Marknadsnyheter
Behåll greppet på de svenska vägarna i sommar


Långt fler svenskar än normalt kommer att semestra i Sverige på grund av coronapandemin. Därmed kommer det att köras många fler mil på våra inhemska vägar i sommar. För att färdas säkert krävs att man ägnar däcken lite omtanke.
En SIFO undersökning för två år sedan visade att fler än nio av tio svenska bilister byter till sommardäck under den ljusa årshalvan. Egenskaperna hos ett vinterdäck och ett sommardäck skiljer sig åt markant, särskilt på våra nordliga breddgrader där temperaturerna varierar väldigt mycket mellan årstiderna. Ett vinterdäck är gjort med ett mönster som försöker hitta grepp i ett underlag som erbjuder väldigt lite av sådana möjligheter, och med en gummiblandning som skall hålla sig mjuk ner till mycket låga temperaturer. Ett sådant däck fungerar inte optimalt på heta sommarvägar.
– Att behålla vinterdäck på för körning på sommarvarma vägar innebär att man får sämre köregenskaper och prestanda. På sommaren är farterna ofta högre och man kör också ofta med full last. Vem vill stå med punktering på motorvägen med bilen fullastad för semester? Använd sommardäck, kontrollera däcktrycket och titta till skicket på däcken med jämna mellanrum, säger Arne Sköldén, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden.
I en tidigare rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut[1], visas att bromssträckan på torr asfalt i tester är cirka 15 procent längre för vinterdäck jämfört med sommardäck, oavsett hastighet före inbromsningen. På våt asfalt var bromssträckan omkring 20 procent längre för vinterdäcken.
Välj ett sommardäck av god kvalitet för att vara säker på att få riktigt bra vägegenskaper och lång hållbarhet. I Sverige är minsta tillåtna mönsterdjup 1,6 mm. Med däck från Michelin kan du köra säkert och känna dig trygg ner till 1,6 mm och gör samtidigt en insats för miljön genom att köra längre på däcket när det har det lägsta rullmotståndet.
Här är fem däcktips från Michelin för att du och dina medtrafikanter ska färdas säkert på de svenska vägarna i sommar:
- Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antalet passagerare och packning
- Använd sommardäck
- Anpassa körningen och hastigheten efter underlag, körförmåga och däckens skick
- Placera däcken med det största mönsterdjupet baktill
- Kontrollera att däckens mönsterdjup har minst 1,6 millimeter kvar
Fakta om regler
Perioden 1 december till 31 mars måste föraren säkra greppet vid vinterväglag i Sverige. Då ska vinterdäck användas. Från 15 april till 1 oktober är dubbdäck olagliga att använda i Sverige.
[1] Rapport – Jämförelse av vinter- och sommardäck på barmark sommartid https://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:799982/FULLTEXT02.pdf
Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com
Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 127 000 anställda världen över och 69 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 200 miljoner däck 2019. (www.michelin.com) eller www.michelin.se
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke