Connect with us

Marknadsnyheter

Automatiska pollenmätningar som möjliggör verifierade pollenprognoser i nära realtid

Published

on

Ett samarbete mellan Copernicus Atmosphere Monitoring Service och European Aeroallergen Network har tagit det första steget för att verifiera pollenprognoser nära realtid genom EUMETNET:s automatiska pollenprogram ”Autopollen”.

Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) meddelar att de tagit ett gemensamt initiativ med European Aeroallergen Network (EAN) för automatiserad pollenövervakning i flera europeiska länder. Under överinseende av nätverket för europeiska nationella meteorologiska tjänster (EUMETNET) har olika platser för pollenövervakning utrustats med automatiserad observationskapacitet som en del av programmet ”Autopollen”. Det leds av den schweiziska meteorologiska tjänsten MeteoSwiss. På platser med automatiserade pollenobservationer kan prognoser kontrolleras i nästan realtid medan andra endast kanutvärderas i slutet av säsongen.  

Copernicus

Jämförelse av observationer av björkpollen av MeteoSwiss / EUMETNET / Autopollen med CAMS-prognoser för samma tidsperiod i Zürich. Källa: Copernicus Atmosphere Monitoring Service / ECMWF; MeteoSwiss

CAMS, som genomförs av European Center for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) på uppdrag av Europeiska kommissionen, tillhandahåller för närvarande fyra dagars prognoser för fem vanliga pollentyper; björk, oliv, gräs, ragweed (malörtsambrosia) och al med sofistikerad datormodellering. Det automatiska pollenövervakningssystemet testas över 20 platser i Schweiz, Bayern / Tyskland, Serbien, Kroatien och Finland, med planer på att expandera till andra europeiska länder.  

Detta är de första rutinmässigt automatiserade pollenobservationerna som blivit offentligt tillgängliga. Det innebär att alla som använder CAMS-pollenprognoser kan kontrollera de dagliga prognosuppdateringarna mot de inkommande observationerna och bedöma hur korrekta de är. De förutspås kunna hjälpa till vid utvärderingen av prognosers exakthet. Istället för att utvärdera prognoserna i slutet av säsongen tillåts nu verifiering av automatiserade pollenobservationer i nära nog realtid. Längre fram i projektet hoppas CAMS och EAN förbättra dagliga prognoser med hjälp av observationerna genom dataassimileringsprocessen. Dessutom planeras en lansering för att täcka hela Europa geografiskt med stöd av EUMETNET.

CAMS har arbetat med EAN sedan juni 2019 för att verifiera sina prognoser med observationsdata från mer än 100 markstationer över hela kontinenten som har valts ut för deras representativitet. Prognoserna har av detta förbättrats avsevärt.

Pollenallergier drabbar varje år miljontals människor som reagerar på olika växter vid olika tider på året. Björkpollen toppar i april och återfinns mest i norra Europa liksom gräspollen, som är mest frekvent i juli. Olivträden i Medelhavsländerna och dess pollen är mycket frekvent från maj till juni. Det finns knappast inga ”pollenfria” regioner eftersom sporer transporteras över stora avstånd. CAMS fyra dagars prognoser är då ett verktyg för allergiker som kan spåra när och var de sannolikt kommer att påverkas. Med de nya automatiserade pollenobservationerna blir möjligheten att planera ännu större.

Vincent-Henri Peuch, chef för Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS), kommenterar: ”Den nya automatiserade kapaciteten för pollenövervakning som utvecklats av EUMETNET och EAN är till nytta för alla användare som kan kontrollera hur långt prognoserna är korrekta. Det är vanligt idag att verifiera luftkvalitetsprognoser i realtid, men det är verkligen banbrytande för pollen. Detta kommer också att göra den fortlöpande utvecklingen av våra prognosmodeller snabbare och på sikt kan de också användas vid bearbetning av prognoser. Att veta att du kan kontrollera prognosen för dagen, eller de senaste dagarna är ovärderligt.”

Dr Bernard Clot, chef för biometeorologi vid MeteoSwiss, kommenterar: ”Det automatiska pollenprogrammet ”Autopollen” är en spännande utveckling för Europa och detta är bara första steget. Medan det för närvarande finns sex platser i Schweiz, åtta i Bayern och totalt 20 över hela kontinenten, samordnar vi utbyggnaden av nätverket för full europeisk täckning.”

