Connect with us

Marknadsnyheter

Bastuträsk Charkuteri producerar lokala charkuterivaror för den lokala marknaden med hjälp av tryckluft, vakuum och nitrogen från Atlas Copco

Published

on

I maskinrummet hos Bastuträsk Charkuteri står en kompressor, en vakuumpump och en nitrogengenerator från Atlas Copco. All utrustning servas av en professionell servicepartner, vilket säkerställer en kontinuerlig och energieffektiv drift. 

Bastuträsk Charkuteri AB är en av få industrier i den lilla norrländska orten Bastuträsk. Företaget har gamla anor och historien sträcker sig så långt bak i tiden som till 1894 då bonden Holmlund, företagets grundare och första ägare, började sälja kött och korv till folk i trakten. Idag drivs företaget av en grupp lokala intressenter som vill bevara det norrländska mathantverket och de traditionella recepten. I företagets sortiment finns bland annat syltekorv, blodkorv och olika typer av palt.

”Vår målsättning är att bevara ett traditionellt sortiment i produktionen. Vi bjuder på lokala smaker med en lång historia där människor som åt våra produkter för 50 år sedan fortfarande känner igen sig och uppskattar vårt mathantverk.”

Mattias Berg, huvudägare och VD

Företagets storsäljare är den alspånsrökta falukorven som tillverkas från grunden i charkuteriets kök. Doften från det glödande spånet sprider sig i hela fabriken och det är tydligt att det finns ett stort fokus på varje steg i den småskaliga tillverkningen – från hacken till den färdigförpackade korven. Råvarorna är svenska och, i den mån det går, lokalt producerade. Mattias Berg säger att företaget alltid fokuserat på köttprodukter, men att man funderar på att ta fram produkter som tilltalar konsumenter som föredrar produkter med lägre kötthalt, eller till och med helt vegetariska produkter. Framtiden får utvisa vad det blir, men kapacitet finns det. Idag utnyttjas ca 70% av den totala produktionskapaciteten och det finns gott om utrymme att skapa nya recept och nya mattraditioner i Bastuträsk.

Nya kompressorer med varvtalsstyrning sänker energikostnaderna med 32.000 kWh/år

Tryckluft används i 9 av 10 fabriker och Bastuträsk Charkuteri är inget undantag. Hela maskinparken bygger på tryckluft som styr olika typer av ventiler och cylindrar i pneumatiska maskiner. Den första kompressorn från Atlas Copco, en oljesmord skruvkompressor med variabelt varvtal och inbyggd tork (GA 15 VSD FF) köptes in år 2014. Tidigare köpte man såväl maskiner som service från ett konkurrerande märke, men kunskapen och engagemanget hos Atlas Copcos samarbetspartner ITSAB gjorde att man valde att byta leverantör. 

”Killarna från It ITSAB är mycket duktiga och vid de tillfällen då vi haft ett problem har vår servicekille stått utanför dörren inom två timmar från det att vi lagt på luren. Han vet precis vilken utrustning vi har och det är otroligt smidigt. När vi skulle investera i ytterligare maskiner var det helt naturligt att köpa utrustning från Atlas Copco och ITSAB.”

Mattias Berg, huvudägare och VD

Beräkningar visar att de nya kompressorerna från Atlas Copco ger energibesparingar hos Bastuträsk Charkuteri med ca 32.000 kWh per år. Till detta ska man också lägga de besparingar som görs tack vare att man via ett mycket effektivt återvinningssystem kan få tillbaka ca 85% av tillförd effekt i form av varmvatten som nyttjas i fabriken.

Inte bara kompressorer utan också vakuumpumpar och nitrogengeneratorer

Inom livsmedelsindustrin används vakuum och nitrogen i en rad olika applikationer – ibland var för sig, men ofta tillsammans i olika typer av förpackningslösningar. Hos Bastuträsk Charkuteri används vakuum vid tillverkning av saltat smörgåspålägg – rena köttbitar läggs med saltlake i en tumlare vars rörelser frigör proteiner som binder samman bitarna till en sammansatt köttprodukt. Vakuum används också i förpackningsmaskinen där syret sugs ut ur förpackningen innan den försluts. På så vis säkerställer företaget fräscha matvaror med lång hållbarhet. I vissa förpackningar ersätts syret med nitrogen och man säger då att produkten levereras i en modifierad atmosfär. Den modifierade atmosfären förlänger produktens livslängd och gashöljet fungerar även som ett skyddande lager under transporten. Till produkter som förpackas i en modifierad atmosfär hör Bastuträsks falukorv och Bastuträsks smörgåsmat.

En energieffektiv vakuumpump med varvtalsstyrning sänker energikostnaderna med 20.000 kWh/år

Den första vakuumpumpen från Atlas Copco köptes in under 2019 i samband med att den befintliga vakuumpumpen havererade. ITSAB hade vid ett tidigare besök berättat att Atlas Copco kan erbjuda mycket energieffektiva vakuumlösningar och efter att Bastuträsk Charkuteri hört av sig och berättat om problemet med den havererade pumpen tog det bara ett par dagar innan en ny vakuumpump från Atlas Copco installerats. Lösningen var en GHS 585 VSD+, en centralvakuumpump med variabel varvtalsstyrning (VSD) som installerades i företagets kompressorrum.

En GHS VSD+ är en mycket energieffektiv lösning som gör det möjlighet för kunden att exakt anpassa trycket till de krav som finns i applikationen. Kunden sparar även pengar tack vare vakuumpumpens förmåga att anpassa hastigheten till förbrukningen – när behovet är 0 så använder pumpen i princip ingen kraft alls utan ställer sig i stand-by. En traditionell pump förbrukar så mycket som 75% av den nominella kraften, även när det inte belastas. Ytterligare fördelar med en central vakuumlösning, där pumpen placeras i ett avskilt rum, är att arbetsmiljön på fabriksgolvet blir bättre med avseende på ljudnivå och värme. Bastuträsk sparar ca 20.000 kWh per år med den nya centralvakuumlösningen.

I dagsläget använder Bastuträsk Charkuteri den nya pumpen från Atlas Copco för att skapa det vakuum som krävs i tumlingen. I förpackningsmaskinen har man av praktiska skäl valt att behålla den inbyggda pumpen som levererades med maskinen. På sikt kommer man sannolikt att koppla även denna maskin till det centrala vakuumsystemet.

Nitrogen on-site är en kostnadseffektiv och säker lösning

Inom industrin är nitrogen en mycket vanligt förekommande gas och många fabriker väljer att köpa gas på flaska eller tank från något av de stora gasbolagen. Jämfört med kvävgas on-site så är detta en mycket dyr lösning och för många industrier finns det stora pengar att spara genom att investera i en kvävgasgenerator från Atlas Copco. Bastuträsk är en liten industri, men genom att investera i en kvävgasgenerator NGP10+ sparar de ändå många kronor per år. Detta tack vare att kvävgasen numera endast kostar 0,45 kWh per kubikmeter, vilket är väsentligt mycket lägre än något av gasbolagen kan erbjuda.

Atlas Copcos NGP kvävgasgeneratorer med PSA-teknik har hög flödeskapacitet och kan säkerställa en mycket hög kväverenhet (95-99%). Systemen är klara att användas vid leverans (bara att ansluta torr tryckluft först). Tillförlitligheten är mycket hög och risken för avbrott i kvävgasproduktionen är minimal. 

Bastuträsk Charkuteri – den uppkopplade fabriken

De maskiner som köpts in från Atlas Copco sköts och servas av ITSAB. Bastuträsk Charkuteri har valt att teckna ett serviceavtal som säkerställer att förebyggande underhåll sköts på rätt sätt och i rätt tid. Samtliga maskiner servas av samma servicetekniker och företaget känner sig mycket trygga med det. Man har också valt att investera i Smartlink, ett system för smart övervakning. Med Smartlink samlas data in och analyseras direkt. Det ger kunden möjlighet till total insyn i anläggningen, något som gör det enklare att effektivisera och optimera. Varningar och felmeddelanden kopplade till Bastuträsk Charkuteris maskinpark skickas direkt till Mattias Berg och även till ITSAB. På så vis kan man undvika problem som kan leda till oplanerade stopp och höga reparationskostnader.

”I början mailade jag ITSAB när jag fick en varning eller ett felmeddelande. Men det visade sig att de alltid hade koll på om det var allvarligt eller inte. Numera litar jag på – och vet – att vår servicekille knackar på dörren om vi har ett problem i anläggningen. Det känns jätteskönt att ha den tryggheten.”

