Allt fler svenskar föredrar kaffe på färskmalda bönor

| 14 september, 2022 | 0 kommentarer

Den 29 september är det Kaffets dag i Sverige. Svenskar är ett kaffeälskande folk och kaffebryggare är fortfarande populärast – men nu finns ett trendbrott. 65 procent av svenskarna kan tänka sig att köpa en helautomatisk kaffemaskin. Det visar en färsk undersökning genomförd av italienska De’Longhi.

För svensken är kaffe viktigt och vi dricker minst två koppar kaffe per dag. Bryggkaffe är fortfarande det vanligast bland både män och kvinnor men det finns ett växande intresse för att dricka andra kaffedrycker. En tredjedel i undersökningen uppger till exempel att de föredrar att dricka espresso.

Allt fler har köpt eller är intresserade av att köpa helautomatiska kaffemaskiner som maler bönorna. Var fjärde helautomatisk kaffemaskin som finns i våra hem köptes för mindre än ett år sedan och hela 65 procent av svenskarna uppger att de kan tänka sig att köpa en. Bland ”kaffekonnässörerna” och yngre personer (25-35 år) är siffran hela 75 respektive 76 procent. 

”Kaffe är en viktig del av den svenska kulturen och kvaliteten på det kaffe vi dricker har blivit allt viktigare. Intresset av helautomatiska kaffemaskiner ökade under pandemin när folk jobbade hemma och trenden håller fortfarande i sig. Allt fler uppskattar möjligheten till variation, som man får med en helautomatisk som maler bönorna och ger en kopp kaffe på bara en knapptryckning, säger Jean Baptiste Viton,” Senior Product Marketing Manager för De’Longhi Scandinavia.

Undersökningen visar också på att 7 av 10 svenskar tycker att färskmalda bönor gör bättre kaffe, vilket kan vara en förklaring till det ökade intresset för helautomatiska kaffebryggare. Dessutom är de som äger en helautomatisk kaffemaskin betydligt mer lojala när det gäller varumärke på maskinen och i de fall de byter maskin köper de en mer tekniskt avancerad med fler funktioner.

Undersökningen genomfördes av Tre Kronor Media under mars 2022 bland 1 000 svenskar.

För mer information kontakta:

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn +46 708 66 66 31, [email protected]

Kaffets dag DeLonghi

Italienska De’Longhi är marknadsledare i världen på Espressomaskiner. De’Longhi erbjuder högkvalitativa produkter med tidlös design inom tre kategorier; kaffe, kök och hushåll. Sedan 1974 har De’Longhi strävat efter att skapa produkter med hög prestanda och stilsäker design, som gör vardagen lite mer speciell.  De’Longhi är en del av De’Longhi Group. Besök oss på www.delonghi.com/sv-se

Taggar:

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.