CAMS dagliga pollenprognoser för att hjälpa allergiker: https://www.regional.atmosphere.copernicus.eu/
(Öppna huvudmenyn för föroreningar och välj pollen typ; standardinställningen är PM10 värden)   

MeteoSwiss realtids pollenobservationer finns här:

https://www.meteoswiss.admin.ch/home/measurement-values.html?param=messwerte-pollen-graeser-1h

Mer information om CAMS som samarbetar med EAN och förbättrad prognos: https://atmosphere.copernicus.eu/cams-supports-hay-fever-sufferers-forecasts-enhanced-pan-european-pollen-observations

Nuria Lopez
Communications | Copernicus Contracts and Press
Office of the Director General
European Centre for Medium-Range Weather Forecasts
Reading, UK | Bologna, Italy
Email: copernicus-press@ecmwf.int
Phone: +44 (0)118 949 9778
Mobile: +44 (0)7392 277 523

Information till redaktioner
Copernicus är EU:s flaggskeppsprogram för jordobservationer. Det levererar fritt tillgänglig operationell data och informationstjänster som ger användare tillförlitlig och uppdaterad information relaterat till miljöfrågor.

Copernicus Climage Change Services (C3S) är implementerad på uppdrag av EU av European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF), det europeiska centret för medellånga väderprognoser. ECMWF är en självständig mellanstatlig organisation som producerar och sprider väderprognoser till de 34 medlemsstaterna och samverkande stater.

För mer information om Copernicus: www.copernicus.eu
Copernicus Climate Change Service:s hemsida nås på https://climate.copernicus.eu/
Copernicus Atmosphere Monitoring Service:s hemsida nås på  https://atmosphere.copernicus.eu/
ECMWF:s nås på https://www.ecmwf.int/

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

My Beat tar an ett telefonförsäljningsföretag och planerar för 100 % tillväxt under de kommande 12 månaderna.

Published

on

By

My Beat har idag ingått avtal om att ta över ett säljbolag med 12 säljare i verksamheten. Företaget kommer att vara helt integrerat i My Beats arbetsprocesser från första veckan i maj 2024 och alla säljare kommer att vara aktiva från dag ett. Detta bör resultera i väsentligt stärkt tillväxt, kundservice, produktutbud och lönsamhet

My Beat meddelar att bolaget idag har tecknat en avsiktsförklaring om köp av ett telefonförsäljningsföretag som har lång erfarenhet av att sälja mobilabonnemang och tillhörande tilläggstjänster. Affären är en ”Try-and-Buy”-process där My Beat har rätt att utlösa ett fullständigt köp och verksamhetsöverlåtelse under hösten om säljteamet och kundeservice fungerar tillfredsställande. Villkoren för ett sådant köp är färdigförhandlade i avtalet och beredda att utlösas. Inom ”Try-and-Buy”-processen genomförs även nödvändig Due Diligence. My Beat har en reservation i avtalet relaterat till framgångsrik finansiering, som är på god väg.

Effekten av att ta in denna säljorganisation förväntas ge minst 100% tillväxt under de kommande 12 månaderna med god lönsamhet för My Beat. I detta ingår en betydande expansion av det produkt- och tjänsteutbud som My Beat kommer att erbjuda sina kunder.

I samband med denna transaktion anställs chefen för telefonförsäljningsverksamheten, Erik Vennerlund, som försäljningsdirektör i My Beat. Erik har byggt upp telekomverksamheter två gånger tidigare. Första gången som ung man utan tillräckligt med kapital. Det ledde till framgång med kundförvärv, men brist på kapital resulterade i konkurs och en dåligt behandlad betalningstransaktion som ledde till böter. Dessa händelser har han lämnats bakom sig och sedan dess så har Erik i sitt senaste uppdrag byggt upp en försäljningsorganisation som framgångsrikt tillät en stark tillväxt för en annan mobiloperatör. Försäljningsorganisationen frigörs från sitt tidigare uppdrag och My Beat kan köpa den.

Ordförande i My Beat, Olav Kalve, säger att han är mycket nöjd med detta avtal och den potential detta avtal ger för My Beat och våra kunder. Transaktionen kommer att säkerställa betydligt starkare tillväxt, kundservice, produkterbjudanden och lönsamhet för My Beat och våra ägare. Erik är en gedigen affärsman med lång erfarenhet från försäljning i telekombolag. Olav är mycket tacksam över att Erik och hans team nu ska lyfta My Beats försäljning till rekordfart.