Mattias Berg, huvudägare och VD

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Magnus Olsson
Affärsutvecklare Vakuum, Atlas Copco Compressor AB

0727-03 96 09
magnus.s.olsson@se.atlascopco.com

Alexandra Calgar
Kommunikationschef, Atlas Copco Compressor AB

0721-45 25 01
alexandra.calgar@se.atlascopco.com

Industriella ideer för världen framåt. På Atlas Copco Vakuumteknik utvecklar vi intelligenta och ledande vakuumlösningnar och reningssystem i nära samarbete med våra kunder. Vår unika innovationskraft, engagerade medarbetare och service skapar hållbara värden för framtidens industri. Läs mer på https://www.atlascopco.com/sv-se/vacuum-solutions

Atlas Copco grundades i Stockholm 1873 och har idag kunder i mer än 180 länder och omkring 37 000 medarbetare. Under 2018 uppgick omsättningen till 95 miljarder SEK.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stark kundtillväxt för Visma under Q1

Published

on

By

150 000 nya kunder, åtta förvärv och en rekordhög ARR på 2,4 miljarder euro.

Visma omsatte 675 miljoner euro under det första kvartalet 2024, en ökning med 18 procent jämfört med samma period förra året. Ökningen drevs främst av stark kundtillväxt. Under kvartalet anslöt sig rekordmånga till Visma, totalt 150 000 nya kunder, vilket innebär att koncernen nu levererar affärskritisk programvara till 1,8 miljoner kunder inom privat och offentlig sektor.

 

– Vi ser en fortsatt god efterfrågan på moderna SaaS-verktyg, även i en mer osäker konjunktur, och Vismas produkter är attraktiva på marknaden. Dessutom gynnas vi av samhällets ökande digitalisering, där det blir alltmer obligatoriskt att hantera kritiska affärsprocesser som redovisning, fakturering och skatt genom digitala system, säger Merete Hverven, koncernchef på Visma.

 

Skalbar tillväxt

 

Vismas årliga återkommande intäkter (ARR) nådde en rekordhög nivå på 2,4 miljarder euro i slutet av mars, vilket motsvarar en tillväxt på 22 procent jämfört med samma period 2023. EBITDA under Q1 uppgick till 203 miljoner euro, en ökning med 37 procent jämfört med första kvartalet 2023.

 

– Jag är glad att se att vi, parallellt med en stark kundtillväxt, lyckas bibehålla en stabil lönsamhet. Det visar inte bara att vi har en skalbar affärsmodell, utan också att våra branschledande investeringar i produktutveckling betalar sig, med ett kontinuerligt flöde av ny och innovativ funktionalitet som levererar verkligt värde till kunderna, fortsätter Hverven.

 

Fortsatt tillväxt i Frankrike

 

Visma genomförde åtta förvärv under det första kvartalet. Två av dem i Frankrike genom Chaintrust och Teledec, ledande leverantörer av lösningar för automatiserad redovisning respektive skatteregistrering.

 

Koncernen fortsatte att växa på den portugisiska marknaden genom förvärvet av InvoiceXpress och på den danska marknaden genom Zebon, som tillhandahåller lösningar för kostnadshantering.

 

– Och även om det skedde i början av andra kvartalet vill jag också lyfta fram Vismas inträde på den italienska marknaden genom Fiscozen, en ledande SaaS-plattform för skatterådgivning. Visma-familjen har nu expanderat till 32 länder och förvärv kommer även fortsättningsvis att vara ett viktigt verktyg i vår fortsatta expansion, tillägger Hverven.
 

Läs hela rapporten här. 

Höjdpunkter för Q1 2024:

 

        Omsättning på 675 miljoner EUR, 18 procent tillväxt

        EBITDA på 203 miljoner euro, 37 procent tillväxt

        Årliga återkommande intäkter (ARR) på 2,4 miljarder euro i slutet av kvartalet

        Åtta förvärv genomförda

Nyckeltal Q1 2024
 

 Siffror i MEUR  Q1 24  Q1 23  Förändring
 Omsättning  675  571  +18%
 EBITDA  203  148  +37%
 Justerat nettoresultat  109  70  +56%

För mer information, vänligen kontakta:
Yasmine Lundh, PR- och kommunikationsansvarig på Visma
Tfn: +4670 817 50 85
E-post: yasmine.lundh@visma.com

 

Om Visma
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara i molnet, med en omsättning på 2,4 miljarder euro under 2023, mer än 15 000 anställda och 1,8 miljoner kunder i Europa och Latinamerika. Genom att förenkla och automatisera arbetet för företag och organisationer av alla storlekar, möjliggör vi ett mer effektivt och välmående samhälle. Besök oss på visma.se.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.