Marknadsnyheter
Antalet blockerade spam-samtal ökar med 27% enligt Truecallers “Global Spam & Scam Report 2021
Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, publicerar idag den femte årliga ”Global Spam and Scam Report” – en detaljerad, global studie om hur spam- och bedrägerisamtal påverkar människor och företag över hela världen. Under tidsperioden 1 januari till 31 oktober 2021 har Truecaller identifierat 184,5 miljarder samtal och 586 miljarder meddelanden, varav 37,8 miljarder samtal och 182 miljarder meddelanden blockerats som spam och bedrägerier.
”I en tid när den pågående pandemin fortsätter att påverka såväl människor som länder och nu går in i en ny period av nedstängningar, visar årets rapport att pandemin inte bara har påverkat kommunikationsbeteendet utan också spam, sälj och bedrägeribeteenden runt om i världen. Detta är ett globalt växande problem som blir allt större, framförallt i västvärlden. Truecaller har kunnat hjälpa sina 300 miljoner användare att blockera och identifiera 37,8 miljarder spamsamtal, en ökning med 27 procent jämfört med förra året. Rapporten betonar Truecallers ansvar att förstå hur spam fungerar runt om i världen och att använda den informationen för att skydda människor, förbättra användarupplevelsen och för att göra kommunikationen mellan människor och företag säkrare och mer effektiv”, säger Alan Mamedi, VD för Truecaller.
Spam och bedrägerier är ett globalt problem som fortfarande existerar till följd av den höga lönsamheten, som kräver en liten insats och har obetydliga konsekvenser.
Truecallers rapport visar att Brasilien, för fjärde året i rad, behåller titeln som landet i världen med flest spamsamtal – så många som 32,9 per användare och månad. Det är en betydande skillnad mellan det genomsnittliga antalet spamsamtal som tas emot i Brasilien jämfört med Peru, som är nummer två på listan, med 18,02 samtal per användare och månad.
Amerikanska medborgare fortsätter att uppleva problem med så kallade robocalls, ett område som debatterats livligt de senaste åren. Det totala antalet smartphoneanvändare i USA uppgår till drygt 294 miljoner (källa: Statista). Rapporten visar ett genomsnitt på 4,8 spamsamtal per användare och månad, vilket ger så mycket som totalt 1,4 miljarder spamsamtal per månad.
Rankingen ser väldigt olika ut sett till det genomsnittliga antalet inkommande spamsamtal jämfört med antalet meddelanden per användare och månad. Kamerun toppar listan över länder som drabbas mest av spam-sms, följt av Somalia, Tanzania, Kongo, Burkina Faso, Elfenbenskusten och Benin. Helt klart är SMS-spam ett stort problemområde för användare över hela den afrikanska kontinenten.
Truecallers kärnmarknad, Indien, har flyttat upp i rankingen från 9:e till 4:e plats till följd av en betydande ökning av försäljnings- och telemarketingsamtal. I årets rapport utgör alla kategorier av försäljningsrelaterade samtal den övervägande majoriteten (93,5%) av alla inkommande spamsamtal.
Under den rapporterade perioden fick Truecaller-användare mellan 3,4 miljarder samtal som lägst i februari och så många som 4,1 miljarder samtal i december globalt. Diagrammet nedan visar en märkbar ökning av det totala antalet spamsamtal i mars 2021, vilket korrelerar med nya covid-19-utbrott i många utvecklingsländer. Spammare och bedragare var snabba att utnyttja denna möjlighet. Truecallers community gjorde en stor insats och antalet samtal och meddelanden markerade som covid-relaterade bedrägerier ökade markant, vilket ledde till lägre siffror under april och maj.
Hela rapporten och dess grafik kan laddas ner här:
Metod:
Datapunkterna i denna rapport har sammanställts från anonyma rapporteringar som har gjorts utav Truecaller-användare från inkommande och utgående samtal, samt sms-meddelanden under perioden 1 januari 2021 till 31 oktober 2021. Inga samtal eller meddelanden har lästs eller lyssnats på i något sammanhang. Under denna tidsperiod identifierade Truecaller 184,5 miljarder samtal och 586 miljarder SMS globalt.
För mer detaljerad statistik över alla samtal och sms som blockerats och identifierats, vänligen se rapporten ”The Year in Calling 2021” här. Klicka här för att läsa den tidigare rapporten från 2020. På grund av en förändrad metodik och analys är 2020 & 2021 års rapporter ej jämförbara. Den tidigare rapporten från 2019 finns här, 2018 års rapport finns här och första upplagan av rapporten (2017) finns här.
För mer information, kontakta gärna:
Annika Billberg, Head of IR & Communication
+46 702 679791
annika.billberg@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för cirka 280 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat närmare 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke