Connect with us

Marknadsnyheter

Balansen mellan hållbara byggnader och inspirerande design

Published

on

Om visuell skönhet och ett vackert språk alltid har varit huvudsyftet för konstnärer, poeter och musiker, är arkitektur en kategori där det vackra och eleganta fortfarande har en ovis roll och där meningarna kan gå isär. I stadsplaner runt om i världen brukar transport, infrastruktur och offentliga anläggningar gå före det visuellt vackra. Så hur hittar man den verkliga balansen mellan hållbara, lättorienterade städer och en inspirerande och vacker design?

 

En bild som visar himmel, utomhus, vatten, mark Automatiskt genererad beskrivning

 

Vi vet att urban estetik är oerhört viktig för mänskligheten. Under 2019 gjordes en omfattande studie där effekterna av skönhet i städer undersöktes. Resultatet: En stad med dubbelt så många vackra platser som en annan stad hade minst 10 % större tillväxt i befolkning och arbetstillfällen mellan 1990 och 2010. Faktum är att urban skönhet tillsammans med lägre skatter, är den viktigaste aspekten för allmän befolkningstillväxt.

 

Även om förekomsten av en urban ”skönhet” kan kännas ganska självklar, är det bara under det senaste decenniet som detta har tagit sig till toppen på agendan av den arkitektoniska dagordningen. De tre krafterna i en grön revolution, snabb urbanisering och en global hälsokris har fått människor runt om i världen att omvärdera förhållandet till sina hem.

 

I själva verket, kanske vi mer än någonsin vill bo i städer som inspirerar till kreativitet, tillfredsställer och stärker vårt mentala välbefinnande. Kort sagt, vill vi känna tillgivenhet mot våra hem och arbetsplatser. Det ska vara en plats för välbefinnande och trivsel.

 

Naturligtvis väcker det den komplexa frågan om vad som är urban skönhet. Är det symmetri eller oregelbundenhet? Mystik och färger? Är det spontan ordning, eller kanske organiserat kaos?

 

Vad vi vet är att ytan spelar en viktig roll i en stad. Det betyder också att arkitekter under de kommande åren och decennierna måste balansera efterfrågan på mer hållbara byggnader med behovet av att skapa strukturer som tillfredsställer och inspirerar oss.

 

Behovet av att bygga hållbara och vackra städer är ett av de ämnena som vi tar upp i det senaste avsnittet av WICONA Meets. Den här gången åkte vårt team till Köpenhamn för att prata med Steen Elsted Andersen som är chef för fasaddesign på arkitektbyrån Henning Larsen.

 

Med mer än 20 års erfarenhet av tekniskt komplexa strukturer och fasadlösningar har Steen lett och deltagit i prestigefyllda fasaddesignprojekt runt om i världen, inklusive Operan i Köpenhamn och Harpa Concert Hall och Conference Centre i Reykjavík.

Se hela avsnittet här: https://www.wicona.com/sv/se/wicona-meets/

 

Caroline Jonson
Communication Manager
076 113 97 98
caroline.jonson@hydro.com

OM WICONA:

Under de senaste decennierna har varumärket WICONA utvecklats till en synonym för aluminiumsystem för fasader, fönster och dörrar som uppfyller de högsta standarderna på marknaden.

Denna höga tekniska standard, expertis och bearbetning av produktkvalitet samt en rad olika omfattande specialisttjänster – är alla ett viktigt bidrag till varumärkets framgång. WICONA ägs av det norska företaget Hydro, ett fullintegrerat aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder över alla kontinenter, som kombinerar lokal expertis, global forskning och en enastående produktutveckling.

 www.wicona.se

/ FÖLJ OSS

Facebook.com/wicona

www.linkedin.com/company/wicona-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser – en vardag i ständig rörelse

Published

on

By

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler. Reportageserien Vi på flygplatsen är uppskattad och lockar intresserade till de hundratals tjänster som Swedavia just nu rekryterar inför sommarens högtryck på Sveriges största flygplatser.

Inför sommaren då många vill flyga anställer flygplatserna mycket extra personal och rekryteringarna är i full gång. Det handlar både om säsongsanställningar för att möta upp ett ökat resande i kombination med semestertider även för flygplatspersonalen, men också om fasta anställningar. Hittills har närmare 200 säsongsanställda medarbetare till sommarsäsongen rekryterats, varav de flesta till Arlanda och Landvetter.

