Alstoms vätgaståg Coradia iLint för första gången i Sverige

| 24 augusti, 2021 | 0 kommentarer
  • En enorm möjlighet för Sverige att reducera CO2-utsläpp och hjälpa till att omställa transportsektorn.
  • En innovativ lösning på hållbar mobilitet utan kompromisser.

24 August 2021 – Alstoms Coradia iLint, det första passagerartåget i världen som drivs av vätgas, gör sin debut på svensk mark i Östersund i dag. Alstom presenterar tåget för lokala intressenter, transportmyndigheter, beslutsfattare och media för att visa upp Coradia iLints potential för hållbar transport i Sverige.

“Coradia iLint-tåget representerar en enorm möjlighet för Sverige att reducera CO2-utsläpp och till och med göra järnvägen koldioxidfri. Genom vätgasdriven regional kollektivtrafik kan regionala operatörer bli föregångare inom modern mobilitet. Det har nyligen skett i Tyskland, Holland och Österrike, som redan testat och antingen redan implementerat eller planerar att implementera, vätgaståg, säger Rob Whyte, VD på Alstom Nordics.  

Hållbar mobilitet utan kompromisser Genom lanseringen av Coradia iLint 2016, ett fossilfritt regionalt tåg som är ett verkligt alternativ till dieseldrift, positionerade sig Alstom som den första tågtillverkaren i världen som utvecklat ett vätgasdrivet passagerartåg. De första två helt vätgasdrivna iLint-tågen sattes i kommersiell drift 2018 i Tyskland, och har redan lagt över 100 000 kilometer bakom sig. 41 tåg har beställts i Tyskland, och i Österrike och Holland har framgångsrika försök genomförts. FNM i Italien la en order på 14 tåg i slutet av 2020.

Alstom är pionjärer inom flera hållbara mobilitetslösningar, i linje med ambitionen att underlätta den globala omställningen till transportsystem med ett lågt klimatavtryck. Coradia iLint är ett perfekt exempel på Alstoms åtagande att designa och leverera innovativa och miljövänliga lösningar. Det är världens första passagerartåg som drivs av en vätgas-bränslecell som producerar elektricitet för framåtdrift. Tåget är näst intill ljudlöst och släpper endast ut ånga och kondenserat vatten. Den har liknande kapacitet som ett vanligt regionalt tåg, med en maxfart på 140 kilometer i timmen, och jämförbar acceleration och bromskraft. Upp mot 300 passagerare får plats på tåget, och det har en räckvidd på 1000 kilometer. Den innovativa vätgasteknologin som Alstom använder har fått erkännande av industrin. 2021 förärades Coradia iLint med European Railway Award. Alstom gör också detta för att demonstrera att vätgas är ett potentiellt drivmedel för tåg i allmänhet, inte bara iLint.

Vätgaståg för icke elektrifierade sträckor

Coradia iLint är designat för att användas på icke elektrifierade järnvägssträckor och möjliggör rena och hållbara tågverksamheter. Det här är av stor betydelse för miljön. Att ersätta ett regionalt dieseltåg med ett vätgaståg kapar de årliga utsläppen motsvarande de årliga utsläppen från 400 bilar. Trots många elekrifieringsprojekt I flera europeiska länder kommer fortsatt en stor del av kontinentens räls vara icke elektrifierade under en överskådlig framtid. Coradia iLint använder den existerande infrastrukturen och det krävs ingen investering i elektrifiering. Alstom är störst på den svenska tågmarknaden, och har levererat över 1000 tåg. Alstom har flera stora underhållskontrakt och erbjuder underhåll i 19 lokala depåer, varav en i Motala och en i Västerås är specialiserade på tungt underhåll och renoveringar. Företaget leder också utrullningen av ERTMS1 I Sverige både ombord och vid spår, och levererar det standardiserade nationella trafiksystemet åt Trafikverket.

(1) European Rail Traffic Management System

Presskontakt:
Johan Darin
[email protected]
mobil: 076-282 86 05 

Samuel Miller
[email protected] 
mobil: +33 6 65 47 40 14

Om Alstom
Alstom visar vägen till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och marknadsföra mobilitetslösningar som skapar en hållbar grund för framtidens transporter. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar och elbussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Alstom har levererat 150 000 fordon som körs i kommersiell trafik runt om i världen. Med Alstoms förvärv av Bombardier Transportation den 29 januari 2021 uppgår den större koncernens sammanlagda omsättning till 14 miljarder euro för tolvmånadersperioden som avslutades den 31 mars 2021. Alstom har huvudkontor i Frankrike, verksamhet i mer än 70 länder och 70 000 anställda. I Norden har Alstom cirka 2000 medarbetare med huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com   www.alstom.com/nordics
 

 

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *