Connect with us

Marknadsnyheter

Allt fler företagare saknar tjänstepension – ny rapport och webbinarium

Published

on

Nu finns Länsförsäkringars rapport ”Trygghetsgapet” ute som belyser såväl individens behov som samhällsaspekterna av att företag saknar tjänstepension. Av rapporten framgår bland annat att hela fyra av tio företagare saknar tjänstepensionsavsättningar till sig själv eller sina anställda och att andelen som saknar ökat stadigt sedan 2008.

– Under ett kostnadsfritt webbinarium fredag den 13 maj presenterar vi rapporten i korthet och diskuterar därefter vilka möjligheter till förändring som kan finnas tillsammans med Småföretagarnas Riksförbund och MinPension, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Fler aspekter som tas upp i rapporten är bland annat att vissa branscher sticker ut och är sämre på tjänstepension, att det finns stora skillnader i olika delar av Sverige och vilka olika anledningar som kan finnas för att företagare saknar skydd.

– Att vi nu ser en negativ trend gällande hur stor andel företag som saknar avsättningar till tjänstepension speciellt i storstadsregioner är oroväckande. Den allmänna pensionen minskar stadigt generation för generation och med tanke på att vi lever allt längre måste pensionerna räcka längre, säger Mathias Collén vd Länsförsäkringar Fondliv och fortsätter:
 

– Tjänstepensionerna ökar i betydelse framöver och blir allt viktigare för att fler ska få ut bra pension.  Här har vi i försäkringsbranschen tillsammans med intresseorganisationer, myndigheter och minPension ett gemensamt ansvar att fylla eventuella kunskapsluckor.

Inte bara sparande till pensionen

– Det som många inte vet är att den som saknar tjänstepensionslösning riskerar få omkring hälften av den pension man annars kunnat få. Eftersom tjänstepensionen även innehåller viktiga skydd kan det betyda att man saknar inkomstskydd vid långvarig sjukdom, olycksfall och dödsfall som kan vara avgörande för familjen. Det handlar om att skapa en ekonomisk  långsiktig trygghet oavsett var man är i livet, och om något oförutsett händer. Det är bra att vara medveten om hur olika val får för ekonomiska effekter, säger Trifa Chireh

Läs mer i rapporten Trygghetsgapet

Länk till webbinariet den 13 maj

Om statistiken och analysen bakom rapporten

Länsförsäkringar har med hjälp av konsultföretaget Arkwright bearbetat statistik inhämtad från databaserna FRIDA och Inkomst- och taxeringsregistret från SCB. Statistiken visar hur stor andel av småföretagen med upp till 20 anställda som har satt av till tjänstepension för sig själv eller för sina anställda. För att komma med i statistiken sattes en gräns på minst 100 000 kronor i personalkostnader för aktiebolag och handelsbolag. För enskilda firmor krävdes att de hade 100 000 kronor i överskott av aktiv näringsverksamhet.  På grund av eftersläpning avseende uppgifter lämnade i deklarationer har vi jämfört åren 2013 med 2018.

Länk till tidigare pressmeddelanden

4 av 10 mindre företag saknar avsättning till tjänstepension

Mindre företag i Stockholm sämst på tjänstepension

Allt fler företag missar den viktiga löneförmånen

Stor skillnad i avsättning till tjänstepension i olika branscher

Mer än var tredje enskild firma har inte råd att spara till tjänstepension

För ytterligare information kontakta:

Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar
Telefon: +46 73 094 2852
E-post: trifa.chireh@lansforsakringar.se

Mathias Collén, vdLänsförsäkringar Fondliv
Telefon: +46 70 566 0465
E.post: mathias.collén@lansforsakringar.se

Presskontakt Länsförsäkringar
Telefon: 08-588 418 50
E-post: press@lansforsakringar.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum 

Länk till Länsförsäkringar på Twitter 

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma, tillika första kontrollstämma, i Euroafrica Digital Ventures AB

Published

on

By

Euroafrica Digital Ventures AB (”Bolaget”) höll under fredagen den 19 april 2024 extra bolagsstämma, tillika första kontrollstämma, på Bolagets kontor på Skeppsbron 34, Stockholm. Bolagsstämman beslutade enhälligt om Bolagets fortsatta drift.