– Vi ser ett fortsatt ökat intresse för att arbeta på flygplats vilket vi förstås tycker är jätteroligt. Många är lockade av de spännande serviceroller som våra flygplatser kan erbjuda, men också av tjänster inom drift, underhåll, logistik och teknik. Serien Vi på flygplatsen väcker intresse och stärker bilden av de olika karriärmöjligheter och varierade vardag som våra flygplatser erbjuder och skapar stolthet och gemenskap hos de som redan arbetar hos Swedavia eller hos partners på flygplatsen, säger Marie Wiksborg, direktör Affärsstöd Swedavia.

Parallellt med de pågående rekryteringarna har reportageserien Vi på flygplatsen börjat visas på Swedavias sociala och digitala kanaler under våren med ett nytt medarbetarporträtt per flygplats och vecka. Serien är uppskattad av både befintliga flygplatskollegor och av de som lockas av en karriär på möjligheternas arbetsplats. Här presenteras flygplatsmedarbetare på Sveriges två största flygplatser som berättar om sitt arbete, de varierade arbetsdagarna och vad som gör det roligt att gå till jobbet varje dag. Gemensamt för flygplatskollegorna, som arbetar inom service, IT, säkerhetsövervakning, utryckning, logistik och koordinering, är att de uppskattar att inte en dag är den andra lik.

Swedavias fokuserade arbete på att attrahera nya och befintliga medarbetare ger resultat. Karriärföretagen utsåg Swedavia till ett Karriärföretag 2024 och har även tilldelat Swedavia pris för Bästa Sociala Medier och Årets karriärsida 2023. Dessutom visade utsåg Karriärföretagens undersökning av topp 10 mest attraktiva arbetsgivare Swedavia som en av de mest attraktiva arbetsgivarna, framröstat av kategorin högskoleingenjörer.

– Det är glädjande att vårt arbete med att synliggöra Swedavia som arbetsgivare ger fint gensvar och det är verkligen något visst med att arbeta i flygplatsmiljön. Många av de som arbetat på flygplats tidigare söker sig tillbaka efter att ha provat på andra branscher och yrken. Förutom det spännande arbetet i olika operativa roller på flygplatsen, allt från tekniska roller till olika typer av service, finns möjligheter till en spännande karriär inom IT, datadriven utveckling, innovation och hållbarhet där Swedavia har väldigt många projekt som pågår och är på gång, avslutar Marie Wiksborg.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kulturrådet fördelar bidrag till landets kulturskolor

Published

on

By

Kulturrådet fördelar nu årets bidrag till 277 kommuner för att stärka utvecklingen i landets musik- och kulturskolor. Totalt fördelas 95 miljoner kronor till utvecklingssatsningar för kommunala kulturskolor, dels till enskilda kommuners satsningar, dels till utvecklingssatsningar där två eller flera kommuner samverkar.

Kulturrådet har regeringens uppdrag att fördela utvecklingsbidrag till musik- och kulturskolor. Bidraget riktas särskilt till aktiviteter för barn och unga med funktionsnedsättningar, i glesbygd och i områden med socioekonomiska utmaningar. Medel beviljas även för att genomföra insatser för att nå nya målgrupper, för att erbjuda elever möjligheter till fördjupad undervisning och för verksamhet särskilt riktad till nationella minoriteter.

Utvecklingsbidraget gör det möjligt för kommunerna att nå barn och unga som inte tidigare varit med i kulturskolan. Över 80 procent av kommunerna söker i år medel för aktiviteter riktade mot nya målgrupper. Det kan handla om att starta nya ämnen som kulturläger på skollov, orkesterverksamhet och film-, spel och musikproduktion. Många kommuner vill också satsa på öppen verksamhet som inte kräver anmälan eller avgift.

– Genom att testa eller införa nya konstformer, nya mötesplatser och nya metoder breddas deltagandet och ger fler barn tillgång till kultur. Statsbidraget utgör ofta den enda möjligheten för kulturskolorna att utveckla sin verksamhet. Vi är glada över att regeringen har valt att förlänga bidraget, säger Kajsa Ravin, generaldirektör på Kulturrådet. 

Det är tydligt att många kommuner vill utveckla sin ordinarie verksamhet och ägna sig åt fördjupad undervisning. I de fallen kan det handla om att göra lektionerna längre, göra dem mer avancerade eller komplettera med teori inom konstområdet. Utvecklingsbidraget betyder mycket för kommunernas möjligheter att utveckla kulturskolan och ge fler barn och unga möjlighet att pröva och utöva kulturella och konstnärliga aktiviteter. Det märks både i de uppföljningar som görs och inte minst i omfattningen av antalet ansökningar. 

– Kommunerna söker för nästan tre gånger så mycket medel som vi har att fördela så utvecklingsbehovet är stort. Vi hoppas att utvecklingsbidraget till landets musik- och kulturskolor även fortsättningsvis kan bidra till att barn och ungas möjlighet till en kulturundervisning av hög kvalitet, ökar, säger Kajsa Ravin.

