Connect with us

Marknadsnyheter

Beijer Ref meddelar byte av CFO

Published

on

Beijer Ref AB, den globala kylgrossisten, meddelar idag byte av sin chief financial officer (CFO).

Beijer Ref och Maria Rydén, executive vice president (EVP) & CFO, har idag gemensamt kommit överens om att Maria ska lämna bolaget. Som hennes efterträdare har bolaget idag utsett Ulf Berghult till ny EVP & CFO. Ulf har omfattande erfarenhet av finans och av rollen som CFO på stora publika internationella koncerner. Han kommer senast från positionen som CFO på Perstorp och har dessförinnan haft samma roll på Trelleborg, Dometic och Thule.

 

Maria Rydén kommer fortsätta i sin tjänst tills vidare. Ulf Berghult tillträder tjänsten som EVP & CFO senast i april 2022.
 

Christopher Norbye, CEO på Beijer Ref, kommenterar:

”Jag vill tacka Maria för hennes arbete och engagemang under de senaste fyra åren. Maria har varit en viktig medlem i vår ledningsgrupp sedan hon började 2017. Vi har bara haft tillfälle att arbeta en kort tid tillsammans sedan jag började i slutet av augusti i år, men styrelsen och jag hyser en stor uppskattning och respekt för hennes arbete och vad hon har bidragit med till Beijer Ref under sin tid. Jag är mycket glad över att få välkomna Ulf till Beijer Ref. Han har en mycket stark meritlista som framgångrisk finansdirektör både från stora internationella börsnoterade bolag och private equity-ägda bolag. Han kommer att spela en nyckelroll i Beijer Refs fortsatta utveckling, där hans bakgrund och tidigare erfarenheter kommer vara en stor tillgång för oss när vi planerar för att accelerera vår tillväxt framöver och vårt mission att förse marknaden med global expertis inom hållbara kylsystem och luftkonditionering.”

 

För mer information, vänligen kontakta:

Christopher Norbye, CEO
Telefon +46 40-35 89 00
Email
cne@beijerref.com

Denna information är sådan information som Beijer Ref AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 11.00 CET den 25 oktober 2021.

BEIJER REF AB är en teknikinriktad handelskoncern som genom mervärdesskapande produkter erbjuder sina kunder konkurrenskraftiga lösningar inom kyla och klimatreglering. Beijer Ref är en av världens ledande kylgrossister, och finns representerat i 38 länder i Europa, Afrika, Asien och Oceanien.

www.beijerref.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma i LKAB 2024

Published

on

By

Årsstämman i LKAB ägde rum den 25 april 2024 på Vetenskapens hus i Luleå. Vid stämman beslutades om en utdelning på 7,6 miljarder kronor till ägaren. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande efter Göran Persson, som avgick efter sju år som ordförande. Carina Andersson och Alrik Danielson valdes in som nya styrelseledamöter.

Stämman beslutade att en utdelning om 7,6 miljarder kronor, motsvarande 10 857 kronor per aktie, ska utgå till ägaren för räkenskapsåret 2023. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för föregående verksamhetsår.

Det beslutades att styrelsen ska bestå av nio ledamöter med omval av Anders Borg, Catrin Fransson, Eva Hamilton, Bjarne Moltke Hansen, Kerstin Konradsson, Lotta Mellström och Per-Olof Wedin, samt nyval av Carina Andersson och Alrik Danielson. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande. Göran Persson och Gunilla Saltin lämnade styrelsen.

Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB omvaldes till revisor. KPMG har utsett auktoriserad revisor Helena Arvidsson Älgne som huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelseordföranden ska uppgå till 750 000 kronor. Arvodet till styrelseledamot, som inte är arbetstagar­representant eller anställd i Regeringskansliet, ska uppgå till 335 000 kronor. Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

Efter årsstämman hölls en paneldiskussion med Jan Moström, vd LKAB, Anna Borg, vd Vattenfall och Birgitta Larsson, kommunalråd Gällivare kommun, om framtidens elförsörjning och elbehovet i norr.

Här hittar du kallelse och övrig dokumentation från 2024 års stämma.

Kontakt: Niklas Johansson, kommunikationsdirektör LKAB. Tel: +46 (0)10-144 52 19. E-post: niklas1.johansson@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Arcede Pharma AB (publ.) offentliggör årsredovisning för 2023

Published

on

By

Arcede Pharma AB (publ) har idag publicerat sin årsredovisning för 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på svenska på bolagets webplats arcedepharma.com.

Räkenskapsåret avser perioden 1 januari–31 december 2023.

För mer information:
Erik Magnusson, tf VD
Arcede Pharma AB 
erik.magnusson@arcedepharma.com
+46 708 565 245

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den .

Om Arcede Pharma
Arcede Pharma har som huvudsakligt mål att utveckla en ny typ av inhalationsbehandling mot främst kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), men även svår astma, med syftet att förbättra patienternas livskvalitet samt öka deras livslängd. Framför allt KOL är en sjukdom som har en stor negativ inverkan på patienterna och orsakar enormt lidande. Den globala dödligheten till följd av dessa sjukdomar är hög och ökar dessutom kontinuerligt. För mer information om Arcede Pharma, besök www.arcedepharma.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Attana påbörjar det tredje året av ett femårigt service och supportkontrakt från ett ledande hälsoinstitut i USA

Published

on

By

Kontraktet går nu in på sitt tredje år och det är en viktig del i bolagets plan på att etablera starka referenskunder i USA. Det gångna året har flera användare tränats i Attanas teknik och förnärvarande pågår studier av T-cellers interaktioner med animala cancerceller. Förhoppningen är att data från experimenten kommer kunna publiceras under hösten och att projektet därefter även utförs på cancerbiopsier.

Värdet på serviceavtalet är drygt 200kkr per år och till det tillkommer försäljning av sensorchip och tillhörande förbrukningsvaror.

Kunden är en viktig del i att etablera starka referenskunder i USA. Projektens karaktär är valda så att de vid slutförandet tydligt kommer att belysa Attana teknikens fördelar och värdeskapande jämfört med traditionella metoder. Eftersom experimenten hos den aktuella kunden går hand i hand med kliniska studier och djurförsök löper projektet totalt över fem år och är nu ungefär halvvägs.

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.