Connect with us

Marknadsnyheter

Arbetet för sopsaltade cykelbanor i Stockholm prisas av Svensk Cykling inför Vintercyklingens dag

Published

on

Fler som cyklar på vintern och färre cyklister som skadar sig. Det är resultatet av den omfattande sopsaltningen av cykelbanorna i Stockholm som pågått i snart ett decennium. Nu prisas Pye Seaton och Peter Ringkrans, som har jobbat med sopsaltningen inom Stockholms Stad av organisationen Svensk Cykling.

Det är “Svensk Cyklings pris för framstående initiativ för vintercykling” som de två har fått ta emot för första gången inför Vintercyklingens dag på fredag 14 februari.

– Det är fantastiskt roligt. Det har varit en utmaning att få entreprenörer och maskinförare att tänka helt nytt med snöröjningen av cykelbanor. Tidigare var cykelbanorna ett ställe där man kunde samla snö i drivor eftersom uppfattningen var att ingen cyklade på vintern. Nu hålls cykelbanorna fria från snö och is genom att sprida ut en saltlösning på asfalten innan snön faller. På så sätt smälter snön och det förhindrar isbildning, säger Pye Seaton som tidigare var projektledare på Stockholms Stads trafikkontor.

“Pye Seaton har med sitt engagemang och outtröttliga arbete varit drivande i utvecklingen av sopsaltningen av Stockholms cykelbanor”, står det i prismotiveringen.

Det var vintern 2012/13 som Peter Ringkrans tog sopsaltningen till Stockholm. Sedan dess har sträckan med sopsaltade cykelbanor ökat år för år. Ökningen av antalet cyklister i januari månad är påtaglig vid flera mätstationer:

Munkbron   + 61 procent (2019 jämfört med 2012)
Västerbron  + 54 procent (2019 jämfört med 2014)
Sveavägen  + 46 procent (2019 jämfört med 2016)
Årstabron    + 40 procent (2019 jämfört med 2014)[1]

Uppfattningen hos Stockholms Stads Trafikkontor är att ännu fler har cyklat under januari 2020 än i januari 2019.[2]

– Det är kul att det har gått så bra att införa sopsaltningen, trots att det var motstånd hos chaufförer och entreprenörer när vi började. För cyklisterna har sopsaltningen inneburit en skillnad som är som natt och dag. Det är mycket bättre i dag. Det är i stort sett sommarväglag året runt. Det gynnar också gående och personer som har rullator eller som är rullstolsburna, säger Peter Ringkrans, projektledare på Stockholms Stads trafikkontor.

Genom åren har trafikkontoret fått ta emot många kommentarer från nöjda vintercyklister. 2015 konstaterade Stockholms Stads trafikkontor att det cyklade 30 procent fler personer på de sopsaltade stråken jämfört med de stråk som plogades traditionellt, men att antalet singelolyckor med cyklister vad 40 procent lägre på de sopsaltade stråken.[3] Detta på grund av att det inte ligger något rullgrus på dessa cykelvägar.

I prismotiveringen står det att Peter Ringkrans har “bidragit till att sopsaltningen och jämställd snöröjning spridits till en allt större del av Stockholms cykelbanor. Nu jobbar Peter Ringkrans med att elektrifiera sopmaskinerna.”

Både Pye Seaton och Peter Ringkrans uppmärksammas för att de båda har bidragit till att sprida intresset för sopsaltning till andra kommuner i Sverige och städer i andra länder.

– Med detta pris vill vi inspirera till fler initiativ som förbättrar förutsättningarna för att cykla på vintern. Vårt mål är att det vara lika självklart att cykla på vintern som på sommaren, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling.

I dag använder omkring 30 kommuner i Sverige sopsaltning.

– Varje kommun som inför sopsaltning gör att allt fler kan cykla säkert året runt. Sopsaltning är därför en investering i människors hälsa, ökad framkomlighet och bättre miljö, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

Fakta

Sopsaltning

Sopsaltning innebär att en sopvals används för att få bort snö från vägbanan och att halkbekämpningen sker med saltlösning eller befuktad salt.

Vintercyklingens dag

Vintercyklingens dag är den svenska delen av den internationella aktivitetsdagen Winter Bike To Work Day som infaller den andra fredagen i februari varje år. I år uppmärksammas dagen för första gången i Sverige med aktiviteter i omkring 15 kommuner. Vintercyklingens dag är ett samarbete mellan Svensk Cykling, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder och Hjärt-Lungfonden. Årets tema är “Förläng cykelsäsongen. Förläng livet”.

[1] Stockholms Stads mätningar visar värdet för ett mediandygn under den aktuella månad.

[2] Uppgift från Per Karlsson som ansvarar för insamling och analys av trafikdata på Stockholms Stads trafikkontor.

[3] https://media.cykelplusminus.se/2019/03/Hur-%C3%B6kar-Sverige-vintercyklandet-v-1.0.pdf s. 5

Pye Seaton, pristagare 08-50826930
Peter Ringkrans, pristagare 08-50826138
Klas Elm, vd Svensk Cykling, 070-4580108
Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet, 073-6554582

Svensk Cykling är en paraplyorganisation med syftet att samla Sveriges samtliga cykelorganisationer under samma tak. Tillsammans blir vi en starkare röst för cykling i Sverige. I nya Svensk Cykling ingår organisationerna Cykelbranschen, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet, Naturskyddsföreningen och Vätternrundan.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.