Connect with us

Marknadsnyheter

Behovet av social samvaro får äldre att överge e-handeln

Published

on

Under pandemin ökade e-handeln av livsmedel kraftigt. Även äldre personer över 70 år började i större utsträckning handla mat på nätet främst på grund av smittorisken. I dag har dock e-handeln minskat, och det är framför allt de äldre åldersgrupperna som söker sig tillbaka till den fysiska butiken. Ny forskning vid Göteborgs universitet visar att det finns flera anledningar. En är behovet av ett socialt sammanhang.

När pandemin bröt ut vårvintern 2020 blev det svårare för människor att ta sig till affären och handla livsmedel. Särskilt drabbades äldre personer, som tvingades anpassa sina konsumtionsmönster för att minska smittorisken och hantera olika begränsningar i den offentliga miljön. 

− Många seniorer som tidigare inte använt internet i någon större utsträckning lärde sig snabbt att hantera teknologin för att beställa mat och andra livsmedel till hemmet. Pandemin var startskottet för många äldre konsumenter att handla på nätet och en ”ögonöppnare” för vad dagligvaruhandel på nätet kan erbjuda, säger konsumtionsforskare Ulrika Holmberg. 

I takt med att pandemin avtagit har dock e-handeln med mat minskat, och utvecklingen är extra tydlig bland äldre. Många seniorer väljer att återvända till den fysiska matbutiken, trots att de nu har kompetensen att näthandla. Studien visar att en stor anledning är behovet av social samvaro – att komma ut och träffa människor.

− Besöken i matbutiken spelar en viktig roll i vardagen för många äldre och fungerar som en utflykt och social mötesplats. Seniora konsumenter vill dessutom kunna välja produkter som frukt och grönt, och uppskattar kampanjer som provsmakningar eller andra event i butiken, säger konsumtionsforskare Anna Post.

Ny kunskap kring onlineshopping
I studien har forskarna intervjuat personer mellan 69 och 97 år. Konsumtionsvanorna har sedan analyserats för att ta reda på hur olika rutiner för shopping uppstod, och vad som gjorde att de fungerade smidigt eller inte under pandemin.

Slutsatserna som dras är att de äldres återgång till rutinerna före pandemin delvis kommer att hålla i sig, men att den digitala kompetens som seniora konsumenter har skaffat sig vad gäller on-lineshopping kan innebära en språngbräda för den fortsatta utvecklingen av detaljhandeln på nätet.

Många äldre upplever nämligen att en välfungerande och inspirerande nätbutik kan vara en stor fördel i takt med att fysiska och kognitiva förändringar göra det mer utmanande att ta sig till butiken och när behovet av hjälp från andra ökar. Då kan butiker som erbjuder tjänster för äldre behålla de här kunderna under en längre tid och fungera som ett alternativ till hemtjänsten.

Det finns dock flera faktorer som spelar in och som kan påverka utvecklingen, enligt forskarna bakom studien.

− Vi ser att e-handeln kan gå i två riktningar, antingen en effektiv och billigare e-handel som är lätt att använda för äldre, eller en mer upplevelsefokuserad e-handel som efterliknar känslan av att gå runt i en fysisk butik och känna på varor och dofta på maten. Den första typen fungerar framför allt som ett komplement till en fysisk butik men kan även passa de som inte vill lägga tid eller pengar på att handla mat. Den andra typen passar dem som har ett stort matintresse, säger konsumtionsforskare Lena Hansson.

Studien: Reorganising grocery shopping practices – the case of elderly consumers

Fakta:
Studien bygger på intervjuer med 38 konsumenter mellan 69 och 97 år, boende i Sverige. De medverkande rekryterades genom ett lokalt radioprogram, en matbutik och sociala kontakter. Huvuddelen av intervjuerna genomfördes under juni-juli 2020, och uppföljande intervjuer gjordes under maj och september 2021. Dessutom genomfördes intervjuer i tre hushåll med hemtjänst under juni 2021. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research.

Kontakt:

  • Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 076−618 5606, e-post: ulrika.holmberg@cfk.gu.se  
  • Anna Post, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 073−622 7011, e-post: anna.post@ped.gu.se
  • Lena Hansson, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 076−618 5493, e-post: lena.hansson@cfk.gu.se

Maria Norrström
Kommunikationsansvarig

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Telefon: 031–786 1247, 070–922 66 89
E-post: maria.norrstrom@handels.gu.se

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Med sina 8 000 studenter, 500 anställda, över 160 internationella partneruniversitet och sina huvudämnen – ekonomi och juridik – har Handelshögskolan en unik bredd. Forskningen präglas av samverkan över geografiska, institutionella och disciplinära gränser och skolan har ett nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av drygt 100 handelshögskolor i världen som är ”triple crown”-ackrediterad, dvs har de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor: EQUIS, AACSB och AMBA. gu.se/handelshogskolan 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.