säljs i första hand via vår amerikanska agent Known Group Inc. i Dallas och för den amerikanska oil & gas-marknaden.

Vi förväntar oss till att börja med en löpande affär via Known Group Inc. till ett ordervärde av ca. 7 MSEK årligen.

Bleed rings används idag inom hela oil & gas-industrin. Dessa tillverkas f.n. ofta av lokala amerikanska tillverkare men till dyrare priser. Vår förväntan är att kunna vinna ytterligare nya kunder inom denna produktlinje.

Bleed ringsEtt kostnadseffektivt alternativ till andra vanligt förekommande lösningar.

Bleed rings installeras i ett befintligt flänsförband och ett par typiska användningsområden är för att enkelt kunna ansluta ett mätinstrument eller ta prover i en rörledning.

Frederik von Sterneck

VD och koncernchef

Om bolaget:

Nordic Flanges är en ledande av industrikomponenter i Norden. Vårt affärskoncept är att leverera industriella lösningar i rostfritt stål, aluminium och kolstål, med marknadens bästa kundservice. För att möta våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet, är vårt produktsortiment baserat på både egenproducerade och handlade industrikomponenter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar egen tillverkning och utveckling med handel och agenturverksamhet inom utvalda teknikinriktade industrisegment.

Verkställande Direktör: Frederik von Sterneck

(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com  / tfn. 08-587 979 00)

Styrelseordförande: Bengt Engström

Nordic Flanges Group AB (publ.)

Herkulesgatan 14

SE-111 52 Stockholm

556674-1749

www.nordicflanges.com

http://nordicflanges.com/nordic-flanges-group/pressmeddelanden/

Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2024 klockan 09:30

Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0001994658) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.

Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Leken har en avgörande roll för barnets utveckling!

Published

on

By

Den 25 april uppmärksammar vi leken. En årlig påminnelse om betydelsen av hur viktig lek och glädje är för barns utveckling och välbefinnande.

Att leka är viktigt för både stora och små. Leken skapar glädje, gemenskap och vänskap. Lek är lärande och för ett barn är leken lika viktig som att få kramar, bra mat och sömn. Lek är absolut nödvändigt för barns personliga utveckling. Det är lätt att glömma bort leken i vår stressade vardag. Därför finns Lekens dag, för att påminna oss alla om lekens betydelse för barnen.

Lek är en av de mest fundamentala och kraftfulla metoderna för barns lärande och utveckling. Genom leken får barn möjlighet att utforska, experimentera och uttrycka sig på ett sätt som är unikt för dem. Leken främjar deras fantasi, problemlösningsförmåga och sociala interaktion, säger Jennifer Rydén vd på Lek- och Babybranschen.

Forskning har tydligt visat att lek har en enorm inverkan på alla aspekter av barns välbefinnande. Genom lek utvecklar barn inte bara sina motoriska och kognitiva färdigheter, utan de lär sig också viktiga livslektioner såsom samarbete och empati. Dessutom är lek en källa till glädje och lycka för barn, vilket är avgörande för deras psykiska hälsa och välbefinnande.

Nu uppmuntrar Lek- och Babybranschen att föräldrar, vuxna, pedagoger och samhällsledare firar och uppmärksammar leken.

Vi får inte glömma att genom att leka får barn möjlighet att utforska sin fantasi, bygga upp kreativa lösningar på problem och interagera med sina kompisar på ett meningsfullt sätt. Det är en process där de utvecklar viktiga färdigheter såsom samarbete, kommunikation och konfliktlösning – färdigheter som är avgörande för deras framgång i både skolan och livet, avslutar Jennifer.

För mer information om Lekens dag besök hemsidan lekensdag.com

Kontaktinformation

Jennifer Rydén, vd
Lek- och Babybranschen
070-590 76 97

jennifer@lekobaby.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.