Connect with us

Marknadsnyheter

Attendo: resultatprognos för andra kvartalet 2019 och ett omfattande åtgärdsprogram med förstärkt ledning i Finland

Published

on

Attendo initierar ett åtgärdsprogram för att uppnå en bättre balans mellan öppningstakt av nya boenden och beläggning i befintliga boenden. Bolaget förväntar sig ett lägre resultat än marknadens förväntningar, främst som en konsekvens av lägre försäljningstillväxt från nya omsorgsplatser i Finland. Attendo förväntar sig ett rörelseresultat (EBITA*) på cirka 120 Mkr i andra kvartalet 2019. Prognosen för det andra kvartalet reflekterar den underliggande vinstutvecklingen och inga poster av engångskaraktär ingår i denna. Attendo vidtar nu åtgärder såsom att stärka ledarskapet i den finländska organisationen med ny affärsområdeschef och att minska antalet nyetableringar.

Under det senaste decenniet har Attendo etablerat fler än 10 000 omsorgsplatser i Finland genom organisk tillväxt. Den nya tillväxtstrategin som etablerades 2016 har även inneburit en kraftigt ökad expansionstakt. Expansionstakten har dock visat sig ge stora negativa resultateffekter och har inneburit en stor påfrestning på den finländska organisationen.

– Det är en besvikelse att vi måste justera ned våra framtidsutsikter ytterligare. Vår analys- och prognostiseringsförmåga i Finland har varit klart otillfredsställande och det är tydligt att vår tillväxtstrategi i Finland varit för aggressiv. Expansionen i kombination med lägre försäljningstillväxt än förväntat och den aktuella situationen inom finländsk omsorg ger en stor negativ resultatpåverkan. För att komma tillrätta med problemen genomför vi nu en rad kraftfulla åtgärder, säger Martin Tivéus, vd och koncernchef för Attendo och fortsätter:

– Vi rekryterar en ny affärsområdeschef och finanschef för Finland samtidigt som bolagets nuvarande affärsområdeschef Pertti Karjalainen går in i en roll för att fokusera på försäljning, prisförhandlingar samt kommun- och myndighetskontakter, vilket är centralt för att vi långsiktigt ska kunna öka beläggning och lönsamhet. I ett längre perspektiv ser vi att Attendo Finland kan återgå till god beläggning och lönsamhet.

Tidigare bedömning:
I samband med Attendos bokslutskommuniké 2018 gjordes följande bedömning: ”Attendo räknar med en god vinsttillväxt kommande år, men givet den pågående expansionstakten bedöms möjligheterna att öka marginalen från nuvarande underliggande nivå att vara begränsade för 2019 och 2020″. Den 27 mars 2019 aviserade bolaget ökade kostnader på cirka 200 Mkr på årsbasis i Finland. Dessa kostnader beror främst på ett ökat antal medarbetare för att uppfylla krav från myndigheter i efterspelet av den finländska omsorgskrisen och våra ambitiösa åtgärder för att stärka Attendos anseende som den ledande aktören inom äldreomsorg i Finland.  

Aktuell bedömning:
Under andra kvartalet 2019 har Attendo haft lägre försäljningstillväxt av nya omsorgsplatser än förväntat, vilket leder till fler tomma platser i Finland. Detta beror framförallt på svårigheter att rekrytera personal till nya enheter, vilket minskar möjligheten att ta emot nya kunder, samt till del på grund av en lägre efterfrågan på omsorgsplatser än väntat i vissa kommuner.

Eftersom Attendo har en hög öppningstakt av nya enheter under 2019 till följd av redan ingångna kontrakt får den lägre försäljningstillväxten en stor påverkan på beläggning och resultat. Kombinationen av kostnader för åtgärdsprogram, hög öppningstakt och lägre än förväntad försäljningstillväxt av nya omsorgsplatser gör att resultatet blir sämre än enligt tidigare bedömning. Lägre försäljningstillväxt av nya platser ger både lägre resultatbidrag och minskad absorption av fasta kostnader.

Attendo bedömer i dagsläget att rörelseresultatet (EBITA*) för andra kvartalet 2019 kommer att uppgå till cirka 120 Mkr. Prognosen för det andra kvartalet reflekterar den underliggande vinstutvecklingen och inga poster av engångskaraktär ingår i denna.