Beslut om att driva verksamheten vidare

Styrelsen i Bolaget har den 25 mars 2024 beslutat att låta upprätta en kontrollbalansräkning enligt 25 kap. 13 § aktiebolagslagen, samt låtit denna granskas av Bolagets revisor. Kontrollbalansräkningen utvisar att Bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Med anledning därav har styrelsen kallat till en bolagsstämma (första kontrollstämma), vilken avhållits idag.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens primära förslag, att Bolaget ska fortsätta driften av verksamheten. Beslutet att driva verksamheten är med anledning av att Bolaget avser genomföra ett omvänt förvärv av Deversify AB, vilket kommunicerades genom pressmeddelande den 16 januari 2024 respektive den 29 februari 2024.

Med beaktande av den pågående omnoteringsprocessen som en del av det omvända förvärvet, vilket bland annat inkluderar en apportemission i Bolaget till överkurs, en planerad nyemission som offentliggjordes genom pressmeddelande den 7 mars 2024, är det styrelsens uppfattning att det egna kapitalet inom kort kommer att återställas. Mot den bakgrunden har styrelsen i första hand föreslagit att Bolaget inte ska gå i likvidation, utan att Bolagets verksamhet ska drivas vidare.

Beslut om fortsatt drift innebär att en stämma på nytt ska sammankallas inom åtta månader från den första kontrollstämman för att på nytt pröva frågan om Bolaget ska gå i likvidation eller driva verksamheten vidare (andra kontrollstämma). Inför den andra kontrollstämman ska styrelsen upprätta en ny kontrollbalansräkning och låta denna granskas av Bolagets revisor. Om denna kontrollbalansräkning inte utvisar att det egna kapitalet har återställts och uppgår till minst det registrerade aktiekapitalet är Bolaget skyldigt att träda i likvidation.

För ytterligare information

Lotta Tjulin Thörnqvist, VD Euroafrica Digital Ventures AB
E-post: lotta-tjulin@euroafricadv.com
Telefon: +46 703 862 497

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.

Euroafrica Digital Ventures AB

Euroafrica Digital Ventures AB är ett techbolag inom digital media. Bolaget har under mer än ett decennium arbetat med marknadsföring i digitala kanaler och utvecklat kundanpassade SaaS-lösningar för effektivare och bättre resultat för marknadsföringskampanjer.

För mer information, se Euroafricas hemsida www.euroafricadigitalventures.com
Följ oss i sociala medier på Linkedin https://www.linkedin.com/company/euroafrica-digital-ventures

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma, tillika första kontrollstämma, i Euroafrica Digital Ventures AB

Published

on

By

Euroafrica Digital Ventures AB (”Bolaget”) höll under fredagen den 19 april 2024 extra bolagsstämma, tillika första kontrollstämma, på Bolagets kontor på Skeppsbron 34, Stockholm. Bolagsstämman beslutade enhälligt om Bolagets fortsatta drift.

Beslut om att driva verksamheten vidare

Styrelsen i Bolaget har den 25 mars 2024 beslutat att låta upprätta en kontrollbalansräkning enligt 25 kap. 13 § aktiebolagslagen, samt låtit denna granskas av Bolagets revisor. Kontrollbalansräkningen utvisar att Bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Med anledning därav har styrelsen kallat till en bolagsstämma (första kontrollstämma), vilken avhållits idag.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens primära förslag, att Bolaget ska fortsätta driften av verksamheten. Beslutet att driva verksamheten är med anledning av att Bolaget avser genomföra ett omvänt förvärv av Deversify AB, vilket kommunicerades genom pressmeddelande den 16 januari 2024 respektive den 29 februari 2024.