Erik Vennerlund konstaterar att han och teamet verkligen ser fram emot att börja jobba för My Beat. Både för att fortsätta den höga kundservicen My Beat är känt för, och inte minst, ser de fram emot att få fart på kundtillväxten på My Beat.  

För mer information om My Beat, vänligen kontakta:

Olav Kalve

Styrelseordförande My Beat AB

+4790692993

olav.kalve@advisum.no

www.mybeat.se

Om My Beat AB

My Beat är en svensk mobiloperatör som erbjuder privatpersoner mobilabonnemang och mobilt

bredband. Företaget har som mål att vara ledande i att kombinera bra priser med hög personlig service..

Continue Reading

Marknadsnyheter

Yabie signerar Letter of Intent (LOI) med en ledande nordisk detaljhandelskedja

Published

on

By

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus.

Intro från Siri Hyltén-Cavallius, VD på Yabie:

Det känns väldigt spännande att komma i mål med den här affären. Utöver att det är en ekonomiskt bra affär, så är det potentialen i Emergency POS-erbjudandet som är väldigt spännande. Vi ser hackerattacker avlösa varandra mot stora butikskedjor i Norden, och vi sitter i förarsätet för att erbjuda precis den redundanta lösning som de behöver för att känna sig trygga i framtiden. Vi är övertygade att den här affären, med en välkänd och ledande aktör på marknaden, kommer öppna upp fler möjligheter framåt. 

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus. Vi ser en stor ökning i efterfrågan efter just denna produkt på marknaden från stora, nationella och internationella, detaljhandel och livsmedelskedjor. 

Kunden i korthet:

  • Ledande nordisk detaljhandelskedja med nära 800 butiker i Europa
  • En av Europas snabbast växande detaljhandelskedjor 
  • Expanderar i hela Europa och har idag butiker i 8 länder

Affären i korthet:

  • Samarbetet inleds med nordisk lansering i Sverige, Danmark, Norge och Finland inom 6 månader
  • Fortsätter sedan i Europa med lanseringar i Portugal, Spanien, Frankrike och Nederländerna inom 12 månader
  • Minimum 1000 antal aktiva licenser (motsvarar 4,4 SEKm ARR) med mål att öka över tid upp till 3000 aktiva licenser
  • Återkommande intäkter på årsbasis, ARR: 
    • Första året: 4,4 SEKm 
    • Andra året: 4,4 – 6,6 SEKm
    • Tredje året: 4,4 – 9,4 SEKm
  • Fullständigt avtal skall signeras senast 15 maj enligt LOI

Om Yabie (publ.)                                                                                                                                                       

Yabie är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag som förenklar vardagen för tusentals små och medelstora företagare med sin branschledande kassa-och betalningslösning. Den molnbaserade allt-i-ett-produkten lockar allt från pizzerian runt hörnet till IKEA. Med ambitionen att bli en ledande europeisk aktör inom mjukvara för betalnings- och kassalösningar har Yabies resa stöttas av några av Nordens mest välkända investerare i Creades, Swedbank, Zaal Management och NFT Ventures.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic LEVEL Group säkrar finansiering om ca 75 MSEK

Published

on

By

Nordic LEVEL Group (”LEVEL”), har under april refinansierat befintlig belåning samt erhållit ytterligare kreditlimiter om ca 25 MSEK och med detta samlat sin finansiering och övriga banktjänster hos en av de fyra svenska storbankerna. Ett urval av finansieringslösningar utifrån aktuella förutsättningar täcker LEVELs behov till såväl investeringar som den löpande verksamheten. Räntenivån på krediterna varierar mellan 1,85 procent och 2,95 procent plus STI90 beroende på typ av kreditfacilitet. Krediterna har en löptid från löpande 12 månader för kontokredit till 4 år för banklån.

Det är mycket glädjande att LEVEL idag är har en god kreditvärdighet. Vi har fått ett bra mottagande av den finansiella sektorn under vår bankupphandling. Vi ser mycket fram emot vårt samarbete med vår nya bank och det är av stor vikt för oss att nu erbjudas möjlighet att samla alla våra bankaffärer i en bank, säger Jörgen Lundgren, CEO på Nordic LEVEL Group.

Denna information är sådan information som Nordic LEVEL Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 14.30 CEST.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

Tel 070-486 58 99 
E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group – Enabling our clients to live a levelled life

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom två kärnområden: Advisory ochTechnology. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, trots ovanliga utmaningar. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.