Åtgärder för att stärka den finländska verksamheten

  • Stärkt ledarskap och styrning
    För att stärka organisationen rekryterar Attendo en ny affärsområdeschef för Attendo Finland. Nuvarande affärsområdeschef Pertti Karjalainen kommer att gå in i en ny roll med ansvar för försäljning, affärs- och fastighetsutveckling samt kommun- och myndighetskontakter. Bolaget rekryterar också en finanschef för affärsområdet Finland. Pertti Karjalainen kvarstår i sin nuvarande roll fram till dess att den nya affärsområdeschefen tillträder.
  • Åtgärder för ökad beläggning
    Attendo minskar antalet öppningar kommande år för att minska kostnaderna och förbättra beläggningen för affärsområdet som helhet. I Finland har Attendo öppnat cirka 1 000 nya vårdplatser hittills under 2019 och kommer att öppna ytterligare cirka 650 nya platser under resterande del av året, i linje med tecknade kontrakt. För 2020 väntas antalet öppningar minska till cirka 1000. Dessutom förstärks försäljningsorganisationen och fokus skiftar från nyetablering till att öka beläggning i befintlig verksamhet. Attendo arbetar med att avsluta selektiva kontrakt där möjligheterna att fylla platser bedöms som ej tillfredsställande.
  • Prisförhandlingar
    Ett intensivt arbete pågår med att omförhandla kontrakt i syfte att kompensera för ökade kostnader. Attendo ser dock små förutsättningarna att höja priserna under 2019, men utsikterna ser något bättre ut för 2020 och avsevärt bättre för 2021.
  • Kvalitets- och handlingsprogram
    Som tidigare annonserats har Attendo ett pågående handlingsprogram som syftar till att ytterligare stärka kvalitet, medarbetarengagemang och kundnöjdhet i Finland.

Den nytillträdda finländska regeringen har presenterat en avsiktsförklaring att öka personaltätheten inom äldreomsorgen. De så kallade bemanningstalen inom äldreboenden väntas att öka från de nuvarande rekommenderade miniminivån 0,5 till 0,7 (personal per boende). Denna förändring ger bättre förutsättningar att bedriva en högkvalitativ omsorg och är i linje med hur äldreomsorg bedrivs i övriga Norden. Om de nationella bemanningstalen ändras kommer Attendo att kunna förhandla om avtalen och få kompensation för högre personalintensitet. Det är dock ännu oklart när en lagändring börjar gälla, under vilken period omställningen sker och hur stor del av Attendos verksamhet som kommer att omfattas.

Attendo bedömer fortsatt att den finländska omsorgsmarknaden är attraktiv, trots nuvarande försämring i lönsamhet. Behoven är lika stora som tidigare och kommunerna runt om i Finland ser fortsatt stora fördelar med privata aktörer. Studier visar att boenden som drivs i kommunal regi är betydligt dyrare att driva än privata, vilket i kombination med det stigande behovet för äldreomsorg talar för en fortsatt tillväxt inom den privata omsorgssektorn. Attendo har som den ledande aktören i Finland en viktig roll i att stödja kommuner med att minska kötider, att ge högkvalitativ omsorg så effektivt som möjligt och att ge kunder tillgång till moderna och trivsamma omsorgsboenden.

Attendo AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Koch, Kommunikations- och IR-direktör Attendo
Telefon: +46 705 09 77 61
E-post: andreas.koch@attendo.com

Denna information är sådan som Attendo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 juni 2019 kl. 21:20 CET.

*EBITA i enlighet med den nya redovisningsstandarden IFRS 16.

Inbjudan till telefonkonferens

Analytiker och journalister inbjuds härmed att delta vid en telefonkonferens den 19 juni
kl 09:30 (CET) med Attendos vd och koncernchef Martin Tivéus samt Attendos ekonomi- och finansdirektör Fredrik Lagercrantz. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta i konferensen, vänligen ring in på något av nedanstående nummer senast tio minuter innan konferensen börjar:

SE:                +46 8 505 58 354
FI:                  +358 98 17 10 522
UK:                +44 33 33 00 9269

Telefonkonferensen kan också följas på nedanstående webblänk:

https://tv.streamfabriken.com/attendo-pressconference-2019

Attendo – Nordens ledande omsorgsföretag
Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgstjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Attendo har omkring 24 000 medarbetare och är lokalt förankrat med nära 700 verksamheter i mer än 200 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. www.attendo.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse:Umida Group AB (publ) publicerar sin Årsredovisning 2023

Published

on

By

Rättelse: Umida Group AB (publ) publicerar sin Årsredovisning 2023.

Årsredovisningen för Umida Group AB (publ), avseende räkenskapsåret 2023, är tillgänglig på www.umidagroup.com.

Enligt Spotlights regelverk 4.7 inkommer en rättelse i tidigare pressmeddelande och ett uttalande i revisionsberättelsen.

”Vi har utfört en revision av årsredovisningen och koncernredovisningen för Umida Group AB (Publ) för räkenskapsåret 2023. Enligt vår uppfattning har årsredovisningen och koncern-redovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av moderbolagets och koncernens finansiella ställning per den 2023-12-31 och av dessas finansiella resultat och kassaflöde för året enligt årsredovisningslagen.

Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens och koncernredovisningens övriga delar. Vi tillstyrker därför att bolagsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och koncernen.

Väsentliga osäkerhetsfaktorer avseende antagandet om fortsatt drift utan att det påverkar våra uttalanden nedan, vill vi fästa uppmärksamheten på förvaltningsberättelsen under avsnittet ”fortsatt drift” i årsredovisningen, samt i not 1 och not 25 som anger att det råder tvivel om koncernens möjligheter till fortsatt drift. De kortfristiga skulderna är väsentligt högre än koncernens omsättningstillgångar. Dessa förhållanden tyder på att det finns en osäkerhetsfaktor som kan ledan till betydande tvivel om koncernens och Umida Group AB’s förmåga att fortsätta sin verksamhet.

Vid upprättandet av årsredovisningen och koncernredovisningen ansvarar styrelsen och verkställande direktören för bedömningen av bolagets och koncernens förmåga att fortsätta verksamheten. De upplyser, när så är tillämpligt, om förhållanden som kan påverka förmågan att fortsätta verksamheten och att använda antagandet om fortsatt drift. Antagandet om fortsatt drift tillämpas dock inte om styrelsen och verkställande direktören avser att likvidera bolaget, upphöra med verksamheten eller inte har något realistiskt alternativ till att göra något av detta.”

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0) 76 942 41 21

nden tyder på att det finns en osäkerhetsfaktor som kan ledan till betydande tvivel om koncernens och Umida Group AB’s förmåga att fortsätta sin verksamhet.”

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0) 76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB och Niedax Group bildar ett samriskföretag för att tillgodose den ökande efterfrågan på kabelränne­system i Nordamerika

Published

on

By

  • Integrerar ABB:s och Niedax Groups styrkor för att leverera ett komplett lösningserbjudande och ökat kundvärde
  • Utökar tillverkningsmöjligheterna av kabelrännor i Nordamerika för att tillgodose ett allt större kundbehov
  • Bygger på decennier av innovation för att påskynda samarbete och produktutveckling

Elektrifierings- och automationsledaren ABB och Niedax Group, ledande global leverantör av kabelhanteringssystem, har ingått ett avtal om att bilda ett nytt 50/50-ägt samriskföretag. Transaktionen omfattas av sedvanliga villkor för slutförande. Samarbetet förväntas slutföras och driften inledas under fjärde kvartalet 2024. Samarbetet kommer att integrera den nordamerikanska tillverkningen av kabelrännor hos ABB:s division Installation Products och Niedax Group i ett nytt samriskprojekt. Planen är att leverera avancerade lösningar och tjänster till elentreprenörer, distributörer och systemintegratörer i USA, Kanada och Mexiko.

Efterfrågan på kabelrännesystem har ökat stadigt och uppskattas vara en av de snabbast växande områdena för elkomponenter i Nordamerika. Kabelrännor används i elsystem till en lång rad olika tillämpningar, som eldistribution, kommunikation och teknik, konstruktion, tillverkning med mera. Kabelrännesystem ger strukturellt stöd och samlar upp elkablar, kabelbanor och ledare. Efterfrågan på el förväntas öka och samriskföretaget kommer att dra nytta av ABB:s och Niedax Groups respektive styrkor och resurser för att leverera större kundvärde genom en omfattande lösning med utökade logistikfunktioner, lokal FoU och produktion samt specialiserade tjänster. 

”Tillväxt i många av de industrier vi betjänar driver på en ökad efterfrågan på kabelränneprodukter och tjänster. Partnerskapet med Niedax Group skapar nya möjligheter, påskyndar samarbete och produktutveckling samt maximerar värdet för kunder över hela Nordamerika som köper kabelrännor”, säger Khalid Mandri, chef för divisionen ABB Installation Products. ”Med kompletterande erbjudanden, avancerad tillverkning, djupa branschrelationer och ett gemensamt fokus på högpresterande produkter innebär detta samriskprojekt att vi kan samarbeta för att lansera kabelhanteringslösningar som är framtidsredo och klarar en tillväxt inom dessa omställningsindustrier.”

Det planerade samriskföretaget kommer att tillhandahålla produktlinjerna ABB Installation Products, T&B® Cable Tray och ExpressTray® Steel Wire Basket Tray liksom Niedax Groups MonoSystems®, Canadian Electrical Raceways och andra produktlinjer från Niedax®. Den kombinerade produktportföljen med olika kabelhanteringslösningar blir omfattande med en lång rad olika konfigurationer, ytbehandlingar och typer av kabelkanaler, kabelrännor, trådkorgar och perforerade rännor, golvsystem och lådor, tillbehör och beslag. Kunderna får möjlighet att anpassa lösningarna efter sina behov.