Med beaktande av den pågående omnoteringsprocessen som en del av det omvända förvärvet, vilket bland annat inkluderar en apportemission i Bolaget till överkurs, en planerad nyemission som offentliggjordes genom pressmeddelande den 7 mars 2024, är det styrelsens uppfattning att det egna kapitalet inom kort kommer att återställas. Mot den bakgrunden har styrelsen i första hand föreslagit att Bolaget inte ska gå i likvidation, utan att Bolagets verksamhet ska drivas vidare.

Beslut om fortsatt drift innebär att en stämma på nytt ska sammankallas inom åtta månader från den första kontrollstämman för att på nytt pröva frågan om Bolaget ska gå i likvidation eller driva verksamheten vidare (andra kontrollstämma). Inför den andra kontrollstämman ska styrelsen upprätta en ny kontrollbalansräkning och låta denna granskas av Bolagets revisor. Om denna kontrollbalansräkning inte utvisar att det egna kapitalet har återställts och uppgår till minst det registrerade aktiekapitalet är Bolaget skyldigt att träda i likvidation.

För ytterligare information

Lotta Tjulin Thörnqvist, VD Euroafrica Digital Ventures AB
E-post: lotta-tjulin@euroafricadv.com
Telefon: +46 703 862 497

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.

Euroafrica Digital Ventures AB

Euroafrica Digital Ventures AB är ett techbolag inom digital media. Bolaget har under mer än ett decennium arbetat med marknadsföring i digitala kanaler och utvecklat kundanpassade SaaS-lösningar för effektivare och bättre resultat för marknadsföringskampanjer.

För mer information, se Euroafricas hemsida www.euroafricadigitalventures.com
Följ oss i sociala medier på Linkedin https://www.linkedin.com/company/euroafrica-digital-ventures

Continue Reading

Marknadsnyheter

delårsrapport 2024, januari till mars

Published

on

By

19,4 procents ökning av driftöverskott i jämförbart bestånd

hyresintäktstillväxt jämförbart bestånd 8,2 procent

Hyresintäkterna var 87 miljoner euro,

en ökning med 7,6 procent jämfört med samma period 2023.

Tillväxttrenden i hyresintäkter fortsätter med en ökning
i jämförbart bestånd på 8,2 procent.

Stor efterfrågan på Akelius lägenheter samt slutförda investeringsprojekt är viktiga faktorer.

Driftöverskott i jämförbart bestånd ökade 19,4 procent,
trots högre kostnader.

Högre nya hyresnivåer och en större uthyrningsgrad stödjer uppgången.

vakansgraden ner 1,5 procentenheter

Slutförda investeringsprojekt och med ett tydligt fokus på fastighetsförvaltning minskade vakansgraden i jämförbart bestånd med 1,5 procentenheter till 5,7 procent.

Vakansgraden justerad för renoveringar och försäljningar var 1,1 procent.

stabilare direktavkastningstal

Direktavkastningstalen har stabiliserats trots en mindre uppgång under perioden till 4,77 från 4,74 procent.
Den negativa värdetillväxten för 2024 är 16 miljoner euro,
eller 0,3 procent.

belåningsgrad 34 procent

Akelius återbetalade i mars en obligation på 500 miljoner euro.
Medel för att återbetala obligationen kom huvudsakligen i form av aktieägartillskott under den finansiella garantin från huvudägaren.

Belåningsgraden sjönk under kvartalet till 34 procent.

Med en lägre skuldsättning och den finansiella garantin från huvudägaren så har Akelius stärkt sin finansiella ställning.

CEO, Ralf Spann

Fokus på att förbättra den befintliga portföljen genom att slutföra stora investeringsprojekt och minska vakansen lönar sig.

Akelius har fortsatt en mycket stark finansiell ställning, genom garantin från ägaren.

  Akelius följer fastighetsmarknaden noggrant och är selektivt med transaktioner.
 

Berlin, 2024-04-19

Ralf Spann

CEO

+49 173 643 65 90

ralf.spann@akelius.de

Denna information är sådan information som Akelius Residential Property AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Informationen lämnades för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 11:15 CEST.

Akelius Residential Property ABs (publ) D-aktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Avanza Bank är bolagets certifierade rådgivare, ca@avanza.se,
+46-8-409 421 20.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.