Connect with us

Marknadsnyheter

AS Green Cube Innovation Holding och Smart Energy Sweden Group AB går samman

Published

on

AS Green Cube Innovation Holding och Smart Energy Sweden Group AB går samman. Det sammanslagna bolaget kommer att bli Skandinaviens ledande företag inom förnybara bränslen. Företaget kommer att ha 120 bensinstationer i Norge och Sverige utöver en betydande B2B-verksamhet i båda länderna. Den nya koncernen kommer att dra nytta av stordriftsfördelar och har en tydlig tillväxtambition på marknaden för förnybara bränslen. Denna marknad förväntas växa kraftigt under de kommande åren, i linje med det globala målet för minskade utsläpp som uppnåddes vid COP26.

Det sammanslagna bolaget förväntar sig en omsättning på 3,9 miljarder kronor och EBITDA på 180 miljoner kronor för 2022.

”Storleken spelar roll på energimarknaden och den nya koncernen ger oss en bra bas i både Norge och Sverige. Vi tror att framtiden drivs av förnybara bränslen och har en ambition att bli 100 % förnybara till 2025. Vi tror att om vi vill göra skillnad och minska utsläppen nu måste vi byta ut bränslet inte fordonen snarare än att fokusera på ersätta den befintliga infrastrukturen. Det måste finnas en palett av olika lösningar, inte bara elbilar”, säger Magnus Nyfjäll, som blir vd för den nya koncernen.

Parterna har skrivit på ett termsheet och är i en due diligence-period fram till början av december efter slutförd due dilligence kommer parterna att fatta slutgiltigt beslut. Efter slutförandet av fusionen kommer aktieägarna i Green Cube Innovation Holding AS och aktieägarna i Smart Energy Sweden Group AB att äga den nya koncernen gemensamt.

Som en del av samgåendet förvärvar det nya bolaget en ägarandel på 20% i Colabitoil Produktion AB. Colabitoil Produktion AB planerar att bygga en produktionsanläggning i Norrsundet, norr om Stockholm. Colabitoil Produktion AB kommer att använda den unika teknik som utvecklats av Colabitoil Group för att producera förnybar bensin och diesel vid produktionsanläggningen. Anläggningen förväntas starta produktion 2025. Det nya sammanslagna bolaget kommer också att förvärva en exklusiv licens från Colabitoil Group för att producera förnybar bensin och diesel i Norge.

AS Green Cube Innovation Holding (GCI) är ett norskt privatägt energibolag etablerat 2006 med huvudkontor i Oslo, Norge. GCI grundades som ett förnybart företag med målet att ersätta fossil energi med förnybara energikällor.

GCI är distributör av både biobränsle och fossilt bränsle genom de tre varumärkena Eco-1, Automat 1 och Nordic Fuel Supply i Norge och Sverige.

GCI-koncernen har en total omsättning på cirka 1 900 miljoner kronor (2020), varav cirka 560 miljoner kronor genereras i Sverige. GCI-koncernen har cirka 23 heltidsanställda.

Colabitoil Sweden AB (CBO) är ett svenskt privatägt energibolag etablerat 2013 med huvudkontor i Gävle, Sverige. CBO var tidigare noterat på Spotlight Stockmarket i Sverige men avnoterades den 22 maj 2021. CBO grundades med visionen att utveckla, producera och sälja framtidens fossilfria bränslen och investerar i utvecklingen av förnybar bensin, diesel och flyg. fuel in Sweden.CBO är distributör av både biobränsle och fossilt bränsle genom sin underkoncern Smart Energy och dess dotterbolag. Smart har en total omsättning på cirka 1 350 miljoner kronor (2020) och har cirka 55 anställda.

För ytterligare information kontakta:
 

Jan Nordlöf, styrelseordförande, tel. 0771-18 59 61 alt. jan.nordlof@colabitoil.com

Magnus Nyfjäll, CEO, tel. 010-557 56 15 alt. magnus.nyfjall@colabitoil.com

Christopher Amnéus, CFO, tel. 010-288 65 75 alt. christopher.amneus@colabitoil.com
 

COLABITOIL SWEDEN AB (publ) är ett innovativt och snabbt växande svenskt ”Green Tech” företag som syftar till att bidra till ett mer hållbart samhälle. Företaget grundades 2013 med visionen att utveckla och saluföra framtidens fossilfria drivmedel och på det sättet göra det möjligt för våra kunder att minska klimatpåverkan. Idag fokuserar Colabitoil framför allt på att utveckla och producera förnybara drivmedel som kan ersätta fossil bensin, diesel och flygbränsle. Bolaget bedriver fem affärsområden, produktion – licensiering – trading – hamn samt försäljning/distribution. Colabitoils kärnverksamhet finns i Sverige men affärsområden för licensiering och trading arbetar med kunder över hela världen – antingen direkt eller via vårt globala nätverk av partners, för mer information besök www.colabitoil.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Probi ingår partnerskap med Bower för att uppmana konsumenter att återvinna mera

Published

on

By

Probi AB har som målsättning att förbättra företagets hållbarhetsarbete, bland annat genom att minska sitt koldioxidavtryck i världen. I enlighet med FN:s globala mål 12 ”Hållbar produktion och konsumtion” har Probi AB nu inlett ett samarbete med Bower för att inspirera företagets konsumenter till ökad återvinning.

Bower erbjuder en mobilapplikation som belönar återvinning av konsumentförpackningar vid vanliga återvinningsstationer. Genom appen kan konsumenter tjäna poäng på att återvinna förpackningar, och användarna får fler poäng genom att återvinna produkter från de varumärken som är anslutna till Bower. Poängen kan sedan omvandlas till exempelvis värdekuponger, pengar eller skänkas till välgörande ändamål.

Probis hållbarhetsspecialist, Martin Krogh-Poulsen, kommenterar det inledda samarbetet med att betona vikten av återvinning.

Återvinning är avgörande för vår planet. Det minskar luftföroreningar, bevarar naturresurser, sparar energi och minskar indirekt de påfrestningar och stressfaktorer som många arter utsätts för i dagens värld. Genom att uppmana konsumenter att återvinna Probis produkter tar vi ett större ansvar för att skydda ekosystemen och minska koldioxidutsläppen.

På samma sätt som att konsumenter kan panta plastflaskor är ambitionen att göra återvinningen av övriga konsumentförpackningar lönsam för konsumenten. Genom detta initiativ är både Bower och Probis förhoppning att bidra till en ökad återvinning i samhället. Probis Marknadschef, Alexia Wilhelmsson, fortsätter

Vi är stolta över att ha inlett ett partnerskap tillsammans med Bower. Genom att finnas tillgängliga i Bower-appen hoppas vi kunna inspirera våra konsumenter till ökad återvinning, vilket framför allt är viktigt ur ett miljöhänseende. Inledningsvis kommer vi att erbjuda ”pant” på Probis produkter i Sverige och Norge. Vi hoppas att denna satsning ska leda till att återvinningsengagemanget ökar i samhället. 

För mer information, kontakta:

Martina Pettersson, Global Marketing Director, Probi AB

E-mail: martina.pettersson@probi.com,Tel:+46 46 286 89 61

Basudha Bhattarai Johansson, VP HR & Sustainability, Probi AB

E-mail: basudha.bhattarai.johansson@probi.com, Tel: +46 46 286 89 17

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.