”Avsikten att bilda ett samriskföretag är en betydande milstolpe i vår strategi att driva på en hållbar tillväxt och större kundvärde”, säger Bruno Reufels, vd för Niedax Group. ”Genom att integrera ABB:s omfattande expertis inom digitala tekniker och betrodda varumärken samt Niedax branschledande kabelhanteringssystem är vi väl positionerade att tillgodose de växande behoven hos kunderna och samordna vår expertis för att ta oss an de nya möjligheterna som uppstår på den nordamerikanska marknaden.”

ABB:s division Installation Products och Niedax Group arbetar för att säkerställa en smidig övergång för de över 200 medarbetare i USA och Kanada som kommer att ingå i den nya organisationen. Teamet kommer att innefatta tekniker, tillverknings- och FoU-specialister samt säljare och produktexperter. Företagen satsar på att bygga vidare på sin kombinerade expertis och utvidga den befintliga produktportföljen och utnyttja automatiserade och hållbara tillverkningsrutiner för att öka effektiviteten och värdet inom elbranschen.


Mer information:

ABB Electrification Global External Relations

 

ABB Ltd
Affolternstrasse 44
8050 Zürich
Schweiz

 

Niedax Group Corporate Communications

Niedax GmbH & Co. KG

Asbacher Strasse 141

53545 Linz am Rhein

Tyskland

 

 

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 8 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com 

ABB Electrification är en global teknikledaresom möjliggör en effektiv och tillförlitlig användning av el från källa till eluttag. Med över50 000 medarbetare i100 länder samarbetar vimedkunder och partners för att lösa världens största utmaningar inom eldistribution och energihantering. Vihjälperföretag, industri och konsumenter att driva sina anläggningar och bostäder på ett effektivt och tillförlitligt sätt. I och med att energiomställningen accelererar elektrifierar vi världen på ett säkert,smart och hållbart sätt.  go.abb/electrification   

Niedax Group är en av de ledande leverantörerna av kabelhanteringssystem i världen. Företaget bedriver verksamhet på 67 platser, inklusive 23 produktionsanläggningar i över 30 länder. Över 2 500 medarbetare arbetar för närvarande för Niedax Group. Niedax erbjuder cirka 50 000 artiklar för elinstallationssektorn. Produkterna används främst till offentliga byggnader, tunnlar, infrastrukturprojekt, industri- och fordonsanläggningar, marina system samt energisektorn och varvsindustrin. Niedax Group har sitt huvudkontor i Linz am Rhein i Tyskland och har varit ett familjeägt företag sedan grundandet 1920. Mer information: www.niedax-group.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Thomas Kidane och Yuriy Prilutskiy nya medlemmar av Investors ledningsgrupp

Published

on

By

Christian Cederholm, vd och koncernchef för Investor AB, har utsett Thomas Kidane och Yuriy Prilutskiy, co-heads för Patricia Industries, till medlemmar av ledningsgruppen på Investor.

”Jag ser fram emot att välkomna Thomas och Yuriy till ledningsgruppen. De kommer in med olika erfarenheter och personligheter och kommer kunna bidra med värdefulla insikter och perspektiv”, säger Christian Cederholm, vd och koncernchef för Investor AB.

Thomas Kidane har varit anställd på Investor sedan 2009. Han har ansvarat för investeringar i flera noterade och icke-noterade portföljbolag och han har lett en rad tilläggsförvärv. Thomas sitter i dag i styrelsen för Permobil och Piab. Han har tidigare jobbat som Head of Corporate Development och M&A på Permobil och har en M.Sc. i redovisning och ekonomistyrning från Handelshögskolan i Stockholm.

Yuriy Prilutskiy har varit anställd på Investor sedan 2010. Han har lett och varit ansvarig för en rad investeringar och tilläggsförvärv i portföljbolagen och sitter i dag i styrelsen för Advanced Instruments, Laborie och Sarnova. Innan han började på Investor arbetade Yuriy på JP Morgan och Bank of America med fokus på den biofarmaceutiska industrin. Han har en B.Sc, cum laude, i finans och ekonomi med en mindre koncentration i matematik från New York University Stern School of Business.

För ytterligare information:

Jacob Lund, Chief Communications & Sustainability Officer
0725 60 21 57
jacob.lund@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig
0735-24 21 30
magnus.dalhammar@investorab.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 16:00 CET.

Våra pressmeddelanden finns att hämta på www.investorab.com

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, skapar värde för människor och samhället i stort genom att bygga starka och hållbara företag. Genom betydande ägande och styrelserepresentation driver vi initiativ som vi bedömer skapar värde och stödjer våra företag i att bli eller att fortsätta vara best-in-class. Vår portfölj är organiserad i tre affärsområden: Noterade Bolag, Patricia Industries och Investeringar i EQT.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.