I ansökningarna syns många satsningar för att främja hälsa och motverka psykisk ohälsa bland barn och unga i kulturskolan. Ofta planeras satsningarna tillsammans med skolans organisation för elevhälsa. Ett exempel på satsningar med kultur och välmående i fokus är konceptet dans för hälsa.

Fler satsningar inom Kulturskolan
Under nästa år införs regeringens satsning på fritidskort för barn och unga. Kulturrådet kommer att ha en viktig roll i satsningen för att göra det möjligt för fler barn och unga att ägna sig åt konst och kultur på fritiden. I förberedelserna för fritidskortets lansering har Kulturrådet fått i uppdrag att stärka kapaciteten i den kommunala kulturskolan. Kulturrådet får använda 32 miljoner kronor för uppdraget. 

Mer information
Kulturrådet fördelar 95 miljoner i utvecklingsbidrag till kommuner som bedriver musik- och kulturskolor. Musik- och kulturskolorna sökte för nästan 285 miljoner, Det går att söka för att genomföra satsningar i den egna kommunen och även för att genomföra satsningar i samverkan med andra kommuner. Totalt får 257 kommuner dela på ca 80 miljoner för satsningar i den egna kommunen. Satsningarna som görs av kommuner i samverkan får dela på 15 miljoner kronor och involverar sammanlagt 209 kommuner. Totalt kommer bidraget att bidra till mer konst och kultur för barn och unga i 96 procent av landets kommuner.

Läs mer
Beviljade enskilda projekt
Beviljade samverkansprojekt

Ytterligare information
Jenny Löfström Ellverson
Processledare
08 519 264 29
jenny.lofstrom@kulturradet.se

Helene Oljons
Pressansvarig
08 519 264 25
helene.oljons@kulturradet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Havsfrun Investment AB: Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024

Published

on

By

DELÅRSPERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS 2024

  • Substansvärdet per aktie minskade med 0,4 % (samma period föregående år ökade 2,7 %)
  • Substansvärdet den 31 MARS 2024 uppgick till 124,6 MSEK (139,9 MSEK), motsvarande 10,29 kr per aktie (11,56 kr) 
  • Koncernens resultat uppgick till -0,5 MSEK (3,7 MSEK), motsvarande -0,04 kr per aktie (0,31 kr)
  • B-aktiens totalavkastning uppgick till 3,7 % (23,6 %). Den 31 mars 2024 var B-aktiens börskurs 15,50 kr (18,30 kr)

HÄNDELSER EFTER RAPPORTERINGSPERIODENS UTGÅNG

  • Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att för verksamhetsåret 2023 lämna utdelning med 1,00 kr per aktie, sammanlagt 12,1 MSEK. Utdelningen utbetalades den 18 april 2024.

VD-KOMMENTAR (UTDRAG)

Framtidsutsikter
Havsfrun vill utvecklas genom ett samgående med ett större, välordnat bolag med intressant framtidsinriktad verksamhet som kan bidra till att Havsfrun expanderar och ökar lönsamheten samt aktieägarvärdet. Detta ger en unik möjlighet för rätt bolag till en snabb notering på Nasdaq Stockholm genom sammanslagning med Havsfrun (s.k. omvänt förvärv).

Havsfrun söker samarbetsmöjligheter över ett brett spektrum av målbolag med visionen att hitta ett spännande nordiskt kvalitetsbolag, förmodligen med ett marknadsvärde på 500 Mkr eller mer, oberoende av bransch. Viktigt är att hitta ett bolag som vill fortsätta sin tillväxtresa på börsen, med Havsfrun som en börsnoterad plattform.

En affär med Havsfrun förutsätter win-win för båda parter. Vi siktar på en sammanslagning genom ett apportköp med nyemitterade aktier i Havsfrun, där målbolaget blir ett helägt dotterbolag till Havsfrun. De nya ägarna – på grund av de två bolagens relativa storlek – träder in som huvudägare i koncernen. Detta ger målbolagets ägare en avgörande röstmajoritet i moderbolaget med ansvar för framtiden.

Det nuvarande utmanande marknadsläget skapar kontinuerligt nya förutsättningar och möjligheter för spännande samarbeten. Vårt arbete för att finna rätt partner fortgår oförändrat och vi granskar fortlöpande nya intressanta företag som eftersträvar att verka på en börsnoterad aktiemarknad med Havsfrun och dess börsnotering som bas. Våra ambitioner är höga och det tar sin tid.

Stockholm den 24 april 2024

HAVSFRUN INVESTMENT AB

Jonas Israelsson, VD

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jonas Israelsson, VD, telefon: 08-506 777 00

Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 14.00 (CET)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.