Connect with us

Marknadsnyheter

Att arbeta med psykisk ohälsa – chefens roll

Published

on

Psykisk ohälsa är det främsta skälet till sjukfrånvaro i Sverige. Enligt Arbetsmiljölagen har arbetsgivare och chefer ansvar för de anställdas hälsa och säkerhet och att förebygga sjukskrivning. I en ny studie, finansierad av Afa Försäkring, har forskare utforskat chefers kunskap, erfarenheter och strategier vid depressions- och/eller ångestsjukdom hos medarbetare.

Vad kan och gör chefer när det gäller medarbetare med psykisk ohälsa? Hur kan vi öka chefers kunskap om psykisk ohälsa för att stödja medarbetare att upprätthålla sin arbetsförmåga? Vilka faktorer kan ha betydelse för chefers preventiva åtgärder?

På webbinariet den 4 maj får du ta del av en enkätundersökning där över 4 700 svenska chefer tillfrågades och hela 71 procent svarade. Undersökningen presenteras av Monica Bertilsson, lektor, avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborgs Universitet.

Under webbinariet kommer även kort information om det så kallade rehabiliteringsstödet att presenteras. Rehabiliteringsstödet är en del av Afa Försäkrings förebyggande verksamhet och presenteras av Emma Aronsson, samordnare på avdelningen stöd för arbetsmiljöutbildning och rehab.

Datum och tid: tisdag 4 maj kl. 9.00–10.00.

Media hälsas välkomna att delta i webbinariet

Anmälan till görs via Afa Försäkrings webbplats senast fredag 30 april
En länk kommer att skickas till dig som är anmäld.

Pressfrågor hänvisas till Linda Harling, presskommunikatör på Afa Försäkring: linda.harling@afaforsakring.se, 0730-96 35 12.

Övriga frågor: afaseminarier@afaforsakring.se

Välkommen!
Afa Försäkring

Om Afa Försäkrings forskningsstöd: Afa Försäkring satsar årligen 150 miljoner kronor på forskning och utveckling som syftar till att förebygga ohälsa och arbetsskador inom privat näringsliv, kommuner och regioner. Mer information om forskningsstödet finns på Afa Försäkrings FoU-webb.

Om Afa Försäkring: 9 av 10 är försäkrade genom jobbet. Afa Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. Afa Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. Afa Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Fastighetsbolaget Emilshus AB (publ) den 25 april 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Fastighetsbolaget Emilshus AB (”Bolaget”) har hållits den 25 april 2024. Vid årsstämman fattades med erforderlig majoritet bland annat de beslut som framgår nedan.

Disposition avseende Bolagets resultat m.m.
Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade om en utdelning på preferensaktierna fram till nästkommande årsstämma, om totalt 2 kronor per preferensaktie med utbetalning vid fyra tillfällen om vardera 0,50 kronor per preferensaktie, med avstämningsdagar, i enlighet med vad som följer av Bolagets bolagsordning, den 28 juni 2024, den 30 september 2024, den 30 december 2024 och den 31 mars 2025. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske för stamaktier av serie A och B. Återstoden av den ansamlade vinsten balanseras i ny räkning varav viss del kan tas i anspråk, så att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor m.m.
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå sex för tiden intill nästa årsstämma. Till styrelseledamöter omvaldes Johan Ericsson, Björn Garat, Jakob Fyrberg och Elisabeth Thuresson, Rutger Källén, samt nyvaldes Ulrika Valassi. Johan Ericsson omvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB, med Mattias Johansson som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöterna ska utgå med 300 000 kronor till styrelsens ordförande, och med 150 000 kronor vardera till styrelseledamöter, som inte är anställda i Bolagets koncern. Det beslutades vidare att 40 000 kronor ska utgå till varje ledamot i styrelsens revisionsutskott, och att 15 000 kronor ska utgå till varje ledamot i övriga utskott, och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare under räkenskapsår 2023.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie B, preferensaktier samt teckningsoptioner och/eller konvertibler med rätt att teckna/konvertera till stamaktier av serie B eller preferensaktier. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor.

Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner ska rymmas inom aktiekapitalets gränser vid var tid gällande bolagsordning, och får motsvara sammanlagt högst tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

För mer detaljerad information och fullständiga förslag avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen till årsstämman, vilken finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.emilshus.com.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Fyrberg, VD
E-post: jakob.fyrberg@emilshus.com
Telefon: 0705-93 95 96

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per den 31 mars 2024 till 820 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 139 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.